تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، نيرنگباز، زيانبار و شكّاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816254818




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنر پنجره تغییر تمایلات است/ ضعف ها و قوت های تربیتی جامعه ماکدامند؟ / هنر در ترویج عشق های حرام قرار گرفته ‏است


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
هنر پنجره تغییر تمایلات است/ ضعف ها و قوت های تربیتی جامعه ماکدامند؟ / هنر در ترویج عشق های حرام قرار گرفته ‏است
حجت الاسلام سرلک:‏
هنر پنجره تغییر تمایلات است/ ضعف ها و قوت های تربیتی جامعه ماکدامند؟ / هنر در ترویج عشق های حرام قرار گرفته ‏است حجت الاسلام سرلک ضمن بررسی ضعف ها و قوت های تربیت جامعه گفت: هنر، پنجره تغییر تمایلات است و در ناخودآگاه انسان اثر خود را می گذارد.


‏به گزارش گروه فرهنگی فرهنگ نیوز: ‏حجت الاسلام علی سر لک در نشستی تحت عنوان « تربیت اسلامی» در گفت و گو با خبرنگار مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی در رابطه با اهمیت تربیت در جامعه اسلامی گفت: تربیت ارائه آگاهی های لازم و ایجاد آزادی های متناسب است یعنی شخص متربی چه فرد یا جامعه،  برای رشد خود نیاز به ‏آگاهی دارد و نسبت به  آن مسیری که می خواهد رشد کند باید اطلاعات لازم را داشته باشد تا فرد بتواند امکان انتخاب به صورت آزادانه در رابطه با آن ‏موضوع را داشته باشد و به همین خاطر تربیت وادار کردن فرد به انجام کاری نیست بلکه تربیت زمانی شکل کامل خود را پیدا می کند که برای متربی و ‏جامعه ای که تحت تربیت است شرایط  فرآهم باشد.  وی در رابطه با این که هدایت تنها با خواست خداوند صورت می گیرد اظهار کرد: یکی از فلسفه های حکومت این است که جلوی ظلم را بگیرد زیرا ‏باعث می شود امکان انتخاب افراد  را کم  کند به همین خاطر باید جلوی فساد را گرفت و همان طور که قرآن اشاره می کند«قرار است پیامبران قل ‏و زنجیر ها را بر دارند تا دست و پا ها برای حرکت آزاد باشد». تربیت افکندن بذر های سالم در زمین های مساعد است و نتایج حاصل از آن اساساً در ‏تعریف تربیت گنجانده نشده است و به همین خاطر است که باید هدایت را فعل مستقیم خداوند بدانیم و حتی نمی توانیم آن را  به پیامبر خدا ‏نسبت دهیم و قرآن در این باره به پیامبر می فرماید: «که پیامبر هر کس را که دوست داشته باشی نمی توانی آن را هدایت کنی و به نتیجه برسانی ‏بلکه فقط خداوند است که می تواند هدایت کند». ‏این مدرس دانشگاه در ادامه افزود:  خداوند اصرار دارد که تربیت را  فعل مستقیم خود بداند و ما نیز باید در رابطه با آن این باور را داشته باشیم و ‏باید تصویر روشن در رابطه با تربیت داشته باشیم و تربیت به معنای وادار کردن، جو زد کردن نیست تربیت  بلکه یک حرکت دینامیکی و  درونی ‏است و شما باید زمینه آن را فرآهم کنید  و حضرت سید الشهدا در صحرای کربلا با توجه به این که می داند نیاز به نیرو وکمک دارد برای رو ‏یارویی با دشمن از اصحاب خود در شب عاشورا  می خواهند که بروند زیرا کسی نباید در محاسبات غلط سید الشهدا را همراهی کند به همین خاطر ‏تربیت محصول یک انتخاب آگاهانه است.‏عضو هیئت علمی دانشگاه هنر در رابطه با هنجار ها و قوانین موجود در جامعه عنوان کرد:  قوانین و هنجار های اجتماعی از مباحثی است که در همه جا ‏وجود دارد و  شهروند یک جامعه نمی تواند بگویید که من ملاک قانون هستم. این که من عضو یک جامعه باشم و نخواهم قانون آن جلمعه را بپذیرم ‏این ارتباطی با تربیت ندارد بلکه همه ما ملزم به اجرای قوانین شهروندی هر کشور هستیم و باید آن را بپذیریم. به طور مثال   قانون یک کشوری ‏مثل ایران رعایت حجاب است که خاستگاه دینی، مذهبی واعتقادی دارد و برابر با رای مردم به قانون اساسی است و این که بگوییم ما در ایران می ‏خواهیم زندگی کنیم  و در عین حال نمی خواهیم قانون کشور را عمل  کنیم   این به معنای عدم رعایت قانون است و افراد نمی توانند خود را محور ‏قانون قرار دهند .‏حجت الاسلام سر لک در خصوص این که زبان برخورد با جرم ابتدا باید با نرمی صورت بگیرد اظهار داشت:ما باید ابتدا به افراد جامعه این را بگوییم ‏که قوانین موجود در جامعه را رعایت کنند و اگر قانونی غلط است باید تلاش کرد از لحاظ فرهنگی و فکری آن را تغییر داد و کسانی که به طور عمومی ‏قانون را اجرا کنند به طور مثال در رابطه با حجاب نباید زبان خشن قانون اولین زبان ارتباطی باشد.حضرت موسی زمانی که می خواهد با فرعونی ‏که ادعای خدایی  کرده صحبت کند خداوند خطاب به حضرت موسی می فرماید:« که نرم با او حرف بزنید» و باید در ابتدا با افراد با نرمی صحبت کنیم ‏البته افرادی هستند که بنای قانون شکنی دارند و جرم های سازماندهی شده ای را  مرتکب می شوند که برخورد با آن افراد طبیعتا متفاوت است.‏وی در رابطه با موفقیت های به دست آمده در عرصه تربیت اسلامی در جامعه تصریح کرد: این که بگوییم جامعه چه مقدار در تربیت اسلامی موفق ‏بوده است نیاز به یک کار پژوهشی جدی و عمیقی دارد و باید شاخصه های موفقیت تربیت دینی در جامعه تعریف شود. به طور مثال ما در رابطه با ‏پوشش موفق عمل نکردیم.اگر که یکی از موارد تربیت دینی رعایت حیا و یکی از جلوه های  حیا  را  بحث پوشش و روابط دختر با پسر بدانیم، در ‏این موضوع ما به خوبی عمل نکرده ایم اما در بحث کسترش روحیه معنویت، عبادت، روحیه جهادی این ها مسائلی است که در آن رشد خوبی داشته ‏ایم و جامعه زمان ما از لحاظ تربیت دینی رشد چشمگیری داشته است و همان طور که امام هم در این باره فرموده اند ما به لحاظ تربیت دینی ما از ‏جامعه زمان رسول خدا جلو تر هستیم  و مشاهدات عینی ما این را تایید می کند.‏این استاد دانشگاه در رابطه جریانات منطقه گفت: ما شاهد این هستیم که در کشور هایی مانند یمن، عراق، نیجزیه، سوریه، لبنان و... این جاذبه حرف دینی ما ‏باعث ایجاد جنبش ها و جریان هایی شده است و بحث بیداری اسلامی را در سایر کشور ها اسلامی به وجود آورد و  این مربوط به این است که ما ‏در این زمینه رشد بسیاری داشته ایم و تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم. ‏وی در رابطه با ریشه نا بهنجاری های موجود در جامعه عنوان کرد:ریشه رفتار های نا بهنجار در هر جامعه ای یک نوع خود محوری است یعنی ‏توسعه خود خواهی ها  که منجر  به نا هنجاری های متفاوت در عرصه های مختلف می شود و به طور مثال  زمانی که فرد دست به اختلاس می زند این ‏نشان از این دارد که  لذت های فردی برای او جذاب شده و اصالت پیدا کرده است و اگر خود محوری این افراد کسترش پیدا نکرده بود  افراد جامعه را ‏لحاظ می کرد و نسبت به مراعات حقوق آن ها دقیق می شد نه این که از پول، سرمایه و امکانات آن ها بردارد حقیقا ریشه اصلی تفکر اومانیستی است ‏باید این تبدیل به یک باور شود که زمان که انسان محور همه چیز شد شد و محوری به نام خدا نداشت همه نا به هنجاری ها وخباثتها از او تراوش می ‏کند.که در روایات ما نیز وجود دارد که دنیا دوستی ریشه تمام این مسائل است و انسان هایی که فقط به خود می نگرند و این گونه  پرورش یافته ‏اند این باعث می شود به همه عرصه ها ورود پیدا کنند و به همه چیز صدم بزنند.این کارشناس مسائل تربیتی در خصوص این که انسان ها چه طور می تواند به نقطه مطلوب برسند گفت:  بهترین راه برای رسیدن به نقطه مطلوب این است که انسان رابطه ‏خود را با خداوند گرم کند و خدا را بر خود ناظر، حاکم، مشوق و مهربان بداند تا براساس آن بتواند زندگی خود را سپری کند. مشکل اصلی بشر امروز ‏معنویت ناب است نه معنویت های دست ساخته ای که حالت مسکن های موضعی را دارند و بشر امروز باید به تعبیر مولوی به روزگار وصل خویش ‏رجعت کند .  امام در نامه ای که به گورباچف رهبر سابق شوروی می نویسد،  خطاب به او می گوید:«  مشکل شما در مسائل اقتصادی نیست شما خدا ‏را در زندگی تان جدی نگرفته اید و معنویت در زندگی شما جا ری نیست» حال شاهد این هستیم که پوتین در قضایای مربوط به تنش میان ‏ترکیه و روسیه در اقدام عجیب به عنوان یک کمونیست سران ترکیه را به ترس از خدا دعوت می کند زیرا بشر زمانی که به بن بست های دنیا  می ‏رسد به سمت خدا بر خواهد گشت بنابراین مشکل اصلی نداشتن پناهی به نام خدا است.‏ وی در رابطه با نقش هنر در تربیت اظهار کرد: نقش هنر در تربیت قابل انگار نیست و هنر پنجره تغییر تمایلات است شما یک عکس خوب، تصویر ‏زیبا، موسیقی دل نشین، یک فیلم خوب و دقیق را وقتی می بینید حتما تمایلات شما تغییر می کند و واکنش هایی نسبت به آن فیلم در ‏درون   شما ایجاد می شود  و این درست در ناخودآگاه شما است و در  بزنگاه تصمیم آن اثر هنری وزن و تغییر خود را ایجاد خواهد کرد ولی آن چه ‏که مسلم است ما از هنر  برای تربیت به دلیل مشکلات تاریخی به خوبی استفاده نکرده ایم  به طور مثال برای رابطه عاشقانه  پدر و مادر بر فرزند و یا ‏رابطه عاشقانه زن و شوهر با یکدیگر واقعاچه قدر از فیلم و سایر جلوه های هنری در این باره استفاده شده است . ‏حجت الاسلام سرلک در پایان در خصوص این که از ظرفیت هنر در معارف دینی استفاده نشده است افزود:ما شاهد این هستیم که هنر در ترویج عشق های حرام قرار گرفته ‏است و متأسفانه هنر به اندازه ظرفیت خود در خدمت ترویج یا رو نمایی از دین و معارف آن نبوده است. افراد با انگیزه ای برای ورود به هنر دینی ‏وجود دارد اما ساختار مناسبی برای این عرصه وجود ندارد  و  فعالیت در این عرصه ها مانند حرکت در خلاف جریان آب است البته برخی این کا را ‏انجام دادند وموفق هم بودند شما می بینید که فیلمی مانند محمد با یک قواره هنری خوب و با یک نگاه محتوایی خیلی دقیق کار شده به هر حال ‏تحولی در فضای هنری ایجاد کرد یا فیلم هایی در ژانر دفاع مقدس از کارگردان هایی مانند حاتمی کیا ارائه شده برخی از این آثار فوق العاده ‏هستند اما  فضای حاکم در هنر متاسفانه به دلایل ریشه ای در مسیر تأیید یا تأکید بر ارزش های معارفی و ارزش های دینی نیست.‏




94/10/17 - 11:15 - 2016-1-7 11:15:07





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن