تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820041452
بازگشت اصلاحطلبان امكانپذير است؟
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: بازگشت اصلاحطلبان امكانپذير است؟
بدون ترديد رقابت برخی از اصلاحطلبان با نظام، رقابت سلايق نيست.
به گزارش گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان طی یادداشتی به بررسی حضور اصلاح طلبان در مجلس دهم پرداخته است.
متن این یادداشت به این شرح است:
اين انتخابات، اولين انتخابات پس از بازگشت اصلاحطلبان به عنوان يكي از دو جناح اصلي كشور به حاكميت است و در واقع ثابت خواهد كرد آنان به صورت راهبردي و اصولي به سياستورزي انتخاباتي برگشتهاند و از دنبالهروي از شبكهها و جنبشهاي اجتماعي جديد به عنوان بديل كنش سياسي دست كشيدهاند و دوباره به عرصه سياسي روي آوردهاند.
اين بخشي از سرمقاله هفتهنامه صدا به قلم سردبير آن با عنوان «چرا اصلاحطلبان اپوزيسيون نيستند» ميباشد كه در ادامه آن نيز مطلبي از عبدالله نوري با عنوان «اصلاحطلبان برانداز نيستند» آمده و همچنين مصاحبهاي با حسين مرعشي انجام شده كه با تيتر «فرصتي براي بازسازي روابط اصلاحطلبان و نظام» به چاپ رسيده است.
اگر چه مطلب ذكر شده از سردبير صدا با هدف اعتمادسازي است اما خود حاوي چند اعتراف نهفته است از «به سياستورزي انتخاباتي برگشتهاند» و «از جنبشهاي جديد به عنوان بديل كنشهاي سياسي دست كشيدهاند» بر ميآيد كه آنان به جهت روش و راهبرد در چارچوبهاي نظام به عنوان يك جناح دروني عمل نكردهاند. اما آيا ميتوان به چنين بازگشت يا اعتمادسازي اطمينان كرد؟ بدون ترديد نميتوان هر كسي در اردوگاه اصلاحطلبي است را مخالف نظام يا ضدانقلاب خطاب كرد اما نقاط منازعه اصلاحطلبان و نظام نقاطي نيست كه قابل بازگشت باشد.
كساني كه خود را اصلاحطلب ناب ميدانند از جهت رفتاري، منش و خصوصاً انديشه در كجاي جغرافياي نظام جاي ميگيرند. از آقاي مرعشي بايد پرسيد اين فرصتي كه از آن نام ميبريد چيست و چگونه به دست آمد؟ با كدام تغيير؟ كدام توضيح؟ و كدام پوزش زمينه آن را فراهم كردهايد؟ مگر بازسازي روابط بدون توجه به آنچه موجب بياعتمادي شده است امكانپذير است؟
فتنه 1388 يك متغير و يك كارگاه عيني و عملي براي قضاوت است. بررسيها درباره جلسات سالهاي 1387 و دوماهه 1388 حزب مشاركت و مصاحبه 1388/3/21 موسوي با هفتهنامه تايمز، انتخاب رنگ و تجمعات خياباني و نوع شعارهاي كف خيابان، ترديدي باقي نميگذارد كه نبايد فتنه را دوگانه موسوي ـ احمدينژاد يا واكنش غيرمنتظره به نتيجه انتخابات بدانيم.
اصلاحطلبان نه تنها به مرزبندي اصرار نداشتند و نه تنها هنوز علت آن طراحي را توضيح ندادهاند بلكه از مطالبات علني و خصوصي رهبري مبني بر مرزبندي و ابراز برائت از كساني كه اصل نظام و آرمانهاي امام را نشانه رفتهاند، عبور كردهاند. از آن روز تاكنون اصلاحطلبان چه اقدامي براي اصلاح سوءظن نظام انجام دادهاند. سعيد حجاريان فرياد ميزند و بارها تكرار ميكند كه «اصلاحطلبي بدون برو و برگرد دموكراسيخواهي است» و صراحتاً ميگويد، «اما بايد شرايط و مقتضيات فراهم شود.» نظام بايد سر را زير برف بكند يا بگويد انشاءالله بزغاله است؟
اصلاحطلباني كه خود را مدعي اصل نظام، امام و انقلاب ميدانستند به اعتراف قوچاني تصميم به بازگشت گرفتهاند. اين بازگشت بدون ترديد از راه ميانبر و از پستو و پشت پرده امكانپذير نيست. بايد از همان راه رفته باز گردند و پاسخ گويند كه چرا فتنه را طراحي و اجرا كردند، چرا به مطالبات رهبري بعد از فتنه بيتوجهي كردند و چرا كشور و ملت را با مشاركت 85 درصدي در مقابل چشم ملتهاي اسلامي و جهانيان سربهزير كردند؟
علاوه بر فتنه 1388 كه به عنوان يك متغير در پرونده اين جماعت ثبت است، مسائل اساسي ديگري وجود دارد كه برگشت را به كلي امكانناپذير ميكند، مدرنيسم اگر صدها آسيب فرهنگي و اجتماعي داشته باشد يك خاصيت مثبت هم دارد كه رفتار، قلم و صوت افراد را قابل نگهداري و آرشيو ميكند. «اصلاحطلبان انديشهاي» كه بين قدرت و روشنفكري رفت و برگشت داشتهاند و بعد از حلقه كيان از معرفت ذاتي و فلسفه سياست و حكومت در اسلام به معرفت نسبي، سيال و شالودهشكن رسيدند و فلسفه حكومت را نيز به قرارداد اجتماعي غرب ارجاع دادند، اكنون چگونه ميتوانند در چارچوب نظام ديني سياستورزي نمايند؟
در بعد فكري، مسائل جدي اصلاحطلبان با نظام چگونه در پروژه بازگشت حل ميشود؟ تلاش براي جدايي دين از سياست، نفي احكام اجتماعي اسلام، تمثيل ملكه انگلستان براي ولايت فقيه (مشروطه خواهي)، چگونه حل ميشود؟ عبدالله نوري كه با هويت مدير نظام در وزارت كشور براي متخلفين و محكومين دادگاههاي جمهوري اسلامي ميتينگ سياسي و جلسه اسطورهسازي برگزار ميكرد و 11سال قبل از روز قدس 1388 (سال 1377) شعار نه غزه و نه لبنان سر ميداد و با افتخار آن را شوكران ميخواند، چگونه ميتواند با امام در يك قاب ديده شود؟
مصطفي معين ظاهراً فراموش كرده است كه در برنامه انتخاباتي 1384 در مصاحبه سعيدحجاريان با وي چه گفت؟ آنجا كه حجاريان پرسيد: شما معتقد به حاكميت دوگانه هستيد؟ و وي پاسخ داد: «واقعيتي است كه وجود دارد.» حال اين افراد چگونه ميخواهند اعتمادسازي كنند.
در بعد رفتاري و جنبشهاي اجتماعي كه تئوريپردازي آن توسط مشاركتيها و مليمذهبيها انجام و در بيانيههاي موسوي موج ميزند، چگونه ميتوان اعتمادسازي كرد. جلسات فراكسيوني حزب مشاركت در مجلس ششم كه صداي كروبي را هم درآورده بود و آنان را تهديد به لو دادنشان ميكرد، چگونه ميشود فراموش كرد؟ سند تعاملات پنجساله حزب مشاركت و متهم كردن نظام به «يكهسالاري» و تلاش براي «مردمسالاري فزاينده» در زماني كه نظام در بحران گرفتار ميآيد را چگونه نبايد ديد؟
جزوه «حالا وقتشه» تاجيك را چگونه ميشود سوزاند؟ «زيست جهان» هابر ماس كه توسط جمعيت توحيد و تعاون به «زيست مسلماني» تبديل شده بود را چگونه بايد تحليل كرد؟ مسئله سوم نگاه اصلاحطلبان به سياستهاي كلي نظام است. بدون ترديد تبلور ولايتپذيري مديران نظام صرفاً در تكريم عاطفي حرف رهبري نيست بلكه دويدن به دنبال سياستهاي كلي نظام است.
واقعاً اصلاحطلبان نسبت به سياستهاي كلي نظام در حوزه سياست خارجي، فرهنگي، آموزش و پرورش، آموزش عالي، الگوي پيشرفت ـ عدالت چه موضع و نظري دارند؟ بدون ترديد رقابت اصلاحطلبان (نه همه آنان) با نظام رقابت سلايق نيست. آنان به «رقابت هويتي» با نظام روي آوردند. قوچاني در همين سرمقاله مينويسد: «اصلاحطلبان امروز يك ركن حاكميت به خصوص در دولتند و اگر بتوانند در مجلس هم فراكسيوني مقتدر داشته باشند، تصور اپوزيسيوننمايي آنان براي هميشه محو ميشود و اصولاً هميشه اصلاحطلبان اپوزيسيون حاكميتهاي اصولگرا بودهاند نه اپوزيسيون حكومت جمهوري اسلامي.»
در پاسخ به اين ادعا بايد گفت اصلاحطلبان با چه چيز مخالفند و درصدد تغيير چه چيزي هستند؟ نظارت استصوابي، تأكيد بر اجراي امر به معروف و نهي از منكر، ايستادن مقابل دشمنيهاي امريكا و... حرف نظام است يا جناح مقابل اصلاحات؟ اصلاحطلبان مخالفت با سياستهاي كلي نظام را با سيبل كردن جناح مقابل مخفي ميكنند و هنوز نتوانستهاند ثابت كنند «اصلاحات در نظام» است. اما خروجي انديشه و رفتار آنان كه همگي مضبوط است «اصلاحات را بر نظام» نشان ميدهد و در زماني كه هر دو قوه را در اختيار داشتند ثابت نمودند كه مبارزه آنان براي ورود به قدرت نيست كه اگر بود بعد از ورود به قدرت راه خدمت را جايگزين راه معارضه با نظام ميكردند.
ممكن است بخشهاي غيرفكري اصلاحات صادقانه (پس از عدم توان براندازي) بخواهند اعتمادسازي كنند. براي اعتمادسازي توجه به مطالبات طرح شده نظام مبناست، نه آنچه خود به عنوان تاكتيك به كار ميگيرند. ممكن است چنين بينديشند كه اعتمادسازي يعني اينكه از امروز و در آينده پسر خوبي باشيم يا گذشته را با خوبي در آينده جبران نماييم. اما توقع نظام از آنان پاسخگو بودن نسبت به لطمه به حيثيت نظام، علل طراحي فتنه و علت عدم همراهي در رفع غائله و علت عدم توضيح درباره رفتارهاي ساختارشكن است. آيا ميشود تصور كرد كسي در خط و آرمان امام حركت كند اما مورد تأييد غرب باشد؟ و رسانههاي غرب براي آن هورا بكشند؟ مرزبندي با ضد انقلاب مطالبه دهباره رهبري از اصلاحطلبان است. آيا يك اصلاحطلب حاضر است بگويد (به طور مثال) گنجي، كديور، سازگارا، حقيقتجو، مهاجراني، مزروعي، افشاري، داوودي مهاجر و... از ما نيستند.
كدام تشكل اصلاحطلب حاضر است اين كار را در پرونده سياسي خود ثبت كند؟ مگر مرعشي و كرباسچي نگفتهاند ما ليبرال هستيم و سروش هم به اين افتخار كرده است و مگر امام در سالهاي پاياني عمر بيشترين حساسيت منفي را نسبت به ليبرالها نداشت؟
حال چگونه ميتوان 180درجه مقابل انديشه امام و به دنبال بازسازي چهره و حضور مجدد در حاكميت بود. اگر از بعد رفتاري نيز اصلاحطلبان ناب موفق به اعتمادسازي تاكتيكي (به دليل ضعف در قدرت براندازي) بشوند از جهت فكري امكان اصلاح نيست.
بدون ترديد عناصر اصلي و دال مركزي گفتمان اصلاحطلبي با گفتمان انقلاب اسلامي بدانسان كه امام ميخواست (غير از حوزه جمهوريت) هيچ نسبتي ندارند. همسو شدن با انديشه امام (ره) مقدم بر ورود به قدرت است. پيشنياز اعتمادسازي، جامع ديدن امام و تمسك به همه انديشه امام بدون احساس شرمندگي در مقابل غرب است.
۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]
صفحات پیشنهادی
بازگشت اصلاح طلبان امکانپذیر است؟
این انتخابات اولین انتخابات پس از بازگشت اصلاح طلبان ـ به عنوان یکی از دو جناح اصلی کشور ـ به حاکمیت است و در واقع ثابت خواهد کرد آنان به صورت راهبردی و اصولی به سیاست ورزی انتخاباتی برگشتهاند و از دنباله روی از شبکه ها و جنبش های اجتماعی جدید به عنوان بدیل کنش سیاسی دست کشیدهبازگشت به آینده: پرچمداران اندرویدی در انتهای سال ۲۰۱۶ چگونه خواهند بود؟
پرچمدارها محصولاتی هستند که توسط آنها شرکت سازنده نتیجه تفکر خود از زبان طراحی و همچنین دستاوردهای سخت افزاری اش را در برابر دیدگان کاربران به نمایش می گذارد این محصولات رده بالا و آرمانی در سال های اخیر به شکل اعجاب انگیزی پیشرفت داشته اند پیشرفت هایی که شامل اندازه فیزیکیائتلاف اصلاحطلبان با اعتدالیون حامی دولت قطعی شد
ائتلاف اصلاحطلبان با اعتدالیون حامی دولت قطعی شد یک نماینده اصلاحطلب مجلس گفت که ائتلاف اصلاحطلبان با احزاب اعتدالگرای حامی دولت و کاندیداهایی با چنین مشخصهای قطعی شده است به گزارش نامه نیوز کمالالدین پیرموذن در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد اصلاح طلبان تمامی تلاش خود راقطعی شدن ائتلاف اصلاحطلبان با اعتدالیون حامی دولت
جمعه ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۵ یک نماینده اصلاحطلب مجلس گفت که ائتلاف اصلاحطلبان با احزاب اعتدالگرای حامی دولت و کاندیداهایی با چنین مشخصهای قطعی شده است کمالالدین پیرموذن در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اظهار کرد اصلاح طلبان تمامی تلاش خود را برایگزارش آخرین تمرین رئال مادرید در سال 2015؛ بازگشت سرخیو راموس
طرفداری - به گزارش AS رئال مادرید فعالیت ورزشی خود در سال 2015 را صبح امروز با یک تمرین ریکاوری در کمپ والدبباس و کمتر از 24 ساعت پس از برد داخل خانه مقابل سوسیداد به اتمام رساند نکته مثبت این جلسه تمرینی حضور مدافع محبوب این تیم سرخیو راموس بود که به تازگی از بند مصدومیتفرصت طلایی برای بازگشت تراکتورسازی به جمع مدعیان
با توجه به نتایج امروز لیگ برتر فوتبال برتری تراکتورسازی در دیدار فردا برابر گسترش فولاد به منزله بازگشت این تیم به جمع مدعیان قهرمانی خواهد بود به گزارش آناج نتایج روز نخست هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال به گونه ای رقم خورد که شاگردان قلعه نویی می توانند با برتری در دیدار فردا دربازگشت بسیجی سرافراز مدافع حرم
بسیجی سرافراز صادق احمدی از شهرستان قلعه گنج به همراه سایر همرزمانش در سوریه برای دفاع از حرم حضرت زینب س با رشادت و دلاوری جنگیده است به گزارشخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان در مراسم استقبال از این جوان بسیجی مدافع حرم امام جمعه نودژ از توابع بخش آسمینمهدوی در آستانه بازگشت به داماش گیلان
به گزارش "دی اسپورت" محمدرضا مهدوی کاپیتان سابق داماش دو ماهی می شود که از بند مصدومیت رهایی یافته و بدون داشتن قرارداد به همراه داماشی ها به تمرین می پردازد مهدوی که از محبوبیت زیادی نزد هواداران داماش برخوردار است چندی پیش مورد توجه باشگاه مس کرمان قرار گرفت و حتی هفقوچان نژاد در راه بازگشت به بلژیک
قوچان نژاد در راه بازگشت به بلژیک تیم فوتبال سنت ترویدن خواهان به خدمت گرفتن رضا قوچاننژاد بازیکن سابق خود شده است ۱۳۹۴ جمعه ۱۱ دي ساعت 01 05 به گزارش خبرگزاری پانا و به نقل از اخبار فوتبال بلژیک باشگاه سنت ترویدن که قبلا رضا قوچاننژاد در آن توپ میزد در لیگ بلژیبازگشت دومین کشتیرانی برتر دنیا به ایران پس از ۶ سال
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از پهلوگیری کشتیMSC DOMITILLE متعلق به دومین خط کانتینری برتر جهان پس از گذشت حدود ۶ سال در بندر شهید رجایی خبر داد به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم ابراهیم ایدنی افزود ظهر دیروز پس از گذشت 6 سال اولین کشتی خط کانتینری MSC سوئیس با ظرفیت 9-
گوناگون
پربازدیدترینها