تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند! زبان را عذابى دهد كه هيچ يك از اعضاى ديگر را چنان عذابى ندهد. زبان گويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819926976




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عادت و مرض بدانتخاباتي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: عادت و مرض بدانتخاباتي
انتخابات در جمهوري اسلامي را مي‌توان يكي از بزرگ‌ترين و ارزشمندترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي دانست و آن را پاس داشت. پاسداشت انتخابات، به برگزاري آن در تمامي مراحل براساس قانون است.
نویسنده : دکتر یدالله جوانی 


انتخابات در جمهوري اسلامي را  مي‌توان يكي از بزرگ‌ترين و ارزشمندترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي دانست و آن را پاس داشت. پاسداشت انتخابات، به برگزاري آن در تمامي مراحل براساس قانون است. طي 37 سال گذشته، سالم‌ترين، آزادترين، رقابتي‌ترين و عادلانه‌ترين انتخابات در چارچوب قوانين، در كشور عزيزمان ايران برگزار شده است. دلايل زير اثبات كننده اين ادعاست.
1 ـ ميزان مشاركت بالاي مردم در هر يك از انتخابات طي 37 سال گذشته، نشان مي‌دهد كه مردم ايران، ‌انتخابات در عصر جمهوري اسلامي را سالم دانسته و براساس چنين قضاوتي حاضرند در سرما و گرما، ساعت‌ها در صف‌هاي طولاني بايستند تا رأي خود را به صندوق بيندازند. بديهي است كه اگر مردم، انتخابات را سالم، آزاد و رقابتي نمي‌دانستند، ‌هرگز اين مشاركت‌هاي بالا در انتخابات ايران صورت نمي‌گرفت.
2 ـ جابه‌جايي جريان‌ها و جناح‌هاي سياسي حاضر در قدرت از طريق انتخابات، يك دليل روشن براي سلامت انتخابات در ايران است. بررسي‌ها نشان مي‌‌دهد در 9 دوره مجلس شوراي اسلامي از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون، هرگز اين مجالس نه‌گانه، در اختيار يك جريان يا جناح نبوده، بلكه با هر انتخاباتي گردش قدرت ميان جريان‌ها و جناح‌هاي سياسي رقم خورده است. نكته قابل توجه اينكه، انتخابات مجلس را دولتي برگزار كرده كه با مجلس موجود همفكر و همسو بوده، لكن نتيجه انتخابات، شكل‌گيري مجلسي با ديدگاه‌هاي 180 درجه متفاوت با دولت و مجلس موجود بوده است. نمونه اين نوع انتخابات، انتخابات مجلس هفتم است. اكثريت در مجلس هفتم، از آن اصولگرايان بود، در حالي كه دولت و مجلس ششم در اختيار اصلاح‌طلبان قرار داشت. در خصوص انتخابات مربوط به رياست جمهوري هم، همين دليل صدق مي‌كند. انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري توسط دولت اصلاحات برگزار شد، اما نتيجه‌اش پيروزي احمدي‌نژاد بود. انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري را دولت احمدي‌نژاد برگزار كرد، اما نتيجه‌اش پيروزي آقاي روحاني بود.
تأمل در اين دو نكته، اين حقيقت را آشكار مي‌سازد كه در جمهوري اسلامي اين رأي مردم است كه نتيجه انتخابات را رقم مي‌زند. به عبارت ديگر، ‌نظام اسلامي و هر يك از انتخابات طي سال‌هاي گذشته از رأي مردم به عنوان حق‌الناس امانتداري كرده است.
اين حقيقت غيرقابل انكار را مقام معظم رهبري در ديدار ائمه جمعه سراسر كشور در روز گذشته با ايشان اينچنين تبيين فرمودند: «انتخابات در همه دوره‌ها سالم بوده ... تخلفات سازمان يافته كه نتيجه انتخابات را تغيير دهد و عدم رعايت مسئولان دولتي و غير دولتي در انتخابات ابداً وجود ندارد... رفتار همه دولت‌هايي كه در اين بين بودند و برخي از لحاظ سياسي 180 درجه تفاوت داشتند، درباره انتخابات درست بوده ...»
اين نكته مهمي است كه در جمهوري اسلامي مسئولان با هر گرايش و سليقه‌اي در انتخابات، امانتدار رأي مردم بوده‌اند و از  رأي مردم به عنوان حق‌الناس محافظت كرده‌اند. از جمله دلايل اين وضعيت در جمهوري اسلامي، مكانيزم و ساز و كارهاي انتخاباتي در ايران است. ساز و كارهاي انتخابات در ايران هم از حيث اجرا و هم از حيث نظارت، به گونه‌اي است كه امكان تقلب و تخلف سازمان يافته، در هيچ يك از انتخابات ايران وجود ندارد.
اما در اين ميان نكته قابل توجه، ‌رفتار سياسي برخي از شخصيت‌ها و گروه‌هاي سياسي در آستانه هر انتخاباتي، مبني بر بي اعتمادسازي مردم نسبت به سلامت انتخابات است. اين افراد و گروه‌ها، از يك طرف مدعي قانونگرايي و طرفداري از حقوق مردم هستند، اما از طرف ديگر، ‌نظام اسلامي را به نامطمئن بودن در امانتداري از  آراي مردم متهم مي‌سازند! گويا اين افراد، رأي‌آوري خود و همفكرانشان را در به كارگيري اين نوع شگردهاي شيطاني و ضد اخلاقي مي‌دانند. شگردها، تاكتيك‌ها و روش‌هايي كه هدفي جز فريب مردم ندارد. نمونه‌هايي از اين رفتارها عبارت است از:
1 ـ در انتخابات هفتمين دوره رياست جمهوري در دوم خرداد سال 1376، به ناگاه از اتاق‌هاي فكر يك جريان خاص سياسي، اين مطلب ساخته شد و در فضاي عمومي كشور انتشار يافت كه: «مي‌نويسيم خاتمي، مي‌خوانند ناطق!» متأسفانه در چنين فضايي بود كه از آن آقايي كه انتظارش هم نمي‌رفت، در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران، مطالبي شنيده شد در همين راستا!
2 ـ در سال 1384، آقاياني كه فكر مي‌كردند پيروز هر انتخاباتي خواهند بود، وقتي به دليل عملكردشان با بي‌اقبالي مردم مواجه شدند و رأي نياوردند، سلامت انتخابات را زير سؤال بردند!
3 ـ در سال 1388،  جرياني كه مي‌خواست به هر شكل ممكن بر قوه مجريه مسلط گردد، از ماه‌ها قبل از انتخابات، سلامت انتخابات را به پيروزي‌اش در انتخابات گره زد! شعار هواداران يكي از نامزدها در انتخابات آن سال كه ساخته و پرداخته همان اتاق‌هاي فكر سال 1376 بود، عبارت بود از «اگر تقلب نشه ـ ميرحسين رئيس‌جمهور ميشه!» جالب است كه زمينه‌سازي براي امكان سردادن چنين شعارهايي در كشور از سال 1376 شروع شد و با تشكيل كميته صيانت از آرا عده‌اي اين پيام را به مردم و هواداران خود دادند كه نظام اسلامي در حفظ آراي مردم قابل اعتماد نيست. براساس همين نقشه‌هاي شيطاني بود كه ميرحسين با دروغ بزرگ خود، ادعاي تقلب در انتخابات كرد و كشور و انقلاب را با خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري مواجه ساخت.
اكنون و در آستانه انتخابات هفتم اسفندماه از همين جريان بدسابقه، همان رفتار زشت سياسي در حال سر زدن است؛ رفتاري كه رهبر فرزانه انقلاب اسلامي در جمع ائمه جمعه سراسر كشور اينگونه آن را تقبيح كردند: «اين خيلي عادت و مرض بدي است كه بعضي‌ها از نزديكي‌هاي انتخابات، دائم در كوس نامطمئن بودن انتخابات مي‌دمند.»

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن