تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804820137




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعاملي سه‌سويه براي تماشاي هنر و تاريخ


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تعاملي سه‌سويه براي تماشاي هنر و تاريخ
امروزه گردشگري سهم قابل توجهي در توليد ناخالص داخلي(GDP) بسياري از كشورها دارد ...
نویسنده : حسین گل محمدی 


امروزه گردشگري سهم قابل توجهي در توليد ناخالص داخلي(GDP) بسياري از كشورها دارد و روز به روز هم بر ميزان اين سهم افزوده مي‌شود، تا جايي كه صنعت گردشگري 15/2 درصد از كل اقتصاد كشور زيباي اسپانيا را در سال 2014 ميلادي به خود اختصاص داد و صنعت گردشگري در منطقه‌اي همچون ماكائو در چين 43/9 درصد از كل اقتصاد را تشكيل مي‌دهد و سال گذشته از اين طريق 26/6 ميليارد دلار درآمد كسب كرده است.
با چنين ظرفيتي، از گردشگري به عنوان صنعتي سبز و پايدار ياد مي‌شود كه هرگونه سرمايه‌گذاري در آن ارزش افزوده‌اي چندين برابري و تصاعدي دارد. همين اهميت بي‌بديل و ظرفيت متنوع صنعت گردشگري موجب توجه بيش از پيش دولت‌ها به استفاده از شاخه‌هاي متعدد اين صنعت شده است؛ شاخه‌هايي همچون گردشگري ورزشي، گردشگري سلامت، گردشگري جنگ و مواردي بسيار جزيي‌تر و تخصصي‌تر كه هر يك مخاطبان خاص خود را دارد.
در اين ميان گردشگري هنري عرصه‌اي وسيع با ظرفيتي شگرف است، هرچند نه با عنواني اين چنين، از هزاران سال پيش بخشي ناگسستني از پديده گردشگري بوده است. در واقع تمامي آناني كه از ديرباز به قصد سياحت از شهري به شهري يا از كشوري به كشور ديگر مي‌رفته‌اند، در بخشي از سفر خود به تماشاي آن چيزي پرداخته‌اند كه جلوه‌اي از هنر بوده است. اگر معماري را شاخه‌اي از هنر بدانيم تمامي بناهاي تاريخي جهان كه هر ساله ميزبان ميليون‌ها گردشگراست موضوع گردشگري هنري محسوب مي‌شود.
اگر صنايع دستي را جلوه‌اي از هنر بدانيم، باز هم مصداق جذب ميليون‌ها گردشگر است. اگر آيين‌ها و آداب و رسوم ملل را آميخته با جلوه‌هايي از هنر بدانيم انگيزه‌اي زيبا براي جذب گردشگران است. اگر موزه‌ها را محلي براي نگهداري و نمايش دست ساخته‌هاي خلاقانه بشر طي هزاران سال بدانيم يك تماشاگه هنري به وسعت تاريخ به روي ما گشوده مي‌شود و اگر بسياري از جشنواره‌ها و نمايشگاه‌ها را محملي براي ارائه جلوه‌هايي از هنر بدانيم، عرصه‌اي ديگر براي جذب ميليون‌ها گردشگرفراروي ما قرار مي‌گيرد.
با اين توصيف، هنر و جلوه‌هاي متنوع آن را نمي‌توان از گردشگري جدا كرد. اما «گردشگري هنري» تحت اين عنوان، شاخه‌اي نوين و تخصصي براي هويت بخشيدن به نوعي از گردشگري است - كه همانگونه كه گفته شد - پيش از اين نيز وجود داشته است، و طي سال‌هاي اخير با توجهي ويژه از سوي متوليان اين حوزه روبه‌رو شده است.
«شهرگردي هنري» هم عنواني تخصصي‌تر است كه نگاه به گردش در شهر با رويكرد و هدفي كاملاً تعريف شده با محتواي هنري دارد و مواردي همچون بازديد از موزه‌هاي هنري، نمايشگاه‌هاي هنري، گالري‌ها، تئاتر و سينما و موسيقي را در بر مي‌گيرد. از هر منظري كه به موضوع بنگريم تهران و بسياري از شهرهاي بزرگ كشور، ظرفيت و استعدادي قابل توجه در اين عرصه دارند؛ ظرفيت و استعدادي كه شايد آنگونه كه شايسته است به منصه ظهور نرسيده است.
برگزاري همايش «ارتباطات و شهرگردي هنري» و نشست‌هايي اين چنيني فرصتي ارزنده براي پژوهشگران، انديشمندان و برنامه‌ريزان فراهم مي‌سازد تا در فضايي علمي راهكارهاي استفاده از ظرفيت‌هاي نهفته ناشي از تعامل هنر و گردشگري را به نحوي مؤثر و اصولي جست‌وجو و بازيابي نمايند و در اختيار نهادها و سازمان‌هاي مسئول در اين زمينه قرار دهند.
بي‌شك در اين عرصه فعالان حوزه ارتباطات اعم از اهالي رسانه و متخصصان تبليغات نقشي مهم و اساسي در معرفي گردشگري هنري و شهرگردي با رويكرد هنر دارند.
امروزه شاهد حضور صدها خبرنگار و عكاس در سراسركشور هستيم كه به طور حرفه‌اي و نه صرفاً در جايگاه يك خبرنگار، بلكه به عنوان افرادي نيمه‌تخصص و حتي متخصص در عرصه ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري فعاليت مي‌كنند.
موضوع كار خبرنگاران ميراث فرهنگي و گردشگري تفاوت‌هاي محسوسي را در نوع نگاه و رويكرد آنان در مقايسه با ديگر همكاران رسانه‌ايشان ايجاد كرده است. دغدغه صيانت از مواريث هزاران سال هنر، تاريخ و تمدن و به تعبير ديگر احساس مسئوليت جدي نسبت به صيانت از هر آنچه از دستاوردهاي نياكانمان به ما رسيده است، ويژگي‌هاي برجسته‌اي به كار فعالان رسانه‌اي اين حوزه داده است.
بدون شك توسعه تعامل سه‌سويه «ميراث فرهنگي، مديريت شهري و رسانه» در قالبي جدي و تعريف شده با هدف انجام فعاليت‌هاي مشترك در حوزه‌هاي مطالعاتي و ارائه نتايج بررسي‌هاي علمي به برنامه‌ريزان و متوليان اين عرصه، مي‌تواند گامي مؤثر براي انسجام‌بخشي به «شهرگردي هنري» باشد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن