تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ریشه های کفر سه چیز است:حرص و بزرگ منشی نمودن و حسد ورزیدن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803620715




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت از چه آمارهايي فرار می‌کند؟


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دولت از چه آمارهايي فرار می‌کند؟
تلاش دولت در ترسيم موفقيت اقتصادي اكنون كمرنگ‌تر شده است و ديگر آن همه تبليغات درباره اثرگذاري تدبير در حوزه اقتصاد ديده نمي‌شود كه هيچ! مسيري كاملاً مخالف رويه قبلي را اتخاذ كرده است.
نویسنده : ‌مهران ابراهيميان 


تلاش دولت در ترسيم موفقيت اقتصادي اكنون كمرنگ‌تر شده است و ديگر آن همه تبليغات درباره اثرگذاري تدبير در حوزه اقتصاد ديده نمي‌شود كه هيچ! مسيري كاملاً مخالف رويه قبلي را اتخاذ كرده است. اكنون بيشتر برنامه‌هاي رسانه‌اي درحوزه اقتصادي معطوف بر مديريت انتظارات، نشان دادن تنگناهاي مالي، كاهش قيمت نفت و آثار آن و كاهش تقاضاي ناشي از عدم تناسب حقوق‌هاي دريافتي با تورم سالانه و... را در دستور كار خود قرار داده است.
در عين حال چشم خود را به داده‌هاي آماري ضروري در اقتصاد نيز بسته و حتي در برخي موارد نيز تمايلي به اعلام آن ندارد. مهم‌ترين شاخص از اين دست داده‌هاي آماري، نرخ رشد است كه در سال گذشته سه ماه به سه ماه در بوق و كرنا شد تا از آن به عنوان يك موفقيت ياد شود، اما اكنون كه وارد سه ماه آخر سال شده‌ايم هنوز خبري از اعلام نرخ رشد نيست.
 دومين شاخص آماري، آمار ايجاد اشغال نهايي است كه در برنامه‌هاي مختلف تلويزيوني عملكرد دولت قبلي و آمارهاي اعلام شده دولت قبلي از سوي دولتمردان زير سؤال رفت. با اين حال اكنون كه در آستانه انتخابات قرار داريم گويي آمار ايجاد شغل واقعي كه از حاصل كسر شغل‌هاي ايجاد شده به شغل‌هاي از دست رفته است، خبري نيست.
 بديهي است با وضعيت موجود لابد هر دو آمار مذكور منفي است به خصوص آمار اشتغال در بخش صنايع كه در ركود عميق فرو رفته‌اند و كارگران زيادي بيكار شده‌اند.
 سومين آماري كه به طرز عجيبي از آن خبر رسمي وجود ندارد، ميزان بدهي‌هاي دولت به بانك‌ها و پيمانكاران است. در حالي كه قرار بود وزارت اقتصاد طي مأموريتي در اين‌باره تحقيق كند، البته به طور تلويحي وزير اقتصاد آمار بدهي‌هاي دولت را حدود 380 هزار ميليارد تومان اعلام كرده و مجموع كل بدهي‌ها بالاي 500 هزار ميليارد تومان(بيش از نصف نقدينگي جامعه) تخمين زده شده‌اند، اما همچنان آمار قابل استناد در اين‌باره وجود ندارد.
چهارمين آماري كه دولت علاقه‌اي به اعلام آن ندارد سهم دولت يازدهم در افزايش نقدينگي است زيرا دولت يازدهم يكي از مهم‌ترين حربه‌هايش در جريان تبليغات انتخاباتي را حمله به دولت قبل از طريق افزايش نقدينگي پيگيري كرده بود. از اين‌رو دولتمردان سعي دارند سهم خود را در لابه‌لاي سهم دولت‌هاي قبل و شفاف‌سازي چند مؤسسه مالي اعتباري پنهان كنند.
 پنجمين آماري كه دولت تمايلي به اعلام آن ندارد و سيستم بانكي با استفاده از اين بي‌علاقگي تمديد معوقات را در دستور كار خود قرار داده‌، بدهي دانه‌درشت‌هاي بانكي و حجم معوقات است. براي اين آمار در سال گذشته از 90 هزار تا 180 هزار ميليارد تومان از سوي دولتمردان اعلام شده بود، اما امسال و به خصوص در اين ايام نزديك شدن به انتخابات تمايلي به جريان‌سازي ندارند.
 ششمين آمار نيز در كوچ سرمايه‌ها و ذوب پس‌اندازهاي مردم در بازار مالي(بورس) است. دولت بدون توجه به دود شدن سرمايه‌هاي مردم در بازار بورس در اين زمينه هم ترجيح مي‌دهد چشم خود را بر اين بازار ببندد تا در اين‌باره چاره‌اي بينديشد.
شاخص‌هاي شش‌گانه مورد اشاره در كنار ركود عميق نشان از بي‌برنامگي يا ناكارآمدي دولت در حوزه اقتصاد دارد و بار ديگر لزوم برنامه‌ريزي جديد را در اقتصاد به خصوص با توجه به چشم‌انداز كاهش قيمت نفت گوشزد مي‌كند، اما فرصت‌ها متأسفانه در هر مقطعي از زمان در حال از دست رفتن است و نيروي دولت در بخش ديگري متمركز هستند. آنچنان كه تا قبل از نيمه دوم امسال تمام نيرو‌هاي دولتي متمركز بر مذاكرات و نتايج برجام بود و بعد از آن نيز قوه اجراييه در حالي كه انتظار مي‌رفت خود را براي شرايط پساتحريم آماده كند روي فعاليت‌هاي انتخاباتي، لابي و نشست با گروه‌هاي مختلف سياسي متمركز است. آيا دولت خواهد توانست در يك سال و چند ماهي كه برايش باقي‌مانده گام‌هاي مؤثري در بهبود اقتصاد بردارد يا ترجيح مي‌دهد همچنان با نگاهي صرفاً سياسي و جناحي به دنبال مقصر در دولت قبلي بگردد و كاهش درآمدهاي نفتي را بهانه‌اي جديد در گذر فرصت كم باقي‌مانده عمر اين دولت بدانند!

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن