تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مى‏گردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819697556




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هشدار جورج سوروس درباره بازار انرژي


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: هشدار جورج سوروس درباره بازار انرژي
جورج سوروس، ميلياردر معروف آمريكايي، روز سه‌شنبه، در سناي آمريكا حضور خواهد يافت تا با سناتورها از تركيدن قريب الوقوع «حباب مالي» از طريق سلف خري در زمينه نفت و كالاهاي ديگر بگويد و نيز اعلام كند كه قرار دادن شاخص كالاها به عنوان مبناي سرمايه‌گذاري در بازارهاي بورس، مستغلات و غيره، از نظر نهادهاي سرمايه‌گذار، غيرقانوني است.

روزنامه «فايننشال تايمز» كه نسخه‌اي از متن سخنان روز سه‌شنبه سوروس را به دست آورده است، در گزارشي كه از اين متن در شماره روز سه‌شنبه خود منتشر كرده است، مي‌نويسد: «آقاي سوروس همچنين به كميسيوني در كنگره خواهد گفت كه اگرچه سير صعودي قيمت نفت نتيجه شماري از تغييرات و عوامل بنيادي است كه دربازار روي داده است، اما توان نسبي اخير نهادهاي سرمايه گذاري در بازارِ سلف خري مبتني بر شاخص هاي مالي، سبب افزايش اغراق آميز قيمت ها و ايجاد حباب در بازار نفت مي‌شود».

سوروس به كميسيون بازرگاني سنا خواهد گفت: «به نظر من شاخص كنوني خريد كالا به طرزي هراس بار يادآور نمونه مشابه آن در روي آوري جنون آميز به خريد اوراق بهادار در بخش بيمه خدمات بود كه به سقوط شديد بازار بورس در سال ۱۹۸۷ انجاميد».

سوروس مي‌افزايد: «در هردو مورد نهادهاي سرمايه‌گذاري در يك طرف بازار انباشته مي‌شوند و سنگيني حضور آنها موازنه را بر هم مي زند. حال اگر اين روند برعكس شود يعني نهادها به صورت گروهي از بازار خارج شوند، وضعيتي مشابه سقوط بازار در سال ۱۹۸۷ پيش مي آيد».

سخنان جورج سوروس، رئيس هيات مديره بنياد ۱۷ ميليارد دلاري سوروس، احتمالا به مباحثات پردامنه‌اي در زمينه نقش سفته بازان ـ كه شركت‌هاي سرمايه‌گذاري با ريسك بالا و صندوق‌هاي بازنشستگي و ديگر نهادهاي سرمايه گذار را دربر مي‌گيرد ـ در افزايش صعودي قيمت انرژي و غذا دامن خواهد زد.

بنياد سوروس از دادن هرگونه اطلاع يا نظري درمورد وضعيت خود اين بنياد در بازار خودداري كرده است.

مسئولان تنظيم و تعديل بازار علت اصلي سير صعودي بهاي نفت و كالاهاي ديگر را به اصل بنيادي قانون عرضه و تقاضا مربوط مي دانند كه با تنزل ارزش دلار، كه براي قيمت گذاري و تجارت كالا به كار مي‌رود، همراه شده است.

با اين حال، برخي از سياستمداران ورود حجم جديد نقدينه را به بازار سفته از طريق شاخص كالا دربازار پيش فروشي، عامل اصلي اين امر ارزيابي مي كنند.

جلسه روز سه‌شنبه سنا كه به دست كاري ها و مداخلات در بازار انرژي و روش هاي اجرايي آن توسط دولت فدرال آمريكا مي‌پردازد، از جمله سلسله نشست‌هاي سناست كه در ماه هاي اخير براي بررسي بازار از جنبه هاي گوناگون در واشنگتن برگزار مي‌شود.

به نظر سوروس پيش خريد اقلام در بازار سفته بر نوعي سوء برداشت مبتني است و قرار دادن شاخص بهاي كالاها در رده سرمايه گذاري امري غيرقانوني است.

او در سخنراني خود خود تصريح خواهد كرد:«البته زماني كه اين نظر مطرح شد بر زمينه نوعي استدلال قرار داشت. اما بعدا اين زمينه مغشوش شد و فرصت سودآوري آن از دست رفت».

او مي‌افزايد: «بااين حال، سرمايه‌گذاري در سفته بازي همچنان به جذب سرمايه ادامه مي‌دهد. تنها از آن رو كه گويا امكان سوددهي آن بيش از سرمايه گذاري هاي ديگر است».

سوروس در سخنان روز سه‌شنبه كاهش قيمت نفت را امري فوري و «قريب الوقوع» نمي‌داند. اما توصيه مي‌كند كه بدون دست بردن به روش‌هاي تنظيم بازار، از سرمايه‌گذاري در اقلام موجود در بازار پيش‌فروشي، جلوگيري شود.
 پنجشنبه 16 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن