واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب دل: تیله بازی، هفت سنگ، عمو زنجیرباف، قایم باشک، موش و گربه، گرگ و گله از بازی های قدیمی و سنتی بودند که بچه های دهه ی قبل کودکی هایشان را با این بازی ها بزرگ کردندحال آنکه بازی بچه های امروز با تبلت و رایانه شکل می گیرد.به گزارش خبرنگار آفتاب دل، اتل متل توتوله، گاو حسن چه جوره، هفت سنگ، عمو زنجیرباف، قایم باشک، موش و گربه، گرگ و گله و ... از بازی های قدیمی و سنتی بودند که بچه های دهه ی قبل کودکی هایشان را با این بازی ها بزرگ کردند و هنوز هم با گذشت سالها خاطرات زیادی از آن دارند. حتی اسم همین بازی های قدیمی برای آن نسل، یا دآور خاطراتی شیرین است، بازی بچه های دیروز تیله بازی و الاکلنگ و گرگم به هوا بود و حال آنکه بازی بچه های امروز با تبلت و رایانه شکل می گیرد. امروز همه چیز تغییر کرده حتی بازی های کودکانه. آپارتمان نشینی، شلوغی و ناامنی کوچه و خیابان، اشتغال پدر و مادر و... باعث شده شکل بازی های امروزی متفاوت از گذشته شود. آنها امروز دوست دارند انگری برد را بازی کند، بچه های امروزی کمتر فرصت، علاقه و امکان بازی های قدیمی را دارند و کمتر مایلند بازی های جمعی انجام دهند، اسباب بازی های انفرادی نزد آنها از محبوبیت زیادی برخوردار است و بازی های گروهی تقریبا در حال منسوخ شدن است، آنها هیجانی را در بازی های دیجیتالی جست وجو می کنند که نسل قدیم هیچ حسی نسبت به آنها ندارند. امروزه بازی های رایانه ای بیش از اسباب بازی ها مورد توجه کودکان و نوجوانان قرار می گیرند که نظارت نداشتن بر این بازی ها و همچنین نداشتن برنامه ریزی در میزان زمان بازی می تواند مضرات بسیاری به همراه داشته باشد. در شرایط موجود،قطعا بازی های رایانه ای بهترین ابزار برای توسعه فرهنگی هستند که باید از این ابزار مناسب نهایت بهره را برد، ایجاد بازی های رایانه ای بومی می تواند به عنوان سلاحی در برابر بازی های غربی باشد که خانواده ها باید به این مهم توجه کنند. یکی از ابزارهای جدید آموزشی، استفاده از بازی های رایانه ای است که برنامه ریزی برای استفاده مناسب از این ابراز از ضروریات است. اسباب بازی ها جای خود را به بازی های رایانه ای داده اند یکی از شهروندان سنندجی که 2 فرزند دارد، در این باره می گوید: وقتی اسباب بازی ها جای خود را به بازی های رایانه ای می دهند، باید برنامه ریزان کشور برای آن تمهیداتی بیندیشند و برای این نوع از بازی ها و خلاق کردن و هوشمندی فرزندان این مرز و بوم خود به ساخت بازی های رایانه ای بپردازند. سلیمه شعبانی بیان می کند: البته باید مسئولان فرهنگی و آموزشی قبل از آمدن این نوع وسیله ابزار آن را فراهم می کردند و از ابتدا برای مقابله با بازی های وارداتی که بسیاری از آنها مخرب است، دست به تولید بازی های ایرانی می زدند. بازی ایرانی انتخاب کن یکی دیگر از شهروندان نیز اظهار می کند: من نمی توانم فرزندم را مجبور به انتخاب وسیله ای برای بازی و سرگرمی کنم. او طبق سلیقه ای که دارد بازی مورد نظر خود را که متاسفانه بیشتر ساخته کشورهای خارجی است انتخاب می کند. فتانه بیان می گوید: هر وقت می گویم بازی ایرانی انتخاب کن در جواب می گوید؛ اگر کشورمان بازی خوب بسازد قطعا از آنها برای بازی استفاده می کنم. تولید بازی های رایانه ای در ایران بازی های رایانه ای با سرعت هر چه تمام تر تولید می شوند؛ به طوری که صنعت بازی های رایانه ای توانسته است از ابرصنعت های دیگر پیشی بگیرد. برخی از کشورها مانند کانادا، فنلاند، آمریکا و ژاپن گوی سبقت را از دیگر کشورها ربوده و با وجود این بازی ها توانسته اند مفاهیم فرهنگی خود را و یا مفاهیم ضد ارزشی را که می تواند نسل جوان کشورهای مختلف را به سلطه و به استعمار خود در آورد نشانه بروند و آثار فوق العاده و انکار ناپذیری بر ذهن و روح قشر جوان بگذارد.
پنجشنبه ، ۱۰دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آفتاب دل]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]