تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804580681
![نمایش مجدد: «تنهایی پرهیاهو» از چه میگوید؟ refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
«تنهایی پرهیاهو» از چه میگوید؟
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۸
![تنهايي پرهياهو 007-25.jpg](http://media.isna.ir/content/007-25.jpg/2)
در عالم ادبیات بسیارند نویسندگانی که هرآنچه مینویسند و از هرچه میگویند خوانندگان آن را بازتابی از اوضاع سیاسی و اجتماعی مردم خود در دورهای از تاریخ تلقی میکنند؛ چون در لابهلای جملات و کلمات این آثار به دنبال «خود» میگردند. « تنهایی پر هیاهو» یکی از این آثار است. به گزارش خبرنگار ادبیات و نشر ایسنا، دستهای از نویسندگان روحی زخمی دارند و با قدرت تخیل، آثاری هنرمندانه آفریدهاند. آثاری آنقدر هنرمندانه که مردمشان با خواندن آنها هیچگاه سرنوشت و سرشت جمعیشان را فراموش نخواهند کرد. این دسته از آثار به نوعی تاریخ اجتماعی و فرهنگی برای ملتشان تلقی میشوند که از زاویه نگاه یک هنرمند به تصویر درآمدهاند. از مهمترین خالقان چنین آثاری «بهومیل هرابال» نویسنده اهل چک و خالق «تنهایی پرهیاهو» را میتوان نام برد. کسی که میلان کوندرا او را بهترین نویسنده امروز چک خوانده است و یوزف اشکوورتسکی دیگر نویسنده معروف چک آثارش را نوعی تاریخچه غیررسمی روان تسخیرناپذیر ملت چک نامیده و از آن بالاتر، روان آدمیان در هر کجای جهان. در میان آثار متعدد هرابال، «تنهایی پرهیاهو» به قلم پرویز دوایی به فارسی ترجمه و منتشر شده است. رمانی که در آن امیدها و آرزوهای انسانی به چالش کشیده میشود؛ آن هم در نیمه دوم قرن بیستم و در دوره حکومت کمونیستها بر کشور چک. دورهای که در آن نویسندههایی همچون هرابال ممنوعالقلم و یا زندانی میشوند و کتابها توقیف و سانسور و غیرقابل چاپ. بخش زیادی از هنر نویسنده در خلق «تنهایی پرهیاهو» متاثر از چنین فضایی است؛ فضایی آکنده از یاس و نومیدی که گریبان انسان را گرفته، داستانی درباره جدال روح آدمی با خود. فضایی که در آن کامیون کامیون کتاب سوزانده یا خمیر میشود. همین یک تصویر برای هنرمندی چون هرابال کافی است تا از آن داستانی بنویسد درباره کارگری به نام هانتا؛ کارگر، فیلسوف، روشنفکر یا موجودی که با روحش، با تاریخش، با اجتماعش و با انسانیتش با گزارههای فلسفی متفکران در یک زیرزمین کثیف در جدال است. شخصیت هانتا که داستان از زاویه دید او روایت میشود در همان شروع داستان خودش را چنین معرفی میکند: «سی و پنج سال است که در کار کاغذباطله هستم و این «قصه عاشقانه» من است. سی و پنج سال است که دارم کتاب و کاغذباطله خمیر میکنم و خود را چنان با کلمات عجین کردهام که دیگر به هیات دانشنامههایی درآمدهام که طی این سالها سه تنی از آنها را خمیر کردهام. سبویی هستم پر از آب زندگانی و مردگانی، کافی است کمی به یک سو خم شوم تا از من سیل افکار زیبا جاری شود.» «تنهایی پرهیاهو» از زاویه دید اولشخص یعنی هانتا روایت میشود؛ در تکگوییهای بلند، زندگی مردی را روایت میکند که شغلش پرس کتاب و کاغذباطله در زیرزمینی کثیف و پر از موش است. جایی که تمام کتابها، تابلوهای نقاشی نقاشان مشهور، روزنامهها و مجلات و کتابهای ممنوعه فلسفی، تاریخ و ادبیات به آنجا سرازیر میشود و هانتا 35 سال است به کار پرس کردن و ساختن عدل کاغذ و فرستادن آنها برای خمیر شدن مشغول است. عدلهای کاغذی که معمولا با بهترین کتابها و نقاشیها تزئینشان میکند تا برای کارخانه خمیر کاغذ فرستاده شوند. او شخصیتی نیمهفیلسوف، نیمهروشنفکر و کارگری است که طی 35 سال چنان با کارش عجین شده که لحظهای نمیتواند از فکر و خیال کتاب و کاغذ و نوشته و هر نوع ارتباط با آنها جدا شود. هانتا شب و روز یا در حال پرس کتاب است یا خواندن کتابهای گرانقیمت و نایابی که پس از پیدا کردنشان در بین حجم انبوه کتابها به خانه محقرش منتقل و تلنبارشان کرده است؛ آنقدر که این کتابهای تلنبارشده هر آن ممکن است بر او هوار شوند و او زیر سنگینیشان له شود؛ همانگونه که ذهنش درگیر اندیشههایی است که از این کتابها برآمده است. همین کنار هم قرار گرفتن این دو وضعیت، یعنی سر و کار مداوم با کتاب و نوشته در طول شبانهروز و حجم زیاد اندیشههایی که به واسطه خواندن به ذهن او وارد میشود باعث ایجاد وضعیتی اندهبار، وهمانگیز و سوررئالیستی از وضعیت انسان قرن بیستم شده است. این تصویر حاصل تداخل وضعیت و شرایط شغلی هانتا و خواندن کتابهای فلسفی و ادبی است؛ تصویری نومیدانه از وضعیت و بسط آن به دنیای پیرامونی و حتی ارجاع به تاریخ. دنیایی پر از موش خیس و کثیف که آثار نویسندگان و فلاسفه بزرگ را میخورند. دنیایی که در آن قیمت خمیر هر یک کیلو از کتابهای متفکرانی چون هگل و امثال او یک کرون است. در چنین دنیایی که هرابال ترسیم میکند آنچه برای آدمی مثل هانتا باقی میماند یکی شدن با «وضعیت» است. اینکه هیچ شکایتی از زندگی اندوهبارش نداشته باشد، بلکه از آن لذت هم ببرد و جدا شدن از آن را موجب پوچی میداند. آنچنان که تنها زمانی که میبیند دستگاه پرسش که 35 سال با آن کار کرده، قرار است توسط کارخانههای بزرگ خمیر کاغذ منهدم شود حتی دست به دامن کشیش و مسیح (ع) هم میشود. بخشی از روایت هرابال در ایجاد فضای نومیدانه انسان در دنیا درآمیختن فضای حال با گذشته هانتاست. تقریبا به جز لحظاتی خاص داستان را روایت و تکگویی هانتا جلو میبرد. خردهداستانها چنان در دل روایت هانتا جا گرفتهاند که زمان وقوع آنها و رابطهشان با خط اصلی داستان به راحتی قابل تشخیص نیست. همگی در جهت نشان دادن فضایی یاسآلود از وضعیت زندگی و بیشتر روان آدمی به خوبی و استواری درهم تنیده شدهاند و در نهایت همه این فضا اثری است قوی برای نشان دادن جایگاه رفیع ادبیات و استفاده نویسنده از پیچیدگیهای ذهن انسان هنرمند برای خلق و به رخ کشیدن چنین جایگاهی. مثل وقتی که هانتا از قول کانت در کتاب «تئوری آسمانها» میگوید: «در سکوت شبانه، سکوت مطلق شبانه، وقتی که حواس انسان آرام گرفته است، روحی جاودان، به نام زبانی بینام با انسان از چیزهایی، از اندیشههایی سخن میگوید که میفهمی ولی نمیتوانی وصف کنی.» هرابال خالق آثاری معروفی چون «مرواریدهای اعماق»، «کلاس رقص اکابر»، «قطارهای به شدت مراقبتشده»، «کوتاه کردن مو» و تعداد دیگری کتاب است که با اقتباس از آنها فیلمهای سینمایی زیادی ساخته شده است. لسآنجلس تایمز او را پدر بزرگان ادبیات قرن بیستم چک خوانده و گاردین «تنهایی پرهیاهو» را زیر و روکننده و هرابال را نویسندهای خیرهکننده توصیف کرده است. نشریه تایمز نیز آن را تاریخچه غیررسمی روحیه تسلطناپذیر ملت چک و، از آن بالاتر تاریخچه روحیات انسان در هر کجا دانسته است. قسمتهایی از کتاب: «بر عرصه زمین من یگانه کسی هستم که میداند در کدام بستهبندی کاغذباطله گوته پنهان است، در کدام شیلر، در کدام هولدرلین و در کدام نیچه. به یک معنی، در جهان، من یگانه کسی هستم که هم هنرمند است و هم تماشاگر. اما کار روزانه خردم میکند. از پا میاندازدم. له و لوردهام میکند و ...» «اگر کسی میخواست کتابی را خمیر کند، باید سر آدمها را زیر پرس میگذاشت، ولی این کار فایدهای نمیداشت چون که افکار واقعی از بیرون حاصل میشود. تفتیشکنندههای عقاید و افکار در سراسر جهان، بیهوده کتابها را میسوزانند.» «حالا میفهمیدم که رمبو حق داشت که گفت: «جنگ روح همانقدر وحشتناک است که جنگ مسلحانه»؛ حالا مفهوم واقعی این کلام بیرحمانه مسیح را درمییافتم که «برایتان صلح نیاوردهام، شمشیر آوردهام.» با دیدار از زیرزمینها و اطلاع از وضع فاضلابها به خودم تسکین میدادم. منی که خلاف ارادهام و ناخودآگاه دانش آموختهام، همیشه از این کلام هگل حیرت میکردم که میگفت: «تنها چیزی که در جهان جای هراس دارد، وضعیت متحجر است، وضع بیتحرک احتضار، و تنها چیزی که ارزش شادمانی دارد وضعی است که در آن نه تنها فرد، که کل جامعه، در حال مبارزهای مدام، برای توجیه خویش است، مبارزهای که به وساطت آن جامعه بتواند جوان شود و به اشکال زندگی جدیدی دست یابد.» یادداشت: فرزاد گمار – خبرنگار ایسنا انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]
صفحات پیشنهادی
آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند کارایی لازم در تعلیم و تربیت را داشته باشد
مدیرکل آموزش و پرورش آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند کارایی لازم در تعلیم و تربیت را داشته باشد بندرعباس- ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان با اشاره به جایگاه مهم و حساس این نهاد در جامعه گفت آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند کارایی لازم به در امر تعلیم و تربیت را داشته با«نیستان» از فرامرز پایور میگوید/ «بهترین انتخاب» در رادیو نمایش
دو خبر از رادیو نیستان از فرامرز پایور میگوید بهترین انتخاب در رادیو نمایش شناسهٔ خبر 3005913 - دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۱ هنر > رادیو و تلویزیون پرداختن به آثار فرامرز پایور در برنامه نیستان رادیو فرهنگ و پخش نمایش رادیویی بهترین انتخاب در رادیو نمایش ۲ خبر امروز دبازیگر «شهرزاد» از حضور در فیلم سینمایی «آه، ای عبدالحلیم» میگوید
بازیگر شهرزاد از حضور در فیلم سینمایی آه ای عبدالحلیم میگوید آه ای عبدالحلیم تازهترین اثر سینمایی احسان عبدیپور است که در آن از بازیگران مطرح و بومی استفاده شده است مصطفی زمانی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جعلی نصیریان از کتاب و کتابخوانی میگوید
علی نصیریان از کتاب و کتابخوانی میگوید هنرمندان و بازیگران سینما تئاتر و تلویزیون معمولا در بین جوامع مختلف از محبوبیت مردمی برخوردارند و اکثریت آنها به عنوان الگوی نوجوانان و جوانان انتخاب میشوند مسلماً کتابخوانی عادت پسندیدهای است که یک حرکت فرهنگی محسوب خواهد شد و سطح داکارگردان «گشت ارشاد» از مشکلات جشنواره فجر در این سالها میگوید
کارگردان گشت ارشاد از مشکلات جشنواره فجر در این سالها میگوید سعید سهیلی معتقد است مشکل اساسی جشنواره فیلم فجر در این سالها نبود برنامهای مدون و طولانیمدت بوده است سعید سهیلی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان &گزارش فارس از میزگرد «امکان تمدنسازی نوین اسلامی» نخبه به تنهایی نمیتواند تمدنساز باشد/ باید تحمل
گزارش فارس از میزگرد امکان تمدنسازی نوین اسلامینخبه به تنهایی نمیتواند تمدنساز باشد باید تحمل نقد تمدن گذشته را داشته باشیمعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت نخبه نمیتواند به تنهایی تمدنسازی کند شاید زودتر از مردم بفهمد اما اگر نتواند روی مردم تأثیر براموس: وقتی رئیس میگوید بنیتس راه حل است، لابد همین طور است
راموس وقتی رئیس میگوید بنیتس راه حل است لابد همین طور استمدافع آندلوسیایی تیم فوتبال رئال مادرید اسپانیا گفت وقتی ریاست باشگاه معتقد است که بنیتس مشکل نیست بلکه راه حل است لابد همین طور است به گزارش خبرگزاری فارس سرخیو راموس مدافع تیم فوتبال رئال مادرید تصریح کرد رئیس باشکاشانی درست میگوید، شرایط المپیکی نیست
کاشانی درست میگوید شرایط المپیکی نیست سرمربی تیم ملی امید می گوید چیزی که ما در آیینه می بینیم آقای کاشانی در خشت می بیینند و با توجه به تجربیاتی که دارند به خوبی این واقعیت را می بینند که شرایط کشور به هیچ وجه المپیکی نیست به گزارش "ورزش سه" محمد خاکپور در خصوص شریلدا شب تقسیم ساده تنهاییها
یلدا هم همان یلداهای گذشته پدربزرگ بالای اتاق مینشست و همه بچهها و عروسها و دامادها و نوهها دورتا دورش حلقه میزدیم و مادربزرگ فنجان فنجان از چایی که روی سماور زغالیاش دم کرده بود برایمان میریخت و ما همراه با دیگر تنقلات سفره ساده اما پرعشق و محبتش نوشجان میکردیم می&فضای سبز به تنهایی توان کاهش آلودگی هوا را ندارد
فضای سبز به تنهایی توان کاهش آلودگی هوا را ندارد مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران با توجه به حجم زیاد آلاینده های تولیدی کلان شهر تهران گفت فضای سبز به تنهایی نمی تواند آلودگی هوا را کاهش دهد علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران د-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها