واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/محمود مظفر
نماز و آسیبهای اجتماعی
اگر حق نماز اداء شود، نه تنها هزینه چند صد میلیاردی مبارزه با آسیبهای اجتماعی کاهش مییابد، بلکه افراد و جامعه در مدت کوتاهی به اوج عزت و سربلندی و فلاح و رستگاری خواهند رسید.
خبرگزاری فارس، محمود مظفر(قائم مقام ستاد اقامه نماز): بر اساس گزارشهای متعددی که برگرفته از پژوهشها و تحقیقات میدانی میباشد، متأسفانه آسیبهای اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق، روسپیگری، فرار از خانه، سرقت، شرب خمر، حاشیه نشینی، زندانیان و... رو به رشد فزاینده میباشد و تأسفبارتر، کاهش سن آسیب میباشد که نسل نو، جوانان و نوجوانان کشور را تحت تأثیر قرار میدهد. با نگاهی گذرا به لیست آسیبهای اجتماعی میتوان موارد را در دو ستون، شامل مصادیق منکرات و مصادیق فحشاء دستهبندی کرد، آسیبهای اجتماعی ریشه در دو معضل جدی و اساسی دارد: 1-غلبه قوه غضبیه که باعث ایجاد منکرات میشود.
2-غلبه قوه شهویه که باعث ایجاد شهوات میشود. راه درمان را نیز خداوند متعال به جامعه نشان داده است، راهی ارزان، ساده و با مدت زمان کم تحت عنوان نماز که خداوند در دو آیه از قرآن نقش نماز در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را فرمودهاند. «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَرِ»(عنکبوت/45) در این آیه به طور قطع و یقین و با تضمین صددرصدی خداوند اقامه نماز را عامل پیشگیری از فحشاء و منکرات که زمینه بروز آسیبهای اجتماعی میباشد، میداند.
«إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعاً - إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً - وَإِذَا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعاً - إِلَّا الْمُصَلِّینَ»(المعارج/19-22)، در این آیه اشاره میشود که انسان بی صبر و حریص آفریده شده است که نشانه حریص بودن دو چیز است: 1- جزع به هنگام سختی 2- بخل هنگام کامیابی که بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی که از مصادیق منکرات میباشند، ریشه در حرص و بخل است که طبع مادی انسان به سوی آنها میل دارد که اگر مهار نشود منجر به بروز منکرات و شیوع بسیاری از آسیبهای اجتماعی میشود، در بسیاری از سرقتها، اعتیاد، طلاق، قتلها، زندانها، فرار از خانه و خودفروشی ناشی از عدم تحمل و جزع در زمان تنگدستی و سختی و یا مواجهه با مشکلات خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی بوده که به دلیل پائین آمدن آستانه تحمل میباشد و یا به دلیل بخل هنگام کامیابی با زیادهخواهیها، چشم و همچشمی، خودخواهیها، عدم توجه به محرومین و نیازمندان زمینه بروز آسیبهای اجتماعی را فراهم میآورد که راه درمان آن نماز و یاد خدا میباشد که با مداومت میتواند اضطرابها و تشویشها را از انسان دور و راه نجات از اخلاق ناپسندیده و باعث پیشگیری از آسیبهای اجتماعی شود. اگر این وظیفه به خوبی انجام و حق آن اداء شود، نه تنها هزینه چند صد میلیاردی مبارزه با آسیبهای اجتماعی کاهش مییابد، بلکه افراد و جامعه در مدت کوتاهی به اوج عزت و سربلندی و فلاح و رستگاری خواهند رسید و لذا نماز دو اثر مهم بازدارندگی و زایندگی دارد که از طرفی مانع رذایل اخلاقی و از طرف دیگر باعث بروز و رشد فضائل اخلاقی میشود. خداوند متعال یک میزان و ترازویی را به عنوان نماز قرار داده است، چنانچه کفه ترازو به سمت فحشاء و منکرات سنگینی نماید، نشان از تضییع نماز در جامعه و چنانچه کفه ترازو به سمت کاهش فحشاء و منکرات سنگینی نماید، نشان از بزرگداشتن و ادای حق نماز در جامعه است. جالب است که از بین تمام فرائض واجب دینی در قرآن خداوند متعال نقش و اثر نماز را بیشتر در این دنیا حواله کرده است تا آخرت، از جمله: به درستی که نماز انسان را از فحشاء و منکرات باز میدارد، مربوط به این دنیای انسانها میباشد، «اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ»(البقره/153)، از صبر و نماز کمک بگیرید، مربوط به حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... مردم در این دنیا میباشد و خداوند نماز را وسیلهای کمکی و مؤثر و قابل اطمینان در چالشها و مشکلات زندگی قرار داده است. و یا وقتی خداوند میفرمایند: «وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَوةِ»(طه/132)؛ خانوادهات را به نماز امر کن، در ادامه میفرماید: «نَحْنُ نَرْزُقُکَ»(طه/132)؛ ما رزق تو را میدهیم، به طوری که پیامبر اسلام(ص) هر زمان دچار مشکل اقتصادی میشدند، اطرافیان را به نماز دعوت میکردند که ثمره دعوت دیگران به نماز، نزول برکت و رزق و روزی خداوند را به همراه میآورد. «وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکاً»(الانبیاء/193)؛ اگر از ذکر خدا دوری کنید، معیشت تلخ و مشکل میشود که خداوند راه حل غلبه بر مشکلات اقتصادی و معیشتی را در این دنیا نماز ذکر نموده است، «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»(الرعد/28)، با یاد خدا دلها آرامش میگیرد. راه غلبه به قوه غضبیه که با عصبانیتها، خشونتها و نگرانیها منجر به منکرات میشود، در این دنیا نماز است، راه درمان افسردگیها، اضطرابها، تنشهای روحی و روانی و ... . و اما نمازی که میتواند چنین اثرات شگرف و عجیبی داشته باشد از قول خداوند، خواندن نماز نیست، بلکه اقامه نماز است، یعنی اول وقت، به جماعت، در مسجد و پنج وعده را به جای آوردن. متأسفانه نمازهای صبح جدی گرفته نمیشود و این نسخه شفابخش و حلال مشکلات با حذف یک وعده کارایی آن را کاهش و کم اثر میکند و نیز تلاش برای حضور قلب و تمرکز و خشوع در نماز جهت تأثیرگذاری بیشتر. چنانچه به موضوع نماز به عنوان یک اولویت و ضرورت و نسخه شفابخش و حلال مشکلات در آسیبهای اجتماعی نگریسته شود، در آیندهای نزدیک قطعاً شاهد کاهش آسیبهای اجتماعی خواهیم شد. با تأملی در گذشته افراد دچار سوءسابقه، متأسفانه نماز، جایگاه اصلی و مهمی در زندگی فردی و اجتماعی آنان نداشته است.(در پژوهش میدانی در زندانهای استان تهران توسط قوه قضاییه بیش از 90 درصد مجرمین رابطه با نماز و مسجد نداشتهاند) امید است روزی مشاوران، قضات و وکلا در راهنمایی زوجین در قبل از ازدواج و یا هنگام اقدام برای طلاق توصیهای مبنی بر تأکید و اصلاح نماز در زندگی کنند تا اثرات معجزهآسای آن را مشاهده کنند و یا معتادین در پروسه درمان، آموزش و توصیه نماز و اثرات روحی و اجتماعی آنرا تجربه کنند و یا در بیماریهای روحی و روانی با منشاء عصبی و اضطرابها، درمانگران موضوع اصلاح نماز و تأکید بر آن و اثرات مفید آن را گوشزد کنند و یا مددکاران مستقر در مراکز شبانهروزی و روزانه آسیبهای اجتماعی و کانونهای اصلاح و تربیت در کنار فعالیتهای تخصصی و تربیتی نماز مددجویان را با اولویت و جدیت دنبال کنند، بعد از مدتی شاهد حداقل برگشتپذیری را خواهند بود. در این برهه حساس از زمان و لزوم تقویت مبانی دینی و معنوی و لزوم مداخله زود هنگام در پیشگیری از بحرانهای اجتماعی آتی، نقش مهدهای کودک، مدارس، دانشگاهها در توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز میبایست با جدیت و با اولویت بشتری پرداخته شود. انتهای پیام/
http://fna.ir/T633P3
94/10/01 - 10:24
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]