تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مشورت با عاقلِ خيرخواه، خجستگى، بركت، رشد و توفيقى از سوى خداست. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820483121




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روسيه پاسخگو باشد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: روسيه پاسخگو باشد
در ديدار جان‌كري از مسكو كه حتي گفته مي‌شد پوتين با او ديدار نمي‌كند، به يكباره پيش‌نويس دو قطعنامه در مورد سوريه و توافق روي ليستي از تروريست‌ها نهايي شد.
نویسنده : هادی محمدی 


در ديدار جان‌كري از مسكو كه حتي گفته مي‌شد پوتين با او ديدار نمي‌كند، به يكباره پيش‌نويس دو قطعنامه در مورد سوريه و توافق روي ليستي از تروريست‌ها نهايي شد. حاصل اين توافقات در روندهاي بين‌المللي اين شد كه مصداق تروريسم در سوريه، در حال حاضر داعش است و بقيه در حاشيه امن قرار گرفته‌اند تا در مورد آنها يك توافق و اجماع صورت پذيرد. معلوم نيست از تيم بررسي ليست گروه‌هاي تروريستي، خروجي چنداني ثبت شود و در نقشه راه سياسي و قطعنامه دوم هم مبارزه با تروريسم اولويت مورد تأكيد نيست و تمامي مراحل و زمانبندي پروسه سياسي روشن شده است. ظاهراً فقط داعش، تروريست مورد توافق روسيه و امريكاست و اگر تا به حال پوتين براي اردوغان خط و نشان مي‌كشيد و صهيونيست‌ها از استقرار سيستم موشكي ـ دفاعي روسيه و زيردريايي موسكوا بسيار نگران بودند ولي اسرائيل كه حتي براي حمله به حزب‌الله در دو ماه گذشته آنچنان دست به عصا شده بود كه قدرت باز‌دارندگي آن با سؤال مواجه بود،  شنبه شب با حمله موشكي به يك مقر نيروهاي حامي دولت سوريه، سمير قنطار، شيخ الاسراي لبناني در زندان‌هاي اسرائيل را به شهادت رساند و اين مقر در جنوب دمشق، به عنوان يك اقدام هشداري هم ارزيابي شد.
حال اين سؤال مطرح است كه آنچه دو ماه قبل يا در سخنراني سالانه پوتين در قبال تحولات سوريه و تروريسم تكفيري و غير منحصر در داعش و حاميان آنها مطرح شد، پابرجاست؟!
در ديدار پوتين با جان‌كري بده و بستان ويژه‌اي صورت گرفته و روس‌ها در قبال اغماض يا تعديل مواضع خود در قبال مصداق‌هاي تروريسم و حجم و گستره عملياتي آن و عدم واكنش در قبال حمله موشكي اسرائيل و شهادت سمير قنطار يا پاسخ به اردوغان، چه امتيازي گرفته‌اند؟
اگر پوتين امتيازي در اوكراين يا مسائل امنيتي في‌مابين با امريكا دريافت كرده است، مي‌توان نتيجه گرفت كه روسيه كماكان با مشكل اعتمادسازي با شركاي خود روبه‌رو است و مواضعي قابل معامله در سوريه اتخاذ كرده است. اگر پوتين در ديدار جان‌كري و توافق با امريكا چيزي دريافت نكرده و به هژموني امريكايي و اقدامات تسليحاتي و امنيتي امريكا تن داده و كوتاه آمده، باز هم براي شركاي خود شرايط غيرقابل اعتمادي توليد كرده و شركاي روسيه در سوريه، بايد نگران خنجر اسرائيلي و ديگران از پشت سر باشند.
اينكه روس‌ها اعلام مي‌كنند توافق آنها ممكن است مورد تأييد دولت سوريه نباشد، چه معني دارد؟ آيا روسيه براي مبارزه با داعش، به لحاظ تئوريك پذيرفته است كه از ارتش آزاد و بقيه تروريست‌هاي احرار‌الشام و جبهه النصره، يعني شاخه‌هاي رسمي القاعده، حمايت عملياتي هم انجام دهد؟ آيا روسيه پذيرفته است در قالب حكومت انتقالي در سوريه، يك كنسرسيوم و شركت سهامي حكومتي با تروريست‌ها تشكيل دهد و منافع روسيه تضمين شده باشد؟ آيا روس‌ها نمي‌دانند همه تكفيري‌هاي قفقازي در داعش متمركز نيستند و اين مجموعه قفقازي، قبل از اينكه به داعش نزديك باشد به جبهه النصره و القاعده نزديك است كه در توافق روسيه با امريكا، هيچ صراحتي در مبارزه با جبهه النصره و احرارالشام و مكانيسم و زمانبندي و ابزارها و قواعد فشار به كشورهاي حامي تروريسم وجود ندارد؟ به هر حال پوتين و مقامات رسمي روسيه بايد بسياري از ابهامات ناشي از رفتارهاي يك هفته گذشته را روشن كنند و خصوصاً اينكه مأموريت و مسئوليت سمير قنطار كه ماهيتي آزادي‌بخش در جولان اشغالي داشت و يك جريان ملي و مبارز را رهبري مي‌كرد و توسط موشك اسرائيلي از فراز جولان هدف قرار گرفت در چارچوب سياست‌هاي واكنش روسيه قرار دارد يا اينكه مقاومت و حزب‌الله بايد به امكانات و توانمندي‌هاي دفاعي و واكنش‌هاي خود متكي باشند؟



منبع : روزنامه جوان















تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن