واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
«درآمدی بر مبانی روش تفکر اجتماعی در اسلام» بر پیشخوان کتاب فروشیها
کتاب «درآمدی بر مبانی روش تفکر اجتماعی در اسلام» به قلم سیدسعید زاهد زاهدانی از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی روانه بازار نشر شد.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، علوم پدیدههای فرهنگی هستند و به انسان قدرت تصرف در موضوع مورد نظر را میدهند، هر فرهنگ ارزشها و هنجارهای مربوط به خود را دارد و دخل و تصرف در عالم را طبق آداب مورد نظر خویش مجاز میشمرد، از این رو نمیتوان بنیانهای علم را جدای از ارزشهای فرهنگی تصور کرد. هر چند در دریافت واقعیت ورود هر نوع پیش داوری و انحراف از آنچه در عالم خارج از ذهن وجود دارد نزد هر عالمی مذموم و نکوهیده است، اما ارزش های فرهنگی بر مبانی هر علمی حاکمیت دارد و این امر در مورد کلیه علوم صادق است در مورد علوم انسانی و اجتماعی که با انسان و زندگی انسان ها سروکار دارد و با آن عجین است تأثیر فرهنگ و ارزشها حداقل در طراحی مبانی علم امری مسلم و اجتناب ناپذیر است. امروزه در جهان دو فرهنگ متفاوت عمدهترین شکاف فرهنگی اول قرن بیست و یکم میلادی را به وجود آوردهاند، فرهنگ سکولار و فرهنگ اسلامی. در این دو فرهنگ تصور از انسان و جامعه با یکدیگر فرق میکند، در فرهنگ سکولار انسان و جامعه زاده قواعد طبیعی ملموس میشوند و در بستر طبیعت رشد کرده سرانجام فانی میشود و یا اگر باقی بمانند در اشکال مختلفی از انواع انرژی به حیات خود ادامه میدهند. در فرهنگ اسلامی هر دو از خدا هستند و به سوی او میروند در این فرهنگ جهان موجود مکانی موقت برای طی مرحلهای از رشد انسان و جامعه است و مقصد انسانها به صورت فردی و گروهی جهان باقی است که به اراده خداوند تبارک و تعالی برپا خواهد شد. از این رو میتوان گفت علوم انسانی و اجتماعی رایج که براساس تصور، تعریف و انتظار فرهنگ غرب از انسان و جامعه مسلمانان جهان پدید آمده و به تدریج رشد کرده است و نخبگان این فرهنگ در تکاپو برای تولید علوم انسانی و اجتماعی اسلامی هستند با شکلگیری انقلاب اسلامی و حاکم شدن مسلمانان در کشور ایران این انتظار بالا رفت و تلاش برای رسیدن به این گونه از معارف بشری شدت یافت. فصل نخست این کتاب به تفاوتهای میان علوم سکولار و اسلامی میپردازد. در این فصل با تأکید بر اینکه واقعیت نزد عالمان دنیاگرا فقط واقعیت قابل مشاهده است، میگوییم که نزد مسلمانان واقعیت غیب هم وجود دارد و در واقع بنیان عالم وجود بر آن قرار دارد. یک عالم مسلمان نمیتواند بدون در نظر گرفت واقعیت غیب دانش خود در مورد واقعیت مشهود را کامل فرض کند. در فصل دوم مقدمهای بر معرفتشناسی و هستیشناسی دینی و سکولار، نحوه دریافتهای بشری و تمیز خوب و بد، درست و غلط و مطلوب و نامطلوب بحث خواهد شد. فصل سوم به عقل و وحی و رابطه بین آنان میپردازد، اینکه یک فرد مسلمان در کجا متمسک به عقل میشود و در کجا از وحی استمداد میطلبد، در این فصل توضیح داده میشود، موضوع دیگر رابطه بین تفکر و تعبد است، مراحل به کارگیری عقل و وحی از ابتدای باور به دین تا بکارگیری گزارههای دین در زنگی روزمره در این فضل تشریح شده است. با توجه به اینکه در دین مبین اسلام تأکید فراوانی بر خردورزی شده و تولید علوم عقلی اسلامی عبادتی بزرگ به شمار میرود، در فصل چهارم به معرفی علوم مختلف اسلامی میپردازیم علومی که امروز در حوزههای علمی ما نشر و نما مییابد، در این معرفی تأکید بر روش تحقیق این علوم است و ملاک صحتی که در این روشهای تحقیقی به کار گرفته میشود. یکی از علوم مهم و تأثیرگذار در حوزههای علمی دینی ما علم فقه است، در فصل پنجم این کتاب به معرفی این علم میپردازیم و روشهای این علم را با دقت مورد بررسی قرار میدهیم، علم فقه تکالیف هر مسلمان را در زندگی روزمره معین میکند و خوب و بد، درست و غلط و مطلوب و غیر مطلوبهای اسلامی را به ما معرفی میکند. در فصل ششم موضوعشناسی پرداخته شده و ضوابط حاکم بر آن را تشریح کرده است. علوم انسانی و اجتماعی از جمله علوم موضوعی هستند که میباید در جوامع اسلامی با معیارهای اسلامی تأسیس شوند، در فصل هفتم به معرفی نحلههای مختلف علوم انسانی پاگرفته در قرن حاضر در کشورمان پرداخته شده و به طور اجمال اندیشه هر یک از متفکرینی که مؤسس شیوهای از پرداختن به طور انسانی و اجتماعی اسلامی بودهاند. درآمدی بر مبانی روش تفکر اجتماعی در اسلام به قلم سیدسعید زاهد زاهدانی با شمارگان 500 نسخه و بهای 100 هزار ریال از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد. انتهای پیام/
http://fna.ir/AP5N59
94/09/25 - 09:16
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]