محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803645483
![نمایش مجدد: نقش جریان نفوذ و سبک زندگی سرمایه محوردر صلح امام حسن(ع) refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
نقش جریان نفوذ و سبک زندگی سرمایه محوردر صلح امام حسن(ع)
واضح آرشیو وب فارسی:زنان کویر: در این نوشتار سعی شده است که به عوامل اصلی که در قبل از دوره امام حسن مجتبی(ع) رخ داده و به صلح ایشان منجر شد پرداخته شود، زیرا که دلایل و ریشه های این صلح به دوره قبل از ایشان باز می گردد.به گزارش زنان کویر ، به نقل از رجا نیوز، پیامبر اکرم(ص) آغازگر نهضت اسلام و تبدیل کننده آن به تمدن بزرگ بودند. نهضت اسلامی در شهر مکه آغاز شد و طی مبازرات بی بدیل و خونهای مطهری که ریخته شد و هزینه های مالی و فکری فراوانی که صرف شد حکوت اسلامی در مدینه پای گذاری شد و با قدرتمندتر شدن اسلام به نقاط مختلف جهان تسری پیدا کرد و به تمدن بزرگ اسلامی تبدیل شد. حکومت و تمدن اسلامی که در آن زمان پایه گذاری شد در تمام ابعاد فردی و اجتماعی حرف برای گفتن داشت و به زبان امروزی یعنی با توجه به اقتضائات زمان خودش در بنیادی ترین مسائل علمی سخن برای گفتن داشت و در زمینه جامعه شناختی، حقوق، اقتصاد، روانشناسی، سیاست، روابط بین الملل و... دارای تفکر و اندیشه بود و یک منظومه فکری قوی و قدرت تمام عیار مدیریتی برای اداره تمدن اسلامی را داشت و حتی از حیث اندیشه و مدیریتی قدرت اداره تمام جهان را هم داشت. در بعد از رحلت پیامبراکرم(ص) ظاهر حکومت و تمدن اسلامی باقی ماند اما خلفایی که حکومت را در دست گرفتند چه از حیث اندیشه و چه از حیث مدیریت نتوانستند مانند پیامبراکرم(ص) عمل کنند و همین موضوع باعث بوجود آمدن مشکلاتی عمیق شد و حوادث ناگواری برای آینده تمدن اسلامی رقم زد. از حیث مدیریتی به خاطر عزل و نصبهای نا به جایی که در زمان سه خلیفه بعد از پیامبراکرم(ص) صورت گرفت افرادی پستهای حساس آن زمان را در دست گرفتند که تعداد زیادی از آنها لیاقت این کار را نداشتند. افرادی که از نظر فکری و اخلاقی به هیچ وجه اهل عمل به اسلام نبودند و در آن روزگار نفعشان در این بود که خود را به عنوان مسلمان تمام عیار جا بزنند. این افراد که مدیریت و حاکمیت بخشهای مختلف جهان اسلام را در دست داشتند نه سواد و فکر اداره حکومت اسلامی را داشتند و نه اهل رعایت مسائل اخلاقی و بعضا شرعی اسلام بودند و این موضوع فسادهای مختلفی را بوجود آورد و همچنین باعث نفوذ گسترده در حکومت اسلامی شد که از جمله باعث شد قبیله ابوسفیان در حکومت اسلامی به صورت گسترده نفوذ کنند. افراد زیادی از این قبیله فقط به خاطر اینکه توان مبارزه با اسلام که در آن دوره به یک قدرت حداکثری تبدیل شده بود را نداشتند و به دست آوردن اهداف خود را در مسلمان شدن می دیدند اسلام آورده بودند وگرنه هیچ ارادتی به اسلام نداشتند. از حیث اندیشه ای خلفای سه گانه اسلام شناس نبودند، فهم عمیقی از تفکر اسلام نداشتند و توانایی این را نداشتند که جهان اسلام را براساس متد اسلامی اداره کنند. به طور مثال در زمانی که نهضت اسلامی آغاز شد، مردم آن دوره و تعداد زیادی از صحابه پیامبراکرم(ص) در فقر شدید به سر می بردند و حتی مکانی برای زندگی کردن هم نداشتند و در کنار مسجد النبی(ص) مکانی بسیار محقر به وسیله نخل خرما برای آنها بوجود آمد و این افراد به صورت دسته جمعی در آنجا ساکن شدند. در آن زمان سبک زندگی مردم به شکلی بود که اگر شخصی بیست درهم در ماه درآمد داشت می گفتند دیگر نیازی نیست به او صدقه پرداخت شود و با بیست درهم زندگی یک خانواده مسلمان می چرخید. در زمان خلفای سه گانه که اسلام به کشور گشایی دست زد به خاطر غنیمتهای فراوانی که کسب شد ثروت فراوانی به سمت کشورهای اسلامی سرازیر شد و سبک زندگی مسلمانان تغییر اساسی کرد و بسیاری از صحابه و خواص مسلمان که در زمان پیامبراکرم(ص) حتی جایی برای خوابیدن هم نداشتند هر کدامشان چندین قصر اشرافی داشتند، بیش از هزار درهم از بیت المال حقوق دریافت می کردند و زندگی آنها که با بیست درهم در ماه می چرخید حالا با هزار درهم هم نمی چرخید. دلیل تغییر سبک زندگی جامعه اسلامی در آن دوره این بود که خلفای سه گانه به خاطر ضعف در اندیشه های بنیادین اسلامی نمی دانستند که باید براساس متد اقتصاد اسلامی چطور این ثروت را مدیریت کنند و این نوع سبک زندگی، جامعه اسلامی را تبدیل به جامعه ای کرده بود که پول و سرمایه حرف اول و آخر را می زد و مسلمانان به خصوص نخبگان آن دوره به افرادی اشرافی و بی تفاوت تبدیل شده بودند که دغدغه اصلی شان ثروت اندوزی بودو این سبک زندگی آنها را به اشخاصی اهل تساهل و تسامح تبدیل کرده بود. این موضوع وضعیتی را در جامعه اسلامی پدید آورد که حتی خلیفه دوم در اواخر عمرش گفت که اشتباه کردم و نباید در جامعه در زمینه اقتصادی به این شکل عمل می کردم و می خواهم این دیواری را که درست کرده ام خراب کنم. جریان نفوذ و سبک زندگی اشرافی و سرمایه محور روز به روز در جامعه اسلامی پر رنگ تر و پر رنگ تر می شد. از یک سمت جریان نفوذ که در دوره پیامبر اکرم(ص) هم وجود داشت اما به خاطر تدابیر ایشان کاری از پیش نمی بردند حالا در زمان خلفای سه گانه بسیار پر رنگ شده بود و در زمان عثمان خلیفه سوم که از بنی امیه بود به اوج رسید، در احتجاج علی اهل اللجاج،طبرسی، ج۱، ص ۲۳۴ به این مضمون نقل شده است ابوسفیان که در آن زمان نابینا شده بود با دوستانش دور هم نشسته بودند، پرسید: چه کسانی در جلسه هستند؟ پاسخ شنید که فلانی و فلانی و فلانی، وقتی خاطر جمع شد که همه خودی هستند و آدم بیگانه ای در جلسه نیست، به آنها خطاب کرد و گفت: (( تلقفوها تلقف الکرة)) یعنی مثل توپ ، حکومت را به هم پاس دهید و نگذارید از دست شما خارج بشود. ابوسفیان که در زمان نهضت اسلامی بزرگترین سد راه اسلام بود و بزرگترین صدمات را به اسلام زده بود. طی یک برنامه نفوذ برنامه ریزی شده حالا به پدر معنوی جامعه اسلامی تبدیل شده بود و از طرف دیگر خواص تراز اول جامعه اسلامی که در زمان پیامبراکرم(ص) جان و مال و زندگیشان را برای اسلام در کف دست گرفته بودند به خاطر تغییر در سبک زندگی شان حالا به افرادی بی تفاوت و بی خاصیت تبدیل شده بودند. در زمانی که امیرالمومنین علی(ع) حکومت را در دست گرفتند جریان نفوذ به صورت گسترده و تمام عیار کار خودش را پیش برده بود و تمام پستهای کلیدی را در دست گرفته بودند و سبک زندگی مردم هم به دلایل مختلف از سبک زندگی اسلامی فاصله ای فاحش پیدا کرده بود. این مباحث باعث شد که در زمان حکومت علی(ع) یک جریان با سرگردگی معاویه در مقابل ایشان ایجاد شود. مدل مبارزه در زمان امیرالمونین علی (ع) با زمان رسول اکرم(ص) بسیار متفاوت بود، زیرا که در زمان رسول اکرم(ص) دشمنان اسلام کافران و بت پرستان بودند اما حالا جریاناتی که در مقابل امیرالمؤمنین قرار داشتند همه لباس اسلام و مسلمانی به تن داشتند و حتی بعضی دارای سوابق درخشانی در صدر اسلام بودند، به همین دلیل مبارزه در دوره علی(ع) پیچیدگی های خاص خودش را داشت. هر چند علی(ع) ضربات کاری و اساسی به جریانی که در آن دوره در مقابل اسلام ناب بود زد اما به خاطر تغییراتی که در بنیاد جامعه اسلامی پیش آمده بود جریان مقابل امیرالمومنین(ع) روز به روز گسترده تر می شد. زمانی که حکومت به امام حسن مجتبی(ع) رسید جریان بنی امیه با سرکردگی معاویه قدرت حداکثری پیدا کرده بود و جامعه اسلامی و نخبگان آن دوره به خاطر تغییرات اساسی که در سبک زندگی شان رخ داده بود یا کلا از یاری ولی زمان خودداری می کردند و به کمکش نمی آمدند و یا به خیانت به وی می پرداختند. جریان نفوذ و سبک زندگی سرمایه محور مردم و نخبگان در جامعه اسلامی کار را به جایی رساند که امام حسن مجتبی(ع) چاره ای جز صلح نداشتند و اگر امیرالمؤمنین علی(ع) و امام حسین(ع) در این دوره بودند آنها هم به جز صلح کار دیگری نمی کردند. به بیانی دیگر می توان گفت که امام حسین(ع) در قیام امام حسن(ع) شریک بود. صلح را امام حسن(ع) و امام حسین(ع) با هم انجام دادند و هر دو در آن شریک بودند، منتهی امام مجتبی(ع) جلو بود و امام حسین(ع) پشت سر ایشان بودند. سیدالشهدا جز مدافعان ایده صلح امام حسن(ع) بود. در شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج ۱۶، ص ۱۵ به این مضمون نقل شده است که وقتی در یک مجلس خصوصی، یکی از یاران نزدیک به امام حسن(ع) اعتراضی کرد، امام حسین(ع) با او برخورد کردند و او ساکت شد. هیچ کس نمی تواند بگوید که اگر امام حسین(ع) جای امام حسن(ع) بودند این صلح انجام نمی گرفت زیرا که این موضوع با حکمت و تدبیر امام حسین(ع) در تضاد است و شواهد تاریخی هم خلاف این را می گویند. در زمان امام حسن(ع) زمینه ای برای قیام فراهم نبود و فقط خون حضرت تلف می شد. صلح امام حسن مجتبی(ع) مقدمه ساز قیام امام حسین(ع) بود. اهل بیت(ع) به دنبال این بودند که در هر زمان و دوره ای خط اسلام ناب را حفظ کنند و در زمان امام حسن مجتبی(ع) راهبرد و وسیله ای که این خط را حفظ می کرد، صلح بود.
دوشنبه ، ۲۳آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: زنان کویر]
[مشاهده در: www.zananekavir.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]
صفحات پیشنهادی
نقش امپراتوری روم در ماجرای صلح امام حسن
پژوهشگر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات گفت در جریان صلح تحمیلی امام حسین ع پیرو محض برادر بزرگوارش بود هر چند شرایط امام حسن ع که حاکم اسلامی بود و امام حسین ع که به عنوان یک معترض علیه حکومت جائر مطرح بود فرق داشت به گزارش "منبری ها" بنا به قول های تاریخی اماحجتالاسلام فرخی در گفتوگو با فارس تشریح کرد چرا امام حسن(ع) قیام نکرد/ نقش امپراتوری روم در ماجرای صلح
حجتالاسلام فرخی در گفتوگو با فارس تشریح کردچرا امام حسن ع قیام نکرد نقش امپراتوری روم در ماجرای صلحپژوهشگر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات گفت در جریان صلح تحمیلی امام حسین ع پیرو محض برادر بزرگوارش بود هر چند شرایط امام حسن ع که حاکم اسلامی بود و امام حسین ع که به عنوامام حسن(ع) باتوجه جو سیاسی حاکم صلح را برای حفظ اسلام رقم زد
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان گلستان گفت امام حسن مجتبی ع در دوران امامت خود بخاطر جو سیاسی و برای حفظ اسلام و وحدت مسلمانان صلح کرد به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از طوبی گلستان حجت الاسلام نورالله ولی نژاد در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امابازی با نام ها برای استتار نقشه بزرگ/ رونمایی یک سرپل/ تله گذاری منافقین برای بیت امام و سید حسن/ اگر حاج سید
"خیبرآنلاین" - بازی با نام سید حسن خمینی در آستانه ثبت نام از نامزدهای مجلس خبرگان اقدامی برای استتار بازی اصلی جریان تجدید نظرطلب و نفاق جدید است که پنهان و آشکار با بیگانگان پیوند خورده و در آشوب نیابتی 1388 دچار شکست سهمگین شد بازی با نام ها برای استتار نقشه بزرگ بحفظ مصالح اسلامی و جلوگیری از برادرکشی دلیل اصلی صلح امام حسن (ع) بود
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امام حسن ع به دنبال ساختن جامعه ای عاری از هرگونه کینه و دشمنی بود گفت امام حسن ع برای پیشبرد مقاصد دین حفظ مصالح اسلامی و به دلیل جلوگیری از بردار کشی تن به صلح با معاویه داد آیت الله سید محمد واعظ موسوی در گفت وگو با خبرنگار تسنیمصلح امام حسن(ع) تفکر شیعه را در جامعه نهادینه کرد/بی بصیرتی مردم کودتای سقیفه را رقم زد
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان شکل گیری کودتای سقیفه و جدا شدن سر امام حسین از بدن در کربلا را ناشی از بی بصیرتی عامه مردم دانست به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از جهانبین نیوز حجت الاسلام والمسلمین احمدرضا پورخاقان در جمع فرماندهان و کارکنان ستاد سپاه حضرت قشناخت زمینه ها و علل صلح امام حسن(ع) از زبان استاد شهید مطهری+ مواد قرارداد
به مناسبت سالروز شهادت کریم اهل بیت ع منتشر شد شناخت زمینه ها و علل صلح امام حسن ع از زبان استاد شهید مطهری مواد قرارداد شرایط چه شرایطى بود که امام حسن در آن شرایط صلح کرد و در واقع مجبور شد که صلح کند و نیز این شرایط با شرایط زمان امام حسین چه تفاوتى داشت که امام حسین حاضراصلی ترین اثرصلح امام حسن(ع) بقای نظام امامت بود
مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت اصلی ترین اثرصلح امام حسن مجتبی ع با معاویه بقای نظام امامت برای حفظ اسلام بود به گزارش نسیم نیوز حجت الاسلام خادمی ضمن تسلیت رحلت پیامبر اکرم ص و سالروز شهادت دومین امام وپیشوای آسمان ولایت امام حسن مجتبی ع با بیان اینکه صلح اماامام جمعه سمنان: سبک زندگی حسینی برای تمام سال حفظ شود
سمنان - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان با بیان اینکه جامعه در ماه های محرم و صفر با برگزاری مجالس عزاداری رنگ حسینی به خود گرفته بود گفت این سبک زندگی و رنگ حسینی نباید با اتمام این ماه ها از یادها برود و باید برای تمام سال حفظ شود حجت الاسلام و المسلمینامام حسن (ع) شرایط جهانی را مدنظر قرار داد و مسیر صلح را انتخاب کرد
حرف های بی اساس و واهی که ارتباط بین کشورها را تضعیف می کند نزنیم حرف های بی اساس و واهی که ارتباط ایران و دیگر کشورها را تضعیف می کند نزنیم امام حسن ع شرایط جهانی را مدنظر قرار داد و مسیر صلح را انتخاب کرد رئیس جمهور گفت متاسفانه افرادی در گوشه و کنار پیدا می شوند که می-
گوناگون
پربازدیدترینها