تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819712931




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش جايگاه اجتهاد در فقه اسلامي در آفريقاي جنوبي برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: همايش جايگاه اجتهاد در فقه اسلامي در آفريقاي جنوبي برگزار شد
بگزارش ايرنا، اين همايش به بررسي اهميت اجتهاد در تدوين قوانين اجتماعي و به روز كردن نيازها و ضرورتهاي جامعه اسلامي با درنظر گرفتن تحولات علمي و تاريخي اختصاص داشت.

همچنين نقش مجتهدان بزرگ شيعي در ايجاد و تقويت تنظيمات اجتماعي و نيز سهم آنان در هدايت و رهبري جنبشها و انقلابهاي مردمي مورد بحث و بررسي سخنرانان قرار گرفت.

در اين همايش رييس مركز اهل‌البيت (س) بندر كيپ تاون طي سخناني در زمينه نقش اجتهاد در حل موضوعات مربوط به حقوق بشر، به ويژه حقوق جنسيتها و اقليتها ايراد سخنراني كرد.

حجت‌الاسلام آفتاب حيدر در سخنانش ديدگاههاي مختلف سنتي و مدرن اسلامي را در خصوص حقوق بشر و موضوعات مربوط به آن تشريح كرد.

وي در همين زمينه به اهميت جايگاه عقل، عدالت، زمان و مكان در تعيين و تعريف مرزهاي حقوق بشر اشاره كرد و گفت، اجتهاد اسلامي پاسخگوي چالشهاي تاريخي جوامع انساني در اين زمينه بوده است.

آفتاب حيدر در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به نقش اجتهادي امام خميني (ره) در ايجاد و پيروزي انقلاب اسلامي ايران گفت، مصلحت نظام و اهميت زمان و مكان در اجتهاد، از جمله مهم‌ترين مقولاتي هستند كه امام خميني (ره) به جوامع مدرن اسلامي ارايه كرده است.

وي در توضيح اهميت مصلحت نظام، به تشريح ساختار نهادهاي حقوقي جمهوري اسلامي ايران و نقش نهاد تشخيص مصلحت نظام در نظام سياسي و حقوقي ايران پرداخت.

در همين همايش پروفسور ‪ Yasien Mohammad‬ياسين محمد استاد دانشگاه كيپ تاون طي سخناني به مقايسه انديشه‌هاي اجتماعي فلاسفه يوناني و مسلمان در خصوص مهم‌ترين چالشهاي جوامع انساني، از جمله عدالت اجتماعي و نقش اجتهاد در اين ارتباط پرداخت.

وي در بخشي از سخنانش امام خميني (ره) را نمونه كاملي از يك روشنفكر مسلمان در عصر معاصر توصيف كرد و گفت، امام خميني (ره) از ديدگاههاي باز و روشني نسبت به دانش، عقل و ضرورتهاي عصر جديد برخوردار بود.

همچنين در ادامه اين همايش شاهد متي ‪ Shaheed Mathee‬استاد دانشگاه كيپ تاون در خصوص نقش اجتهاد در علوم سياسي معاصر سخنراني كرد.

وي در بخشي از سخنانش گفت، اجتهاد فعاليت طبيعي و ضرورت جامعه مسلمانان پس از ارتحال پيامبر اسلامي است، تا پيام وحي زنده باشد و ارتباطش با جوامع معاصر و مدرن قطع نشود.

اين استاد دانشگاه در بخشي از سخنانش انقلاب اسلامي ايران را ثمره صدها سال اجتهاد علمي و ايثار دانست كه به رهبري امام خميني (ره) مجتهد عاليقدر انقلابي به پيروزي رسيد.
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن