تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رسول اكرم صلى الله عليه و آله گروهى را كه كشت و كار نمى كردند، ديدند و فرمودند: شم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804235509




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آموزش عالی در برنامه ششم به سليقه يقه سفيدها قيچي می‌خورد!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آموزش عالی در برنامه ششم به سليقه يقه سفيدها قيچي می‌خورد!
بخشي از بند 8 تبصره 9 برنامه پيشنهادي ششم توسعه كشور كه پيش‌نويش آن از سوي سازمان مديريت و برنامه منتشر شده است، ناظر به انحلال يا واگذاري واحدهاي دانشگاه‌هاي علمي- كاربردي وابسته به دستگاه‌هاي اجرايي و ۵۰ درصد واحدهاي دانشگاه پيام نور به بخش خصوصي تا پايان سال دوم برنامه ششم است.
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده‌ انتظام 


بخشي از بند 8 تبصره 9 برنامه پيشنهادي ششم توسعه كشور كه پيش‌نويش آن از سوي سازمان مديريت و برنامه منتشر شده است، ناظر به انحلال يا واگذاري واحدهاي دانشگاه‌هاي علمي- كاربردي وابسته به دستگاه‌هاي اجرايي و ۵۰ درصد واحدهاي دانشگاه پيام نور به بخش خصوصي تا پايان سال دوم برنامه ششم است. گروهي بر اين باورند كه بند مزبور صورت خشني از خصوصي‌سازي بخش آموزش را به نمايش گذاشته است، ضمن اينكه گمانه‌‌زني‌ها را مبني بر محدود كردن پيام نور و علمي – كاربردي به نفع دانشگاه‌هاي غيردولتي كه يقه سفيدها در آنها سهامدارند، نيز تقويت مي‌كند.
نگاه اقتصادي سازمان مديريت و برنامه دولت تدبير و اميد به تمام ساحت‌هاي اجتماعي مرز اعتدال را رد كرده و به وضوح در لايحه پيشنهادي برنامه ششم توسعه نمود دارد، به طوري كه اغلب زمينه‌ها از جمله آموزش عالي و آموزش و پرورش را از تيغ واگذاري يا به اصطلاح مشاركت بخش خصوصي گذرانده است. البته در تحليل كوچك‌سازي بخش دولتي آموزش عالي از طريق انحلال يا واگذاري بايد چند مسئله را مد نظر داشت؛ اول گسترش كمي بي‌رويه آموزش عالي در سال‌هاي اخير كه هزينه‌هاي هنگفتي در مهندسي نيروي انساني و زمينه‌هاي فرهنگي مرتبط ايجاد كرده است، دوم ملاحظاتي است كه در واگذاري در اين حوزه‌ها بايد در نظر گرفت، سوم فرآيند كوچك‌سازي تدريجي دولت كه يك سياست كلي و منحصر به دولت‌هاي دوره‌هاي مختلف نيست و در نهايت ارتباط ساختاري و ماهوي بين آنها است.
  
گسترش دانشگاه‌هاي دولتي و آزاد رقابت يا لجبازي؟!
واحدهاي دانشگاهي دانشگاه آزاد در سال‌هاي اخير ركورددار توسعه كمي در كشور بودند به طوري كه اقصي‌نقاط كشور به خاطر دنبال كردن سياست‌هاي اين دانشگاه، دانشگاه‌دار شدند و اساساً اول دانشگاه آزاد يك منطقه را براي گسترش كشف و فتح مي‌كرد و سپس مسئولان به فكر توسعه آن منطقه مي‌افتادند. ضرب‌المثل‌هاي طنزي مثل اينكه «‌فلان جا اول دانشگاه آزاد داشته بعد آب و جاده» يا «‌اول فلان روستا بود يا دانشگاه آزاد» در اين وانفسا ريشه گرفتند. حالا تبعاتي كه اين گسترش بر جامعه وارد كرد از جمله مسائل فرهنگي بماند. كم كم سياستگذاران آموزش عالي براي شكستن انحصار اين گسترش، واحدهاي پيام نور، جامع علمي – كاربردي و غيرانتفاعي‌ها را نيز وارد بازي توسعه كردند. اين در حالي بود كه به مرور كنترل اين توسعه بازي از دست سياستگذاران، برنامه‌ريزان و مجريان درآمد و به عبارتي كلي دانشگاه، صندلي دانشگاهي و ظرفيت پذيرش در مقاطع مختلف روي دست دولت ماند. توقف رشد كمي، تمركز بيشتر بر ارتقاي كيفيت دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي و مديريت تخصيص ظرفيت‌هاي پذيرش، در جهت اصلاح سياست‌هاي توسعه‌اي افراطي در دستوركار قرار گرفت. ورود انحلال واحدهاي زيان‌ده دانشگاهي به ادبيات مديريتي نيز جاده‌صاف‌كن اين دست اقدامات بود. حالا وقتي برنامه پيشنهادي ششم از انحلال واحدهاي پيام نور سخن مي‌گويد خيلي جاي تعجب ندارد.
  
تيغ برنامه ششم و گلوي پيام نور و علمي – كاربردي!
بنابر پيشنهاد لايحه برنامه ششم توسعه كه هنوز نهايي نشده است، تمامي واحدهاي دانشگاه‌هاي علمي- كاربردي وابسته به دستگاه‌هاي اجرايي و ۵۰ درصد واحدهاي دانشگاه پيام نور تا پايان سال دوم برنامه ششم منحل يا به بخش خصوصي واگذار مي‌شود.
در لايحه پيشنهادي برنامه ششم توسعه كه سازمان مديريت به دولت پيشنهاد كرده و نياز به مصوبه دولت و مجلس دارد، آمده است: به منظور انسجام‌بخشي به نظام آموزش عالي كشور و ارتقاي سطح علمي دانشگاه‌ها و بهره‌وري بر اساس اقتصاد مقاومتي، وزارتخانه‌هاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بر اساس شاخص‌هايي نظير جمعيت، سابقه تأسيس و مختصات جغرافيايي، موظفند نسبت به ادغام ساختار و بودجه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي دولتي يا واگذاري آنها به بخش غير‌دولتي با تصويب شوراي عالي اداري تا پايان سال اول برنامه اقدام كنند.
حداكثر تعداد واحدهاي دانشگاهي در هر استان به تصويب هيئت وزيران مي‌رسد. همچنين، تمامي واحدهاي دانشگاه‌هاي علمي - كاربردي وابسته به دستگاه‌هاي اجرايي و ۵۰ درصد واحدهاي دانشگاه پيام نور تا پايان سال دوم برنامه ششم منحل يا به بخش خصوصي واگذار مي‌شود.
  
يك اشتباه راهبردي!
قاسم جعفري، عضو كميسيون آموزش مجلس اين بند برنامه پيشنهادي را يك اشتباه استراتژيك عنوان مي‌كند و به «جوان» مي‌گويد: در مديريت دانشگاه پيام نور همواره بايد رسالت متفاوت آن را در نظر داشت. وي ادامه مي‌دهد: منظور اين بند برنامه ششم هر چه كه باشد بايد مسير منطقي را پيش بگيرد. انحلال واحدهاي اين دانشگاه با شكلي كه بيان شده سلب انتفاع موضوع و يك اقدام شتابزده است. پيام نور مي‌تواند ثمرات زيادي داشته باشد و تا به حال نيز داشته كه نبايد ناديده گرفته شوند.
جعفري اين ادبيات برخورد با دانشگاه پيام نور را تقويت‌كننده فرض قبل در مورد محدود كردن دانشگاه پيام نور به نفع دانشگاه آزاد مي‌داند و اظهار مي‌كند: البته در نظر گرفتن منافع تمام دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي مدنظر است و نه تنها دانشگاه آزاد. آن هم در شرايطي كه بسياري از آقايان سهامدار غيرانتفاعي‌ها هستند، به طوري كه با محدود كردن پيام نور آنها تقويت مي‌شوند.
وي مي‌افزايد: پيام نور اقشار ضعيف و متوسط به پايين جامعه را پوشش مي‌دهد، همچنين بومي‌گزيني را محقق كرده و از اين منظر مشكلات فرهنگي كمتري دارد.
تحليل اين عضو كميسيون آموزش كه عضو هيئت علمي دانشگاه پيام نور نيز هست دوباره مركز توجهات را به سمت اصرار دولت بر خصوصي‌سازي نهادهاي آموزشي مي‌گرداند؛ خصوصي‌سازي كه در خوش‌بينانه‌ترين صورت، تنها تأمين اهداف اقتصادي را دنبال مي‌كند و ايجاد حاشيه امن براي فعاليت‌هاي تربيتي و كادرسازي براي برخي جريان‌هاي داخلي و خارجي در آن منتفي است. اين در حالي است كه واگذاري واحدهاي دانشگاهي علمي - كاربردي وابسته به دستگاه‌هاي اجرايي به بخش خصوصي نيز در نوع خود مغايرت‌هاي اصولي با اساسنامه اين دانشگاه دارد كه در صورت تصويب در اجرا ابهاماتي را به دنبال خواهد داشت. اعضاي كميسيون آموزش مجلس در گفت و گو با «جوان» اظهار‌نظر در اين مورد را به مطالعه جزئيات اساسنامه مزبور موكول كردند.


منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن