تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815442856




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امامی که به صراحت مردم را به امامت خویش فرامی‌خواند


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
امامی که به صراحت مردم را به امامت خویش فرامی‌خواند
30صفر، سالروز شهادت امام رضا(ع)
امامی که به صراحت مردم را به امامت خویش فرامی‌خواند امام مانند خورشید فروزان است که نورش عالم را فراگیرد و خودش در افق [اعلا] قرار دارد; به گونه ای که دستها و دیدگان به آن نرسد، امام ماه تابان، چراغ روشن، نور درخشان و ستاره راهنما در تاریکیهاست...


گروه آئین و اندیشه فرهنگ نیوز؛ روز آخر ماه صفر مصادف است با شهادت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام، امام بزرگواری که رافت و مهربانیش زبانزد است و در بالاترین قله علم و حکمت قرار دارد و همگان ایشان را به وصف عالم آل محمد صلی الله علیه و آله می شناسند، هرچند که حضرت جمیع صفات نیکو را یکجا دارند. نگاهی به سخنان بلند امام هشتم اهتمام ایشان را برای بیان یکی از معارف دین به روشنی نشان می دهد، اصل مهمی که در طول تاریخ  بسیاری از ریزش ها به سبب عدم پذیرش آن صورت گرفته است؛ هرچند ورود امام رضا علیه السلام در حکومت و پذیرش به اجبار مقام ولایتعهدی نیز در زندگی ائمه هدی بی سابقه بود، اما نقطه درخشان و ماموریت مهم و ویژه ایشان در دوره امامت خود این بود که ایشان به صراحت پیامهای ولایی را به مردم منتقل می نمودند و توصیفات صریح از معارف امامت و ولایت را بیان میکردند. تا آنجا که به هارون الرشید خلیفه مقتدر عباسی خبر دادند که امام رضا(ع) به راحتی امامت را تبلیغ می کند و مردم را به امر ولایت دعوت می کند. با او کاری نداری؟ وی در پاسخ گفت: شهادت موسی ابن جعفر برای من کافیست، من دیگر با این خانواده کاری ندارم.عَنْ صَفْوَانَ بْنِ یَحْیَى قَالَ: لَمَّا مَضَى أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ع، وَ تَکَلَّمَ الرِّضَا ع، خِفْنَا عَلَیْهِ مِنْ ذَلِکَ، فَقُلْتُ لَهُ: إِنَّکَ قَدْ أَظْهَرْتَ أَمْراً عَظِیماً وَ إِنَّا نَخَافُ مِنْ هَذَا الطَّاغِی. فَقَالَ: لِیَجْهَدْ جَهْدَهُ فَلَا سَبِیلَ لَهُ عَلَیَّ. قَالَ صَفْوَانُ: فَأَخْبَرَنَا الثِّقَةُ أَنَّ یَحْیَى بْنَ خَالِدٍ قَالَ لِلطَّاغِی: هَذَا عَلِیٌّ ابْنُهُ قَدْ قَعَدَ وَ ادَّعَى الْأَمْرَ لِنَفْسِهِ. فَقَالَ: مَا یَکْفِینَا مَا صَنَعْنَا بِأَبِیهِ؟! [1]از سوی دیگر به امام رضا (ع) عرضه داشتند که آقا هنوز خون پدر مظلومتان امام موسی ابن جعفر(ع) از شمشیر هارون ملعون می چکد، و شما امر بزرگی (امامت خود) را اظهار کرده‏اید و از این طغیانگر (هارون) بر شما می‏ترسیم، امام فرمود: همانطور که پیامبر اکرم(ص) می فرمود اگر ابولهب توانست یک تار مو از سر من م کند من پیغمبر شما نیستم، من هم به شما می گویم اگر هارون توانست یک مو از سر من کم کند من امام شما نیستم و او هر چه خواهد تلاش کند، بر من راهی ندارد.قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا ع فِی أَیَّامِ هَارُونَ: إِنَّکَ قَدْ شَهَرْتَ نَفْسَکَ بِهَذَا الْأَمْرِ وَ جَلَسْتَ مَجْلِسَ أَبِیکَ وَ سَیْفُ هَارُونَ یُقَطِّرُ الدَّمَ! فَقَالَ: جَرَّأَنِی عَلَى هَذَا، مَا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص «إنْ أَخَذَ أَبُو جَهْلٍ مِن‏ رَأْسِی شَعْرَةً فَاشْهَدُوا أَنِّی لَسْتُ بِنَبِیٍّ» وَ أَنَا أَقُولُ لَکُمْ «إِنْ أَخَذَ هَارُونُ مِنْ رَأْسِی شَعْرَةً فَاشْهَدُوا أَنِّی لَسْتُ بِإِمَامٍ.»؛ [2]امام حاکم مطلق دلها و اندیشه هاستزمانیکه مامون امام رضا علیه السلام را به دارالخلافه آورد و ایشان را ولیعهذ خویش نامید، حضرت در سخنی صریح به مامون فرمود: تو فکر می کنی با این کاخ و سلطنت و با این تقرب و موقعیتی که به ظاهر برای ما درست کرده ای بر عزت من در جهان اسلام افزوده ای؟ زمانی که من در مدینه بر مرکب خویش سوار می شدم و بر قطعه کاغذی دستوری می نوشتم در شرق و غرب عالم اطاعت میشد. من در همان زمان نیز حکمران مطلق دلها و اندیشه ها بودم....فَوَ اللَّهِ إِنَّ الْخِلَافَةَ لَشَیْ‏ءٌ مَا حَدَّثَتْ بِهِ نَفْسِی وَ لَقَدْ کُنْتُ بِالْمَدِینَةِ أَتَرَدَّدُ فِی طُرُقِهَا عَلَى دَابَّتِی وَ إِنَّ أَهْلَهَا وَ غَیْرَهُمْ یَسْأَلُونِّی الْحَوَائِجَ فَأَقْضِیهَا لَهُمْ فَیَصِیرُونَ کَالْأَعْمَامِ لِی وَ إِنَّ کُتُبِی لَنَافِذَةٌ فِی الْأَمْصَارِ وَ مَا زِدْتَنِی مِنْ نِعْمَةٍ هِیَ عَلَیَّ مِنْ رَبِّی فَقَالَ لَهُ أَفِی لَکَ؛ [3]وقتی امام رضا(ع) اهل سنت را به امامت خویش فراخواندبه دستور مامون و برای حفظ ظاهر ناقه امام را آذین بسته و کجاوه ای با پرده های حریر بر آن نهاده بودند. مامون دستور داده بود امام را از شهرهای شیعه نشین نیاورند، نمیخواستند امام با مردم هم سخن شود. وقتی به نیشابور رسیدند چند هزار نفر از مردم نیشابور و شهرهای اطراف که در جریان آمدن امام قرار گرفته بودند برای استقبال از امام جمع شدند علمای اهل سنت که از محبین به خاندان رسول الله (ص) محسوب می شدند هم در میان آنها بودند، همه قلم به دست بودند تا عالم علوم نبوی سخنی از رسول الله (ص) را برایشان بیان نماید. امام که پرده را کنار زدند، شور و شوق اشتیاق در میان جمعیت غوغا میکرد. امام درنگ کردند تا همه ساکت شدند سپس فرمودند:پدرم موسی بن جعفر از پدرش جعفر بن محمد و او از پدرش محمد بن علی و او از پدرش علی بن الحسین و او از پدرش حسین بن علی و او از پدرش علی بن ابی طالب که گفت پیامبر از جبرئیل امین شنیده که خداوند متعال در حدیثی قدسی فرموده است: کلمه "لااله الا الله" دژ محکم من است ؛ هر کس در آن داخل شود از عذاب من ایمن خواهد بود.حضرت در حالی این سخن را فرمودند که همه یا اکثر آن جمعیت این حدیث را می دانستند و رسول الله(ص) در همان روز اول رسالت خویش فرموده بود: «قولو لا اله الا الله تفلحوا» این مردم جمع شده بودند تا سخنی تازه بشنوند و این کلام برای آنها جای تعجب داشت، با حرکت کردن ناقه حضرت تعجب جمعیت بیشتر شد. امام پس از کمی حرکت ایستادند، پرده را کنار زدند و رو به جمعیت فرمودند: بشروطها؛ و انا من شروطها. و اینچنین ولایت اهل بیت را شرط قبول توحید بیان کردند. این حدیث که تمام سلسه راویان آن را ائمه معصومین علیهم السلام تشکیل می دهند به حدیث سلسله الذهب (سلسله طلا) معروف شد.لَمّا وافی أبُو الحَسَنِ الرِّضا(ع) بِنَیسابورَ و أرادَ أن یخرُجَ مِنها إلَی المَأمونِ اجتَمَعَ إلَیهِ أصحابُ الحَدیثِ، فَقالوا لَهُ: یابنَ رَسولِ اللّهِ، تَرحَلُ عَنّا و لا تُحَدِّثُنابِحَدیثٍ فَنَستَفیدَهُ مِنک؟! و کانَ قَد قَعَدَ فِی العُمارِیةِ، فَأَطلَعَ رَأسَهُ و قالَ: سَمِعتُ أبی موسَی بنَ جَعفَرٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی جَعفَرَ ابنَ مُحَمَّدٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی مُحَمَّدَ بنَ عَلِی یقولُ: سَمِعتُ أبی عَلِی بنَ الحُسَینِ یقولُ: سَمِعتُ أبِی الحُسَینَ بنَ عَلِی بنِ أبی طالِبٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی أمیرَ المُؤمِنینَ عَلِی بنَ أبی طالِبٍ یقولُ: سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ(ص) یقولُ: سَمِعتُ جَبرَئیلَ یقولُ: سَمِعتُ اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ یقولُ: لا إلهَ إلَّا اللّهُ حِصنی، فَمَن دَخَلَ حِصنی أمِنَ مِن عَذابی. قالَ: فَلَمّا مَرَّتِ الرّاحِلَةُ نادانا: بِشُروطِها، و أنَا مِن شُروطِها؛ [4]سختی پذیرش مقام امام حتی از سوی مومناناهمیت تلاش شجاعانه امام رضا علیه السلام زمانی بیشتر آشکار می شود که بدانیم پذیرش این سخنان حضرت حتی در میان مومنان نیز سخت و سنگین است. غرور و استکبار درونی انسانها اجازه نمیدهد یک نفر را اینگونه از خود برتر ببینند، علت بسیاری از گمراهی ها در طول تاریخ حتی در میان کسانی که در ابتدای امر مومن به شمار می آمدند از همینجا نشات میگیرد. تا زمانیکه پیامبران و امامان به خداوند متعال و پذیرش اوامر او دعوت می کنند خیلی ها جمع می شوند اما آن زمان که مردم را فرامیخوانند تا از فرامین امام و پیامبر نیز اطاعت کنند برای بسیاری کار سخت می شود. حال آنکه شعار انبیا الهی که یازده مرتبه در قرآن آمده است این آیه نورانی است: «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ» (از خدا پروا کنید و مرا اطاعت نمایید) [5]. حضرت نوح (ع) 950 سال در میان قوم خویش نبوت کرد اما همچنان به او می گفتند: «يُريدُ أَنْ يَتَفَضَّلَ عَلَيْکُمْ» (می خواهد بر شما برتری جوید) [6] یعنی اینکه با خدای حضرت نوح و دستورات الهی مشکل نداشتند اما نمیتوانستند برتری حضرت نوح را بر خود بپذیرند و نمونه این ماجرا در آیات دیگر قرآن نیز تکرار شده است. با وجود این نوع نگرش امام رضا علیه السلام همواره بی  پروا مقام امامت و ولایت را تبیین می نمودند ایشان زمانیکه از نماز و روزه و حج و جهاد هم سخن می گفتند میفرمودند: نماز بدون امام کامل نیست، صیام و زکات بدون امام کامل نمی شود و حج و جهاد بدون امام کامل نیست.بِالْإِمَامِ تَمَامُ الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصِّيَامِ وَ الْحَجِّ وَ الْجِهَادِ...کامل شدن نماز و زکات و روزه و حج و جهاد به وسیله امام انجام می گیردفرازهایی از خطبه امام رضا(ع) در تبیین مقام امامیکی از موضوعات مورد بحث در بیشتر بیانات امام رضا علیه السلام بحث امامت و ولایت بود، ایشان در خطبه ای در باب معرفی امام میفرمایند:الْإِمَامُ كَالشَّمْسِ الطَّالِعَةِ الْمُجَلِّلَةِ بِنُورِهَا لِلْعَالَمِ وَ هِيَ فِي الْأُفُقِ بِحَيْثُ لَا تَنَالُهَا الْأَيْدِي وَ الْأَبْصَارُ الْإِمَامُ الْبَدْرُ الْمُنِيرُ وَ السِّرَاجُ الزَّاهِرُ وَ النُّورُ السَّاطِعُ وَ النَّجْمُ الْهَادِي فِي غَيَاهِبِ الدُّجَى... [7]امام مانند خورشید فروزان است که نورش عالم را فراگیرد و خودش در افق [اعلا] قرار دارد; به گونه ای که دستها و دیدگان به آن نرسد، امام ماه تابان، چراغ روشن، نور درخشان و ستاره راهنما در تاریکیهاست...الْإِمَامُ الْأَنِيسُ الرَّفِيقُ وَ الْوَالِدُ الشَّفِيقُ وَ الْأَخُ الشَّقِيقُ وَ الْأُمُّ الْبَرَّةُ بِالْوَلَدِ الصَّغِيرِ... [8]امام همدم و رفیق، پدر مهربان، برادر دلسوز و مادر نیکو به طفل شیرخوار خود است...تَصَاغَرَتِ‏ اَلْعُظَمَاءُ وَ تَحَیرَتِ اَلْحُکَمَاءُ وَ تَقَاصَرَتِ‏ اَلْحُلَمَاءُ وَ حَصِرَتِ‏ اَلْخُطَبَاءُ وَ جَهِلَتِ اَلْأَلِبَّاءُ وَ کَلَّتِ اَلشُّعَرَاءُ وَ عَجَزَتِ اَلْأُدَبَاءُ وَ عَییتِ اَلْبُلَغَاءُ عَنْ وَصْفِ شَأْنٍ مِنْ شَأْنِهِ أَوْ فَضِیلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ‏ وَ أَقَرَّتْ بِالْعَجْزِ وَ اَلتَّقْصِیرِ وَ کَیفَ یوصَفُ بِکُلِّهِ أَوْ ینْعَتُ بِکُنْهِهِ‏ أَوْ یُفْهَمُ شَیْ‏ءٌ مِنْ أَمْرِهِ [9]بزرگان دربرابر مقام امام کوچکند و حکیمان در امر امام متحیرند و بردباران امام را نمیفهمند و خطبا زبانشان بسته می شود و متفکرین گیج و نادان می شوند و شعرا لال و گنگ می شوند و اهل ادب در برابر امام درمانده میگردند و سخندانان از بیان یک شان از شئون امام عاجزند و وصف یکى از فضائل امام را ندانند، همه به عجز معترفند، چگونه میخواهند کل امام را بفهمند یا چگونه میخواهند چیزی از امام را بفهمند ؟! [1] عیون اخبارالرضا، ج 2، ص 266[2] کافی، ج 8، ص 258[3] عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 167[4] عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۱۳۵[5] سوره شعرا آیات 108- 110- 126- 131- 144- 150- 163- 179، سوره زخرف آیه 63، سوره نوح آیه 3، سوره آل عمران آیه 50[6] سوره مومنون آیه 24[7] الكافی، ج ‏1، ص 200[8] تحف العقول، ص 464[9] کافى، ج ۱، ص ۲۸۳








94/9/21 - 14:42 - 2015-12-12 14:42:52





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن