واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: یک دانش آموخته رشته تئاتر مطرح کرد: اجرای گروههای دانشجویی مرحلهبندی شود/ لزوم تاکید بر گروه محوری
کارگردان «لانه خرگوش» گفت: امیدوارم شرایطی فراهم شود که اجرای گروههای دانشجویی در سالنهای دانشگاهها به عنوان اجرای عمومی آنها ثبت شوند. به گزارش خبرنگار ایلنا، فریبرز کریمی، در پاسخ به دلایل اجرای دیرهنگام نمایش «لانه خرگوش» که دو سال قبل و در شانزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی روی صحنه رفت اظهار کرد: در دو سال گذشته همواره تصمیم داشتم این نمایش را که در شش بخش کاندید دریافت جایزه بود اجرا کنم اما شرایط بسیار سخت بود و کمبود سالنهای نمایشی تاثیر چشمگیری بر این ماجرا گذاشت. او افزود: روال دریافت سالن به نسبت گذشته تفاوت کرده و به عنوان نمونه مواردی مانند قرارداد بستن سالنهای خصوصی براساس فروش سقف و کف گیشه و عدم حمایت اداره کل هنرهای نمایشی از این نمایشها سختی کار را دوچندان میکند. این کارگردان جوان تصریح کرد: از سویی متقاضیان دریافت سالنهای دولتی بسیار زیاد و به عنوان نمونه دیگر نمیتوان به راحتی برای اجرا در تئاتر شهر فکر کرد. البته سابقه داشته که دانشجویانی در این مجموعه به اجرا پرداختهاند. من بعد از مدتها رفت و آمد موفق شدم سالن انتظامی را برای اجرا هماهنگ کنم. کریمی در ادامه به توضیح شرایط فعالیت گروههای تئاتر دانشجویی پرداخت و گفت: روال منطقی این است که وقتی یک گروه دانشجویی فعالیت خود را آغاز میکند نباید تنها به فکر مخاطب دانشگاهی باشد، بلکه باید برای مخاطب عام و حتی سالنی که قرار است در آن به اجرا بپردازد برنامه داشته باشد. او همچنین به انتشار فراخوان نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی و تغییرات رخ داده نسبت به گذشته اظهار کرد: به دبیر جشنواره تبریک میگویم که فراخوان متفاوتی را تدوین کرده و برهمین اساس به نظر میرسد این دوره منسجمتر از گذشته برگزار میشود و رقابت سالمتری نسبت به قبل شاهد خواهیم بود. کارگردان نمایش «لانه خرگوش» خاطرنشان کرد: هیچ جایزهای نشان دهنده کیفیت بیشتر یک گروه اجرایی نسبت به دیگر گروهها نیست؛ بلکه سلیقه داوران در یک دوره از جشنواره چنین حکم میکرده عدهای برگزیده شوند. به این ترتیب اگر گروه داوران را در جشنوارهها تغییر بدهیم با سلیقه دیگری مواجه خواهیم شد. او به انتقاد از آنچه «اهمیت بیش از حد تندیسهابرای دانشجویان» عنوان کرد پرداخت و گفت: خوشبختانه در این دوره تمرکز مسئولان دبیرخانه بر گروه محوری قرار دارد و دیگر از اهدای جایزه فردی به شیوه سابق خبری نیست. این رویکرد موجب میشود گروهها بعد از پایان کار در جشنواره تئاتر دانشگاهی همراه یکدیگر به ادامه راه فکر کنند. کریمی درباره جریان تئاتر دانشگاهی نیز توضیحاتی ارائه داد و اظهار کرد: تعداد دانشگاهها و دانشجویانی که در رشته تئاتر تحصیل میکنند نشان میدهد «تئاتر دانشگاهی» جریانی جدی است و استعدادهای بسیاری در این زمینه فعالیت میکنند. به هرحال غیر قابل انکار است که گروههای تئاتری شکل گرفته در دوره دانشجویی همواره به عنوان موتور محرک تئاتر جریان رسمیتر شناخته میشوند. او تدوین شیوهنامه ثابت برای برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی خواستار شد و افزود: نمیتوان گفت جریان تئاتر دانشگاهی هر سال بیش از گذشته در مسیر تعالی گام برمیدارد. ولی ما باید سیستمهای جدید دانشگاههی جهان را زیر نظر داشته باشیم تا دانشجو شکل و فرمهای نوین را تجربه کند. این هنرمند جوان بیان کرد: متاسفانه بعضی استاتید امروز نیز همان مطالبی را آموزش میدهند که دانشجویان 10 سال قبلشان هم جزئیات آن را میدانند. در چنین شرایطی دانشجو تصور میکند کار جدی انجام داده، در حالیکه چنین تجربهای سالها قبل اتفاق افتاده است. مسئله تربیت دانشجو مبحثی مهم تلقی میشود و برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی میتواند بر این روند تاثیرگذار باشد. کارگردان نمایش «لانه خرگوش» ادامه داد: مسئله تربیت دانشجو اهمیت بسیاری دارد اما با کمتوجهی مواجه است. متاسفانه اساتید حتی هنگام اجراهای جشنواره به تماشای نمایشهای دانشجویان خود نمینشسنند. دانشگاهها فقط به فکر دریافت اجاره بهای سالنهای تئاتری زیر نظرشان هستند و هیچ همیاری وجود ندارد. او بر اینکه دانشجویان، با چنگودندان جشنواره تئاتر دانشگاهی را نگهداشتهاند تاکید کرد و گفت: کاستیها در زمینه سالنهای تئاتری نیز احساس میشود و انتظار میرود اداره کل هنرهای نمایشی در این زمینه فعالتر عمل کند. چون مرکز تئاتر مولوی و سالن انتظامی خانه هنرمندان نمیتوانند بار اجراها را بر دوش بکشند. به همین دلیل تاکید دارم دانشگاهها باید شرایط بهتری فراهم کنند. کریمی تصریح کرد: مدیران سالنهای خصوصی باید گروههای برگزیده جشنواره دانشگاهی را به اجرا دعوت کنند و اداره کل هنرهای نمایشی نیز در زمینه تجهیز سالنهای تئاتر دانشگاهها با وزارت علوم همراه باشد. این کارگردان با طرح پیشنهادی گفت: اگر اداره کل هنرهای نمایشی اجرای گروهها در سالنهای دانشگاهها را به عنوان اجرای عموم ثبت کند، انگیزه دانشجویان افزایش مییابد و تقاضای اجرا در سالنهای دولتی استاندارد میشود. به دلیل اینکه گروهها ابتدا ملزم به اجرا در سالنهای تئاتر دانشگاهها خواهند شد، سپس به مولوی و انتظامی راه پیدا میکنند و اگر از این دو مرحله با موفقیت عبور کردند بحث اجرا در سالنهای مهم دولتی به میان میآید.
۱۳۹۴/۰۹/۲۰ ۱۲:۰۸:۱۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]