تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835795788
رحلت پیامبر(ص)، معراج وصال با حضرت دوست
واضح آرشیو وب فارسی:ایران خبر: لحظات غمباری است. حال رسول خدا (ص) رو به وخامت است. نزدیکان در کنار بستر ایستاده اند. حضرت زهرا (ع) هم آنجاست. او با چشمانی اشکبار لحظات واپسین حیات پدر را نظاره می کند...به گزارش ایران خبر ، بشریت در فراق رحلت رسول اعظم و مکرم اسلام و بهترین موجود عالم امکان یتیم شد. پیامبر (ص) از خود دین و مکتبی برجای گذاشت که بعد از گذشت 14 قرن روز به روز شکوفا و پاینده و جاویدان تر می شود و هر روز بر خیل عاشقان و پیروانش در سراسر گیتی افزود می شود. بیست و هشتمین روز از ماه صفر مصادف است با رحلت جانگداز پیامبر ختمی مرتبت. پیامبر رافت و مهربانی و بنیانگذار حکومت اسلامی و نخستین معصوم در دین مبین اسلام، حضرت محمد (ص) در روز جمعه، هفدهم ربیع الاول سال عام الفیل برابر با سال 570 میلادی (به روایت شیعه) متولد شدند و بیشتر علمای اهل سنّت تولد آن حضرت را روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاول آن سال دانسته اند. مکه معظمه، در سرزمین حجاز (عربستان سعودی کنونی) محل تولد حضرت است. پدرش عبدا... بن عبدالمطلب و مادر گرامی حضرت، آمنه، دختر وهب بن عبد مناف است؛ این بانوی جلیل القدر، در طهارت و تقوا در میان بانوان قریشی، کم نظیر و سرآمد همگان بود. لحظه وداع پیامبر با حضرت زهرا (س) لحظات غمباری است. حال رسول خدا (ص) رو به وخامت است. نزدیکان در کنار بستر ایستاده اند. حضرت زهرا (ع) هم آنجاست. او با چشمانی اشکبار لحظات واپسین حیات پدر را نظاره می کند سپس با صدایی که به سختی از سینه بیرون می آید، می فرماید: دخترم؛ فاطمه ام! هم اکنون این آیه از قرآن را بخوان: «محمد فقط فرستاده خداست و پیش از او، فرستادگان دیگری نیز بودند؛ آیا اگر او بمیرد یا کشته شود، شما به عقب برمی گردید؟...» سپس فرمود: دخترم نزدیک بیا و آن قدر نزدیک بیا که جز تو کسی صدای مرا نشنود. سپس زمزمه ای در گوش فاطمه (ع) فرمود که او گریان شد. مجددا در گوش او زمزمه ای دیگر فرمود که در این لحظه فاطمه (س) شادان شد؛ آنچنان که خنده بر لبان مبارکش نقش بست. ایشان بر پاسخ سوال دیگران فرمودند که لحظه اول پیامبر (ص) فرمودند: «در همین درد می میرم» و در باب شادی و تبسم اش فرمودند: تو نخستین کس از اهل بیت (ع) من هستی که به من ملحق می شود» و این بود که من تبسم کردم و در لحظات واپسین عمر پیامبر (ص) سرش در دامان امیرالمومنین (ع) قرار داشت. پس از رحلت حضرت رسول (ص) پس از رحلت پیامبر(ص)، حضرت علی(ع) جسد مطهر پیامبر(ص) را غسل داد و کفن کرد؛ چون پیامبر(ص) سفارش کرده بود که نزدیکترین کس مرا غسل خواهد داد و این شخص جز امام علی (ع) کسی نیست. سپس در حالی که سیلاب اشک از دیدگانش جاری بود. فرمود: «پدر و مادرم فدایت ای رسول خدا (ص) با رحلت تو رشته نبوت و وحی الهی و اخبار آسمان ها قطع شد... اگر ما را به صبر و شکیبایی امر نمی کردید، آنقدر گریه می کردم که سرچشمه اشک را می خشکانید». بیست و هشتم ماه صفر مصادف است با شهادت کریم اهل بیت (ع)، امامی که در طول زندگی خود بارها سراسر زندگی خود را برای اسلام و مسلمین انفاق کرد و اکنون در غربتی وصف ناشدنی به سر می برد. امام حسن (ع) در روزگاری سخت متولد شدند. تقریبا تمام جنگ های صدر اسلام در هفت سال آغازین عمر شریف ایشان اتفاق افتاد. امام حسن (ع) از همان کودکی به یادگیری قرآن و سخنان حکیمانه و طریقه نبرد و شجاعت و دینداری پرداختند؛ آن هم در محضر عالی ترین اسوه های دین و انسانیت. امام حسن (ع) در نیمه ماه رمضان سال سوم هجری، به دنیا آمد؛ نخستین فرزند امام علی (ع) و فاطمه (س) است. پس از ولادت، نامگذاری او به رسول خدا (ص) محول شد و آن حضرت هم منتظر نامگذاری پروردگار ماند. تا اینکه جبرئیل، امین وحی، فرود آمد و گفت: خدایت سلام می رساند و می گوید چون علی برای تو همانند هارون برای موسی است، نام فرزندش را نام فرزند حضرت هارون(ع) یعنی شبّر قرار ده!رسول خدا فرمود: زبان من عربی است و شبّر، عبری است. جبرئیل گفت: شبّر در زبان عرب به معنای حسن است و به این ترتیب، کودک، حسن نام گرفت. تنها کنیه آن حضرت« ابو محمد» و مشهورترین القابش سید، سبط، تقی و مجتبی است که از همه معروف تر مجتبی است. چهره زیبا و خصائل اخلاقی او دقیقا مانند پدربزرگ عزیزش رسول خدا (ص) بود. در هفتمین روز تولدش پیامبر(ص) گوسفندی خرید و برای سلامتی فرزند عزیزش قربانی کرد که بعدها این عمل به نام عقیقه سنت شده است. دوران حیات امام حسن مجتبی (ع) با سایر ائمه اطهار (ع) تفاوت هایی داشت که یکی از آنها موضوع غربت عجیب ایشان و صلح با معاویه است؛ صلحی که قهرمانانه ترین نرمش تاریخ است که با توجه به شرایط زمانی و مکانی آن عصر به وجود آمد. صلح امام مهم ترین حادثه در زندگی امام حسن(ع) جریان صلح معاویه با آن حضرت است. تحلیل این حادثه ضروری به نظر می رسد زیرا خود امام، صلحش را حجتی بر آیندگان می داند؛ یعنی بر اساس عملکرد حضرت، وظیفه انسان نیز در شرایط مشابه با آن زمان، صلح و مصالحه است. بررسی مقدمات و شرایط و عللی که صلح را ایجاب کرد و دقت در کیفیت وقوع صلح و مواد صلحنامه و موشکافی نتایج شیرین صلح برای جناح حق و ضربه های سهمگین آن بر جناح باطل به خوبی روشن می کند که صلح آن حضرت در حقیقت انقلاب سبزی بود که زمینه انقلاب سرخ حسینی را فراهم ساخت و این نرمش قهرمانانه در کنار آن جنبش ظلم ستیزانه، پایه ریز انقلاب علمی امام باقر (ع) و امام صادق (ع) در عصر طلایی خلأ انتقال قدرت از بنی امیه به بنی عباس گشت و به این ترتیب، اسلام ناب محمدی که در تشیع جلوه گر بود، نهال خود را آبیاری و به درخت تنومندی تبدیل کرد. این صلح قهرمانانه ترین نرمش تاریخ است که با توجه به شرایط زمانی و مکانی آن عصر به وجود آمد. در رابطه با صلح امام حسن (ع) همواره سوالاتی مطرح می شود که در این گزارش به مختصری از علل و زمینه های صلح امام حسن (ع) اشاره می کنیم: تکلیف گرایی اگر علت صلح امام حسن (ع) انجام تکلیف الهی باشد؛ بدین معنا که خداوند چنین وظیفه ای را برای آن حضرت تعیین کرده است، اشکال و شبهه ای بر صلح ایشان وارد نیست و اگر می بینیم برخی اشکال هایی بر آن وارد می کنند به این دلیل است که سر آن را نمی دانند. از سوی دیگر، امامان معصوم (علیهم السلام) حجت خدا بر مردم هستند و از این رو رفتار و گفتارشان حجت است. بر این اساس، صلح امام حسن (ع) عملی است که از سوی حجت خدا انجام شده و قطعا دلایل بسیار مستحکم و متقنی داشته، گرچه دیگران آن را ندانند؛ چنانکه آن حضرت بارها خود به آن اشاره کرده است. حفظ دین در فرهنگ امامان، حفظ دین و احیای معارف اهل بیت (ع) محوری ترین عنصر است. به همین دلیل تشکیل حکومت، قیام، صلح و سکوت آنها همه در جهت حفظ اسلام و احیای سنت شکل می گیرد. اگر در شرایطی اسلام به واسطه قیام حفظ شود، آنان قیام می کنند و اگر در مقطعی دیگر سکوت آنها موجب حفظ اسلام شود، سکوت می کنند، هر چند این سکوت، باعث از دست رفتن حق مسلم آنان شود. امام علی (ع) فرمود: «سلامه الدین احبّ الینا من غیره.» بر این اساس، یکی از علل مهم صلح امام حسن (ع) را می توان «حفظ دین» بیان کرد، زیرا وضعیت جامعه اسلامی در شرایطی قرار داشت که ممکن بود جنگ با معاویه، اصل دین را از بین ببرد. مضافا اینکه اوضاع بیرونی جامعه اسلامی نشان می داد که روم شرقی آماده حمله نظامی به مسلمانان بود. از سوی دیگر، مردم نیز از نظر فرهنگی در وضعیتی قرار داشتند که خون ریزی و جنگ، نوعی بدبینی به دین و مقدسات را به وجود می آورد. شاید بر همین اساس باشد که امام حسن (ع) یکی از دلایل صلح خود را حفظ دین بیان کرد؛ چنانکه او در پی اعتراض برخی از شیعیانش فرمودند: ترسیدم ریشه مسلمانان از زمین کنده شود و کسی از آنان باقی نماند؛ از این رو با مصالحه ای که انجام گرفت، خواستم دین خدا حفظ شود. مصالح عمومی رعایت مصالح عمومی، خردمندانه ترین استراتژی است که از سوی رهبران دل سوز و آزادی خواه، به ویژه رهبران الهی اتخاذ می شود، زیرا آنان هیچ گاه مصالح عمومی را فدای مصالح فردی و گروهی نمی کنند. امام حسن (ع) نیز برای جلوگیری از خون ریزی و رعایت مصالح مسلمانان، تن به صلح داد؛ چنانکه آن حضرت خود فرمودند: «من صلح را پذیرفتم تا از خونریزی جلوگیری کنم و جان خود، خانواده و اصحاب صمیمی خویش را حفظ کرده باشم.» حفظ شیعیان حفظ شیعیان گرچه از مصادیق مصالح عمومی است، ولی از آنجایی که شیعیان، حافظان و پاسداران دین و موالی (تحت سرپرستی) اهل بیت (ع) بودند، حفظ آنان از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. شیعیان خاص امیرالمومنین(ع) اغلب در جمل، صفین و نهروان به شهادت رسیده و گروه اندکی از آنان باقی مانده بودند و اگر جنگی به وقوع می پیوست، با توجه به ضعف مردم عراق، قطعا شیعیان متحمل خسارات جبرا ن ناپذیری می شدند. اما صلح آن امام(ع) می توانست آنها را برای شرایطی نگه دارد که در آینده فراهم می آمد، به طوری که اگر بنا بود خون آنها ریخته شود بتواند بازده مفیدی داشته و جریانی موثر در تاریخ به وجود آورد. حمایت نکردن مردم و خیانت فرماندهان تشکیل حکومت و دفاع از آن، به پشتوانه مردمی نیاز دارد. اگر حکومت را به کبوتری تشبیه کنیم که با دو بال به سوی مقصد پرواز می کند، آن دو بال، مردم و رهبر هستند. در متون اسلامی از رهبر به واژه «امام» و از مردم به واژه «امت» یاد شده است و این، پیوند عمیق آن دو را می رساند. حکومت بدون مردم، همانند کبوتری بال شکسته است که به هدف نهایی نمی رسد؛ از این رو در اسلام به مردم سالاری توجه خاصی شده است. بی تردید، یکی از علل موفق نشدن امامان معصوم (ع) در تشکیل حکومت یا شکست ظاهری در قیام ها، همکاری نکردن مردم بود. امام علی (ع) به رغم اینکه حکومت را حق خود می دانست، ولی به دلیل نبود استقبال مردم، حکومت تشکیل نداد تا اینکه آنان پس از قتل عثمان به او روی آوردند. به همین خاطر آن حضرت فرمودند: اگر حضور مردم نبود، افسار خلافت را رها می کردم. در کل می توان گفت تمامی تلاش امام حسن (ع) پس از قبول صلح این بود که اهداف مورد نظرش را از صلح به نتیجه برساند و بر این اساس در تمام این مدت به حفظ نیروهای کیفی و خالص، بازسازی نیروهای خسته و تفسیر صحیح اسلام پرداخت. تلاش موفق امام حسن (ع) برای به کرسی نشاندن اهداف صلح باعث شد که معاویه طرح قتل حضرت را پیگیری نماید تا بتواند به خواسته دیرین خود یعنی تبدیل خلافت اسلامی به سلطنت موروثی، جامه عمل بپوشاند. به این ترتیب سمی مهلک تهیه کرد و آن را توسط همسر آن حضرت به او خوراند. حضرت پس از مدتی درد و رنج، در روز 28 ماه صفر سال 50 هجری به لقاء ا... شتافت. امام حسین (ع)، جنازه ایشان را پس از تغسیل و نماز برای دفن به سوی مسجد و روضه پیامبر (ص) برد ولی سرانجام بر اثر ممانعت بنی امیه در بقیع به خاک سپرد. ثواب عزاداری برای این حضرت به قدری زیاد است که در این رابطه رسول خدا (ص) سال ها پیش از شهادت امام حسن (ع) فرموده اند: «هر کس بر حسن گریه کند، چشمش روزی که دیده ها کور می شوند (روزقیامت)، کور نمی شود و هرکس در مصیبت او اندوهگین شود، روزی که همه دل ها اندوهگین است، غم و اندوهی ندارد. زیارت حسن مایه استواری قدم ها در قیامت است.»
چهارشنبه ، ۱۸آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایران خبر]
[مشاهده در: www.irankhabar.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]
صفحات پیشنهادی
رحلت پیامبر(ص)، معراج وصال با حضرتدوست
رحلت پیامبر ص معراج وصال با حضرتدوست لحظات غمباري است حال رسول خدا ص رو به وخامت است نزديكان در كنار بستر ايستادهاند حضرت زهرا ع هم آنجاست او با چشماني اشكبار لحظات واپسين حيات پدر را نظاره ميكند روزنامه آرمان لحظه وداع پيامبر ص با حضرتزهرا س چه گذشت بشرپخش سه نمایش به مناسبت رحلت پیامبر اکرم (ص) از رادیو نمایش
پخش سه نمایش به مناسبت رحلت پیامبر اکرم ص از رادیو نمایش سه نمایش جدید رادیویی به مناسبت رحلت رسول اکرم ص از رادیو نمایش پخش میشود به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایش رادیو فاآزمایش الهی پس از رحلت پیامبر(ص)
آزمایش الهی پس از رحلت پیامبر ص آیا مردم پنداشتند همین که گفتند ایمان آوردیم رها میشوند و مورد آزمایش قرار نمیگیرند به گزارش فرهنگ نیوز شیخ مفید میگوید در حالی که علی علیهالسلام بیلی در دست داشت و مشغول ریختن خاک در قبر رسول خدا صلیاللهعلیهوآلپخش سه نمایش به مناسبت رحلت پیامبر اکرم ص از رادیو نمایش
خبرگزاری میزان - 19 آذر ماه سه نمایش جدید رادیویی به مناسبت رحلت رسول اکرم ص از رادیو نمایش پخش می شود ب ه گزارش خبرگزاری میزان به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایش رادیو " فاتح قلب ها" عنوان نمایشی است که کارگردانی آن را حمید منوچهری بر عهده دارد و مجید نظرطراحی حاکمیت سیاسی پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و جانشینان آن حضرت - بخش دوم و پایانی لغزش همه قدرتمندان جز
طراحی حاکمیت سیاسی پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و جانشینان آن حضرت - بخش دوم و پایانیلغزش همه قدرتمندان جز بندگان مخلَصشمار قابل توجهی از مستشرقان به پیوند تاریخی و نه ذاتی قرآن و سیاست اعتقاد دارند و بر همین اساس نیز توجه قرآن به سیاست را صرفاً مختص آیات مدنی می دانندجلسه ستاد شهرستانی بزرگداشت رحلت پیامبر اعظم (ص) برگزار شد
به ریاست معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار یزد جلسه ستاد شهرستانی بزرگداشت رحلت پیامبر اعظم ص برگزار شد با نزدیک شدن به ٢٨ صفر سالروز رحلت حضرت رسول اکرم ص و شهادت امام حسن مجتبی ع جلسه ستاد بزرگداشت رحلت پیامبر اعظم ص در شهرستان یزد برگزار شد ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۸ آذر ساعت 08اماکن تاریخی استان کرمان در سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) تعطیل است
مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی کرمان اماکن تاریخی استان کرمان در سالروز رحلت پیامبر اکرم ص تعطیل است شناسهٔ خبر 2993423 - دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۸ استانها > کرمان کرمان - مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت اماکن تاریخی فرهنگی و گردشگری ا28 صفر، رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)
28 صفر رحلت پیامبر ص و شهادت امام حسن مجتبی ع 1394 09 18 - 19 30 دریافت کل گزارش تصویریبرنامههای رادیو در ایام شهادت امام حسن و رحلت پیامبر (ص)
برنامههای رادیو در ایام شهادت امام حسن و رحلت پیامبر ص رادیو به ویژگی امام حسن دوران امامت و حضرت رسول اکرم ص و دین اسلام میپردازد به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در ایام شهادت امام حسن و رحلت پیامبر شبکههی رادیویی برنامهرحلت یا شهادت پیامبر(ص)، کدام یک واقعیت دارد؟
دلایل بسیاری در کتاب های روایی و تاریخی اعم از شیعه و اهل سنت وجود دارد که شهادت ناشی از مسمومیت پیامبر اکرم ص را تأیید می نماید و در ادامه گزارش آن ها را بررسی خواهیم کرد باشگاه خبرنگاران جوان دلایل بسیاری از کتاب های روایی و تاریخی اعم از شیعه و اهل سنت وجود دارد که شهادت ن-
گوناگون
پربازدیدترینها