تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803978311




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقد چیست و منتقد کیست؟ (بخش اول)


واضح آرشیو وب فارسی:الف: نقد چیست و منتقد کیست؟ (بخش اول)
اکبر نبوی، 16 آذر 94

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۹
شاید باورش سخت باشد اما واژه‌ها نیز می‌توانند مظلوم باشند و مورد ستم قرار بگیرند. ظلم را خارج شدن هر چیزی از ساحت و مرتبه ای که به آن تعلق دارد تعریف کرده‌اند و در مقابل، عدل را قرار گرفتن هر چیز(مادی و معنوی، انسانی و غیر انسانی) در جایگاه واقعی و حقیقی و ساحتی که شایسته‌ی آن است برشمرده‌اند. با تکیه بر این سرآغاز، هنگامی که به سپهر حیات اجتماعیِ امروز ایران نگاه می‌کنیم، بدون هرگونه رنج و زحمتی متوجه می‌شویم که بر واژه‌ی نقد و منتقد تا چه پایه ستم رفته است و چقدر این دو واژه مظلوم هستند. اگر به مقوله‌ها و مؤلفه‌های گوناگونی که از سوی اصحاب قلم (اعم از اهل فرهنگ ، هنر، سیاست و کسانی که در حوزه موضوعات اجتماعی می‌نویسند و سخن می گویند) نگاه کنیم، به روشنی در می‌یابیم که بیشترِ آن‌ها در باره‌ی نقد و منتقد به سوتفاهمی شگفت و ژرف دچار شده‌اند. بیشترِ این کَسان، نقد را ایرادگیری، رد و طرد و انگشت اشاره گذاشتن بر کاستی‌ها و کمداشت های یک پدیده، یک اثر، یک موضوع، یک شخص و یک برون داد انسانی تعریف و تلقی می‌کنند و بر این بنیادِ کج و ناروا، داوری‌های به ظاهر منتقدانه‌ی خود را سامان می‌دهند. طبیعی است که چنین تلقی و تعریفی از نقد، ستم به این واژه است. چرا که این تلقی‌ها مطلقاً پیوندی با سرشت نقد ندارد؛ و به سخن دیگر، این تعاریف، همه‌ی سرشت نقد را آشکار و بیان نمی‌کند.نقد، کشف و درک و دریافت یک پدیده، رخداد و یک برون داد انسانی و اجتماعی است. این برون داد می‌تواند تجلی کشف و شهود هنرمندانه‌ی یک هنرمند باشد که آن را در اثرش می‌بینیم، یا به رفتار و منش و کنش یک سیاستمدار مربوط باشد و یا از سیاست‌ها و کنش‌های مسوولان در قوای سه گانه (اجرایی، قضایی و تقنینی) پدید آمده باشد. برای نقد تفاوت نمی‌کند که این برون داد چیست و از سوی کیست. بلکه کشف و دریافت ابعاد آن برون داد، موضوع نقد است. ماحصل این کشف وقتی در بستری از فرآیند عقلانی و منطقی مورد تجزیه و تحلیل، بررسی و کنکاش قرار می‌گیرد، نقد متولد می‌شود؛ و منتقد به عنوان یک کنشگر مسوول و متعهد نسبت به حیات جامعه‌ی زیستی خود، چهره می‌نماید. در کشف منتقدانه، قوت و ضعف و درستی و نادرستیِ پدیده، رخداد و یا برون داد اهمیت دارد. منتقد درمی یابد که آن برون داد چه نقاط قوتی دارد. این نقاط قوت دارای چه ساحت و مراتبی است. چقدر ژرف است و راهبرنده به تعالی و چقدر سطحی است و برآمده از کنشی نارس و معیوب؛ و نیز، از کدام ویژگی‌های منفی برخوردار است و این ویژگی‌ها در چه ساحتی قرار دارند. تا چه اندازه می‌توانند زیانبار باشند و یا زیان اندکی دارند. دریافت و تحلیل راز و رمز همه‌ی این ویژگی‌هاست که نقد را سامان می‌دهد و در اندازه‌های یک پدیده‌ی بسیار جدی، مهم و راهبردی که نقشی انکارناپذیر در سرنوشت حیات ملی دارد، برمی کشد. هر کنشِ به ظاهر منتقدانه ای که نتواند همه‌ی این ابعاد مهم و در پیوسته با سرشت نقد را در خود داشته باشد، نقد نیست. گزافه است و طبلی میان تهی است که تنها صدای اش آلودگی محیطی ایجاد می‌کند و به دیگران آزار می‌رساند.باز هم در این باره سخن خواهم گفت.










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن