تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831304687




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روحانیت اصیل؛ وظایف، بایسته‌ها و آسیب‌ها - بخش اول راز علاقمندی مردم به روحانیت اصیل


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: روحانیت اصیل؛ وظایف، بایسته‌ها و آسیب‌ها - بخش اول
راز علاقمندی مردم به روحانیت اصیل
روحانیت چشمه زلالى است که باید قلوب مؤمنین را سیراب کند و دژ مستحکمى است که باید از نفوذ دشمنان و شیاطین جلوگیرى کند.

خبرگزاری فارس: راز علاقمندی مردم به روحانیت اصیل



  اشاره متن حاضر خلاصهای از حدود 40 سخنرانی حضرت آیت الله مصباح یزدی درباره روحانیت است که به صورت دسته‌بندی شده تقدیم محضرتان میگردد. الف- تعاریف روحانیت چیست؟ روحانیت؛ وارثان انبیا اینکه علماء خلفاى پیغمبر هستند، ورثه انبیاء هستند این یک لقب تشریفاتى مفت نیست. این لقب به آنها از آن جهت داده شده که وظیفه انبیاء و ائمه به دوش علماء گذاشته شده، به همین مناسبت این لقب هم به آنها اعطا شده تا معرف آن وظیفه شان باشند.....علما جانشین انبیاء و ائمه هستند، نقش اساسى و وظیفه اصلى شان هم اصلاح جامعه است. (بیانات در جمع ائمه جمعه و جماعت و بسیج طلاب، 82/10/25) روحانیت؛ امانت دار علوم پیغمبر ما امانت دار هستیم، علومى که پیغمبر اکرم و ائمه اطهار براى ما به ارث گذاشتند، در واقع این امانتى است در دست ما و باید به اهلش برسانیم، ان اللَّه یأمرکم ان تؤدوّا الأمانات الى اهلها، اهل این امانت چه کسانى هستند؟ کسانى که نیاز به این امانت دارد پس چه کسى باید به مردم اینها را برساند؟ العلماء ورثه النبیاء یعنى چه؟ همان وظیفه اى که به دوش انبیاء بود که این رسالت را به تمام دنیا به اندازه توانشان برسانند امروز بر دوش من و شما است. (بیانات در جمع طلاب مدرسه امام خمینى، 13/3/78) علما؛ مرزبانان جامعه روحانیت چشمه زلالى است که باید قلوب مؤمنین را سیراب کند و دژ مستحکمى است که باید از نفوذ دشمنان و شیاطین جلوگیرى کند ..... روحانیت پاسداران مرزهاى دینى و اعتقادى و فکرى مردم هستند..... علماء ما مرزبان هستند اما نه مرز خاک بلکه مرز دلها، آن مرزهایى که شیطان و جنون شیطان در آن نفوذ پیدا مى کنند آن دلهاى مؤمنین است که مورد هجوم شیاطین قرار مى گیرد. )بیانات در جمع طلاب شاهرود، 11/3/79) نقش علماء در جامعه اسلامى نقش مرزداران است ..... همانطور که مرزهاى کشورهاى اسلامى مرزبانانى مى خواهد که از نفوذ دشمنان و حمله اعداء اسلام جلوگیرى کند، دلهاى مؤمنین هم مرزهایى دارد و مرزبانانى مى خواهد که از حمله شیاطین جلوگیرى کند. (بیانات در جمع طلاب در دفتر امام جمعه همدان، 16/3/78) ما باید سعى کنیم این وظیفه ما که مرزبانى از مرزهاى ایمان هست خوب بشناسیم؛ یاد بگیریم چگونه باید مرزبانى کرد؛ درسش را خوب بخوانیم؛ فقط براى مدرک و عنوان نباشد؛ بعدش هم فداکارى کنیم. مرزبان در مرز اگر منتظر باشد که اگر حقوقش را اضافه کنند برود مرزبانى و اگر نه مرز را رها کند این خیانت است. به هر خون دلى مرزبان باید سر مرز بایستد نگذارد دشمن حمله کند؛ حتى گرسنگى هم بکشد باید بایستد. (بیانات در جمع روحانیون میناب،23/12/84) روحانیت؛ موجب بقای اسلام اگر بخواهد اسلام باقى بماند باید علماى اسلام باقى باشند و اگر حرکت علمى و روحانیت ضعف و فطورى پیدا کند دیر یا زود به جامعه سرایت مى کند. (بیانات در جمع طلاب شاهرود،11/3/79) ب- ارزش طلبگی ارزش لباس روحانیت بهترین مصداق براى دیدارى که انسان را به یاد خدا مى اندازد این است که لباسى که پوشیده لباسى باشد که علامت خدایى باشد؛ حتى آن هایى که اصلا ایمانى به اسلام ندارند وقتى یک آخوند را در جامعه میبینند به یاد چه مى افتند؟ به یاد همان دینى که به آن ایمان ندارند اما لااقل به یاد دین مى افتند. همین که قیافه اش را مى بینند به یاد دین مى افتند گرچه از دین بدشان هم مى آید؛ اگر ایمانى هم نداشته باشند اما به یاد دین مى افتند. چه از این بهتر که آدم بتواند کارى بکند که وقتى بین مردم راه هم مى رود همان راه رفتنش تبلیغ دین باشد. (بیانات در مسجد شعبان تبریز،10/11/83) سربازی امام زمان(عج) من خیال مى کنم اولین اشکال ما همان درد عمومى است که همه  مسلمان ها به آن مبتلا هستند و آن این که نسبت به آن چیزهایى که اعتقاد داریم آنها را جدى نگرفتهایم. حالا همه اعتقادات کنار ما همه ادعایمان این است که نوکر امام زمانیم، آیا رابطه نوکرى و آقایى را رعایت مى کنیم؟ در شبانه روز چند مرتبه یاد آقا مى کنیم، هفته اى چند بار سعى مى کنیم یک رابطه  قلبى و معنوى برقرار کنیم؟ هفته اى چند بار مى نشینیم فکر کنیم که کارهاى ما را آقا مى پسندد یا نمى پسندد؟ .....خیلى کارهاست که مى دانیم اگر آقا امام زمان در آن جلسه در حین کار حضور داشت ما خجالت مى کشیدیم و نمى کردیم اما مى کنیم. (سخنرانى در جمع روحانیون رامسر،3/7/83) درست است که بسیارى از ماها خیلى سختى ها را تحمل کردیم تا توانستیم تحصیل علوم دینى بکنیم؛ بنده بى خبر نیستم از اینها، خودم هم بى سهم از اینها نیستم ولى به هرحال، تحمل این سختى ها به هیچ وجه از ارزش این نعمت کم نمى کند. باز باید خدا را شکر بکنیم که توفیق این معرفت را به ما داد تا درک کردیم که سربازى امام زمان ارزش این را دارد که آدم سالها سختى را تحمل بکند اگر انشاءالله پذیرفته بشود. (بیانات در جمع روحانیون مستقر استان یزد،13/9/82) انتساب به وجود مقدس ولى عصر (عج) مگر معتقد نیستیم که سلسلهجنبان روحانیت وجود مقدس ولى عصر است؟ پس چرا معطل هستید؟ اگر معتقدیم سعى کنیم این رابطه را تقویت کنیم و خودمان را بچسبانیم و بگوییم آقا نوکر تو هستیم؛ کسى دیگر را نمى شناسیم و هر جا مى رویم توجه داشته باشیم از طرف آقا امام زمان مى رویم. این باعث مى شود رفتارمان سنجیده تر باشد؛ منش و نیت ما خالص تر و بهتر باشد؛ سخن و برخوردمان حساب شده تر باشد. اگر این را در خود تقویت کنیم این کیمیا است.مى تواند همه زشتى هاى ما را یک جا ببرد. و این پشتوانه عظیمى است براى اینکه در همه جا از آفات و بلیات دنیوى و اخروى و از وساوس شیطانى و از دسیسه هاى شیاطین انس و جن محفوظ بمانیم. پیوند به یک دریاى عظمت و قدرت و نورانیت، وقتی یک چنین افتخارى انسان داشته باشد اگر هدایاى فراوان و خیلى ذیقمتى هم به او بدهند اعتنایى نمیکند. (بیانات در جمع روحانیون مبلّغ حوزه علمیه قم،24/8/78) طلبگى؛ یک تکلیف تعین یافته به طلبگى و درس خواندن طلبگى، به عنوان یک شغل و حرفه هیچ وقت نگاه نکنید. این یک تکلیف تعین یافته غیرقابل اجتناب است. درست است که اصل تحصیل علوم دینى یک واجب کفایى است ولى وقتی من به الکفایه نباشد همه مسؤول هستند؛ حکم واجب تعینى دارد مثل هر واجب کفایى دیگر. (بیانات در جمع طلاب مدرسه امام خمینى،13/3/78) البته تحصیل علم مفید است؛ در یک حدى واجب است آن اندازه اى که ارتباط با انجام وظایف دارد واجب تعیّنى است و بیشتر از آن براى عموم مردم استحباب دارد اما لازم است که به عنوان واجب کفایى کسانى متخصص در علوم اسلامى وجود داشته باشند که وقتى شبهاتى رایج مى شود دین و ایمان مردم در معرض خطر واقع مى شود آنها دفاع کنند و پاسخگو باشند. اگر تعداد چنین روحانیونى و چنین علمایى به قدر کافى در جامعه باشد بر دیگران مستحب خواهد بود اما اگر من به  الکفایه در این جهت نداشته باشیم واجب کفایى حکم واجب تعینى را پیدا مى کند؛ یعنى همه مسؤول هستند همینطور که شأن هر واجب کفایى است اگر هر واجب کفایى من به الکفایه نداشته باشد تمام مکلفین مسؤول هستند تا من به الکفایه پیدا شود. (بیانات در جمع طلاب همدان، 16/3/78) طلبه شدن، واجب تر از هر واجب ما آن وقتى که خودمان طلبه شدیم برداشتمان این بود که طلبگى یک کار مطلوب و راجحى است و ثواب دارد... آدم وقتى طلبه باشد ثواب بیشترى مى برد. بله! برداشت من این بود که طلبگى حداکثر یک مستحبى است در بین کارها اگر بخواهیم ترجیح بدهیم اولى است که برویم آخوند بشویم. بعد که وارد شدیم و مقدارى با محیط و تکلیف و وظیفه و آیه و روایت آشنا شدیم دیدیم مسأله چیز دیگرى است. تنها مسأله یک مستحب نیست بلکه شبهه وجوب دارد. قدری که نزدیک تر شدیم دیدیم مسأله شبهه نیست قطعا وجوب دارد. و چون من به الکفایه نیست براى همه حکم واجب متعین را دارد. ..... مسأله تنها وجوب نیست. بلکه یک واجب مؤکدى است. از خیلى واجب ها واجب تر است. و حقیقت این است که هر روزى که مى گذرد این وجوب را بیشتر احساس مى کنیم. (بیانات در جمع دانش پژوهان مؤسسه یزد،12/8/75) لزوم تحصیل علوم دینى امروز تحصیل علوم دینى مثل جبهه رفتن براى شما است. هم براى این که این وظیفه را ما در سطح دنیا پیاده کنیم و هم براى مبارزه با تهاجم فرهنگى که در داخل کشور مى شود و خطر این تهاجم فرهنگى از خطر تهاجم نظامى بیشتر است... فرزندان خود را به حوزه بفرستید یکى از بزرگ ترین وظایف جامعه اسلامى این است که فکر نهاد روحانیت باشد که این نهاد سر پا بماند و بتواند وظایفش را انجام بدهد شما باید بهترین فرزندانتان از لحاظ استعداد، از لحاظ نجابت و از لحاظ اصالت را انتخاب کنید براى این که سرباز امام زمان بشوند، براى این که روحانى دین بشوند، براى این که پزشک قلب و روحتان بشوند، براى این که انسانیت شما را تأمین کنند. پزشکان دیگر حیوانیت ما را تأمین مى کنند، قلب و روح معنوى ما را که اصلاح نمى کنند، این قلب صنوبرى توى سینه را اگر بلد باشند معالجه مى کنند اما اخلاقیات و معنویات را که آنها نمى توانند اصلاح کنند. اگر مى خواهیم جامعه انسانى داشته باشیم باید پزشک روح و قلب داشته باشیم یعنى روحانى شایسته. اگر بخواهیم روحانى در آینده داشته باشیم باید فکر تربیت روحانى باشیم؛ همانطور که فکر تربیت پزشک هستیم، فکر تربیت مهندس هستیم. انواع متخصص ها را به فکرش هستیم تربیت کنیم. (بیانات آیتالله مصباح در جمع طلاب یزد) راز علاقمندی مردم به روحانیت اصیل هر کس به اسلام علاقمند باشد باید به اسلام شناس هم علاقمند باشد؛ چون اسلام چیزى نیست که خودبخود بیاید در میان جامعه و خود را معرفى کند، نه در زمین و نه در آسمان اسلام موجود عینى نیست که بیاید خودش را معرفى کند و همه مردم به این وسیله او را بشناسند. اسلام را باید با اسلام شناس شناخت. اگر اسلام شناس شایسته داشته باشیم مردم اسلام را خواهند شناخت و اگر نداشته باشیم آرام آرام این اسلام کمرنگ مى شود و به نسل بعد کمتر منتقل مى شود و موجب اشتباه و بدفهمى و شک و انحرافها مى شود همانطور که ادیان گذشته به این انحراف، مبتلا شده اند. پس ما که اسلام را دوست مى داریم باید اسلام شناس را هم دوست بداریم. اسلام شناس کجا پیدا مى شود؟ آیا راهى براى تربیت اسلام شناس جز همین حوزه هاى علمیه وجود دارد؟...اسلام شناس از طریق حوزه ها میسر مى شود هیچ راهى دیگر ندارد. (بیانات در جمع طلاب مدرسه امام خمینى، 13/3/78) ج-وظایف انواع وظایف روحانی بار بسیار سنگینى به دوش شماست. هیچ مفرّى هم از آن نیست. تکلیف واجب کفایى است که من به الکفایه ندارد. سعى کنید کمبودهاى علمى تان را در این زمینه ها جبران کنید. هیچ خجالت هم نکشید فکر این باشید که برای رفع کمبودها کتاب هایى را مطالعه کنید استادى را پیدا کنید درسش را بخوانید یا اگر نوارهایى هست نوارش را بگیرید گوش کنید. با همدیگر بحث کنید جلسه بگذارید بحث کنید تا خوب پخته بشود حلاجى بشود؛ وقتى یک دانشجو از شما سؤال مى کند بتوانید جواب قانع کننده اى که او بفهمد بدهید. نه یک مشت اصطلاحات علمى که او سر در نیاورد. این کار واجب متعین است. اگر کوتاهى کنید والله العلى العظیم مسؤولید. هیچ برو برگشتى هم ندارد. ما شاهدیم که دسته دسته جوان هاى ما به کفر کشیده مى شوند. تقصیرى هم ندارند. خیلى هایشان تقصیرى ندارند شبهاتى به آنها القا شده جوابش را بلد نیستند. ایمانشان از بین مى رود. (سخنرانى در جمع مبلغین در سازمان تبلیغات، 21/8/79) ما براى اینکه بتوانیم به وظایف خودمان عمل کنیم و واقعا عالمى باشیم که مفتون خدا و وجود مقدس ولى عصر صلوات اللَّه علیه باشیم، باید چند چیز را رعایت کنیم: اوّلین شرط ما این است که به آنچه مى آموزیم از حقایق دین از کتاب و سنت عمل کنیم، خودسازى کنیم تهذیب اخلاق کنیم. مسأله دوم، که باید رعایت بکنیم براى اینکه بتوانیم وظیفه خودمان را عمل کرده باشیم این است که تلاش کنیم سایر مردم را از انحرافات و اشتباهات و لغزشها به هر صورتى که میسر هست و به هر صورتى که بیشتر اثر مى کند آن ها را نگهدارى کنیم. (بیانات در جمع طلاب یزد) به درس خواندن اهمیت بدهید؛ اما این یک واجب است فقط تکلیف همین نیست. آن وقتى ما از درس خواندن مان درست استفاده مى کنیم که دو تا شرط دیگر را هم داشته باشد. اول این که آن چیزى را که مى خوانیم عمل کنیم. مى خواهیم اسلام را به مردم یاد بدهیم که چه بشود؟ غیر از این است که مردم یاد بگیرند تا عمل کنند. اگر خودمان عمل نکنیم آن وقت چطور به مردم بگوییم؟ اگر چیز خوبى است چرا خودمان عمل نمى کنیم؟ پس اول درس خواندن، در کنار آن عمل کردن و سوم این است که شرایط جامعه مان را و شرایط دنیا را درک کنیم تا وظیفه اجتماعى مان را درست بفهمیم. خیلى کسان بودند که علم داشتند و آدم هاى با تقوایى هم بودند، شاید نماز شبشان هم ترک نمى شد، اما کلاه سرشان مى رفت تا سینه شان. چرا؟ براى این که بینش اجتماعى نداشتند، شرایط جامعه را درک نمى کردند. شیاطین دورشان را مى گرفتند، زمینه را برایشان طورى وانمود مى کردند که باید فلان جور عمل کنند و به ضرر اسلام تمام مى شد. (بیانات در جمع دانش پژوهان مؤسسه یزد، 12/8/75) ما باید توجه داشته باشیم که خدا چه نعمت بزرگى به ما عطا فرموده است. از یک طرف هم باید توجه داشته باشیم که هر چیز ارزشمندى دشمنش زیاد است مى خواهند از چنگ ما در بیاورند این است که دائما باید مواظب باشیم که اولا این نعمت را از دست ندهیم درست از آن استفاده کنیم یعنى خوب درس بخوانیم .... دوم مواظب باشیم که در دام دشمنان نیفتیم. (سخنرانى در جمع دانشجویان تبریز، 8/11/84) کار روحانى این است که دین را خوب بشناسد و خوب بشناساند و براى تحقق اهداف دین تلاش کند (بیانات در جمع طلاب مدرسه امام خمینى موسسه، 29/2/79) درس خواندن یک جهاد واجب متعین است در ما که آن را به عنوان مقدس ترین تکلیف باید تلقى کنیم، براى اینکه اگر این درس خواندن ها نباشد نسل آینده از اسلام بهره اى نخواهد داشت. چه کسى بناست اسلام را به نسل آینده منتقل کند؟ ما اسلام را از چه کسى دریافت کردهایم؟ از علماى پیشین. نسل آینده هم باید از ما دریافت کند و ما وقتى مى توانیم این رسالت را درست انجام بدهیم که خوب درس خوانده باشیم و خوب حقایق را درک کرده باشیم (سخنرانى در جمع دانشجویان تبریز، 8/11/84) سنگینی مسؤولیت روحانیت در این زمان حقیقتاً سنگینى بارى که امروز بر دوش روحانیت هست به گمان بنده در طول تاریخ در هیچ زمانى بر دوش روحانیت نبوده است و این به دو جهت است: یکى اینکه جامعه انسانى به طور کلى و جوامع اسلامى به طور خاص نیاز روزافزونى به شناخت معارف اسلامى و راهکارهاى پیاده شدن و تحقق ارزش هاى اسلامى دارند که در هیچ زمانى نیاز به این حد نبوده، و امکان عملش هم به این حد نبوده .....از سوى دیگر هیچ گاه در هیچ زمانى تا آنجایى که بنده اطلاع دارم، ادیان الهى به طور کلى و دین اسلام به طور خاص این قدر مورد هجوم نبود است. (سخنرانى در نشست هشتم فارغ‌التحصیلان 18/2/83) امروز در این زمانى که ما زندگى مى کنیم همه مى دانیم وظایف خاصى داریم که پنجاه سال پیش چنین وظایفى نداشتیم؛ علمایى که پنجاه سال پیش تر زندگى مى کردند صد سال پیش زندگى مى کردند این وظایف سنگینى که ما امروز داریم آنها نداشتند. اصلا امکان عملش نبود. وقتى امکان انجام یک کارى نباشد وظیفه اش هم نخواهد بود. (بیانات در جمع روحانیون مستقر استان یزد، 13/9/82) همیشه وظیفه عالم در جامعه سنگین بوده اما گاهى در مسیر تاریخ یک نقطه عطف هایى پیدا مى شود که ممکن است مسیر تاریخ را عوض کند. در تاریخ ما بعد از انقلاب این دوره اى که در آن هستیم یکى از نقطه هاى عطف تاریخ ما است اگر ما به وظایفمان عمل کردیم مى توانیم خونهاى شهدایمان را زنده کنیم، زحمات انبیاء و اولیاء و خون سیدالشهداء را زنده کنیم. اگر کوتاهى کنیم کمک کردهایم به هدم دین، به بر باد دادن ارزشها، به پایمال کردن خون انبیاء و شهداء (بیانات در جمع ائمه جمعه و جماعت و بسیج طلاب، 25/10/82) تالى تلو وظایف انبیاء و اولیاء وظیفه روحانیت چیزى جز جانشینى انبیاء و اولیاء نیست. اینکه در حدیث است که «العلماء ورثه الانبیاء» مى فرماید و روایتى که فریقین از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده اند که علماء آخرالزمان را خلفاء خودشان نامیدند «رحم اللّه خلفائى» بی‌جهت نیست اینها تعارف نیست. همانطور که مقام عالم تالى تلو مقام امام است وظیفه عالم هم تالى تلو وظایف انبیاء و اولیاء است. (بیانات در جمع طلاب شاهرود، 11/3/79) اگر ما بخواهیم یک معیارى براى شناخت وظایفمان داشته باشیم با آن معیار بشناسیم هویت خودمان را وظایف خودمان را، باید نگاه کنیم به انبیاء به ائمه اطهار سلام الله علیهم آن نقشى را که ائمه اطهار در زمان حضورشان داشتند در زمان غیبت به عهده علماست امروز که ما دسترسى به وجود مقدس ولیعصر ارواحنا له الفداء نداریم مردم به تعبیر خود اهل بیت ایتامى هستند که ما باید آنها را سرپرستى کنیم (سخنرانی در جمع روحانیون میناب، 23/12/84) باید بفهمیم که ما چه مسؤولیتهایى براى جامعه خودمان داریم؛ تنها به مسائل طهارت و نجاست و قرائت نماز و شکیات و مانند انیها اکتفا نکنیم. اینها تنها مورد نیاز مردم نیست خیلى مسائل مهمترى هست؛ مسائلى که با سرنوشت اسلام سر و کار دارد؛ مسائلى که مى شود گفت هدف انبیاء و اولیاء، شهادت ائمه اطهار و زحمتهایى که کشیدند بیشتر براى آنها بوده است. (سخنرانی در جمع روحانیون میناب، 23/12/84) تبیین قابل درک اسلام ما باید سعى کنیم که اسلام را طورى تبیین کنیم که نسل امروز و نسل فرداى ما بتواند آن را درک کند و اگر عقل و انصاف داشته باشد بتواند آن را بپذیرد (بیانات در جمع طلاب مدرسه امام خمینى 13/3/78) تجهیز در برابر دشمنان امروز ما هدف تیرهاى شبهات درزمینه مسائل عقیدتى هستیم، مقدس ترین عقاید ما در معرض حمله هاى جدّى قرار گرفته. ما نباید اکتفا کنیم به همان روش سنتى که داشتیم.......باید معلوماتمان را بیشتر کنیم ببینیم در این زمان چه شبهاتى مطرح است دشمنان اسلام از چه راههایی به اسلام حمله مى کنند خودمان را از همان راهها مهیّا کنیم (بیانات در جمع طلاب یزد) روش تحصیل باید پاسخگوى نیازهاى روز باشد در تحصیل خودمان تجدید نظر کنیم و مواد درسى و روش تحصیل خودمان را طورى انتخاب کنیم که پاسخگوى نیازهاى روز باشد (در جمع طلاب مدرسه امام خمینى، 13/3/78) جلوگیری از انحراف قشر تحصیل کرده ما امروز مواجه هستیم با یک نسل نوخاسته که چندان از انگیزه هاى انقلاب و مقومات انقلاب و ارزشهاى انقلاب خبر درستى ندارند. یک چیزهایى شنیدهاند گاهى چیزهایى از ما دیدهاند که اگر ندیده بودند بهتر بود. اینها تحت تأثیر القائات و شبهات و آموزشهاى غلط بیگانگان هستند. هیچ جاى تعجبى نیست. کتابهاى دانشگاه هاى ما که به دانشجویان عزیز ما تدریس مى شود ترجمه کتابهایى است که سى چهل سال پیش در اروپا نوشته شده است. بهترین اساتید کسانى هستند که در اروپا و آمریکا زیر دست اساتید لامذهب و بى دین درس خوانده‌اند. کتاب، کتابى است که کفار نوشتند و یا انگیزه دینى نداشته‌اند یا انگیزه ضددینى داشتهاند. کتابها همین است. اساتید هم بهترین هایشان کسانى هستند که در اروپا رشد یافتهاند. از آن طرف دشمنان دانستهاند که چیزى که مى تواند این انقلاب را از پا درآورد مسائل فرهنگى و افکار مسموم و ضد اسلامى است و رفتارهایی که نمودهایش را گوشه و کنار جامعه ملاحظه مى فرمایید، از نوع لباس گرفته تا چیزهاى دیگر. با تمام قوا دارند تلاش مى کنند. اگر از نقشه هاى آن ها و جزییاتش خبر نداشته باشیم، اما ثمراتش را مى بینیم که هر روز نسل دانشگاهى نسبت به اسلام بى علاقه تر و به روحانیت بدبین تر و نسبت به انقلاب بى تفاوت تر مى شود. اگر ندانیم چه نقشه هایى به کار مى برند ولى نتیجه آن را مى بینیم، چه کسى مى تواند در مقابل این امواج مقاومت کند و موج شکن ایجاد کند و جلوى انحرافات را بگیرد غیر از روحانیت؟ کسى باید این کار را بکند و از کسى این کار ساخته است که اسلام ناب را به دانشجویان تدریس کند و یاد بدهد و شبهاتش را جواب بدهد. در این شکى نیست. ما چنین روحانیونى مى بایست داشته باشیم که چنین کارى از دستشان برآید.) سخنرانى در جمع طلاب قزوین، 8/2/78) د- بایسته‌ها 1. اخلاقی: تقوا اگر علوم اولین و آخرین در سینه ما جمع شد و اگر اطلاعات سیاسى و اجتماعى مان هم به حد بزرگترین سیاستمداران عالم برسد اما تقوا نداشته باشیم نه تنها نفعى نخواهد داشت که ممکن است همه آن معلومات وسیله ضرر زدن به اسلام باشد و این واقع شده و شاید الان هم کسانى نمونه اش باشند. این است که اگر همراه با علم، عمل و تقوا نباشد اقل ضررش این است که نفعى براى انسان ندارد علم ها انباشته مى شود و سودى نخواهد داشت چون قصد قربت نیست ولى ضررهاى بالاترش این است که همین معلومات ابزارى مى شود براى ریاست طلبى، براى تأمین هوسهاى مادى، و نتیجه اش حق کشى و خداى نکرده چیزهاى دیگری (بیانات در جمع طلاب مدرسه انوار الرسول، 25/2/82) هادی مازندرانی. فصلنامه فرهنگ پویا 27-26. ادامه دارد...

http://fna.ir/HYM01E





94/09/16 - 03:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن