تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تلخى حق را تحمل كن، و مبادا كه فريب شيرينى باطل را بخورى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805540537




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سريال تخلفات پزشكي همچنان ادامه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سريال تخلفات پزشكي همچنان ادامه دارد
اگرچه سريال «در حاشيه» مهران مديري به دليل توهين به جامعه پزشكي متوقف شد اما سريال حاشيه‌هاي پزشكي كه در واقعيت و به دور از هر‌گونه طنز يا بزرگنمايي رخ مي‌دهد، همچنان ادامه دارد.
نویسنده : زهرا چیذری 
اگرچه سريال «در حاشيه» مهران مديري به دليل توهين به جامعه پزشكي متوقف شد اما سريال حاشيه‌هاي پزشكي كه در واقعيت و به دور از هر‌گونه طنز يا بزرگنمايي رخ مي‌دهد، همچنان ادامه دارد. يكي از آخرين قسمت‌هاي اين سريال باز كردن بخيه از چانه كودكي است كه والدينش پول نداشته‌اند حق‌الزحمه پزشك را بدهند‌؛ ماجرايي كه وزير بهداشت اين بار هم قول داده آن را بررسي ‌كند.
هر‌چند طرح تحول سلامت به مدد همراهي رسانه نقطه قوت و نمره درخشان كارنامه عملكرد دولت يازدهم در حوزه بهداشت و درمان به شمار مي‌رود اما در طول دو سال گذشته يكي از پر‌حادثه‌ترين و پر‌حاشيه‌ترين دوران‌ها را در حوزه بهداشت و درمان داشته‌ايم و هر از چند گاه اخبار آسيب ديدن بيماري بر اثر فقدان نظارت يا فراموش كردن اخلاق پزشكي به گوش مي‌رسد، اگرچه بعد از سپري شدن مدتي ماجرا يا تكذيب يا توجيه مي‌شود اما بالا رفتن آمار تكذيب و توجيه‌ها حكايت از ضعف‌هايي دارد كه يكي از راهكارهاي آن همين شيوه تكذيب يا توجيه است. حالا هم دوباره يك بي‌اخلاقي ديگر در حوزه سلامت روي داده است. ماجرا مربوط به كودك چهارساله اصفهاني است كه براي بخيه زدن زخم چانه‌اش به بيمارستان مراجعه مي‌كند اما چون خانواده‌اش توانايي پرداخت هزينه بيمارستان را نداشته‌اند، بخيه‌هاي كودك باز شده و بيمار از بيمارستان طرد مي‌شود.
اخلاق پزشكي و نظارت گوهر كميابي است كه مي‌رود ناياب شود. در اين ميان كم نيستند پزشكان متعهد و دلسوزي كه به وظايف انساني خود به درستي عمل مي‌كنند اما يك حادثه كافي است تا تمام اين قشر را زير سؤال ببرد، آنطور كه معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان توضيح داده دختري چهارساله هفته گذشته به دليل پارگي ناحيه چانه به اورژانس بيمارستان اشرفي اصفهاني در خميني‌شهر مراجعه و كادر حاضر به صورت سرپايي چانه مصدوم را بخيه مي‌كنند.
به گفته دكتر طلوعي، مادر بيمار توانايي پرداخت هزينه 150 هزار توماني درمان را براي ترخيص نداشت كه با دستور مسئول كادر پزشكي، پرستار بخيه‌ها‌ي دختر چهار‌ساله را كشيده و بيمار با خونريزي و پار‌گي چانه از بيمارستان خارج مي‌شود. وزير بهداشت اما درباره اين حادثه اظهار تأسف كرده و دستور پيگيري و برخورد با خاطيان را داده است. به دستور دكتر سید حسن‌ قاضی زاده هاشمي نماينده‌اي ويژه به استان اعزام شده تا همه جوانب حادثه را بررسي كند و تصميم مقتضي گرفته شود. رئیس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان نيز بابت اين اتفاق از مردم عذرخواهي كرده است.
به گفته وي، اخلاق پزشكي حكم مي‌كند حتي اگر بيماري بيمه هم نباشد، كسي حق ندارد رفتار غير‌انساني با او انجام دهد و مطمئن باشيد بر اساس عدالت با متخلفان برخورد خواهد شد.
 
نمونه‌هايي از تخلفات پزشكي در 2 سال اخير
ماجراي تخلفات سريالي پزشكان به همين جا ختم نمي‌شود. در كنار حوادث مرگ و صدمه به بسياري از بيماران كه به دلايل متعدد رسانه‌اي نمي‌شود، در دو سال گذشته موارد متعددي نيز رسانه‌اي شده است. نمونه‌اش نا بينايي 21 چشم در يكي از مشهورترين بيمارستان‌هاي چشم پزشكي كشور است كه به دليل تزريق داروي اوستين تهيه شده از مراكز غير‌مجاز و تقلبي رخ داده است. در اين مورد نيز حادثه بررسي شد اما اين وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بودند كه در مقام شاكي درآمدند و از واردكنندگان و توليد‌كنندگان داروهاي تقلبي به مراجع قضايي شكايت كردند، در حالي كه اگر نظارت بود چنين دارويي در يكي از معتبرترين مراكز چشم پزشكي پايتخت موجب نابينايي 16 بيمار نمي‌شد. ماجراي فوت مادر سردشتي و مرگ زن 28 ساله به دليل قصور پزشكي هم بعد از اعزام كميته بررسي كم كم در ميان هجوم ديگر اخبار از ذهن‌ها پاك شد. ماجراي مرگ مادر سلماسي كه بايد سزارين مي‌شد اما پول انجام عمل سزارين را نداشت و اين مسئله موجب شد در هنگام زايمان طبيعي جانش را از دست بدهد هم در نهايت تكذيب شد. جدا شدن سر يك نوزاد در هنگام تولد در جيرفت و بخيه زدن سر او به بدن و تحويل جسد نوزاد به پدرش نيز با بيماري خاص نوزاد و بزرگ شدن سرش و مرده بودن جنين توجيه شد. در اين حادثه عنوان شد پزشكان براي آسيب نرسيدن به مادر سر نوزاد را از بدنش جدا كردند و بعد از خارج كردن نوزاد با سزارين، سر را به بدنش بخيه كردند.
 
زخمي كه درمان نمي‌شود
چانه دختر بچه چهار ساله اصفهاني اما ظاهراً دوباره بخيه شده و ممكن است درمان شود. اما زخمي كه موقع كشيدن بخيه‌ها بر روح اين كودك نشسته و زخم كهنه‌اي كه چنين اتفاقاتي را رقم مي‌زند درمان‌پذير نيست.
حالا منتظر واکنشی جدی‌تری از اظهار تأسف وزیربهداشت هستیم وزیری که همواره می‌کوشد تا از پزشکان حمایت کند.


منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن