تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات قدرت، انصاف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820290025




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعطیلی غیررسمی آموزش های پیش از ازدواج در مراکز بهداشتي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تعطیلی غیررسمی آموزش های پیش از ازدواج در مراکز بهداشتي
در حالي كه صاحبنظران و كارشناسان بر نقش آموزش و آگاهي‌بخشي به جوانان در كاهش طلاق و پايداري ازدواج‌ها تأكيد دارند و در شرايطي كه طلاق از ميان خانواده‌ها ساعتي 19 قرباني ثبت شده مي‌گيرد، مراكز بهداشتي- درماني تابعه وزارت بهداشت خدمات آزمايشي، آموزشي و مشاوره‌اي را متوقف كرده‌اند.
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده‌ انتظام 


در حالي كه صاحبنظران و كارشناسان بر نقش آموزش و آگاهي‌بخشي به جوانان در كاهش طلاق و پايداري ازدواج‌ها تأكيد دارند و در شرايطي كه طلاق از ميان خانواده‌ها ساعتي 19 قرباني ثبت شده مي‌گيرد، مراكز بهداشتي- درماني تابعه وزارت بهداشت خدمات آزمايشي، آموزشي و مشاوره‌اي را متوقف كرده‌اند. گفتني است تا پيش از ابلاغ سياست‌هاي كلي جمعيت از سوي مقام معظم رهبري، آموزش‌هاي تنظيم خانواده و كنترل جمعيت با عنوان آموزش‌هاي اجباري پيش از ازدواج به جوانان ارائه مي‌شد.
***

ازدواج يكي از مراحل چندوجهي زندگي است. لازم نيست از تمام دانش‌هاي جامعه‌شناسي، روانشناسي، پزشكي و انسان‌شناسي برخوردار بود تا پي برد كه ازدواج بعد عاطفي و رواني، بهداشتي و سلامتي، تكويني اجتماعي و تكاملي انساني دارد.
از طرفي به اندازه‌اي كه ميزان سواد بهداشتي و زيستي و انساني و آگاهي‌هاي اجتماعي افراد جامعه بالا مي‌رود، اثرپذيري افراد نسبت به اين مؤلفه‌ها نيز ارتقا مي‌يابد، به طوري كه امواج اين اثرپذيري در محدوده ازدواج و خانواده تقويت شده و در صورت عدم مديريت مخرب‌تر مي‌شوند.  طبق آخرين مطالعات انجام شده در كشور، مسائل جنسي، اعتياد و مسائل اقتصادي در رأس فهرست هفده‌گانه علل طلاق معرفي شده‌اند. دقت بيشتر نشان مي‌دهد 14مورد ديگر نيز در محيط اين مثلث تعريف مي‌شوند. بنابراين آموزش مديريت بحران‌هايي كه هر يك از اين علل و پيامدهاي آن بر زندگي مشترك زوجين تحميل مي‌كنند، ضروري است.
پذيرش اجتماعي، معرفي و مواجهه با دلايل بروز طلاق و ورود آنها به ادبيات رسانه‌اي يكي از توفيقات جامعه در سال‌هاي اخير بوده، اما در عين حال برخورد عاقلانه، مديريت و درك درست از موقعيتي كه اين دلايل به وجود مي‌آورند نقطه ضعف جامعه بوده است؛ نقطه ضعفي كه هزينه‌هاي غيرقابل جبراني به جامعه تحميل مي‌كنند. تهديد كيان خانواده‌ها، تهديد امنيت اخلاقي جامعه، كاهش مواليد و جمعيت، كاهش منابع انساني كيفي و در نهايت جا‌به‌جايي ارزش‌ها و تغيير هويت اجتماع و باز شدن راه براي نفوذ و تحميل سبك زندگي وارداتي و در نهايت آسيب‌پذيري سياسي، فرهنگي و اقتصادي جامعه خلاصه‌اي از سير تكثير ويروسي است كه به بيماري صعب‌العلاج رواج طلاق مي‌انجامد.  

آموزش های پیش از ازدواج و تعدد متولیان
آنچه صاحبنظران بر آن تأكيد و اذعان دارند و البته در اغلب دولت‌ها مورد غفلت و سهل انگاري سياستگذاران و برنامه‌ريزان و مجريان قانون قرار مي‌گيرد، مبارزه با اين ويروس به وسيله پادتن آگاهي بخشي و آموزش است. يعني اين دو گزينه مي‌توانند ازدواج‌ها را در برابر از هم‌پاشيدگي و طلاق واكسينه كنند.  در اين رابطه هم مجلس شوراي اسلامي و هم شوراي عالي انقلاب فرهنگي قوانيني دارند كه تكليف و وظايف دستگاه‌ها را در برابر آموزش‌هاي قبل، حين و بعد از ازدواج مشخص مي‌كنند.  بخشي از روند آموزش‌هاي مرتبط با ازدواج برعهده دستگاه‌هاي آموزشي و تربيتي از جمله آموزش و پرورش و مراكز آموزش عالي است. اين آموزش‌ها اگرچه ماندگارترند اما اثرگذاري ديربازده‌تري دارند، در عين حال به فراخور شرايط سني و فرهنگي جامعه با ملاحظات ويژه‌اي ارائه مي‌شوند. با اين حال اساس سرمايه‌گذاري براي مديريت ازدواج و تضمين سلامت خانواده‌ها همواره در اين بخش توصيه مي‌شود.
بخش ديگري از آموزش‌ها كه آگاهي بخشي‌هاي موردي و نصب‌العيني هستند ذيل بودجه فرهنگي دستگاه‌هايي مانند شهرداري‌ها، وزارت ارشاد، صداوسيما و. . . تعريف و انجام مي‌شوند. با اين وجود و در صورتي كه تمام اين آموزش‌ها به رغم شرايط حال حاضر محقق شده تصور شوند، باز جوانان در آستانه ازدواج را از يك‌سري آموزش‌ها بي‌نياز نمي‌كنند.
 
معرفی‌نامه هایی که بدون برگزاری کلاس مهر می خورند
اين دست آموزش‌ها جزو شناخته‌شده‌ترين آموزش‌هاي پيش از ازدواج در كشور هستند كه بر عهده وزارت بهداشت قرار دارد.
آموزش‌هاي بهداشتي و مشاوره‌اي پيش از ازدواج كه برعهده مراكز بهداشتي- درماني تابع وزارت بهداشت قرار گرفته‌اند، تا پيش از تهديد تحديد جمعيتي كشور شامل مسائل پيشگيري از بارداري، بهداشت باروري و تنظيم خانواده و كمي تا قسمتي آموزش مسائل روانشناسي و عاطفي ميان زوجين بود اما از بعد از ابلاغ سياست‌هاي جمعيتي از سوي مقام معظم رهبري با مراجعه به مراكز بهداشتي – درماني كه از سوي دفاتر ازدواج به زوجين معرفي مي‌شوند مشاهده مي‌شود برنامه‌هاي آموزش قبل از ازدواج با محوريت تنظيم خانواده حذف و برنامه‌هاي آموزشي جايگزيني نيز ارائه نمي‌شوند. به بيان ديگر خدمات آموزشي و مشاوره‌اي به تازه عروس و دامادها متوقف شده است.  به نظر مي‌رسد از نظر وزارت بهداشت و مراكز تابعه آن، آموزش ازدواج به مثابه آموزش تنظيم خانواده و كنترل جمعيت بوده و در صورت تغيير برنامه زوجين به آموزش‌هاي ديگري نياز ندارند، به طوري كه در اغلب مراكز بهداشتي- درماني تنها خدمات واكسيناسيون و آزمايش اعتياد، هپاتيت و ايدز به متقاضيان ازدواج ارائه مي‌شود و قسمت كلاس‌هاي آموزشي معرفينامه‌هاي دفاتر ازدواج بدون برگزاري كلاس مهر مي‌خورند.

سرفصل آموزش های پیش از ازدواج نیازمند بازنگری
اين در حالي است كه اين كوتاهي و بي‌برنامگي دستگاه متولي آموزش‌هاي پيش از ازدواج بار بزرگي به دستگاه قضا و دادگاه‌هاي خانواده تحميل مي‌كند، منتهي هنوز وزارت بهداشت مسئوليت آن را به طور رسمي نپذيرفته است.
يكي از مديران مراكز بهداشتي – درماني كه دفاتر ازدواج شرق تهران زوجين را براي انجام آزمايش‌هاي متداول و مشاوره و آموزش به آن معرفي مي‌كنند به «جوان» مي‌گويد: «ما برنامه مدون، مصوب و ابلاغ شده آموزشي و مشاوره‌اي براي زوجين نداريم. لذا نمي‌دانيم چه نوع خدماتي در اين حوزه بايد ارائه شود. از طرفي با توجه به حجم مراجعات به اين مركز و تداخل خدمات ويژه ازدواج با ارائه خدمات به ساير مراجعين و بيماران امكان ورود به اين مسئله براي خود ما وجود ندارد.»
گفتني است آموزش‌هاي پيش از ازدواج در سال 67 و با محوريت مسائل بهداشتي، پيشگيري از بارداري و تنظيم خانواده و بهداشت باروري و پايش ژنتيكي تولدها تصويب شد اما از بعد از آن هيچ‌گاه مورد بازنگري قرار نگرفته است.


منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن