تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820833589




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیین های مذهبی ایران نمادی برای برکت بخشی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مدیر مرکز پژوهشی کاشان شناسی: آیین های مذهبی ایران نمادی برای برکت بخشی است تهران ـ ایرنا ـ مدیر مرکز پژوهشی کاشان شناسی گفت: در آیین های کهن ایرانی هیچ تفکیکی بین جشن ها و مراسم مذهبی نمی بینیم وهمه این آیین ها نمادی برای برکت بخشی و حاصل خیزی است.


به گزارش روز سه شنبه خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا، محمد مشهدی نوش آبادی در همایش آیین های سوگواری محرم که در سالن همایش های سازمان میراث فرهنگی برگزار شد افزود: پژوهشگران دریافتند که در پیش از اسلام و در ادیانی مثل زرتشت هیچ مرزبندی برای غم و شادی آیین ها به صورت کاملا پررنگی که امروز می بینیم وجود ندارد. وی اضافه کرد: زمینه آیین های عزاداری محرم پیش از واقعه کربلا در ایران و بین النهرین وجود داشته است این آیین ها از ماوراء النهر شروع می شد و در پهنه ترکیه، عراق، هند و شمال آفریقا وجود داشته است و مانند آیین سوگ سیاوش بر ایزدان شهید شونده متمرکز بوده است. نویسنده کتاب مباحث کلامی در ایران عنوان کرد: جریان عاشورا و شهادت شهدای گرانقدر کربلا با این آیین ها تطبیق پذیر بوده است از این رو آیین هایی مثل نخل برداری که سابقه چند هزارساله دارد و در نقش برداری های باستانی برای سیاوش ثبت شده است وارد مراسم محرم نیز شده است. نوش آبادی اظهارکرد: وقتی ناظران سنگ زنی را تماشا می کنند ماهیت آن با یک عنصر حزن انگیز در تعارض است، سماع، چرخ و شور شادی آفرین در آن وجود دارد که آن را از سوگ صرف جدا می کند این آیین جادوی باران خواهی بوده که مشابه آن در استرالیا هم است. مدیرمسوول پژوهش نامه کاشان ادامه داد: آیین توق برداری نوش آباد و ایران نیز نمونه اش در چین وجود داشته است و این توق یا عَلَم در زمان حکومت سلجوقیان و ایلخانان از چین وارد ایران شده است. قلندران در آن دوره این علم چند تیغه یا توق را بعد از سقوط عباسیان وارد ایران کردند و با درج کتیبه هایی بر این تیغه ها رنگ و بوی شیعی به آن دادند.وی درباره دیگر آیین های سوگ محرم در نوش آباد تصریح کرد: در این منطقه آیینی به نام کتل وجود دارد نام کتل در دیگر نقاط ایران به نوعی علم اطلاق می شود ولی اینجا آن را به نذری می گویند. نوش آبادی خاطرنشان کرد که فاخرترین نوع عزاداری رسم سقایی است که براساس سنت قدیم بین جوانمردان شکل گرفته و مانند تعزیه نوش نوش آباد تفاوت عمده ای با سایر رسوم سوگواره در ایران داشته است به این معنا که در تعزیه و سقا خوانی هر دو هیچ گونه کلام ، دیالوگ وجود ندارد و همه چیز یک تصویرسازی و شبیه سازی بزرگ است. شهر نوش آباد یا انوش آباد پایتخت تاریخی انوشیروان ساسانی در استان اصفهان است که در غرب آران و بیدگل و در 10 کیلومتری شهر کاشان قرار دارد. فراهنگ**3079**9132 ** 1569



10/09/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن