تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820265837




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سلسله مادها


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: pareparvaz518th January 2010, 12:17 PMمادها ایرانیان و همسایگان آنان قبایل ایرانی در هنگام مهاجرات به ایران (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) و تا مدتها پس از سکونت در این سرزمین مستقل از یکدیگر می زیستند . آنان برای خویش دارای سرزمینی بودند و فرمانروایی از آن خود داشتند . وجه اشتراک آنها ، فقط در فرهنگ و معتقدات بود . این فرهنگ و معتقدات آنان را از دیگر اقوام آریایی جدا می ساخت . به عنوان مثال انها با سکاها که دسته ای از اقوام آریایی (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) بودند ، معتقدات متفاوتی داشتند . سکاها که به تعلیمات زرتشت ایمان نیاورده بودند ، همچنان به معتقدات قبلی آریائیها عمل می کردند ، بخصوص دسته ای از آنها که تورانی نامیده می شدند با پیروان زرتشت جنگهای بسیاری کردند و زرتشت (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) نیز به دست همین قوم کشته شد . با ورود اقوام ایرانی به فلات ایران ، آنان مدتها درگیر جنگ با ساکنان قدیمی این سرزمین بودند ، اما به تدریج با یکدیگر آشنا و همنشین شدند . این آشنایی و همنشینی هنگامی صورت گرفت که ایرانیان به عنوان نیروی غالب و پیروز در فلات ایران ساکن شده بودند . از آن پس ایرانیان به تدریج با دستاوردهای تمدنی و فرهنگی اقوام قدیمی ساکن در ایران آشنا شدند . از میان این اقوام ، ایلامیها به دلیل پیشرفتهای فرهنگی و تمدنی بسیار که داشتند از اهمیت بیشتری برخوردار بودند . در نتیجه پس از مدتی ایرانیان خط ، کشاورزی و شهرسازی را از آنان فرا گرفتند . یکی از علل تحول جامعه آریایی از زندگی شبانی به زندگی کشاورزی و تلاشهای زرتشت در این مورد ، آشنایی ایرانیان با تمدن و فرهنگ اقوام قدیمی ساکن در ایران بود . با استقرار آریائیها در فلات ایران ، آنان با اقوامی که در سرزمین های اطراف زندگی می کردند نیز همسایگان فلات ایران در هنگام استقرار آریائیها ، آشوریان و کلدانی ها بودند . در نتیجه تماس با اقوام مجاور فلات ایران ، بخصوص اقوام که در کنار رودخانه هایی چون سیحون و جیحون و نیز دجله و فرات زندگی می کردند ، در فرهنگ و معتقداد ایرانیان تغیراتی رخ داد . چنانکه به تدریج اعتقاد به آناهیتا رواج یافت . در همین حال زرتشت در اندیشه های خود ، آناهیتا را یکی از ایزدان زیر دست اهورامزدا قرار داد . چگونگي تاسیس مادو قدرت یافتن آن قبایل ایرانی با همسایگان خود در خارج از فلات ایران تنها روابط تمدنی نداشتند بلکه جنگ و تهاجم نیز نیز بارها میان آنان رخ می داد . کوهستانهای شمال غربی ایران بیش از هر جای ایران دستخوش تهاجم بود . در این قسمت از گذشته های دور اقوامی ساکن گردید . همسایه غربی این منطقه دولت آشور بود که پی در پی برده و سنگهای معدنی به آنجا هجوم می آورد . تنها راهی که در پیش روی ساکنان کوهای زاگرس قرار داشت پناه گرفتن در کوخستان و اتحاد با یکدیگر بود . چنانکه پیش از این ، گوتی ها و لولوبی ها نیز برای مقابله با مهاجمان متحد شده بودند . اما این اتحاد ، گستذدگی و قدرت فراوانی نداشت بنابراین لازم بود اتحاد بزرگتری تشکیل گردد . در حدود سال هزار ق. م . دولت اورارتو نیز مانند دولت آشور به کوهستانهای شمال غربی ایران چشم طمع دوخت . در نتیجه سالیان متمادی میان آن دو جنگ در گرفت و فرصتی به دست آمد تا تعدادی از قبایل سامن در شمال غرب ایران اتحادیه ای تشکیل دهند که به اتحادیه ماننایی موسوم شده است . اتحادیه ماننایی برای مدتی توانست موقعیت خود را حفظ کند اما سرانجام در زیر ضربات اشوریان کمر خم نمود . تجربه اتحادیه ماننا به وسیله قبایل ماد مورد استفاده قرار گرفت و اتحادیه ای تاسیس گردید . که به مراتب وسیع تر و قدرتمند تر بود . در این اتحادیه قبایل ماد حتی از همراهی قبایل غیر آریایی نیز استقبال کردند . مقابله با تهاجمات آشوریان برایشان ضرورتی حیاتی یافته بود . زیرا آشوریان در هر هجوم هر آنچه را می یافتند به غارت می بردند ، خانه ها را ویران و مردمان را اسیر می کردند و یا می کشتند . کسی که هدایت قبایل ماد را به سوی وحدت بر عهده داشت دیاامو نام داشت . او از روسای طوایف بود و کدخدایی روستای خویش را بر عهده داشت . چنانکه گفته شده است او بواسط انصافی که در داوریهای خویش نشان می داد مورد توجه مردمان قرار گرفت ، در نتیجه روسای طوایف و قبایل او را فرمانروای خود نمودند . تشکیل اتحادیه قبایل ماد و بنیانگذاری دولت توسط آنان ، آشوریان را بر آن داشت که بر شدت حملات خود بر کوهستانهای شمال غربی ایران بیفزایند زیرا قدرت یافتن این اتحادیه می توانست برای آشور اسباب دردسر و خطر را فراهم سازد . در مقابل مادها برای آمادگی بیشتر در برابر تهاجمات ، دژ هگمتانه را ساختند . مادها قبلا نیز از دژهایی که در ارتفاعات می ساختند برای دفاع بهره می بردند لیکن دژ هگمتانه دارای دیوارهای متعدد و توان دفاعی بیشتری بود . این دژ که در محل شهر کنونی همدان (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) قرار داشت مرکز دولت ماد به شمار می آمد و جایی بود که مادها دیااکو را بر خود به فرمانروایی شناختند . دیااکو که در حدود سال 708 ق . م به فرمانروایی مادها رسیده بود قریب پنجاه سال حکومت کرد و در این مدت تمام مساعی او صرف حفظ موجودیت اتحادیه ماد در برابر تهاجمات آشوریان گردید . پسر و جانشین دیااکو ، خشثریتی ( فرورتیش ) نام داشت . او از درگیری های آشور در بین النهرین (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) و نواحی اطراف آن ، برای توسعه قدرت و قلمرو ماد بهره برد . اقدام اولیه خشترینی تشکیل ارتشی بود که سیاست دفاعی ماد را به سوی تهاجم و لشکر کشی هدایت کند . به همین جهت ارتشی مجهز تعلیم دیده و حرفه ای پدید آمد . این ارتش از یک سو اهداف خارجی دولت ماد را تعقیب می نمود و از سوی دیگر توسعه تشکیلات دولت ماد و تحول اجتماعی جامعه ماد را موجب می شد . تحولی که جهت اصلی آن ، افزایش توان نظامی روسای طوایف ( واسپوهران ) و گسترش املاک آنان بود . ارتش ماد به فرماندهی خشثریتی توانست قلمرو ماد را در فلات ایران توسعه دهد و مهمترین موفقیت آن مطیع و متقاعد نمودن پارسها بود . موفقیتهای داخلی خشثریتی او را بر آن داشت تا خاک آشور را مورد تهاجم قرار دهد . پس از مدتها ، این بار کوه نشینان زاگرس (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) بودند که به سوی آشور می تاختند . هر چند آشوریان در این زمان ناتوان شده بودند ، اما در برابر تهاجم مادها ایستادگی کردند و در همان حال آن دسته از قبایل سکایی را که با خود متحد ساخته بودند ، برای حمله به سرزمین ماد به کمک طلبیدند . این امر نشان می داد که دولت ماد علیرغم افزایش توان نظامی خود ، توجهی به گسترش اقدامات سیاسی نداشته است . در نتیجه سکاها به سرزمین ماد سرازیر شدند . این در حالی بود که خشثریتی در میدان جنگ با آشوریان جان باخت . pareparvaz519th January 2010, 05:26 PMروایات مربوط به تاریخ ماد، نزد دو مورخ یونان باستان، هرودت و كتسیاس روایات مربوط به تاریخ ماد، نزد دو مورخیونان باستان، هرودت و كتسیاس به كلی متفاوت است. شمار پادشاهان ماد و مدتفرمانروایی آنان‌ از نظر كتسیاس، بسیار بیشتر از آن است كه هرودت نقلكرده . در 715 یا 716 ق‌م روسا پادشاه اورارتو باكمك دیا اوكو در بعضی نقاط قلمرو آشور، شورشی به راه انداخت. اما سارگندوم، پادشاه آشور، آشوبگران را سركوب كرد و دیااوكو را با خانواده‌اشگرفته، به حماه در سوریه تبعید كرد. با اینكه تاریخ روزگار این دیااوكو باآنچه هرودت درباره دیوكس، بنیان‌گذار حكومت ماد، آورده، حدود 10 تا 15سال اختلاف دارد، احتمالاً دیوكس هرودت، همان دیااوكوی منابع آشوری است. در عین حال، آنچه هرودت درباره سلطنت مستقل دیوكس و ایجاد پایتختی دراكباتانا (همدان) با قلعه‌های تو در توی هفتگانه در زمان وی آورده، محلتردید است، زیرا بی شك فرمانروایان آشور، بنای چنین ارگ رفیعی را تحملنمی‌كرده‌اند. بر اساس روایت هرودت، مادها دیوكس را بهسبب درستكاری او، به امر قضا و اجرای عدالت در میان خود برگزیدند. وی چندیاز این كار كناره گرفت تا سرانجام مردم او را به پادشاهی برداشتند. به هرحال، فرمانروایی دیاوكوی مادی، تنها یك حكومت محلی بود و سلطنت مستقل ماد،سال‌ها بعد شكل گرفت. فرورتیش (در یونانی: فرا ارتس) در 675 یا 674 ‌ق‌مجانشین دیااوكو شد وظاهراً پس از آنكه پارسی‌ها را مطیع خود ساخت (ح 670‌ق‌م)، كوشید تا میان مادها با اتحادیه مانای و قبایل كیمری كه در اواخرسده 8 ق‌م از قفقاز به داخل فلات ایران آمده بودند، بر ضد آشور ائتلافكند، سرانجام وقتی فرورتیش و متحدانش به حدود نینوا، پایتخت آشور، رسیدند،سكاها از پشت سر بر مادها تاختند. در جریان هجوم سكاها كه ظاهراً بهدرخواست آشور انجام پذیرفت، فرورتیش كشته شد (653‌ ق‌م) و سكاها 28 سال برسرزمین ماد مسلط شدند. وقتی هووخشتره جانشین پدر شد، ظاهراً كم سال بود وبه ناچار با سكاها از در صلح درآمد،‌ اما سرانجام پادشاه سكاها وسركردگانش را كشت و به این غائله پایان داد (625 ق‌م)،‌هووخشتره بنیانگذارواقعی حكومت ماد به شمار می‌رود. وی سپاه را نظمی تازه بخشید، دسته‌هایپیاده نظام و سواره نظام به وجود آورد و باقی مانده سكاها را نیز در سپاهخویش به خدمت گرفت. پس از آنكه تمام طوایف ماد، پارس و مانای، فرمانرواییاو را گردن نهادند، از گرفتاریهای داخلی و خارجی آشور بهره برد و خود راآماده حمله به این امپراتوری كهن سال كرد. هووخشتره و متحدش نبوپولسر،حاكم بابل به دنبال چند حمله ناموفق سرانجام نینوا را در محاصره گرفته، پسازتصرف، آن را غارت و ویران كردند (612 ق‌م). چندی بعد، آخرین مقاومتهایآشور درهم شكسته شد(610 یا 609 ق‌م) و این امپراتوری به كلی از میان رفت. آنگاه قلمرو آشور، میان پادشاهان ماد و بابل تقسیم شد و حكومت ماد بهعنوان یك قدرت تازه، قدم به صحنه تاریخ نهاد. پس از آن، هووخشتره به بسطقلمرو خویش پرداخت و در آسیای صغیر با دولت لیدیا روبرو شد. نبرد این دودولت نوخاسته كه بیش از 5 سال به طول انجامید، سرانجام به سبب وقوع یككسوف كلی (28 مه‌ی 585 ق‌م) كه آن را به فال بد گرفتند، خاتمه یافت و رودهالیس (قزل ایرماق كنونی) مرز دو كشور شناخته شد. همزمان با گفت و گوهایصلح هووخشتره درگذشت و پسرش ایشتوویگو (در یونانی: آستواگس،‌آستیاگ) برجای او نشست (585 ق‌م). از سلطنت 35 ساله ایشتوویگو آگاهی‌های اندكی دردست است. او در اواخر سلطنت خویش، به فكر حمله به بابل و تسخیر حرانافتاد؛ ولی پیش از آنكه دست به حمله زند، خبر شورش طوایف پارسی به رهبریكورش هخامنشی، پادشاه انشان كه ظاهراً نواده‌ی او بود، در رسید وایشتوویگو به ناچار به پایتخت خویش بازگشت. پیكار میان دو رقیب 3 سال طولكشید. سرانجام لشكریان ایشتوویگو براو شوریدند و پادشاه ماد را تسلیم كورشكردند (550 یا 549 ق‌م). اندكی بعد، پایتخت مادها به دست كورش افتاد وبدین ترتیب، عصر اولین دولت مستقل ایرانی پایان یافت. منبع : زرین كوب ، روزبه . ” مدخل ایران “ . دایره المعارف بزرگ اسلامی . زیرنظر كاظم موسوی بجنوردی . تهران : مركز دایره المعارف بزرگ اسلامی ، 1367- ، جلد 10، ص 525 ـ 524 pareparvaz5117th January 2010, 09:57 AMمبانی سیاسی - فرهنگی پایه گذاری دولت ماد از بعد سیاسی، یکی از عوامل عمده ی پیدایش اتحادیه ی ماد و سپس دولت و بالاخره تشکیل پادشاهی ماد را می توان در تجاوزگری های ویرانگرانه ی آشور جستجو کرد. هرودوت، اهمیت ویژه ای به جنبش ضد آشوری مردم ماد در حدود 672 پیش از میلاد به رهبری «فرورتیش» داده و گفته است : «مادی ها برای بدست آوردن آزادی، مبارزه را آغاز و در این راه به قدری تلاش و سرسختی کردند که سرانجام توانستند یوغ قیادت آشور را براندازند و خود را آزاد و مستقل سازند . بسیاری از آثار تمدنی منسوب به دولت هایی است که مدت زمانی در قالب پادشاهی ماد در کنار هم قرار گرفتند، از جمله ی این آثار قلعه سازی و شهرسازی آنان، بازتاب شرایط سیاسی - اجتماعی کمابیش یکسانی دارد که بر سراسر منطقه حاکم بوده است. تکیه بر جنبه های دفاعی قلعه ها و ایجاد «قلعه - شهرها»، برای دفاع در برابر مهاجمان، از ویژگی های عمده و همسان بیشتر جایگاه های شناخته شده، دست کم از نیمه ی هزاره دوم پیش از میلاد به بعد است. شکل گیری دولت مقتدر پادشاهی ماد با شرکت دولت ها و اتحادیه های طوایف خودمختار مستقر در قلمروهای معین، بدون خونریزی ها و ویرانگری های شدید، حکایت از آن دارد که بجز رهبران اتحادیه ها و مقام های سیاسی و حکومتی دولت ها که به حفظ قدرت خود علاقه مند بودند، ساکنان آن سرزمین ها از یک سو به دلیل پیوندهای فرهنگی با یکدیگر و از سوی دیگر، به منظور پایان بخشیدن به درگیری های پی در پی در منطقه، به وحدت با هم تمایل داشتند و از ایجاد یک دولت ماد توانا با مشارکت خود، استقبال می کردند. چنانکه جز در چند مورد کوچک، از زمان تشکیل دولت بزرگ ماد تا پایان دوران هخامنشی، دیگر شاهد خیزش های تجزیه طلبانه در پادشاهی ماد و هخامنشی نیستیم. در آن شرایط (زمان ادغام پادشاهی ها و دولت های کوچک و متوسط در دولت ماد) عامه ی مردم به طور کلی از استقرار یک قدرت مرکزی توانمند هواداری می کردند. از نظر فرهنگی، فرهنگ دوران مادی را می توان حاصل تکوین و تکامل فرهنگی دانست که از گذشته ی دور در بخش وسیعی از سرزمین فلات به نشو و نما پرداخت که نمودهای آن، دست کم از هزاره ی سوم پیش از میلاد تا دوران ماد، در جای جای آن دیده می شود. به دلیل پیوند و همسانی میان نمودهای فرهنگی این دولت های کوچک با یکدیگر در ارتباط بوده و در جریان داد و ستدها و گاه برخوردها، بر هم تاثیر گذارده و دیدگاه هایشان به یکدیگر نزدیک و نزدیک تر گردیده است، تا جایی که سرانجام مجموعه ی آفریده هایشان به صورت پیامی مشترک درآمده است. «ژرژکنتنو» در بررسی های مربوط به ریشه ی نژادی ساکنان هزاره ی سوم پیش از میلاد در منطقه ی غرب فلات بدین مطلب اشاره دارد که : «در هزاره ی سوم پیش از میلاد، از همان اراضی سرد آسیای مرکزی، موج دیگری از مهاجران به راه افتاد که آنان را آریایی یا هند وایرانی لقب داده اند.» «ریچارد فرای» در همین باره اظهار می دارد : «دسته هایی از جنگاوران آریایی (پیش از فرارسیدن گروه های عمده ی آریاها که در خاور نزدیک در هزاره ی دوم پیش از میلاد بنیان پادشاهی می گذاردند) به این سرزمین راه یافته بودند. گویی که این پیشتازان آریایی در جمعیت بومی مغرب فلات و دشت میان دو رود مستحیل شدند تا بعدها با فرارسیدن گروه های بزرگ ایرانیان، این سرزمین ها ایرانی شدند. ذکر این نقل قول ها، بدان جهت است که ذهن را متوجه جنبه های پیوستگی نژادی این مردم کرده باشیم. باید توجه داشت که مربوط ساختن بررسی تمدن و فرهنگ ایران دوران ماد با بحث های مربوط به نژاد شناسی و زبان شناسی در پیوند با قوم ماد و دیگر اقوام منطقه، با توجه به اختلاف نظرها و در دست نبودن آگاهی های کافی، گام نهادن در راهی سنگلاخ خواهد بود. بنابراین، اشاره به این دو نظریه ی ذکر شده فقط به این علت است تا یادآور شویم که عوامل همگن بسیاری از دیرگاه در این منطقه وسیع در کنارهم سبب شده است تا مردم بخش های مختلف، در کار آفرینش فرهنگ منطقه ی خویش، از دیدی نزدیک و همسان با همسایگان خود برخوردار باشند. نتیجه آنکه مجموع این پاره فرهنگ های منطقه ای، کلیتی یگانه رامی نمایاند. نگاهی به جایگاه های باستان شناسی کاوش شده در آسیای مرکزی تا بخش های شمال شرقی، مرکزی و غرب ایران کنونی، به گونه ای چشمگیر معرف پیوند فرهنگی میان عمده ی این جایگاه ها از هزاره پنجم پیش از میلاد به بعد می باشند. یافته ها و بررسی های مربوط به هزاره ی نخست پیش از میلاد در جایگاه هایی چون «تخت قباد» در ساحل راست آمودریا، حصار، سیلک، خوروین، کلاردشت و املش، ناحیه ی لرستان، گودین تپه، نوشیجان، حسنلو، زیویه، سقز، قلایچی ، و … به گونه ای روشن و گویا معرف آن است که فرهنگ معروف به تمدن مادی، از آغاز هزاره ی نخست پیش از میلاد در تمامی این جایگاه ها - باوجود فاصله ی زیاد از هم - با شباهت ها و همسانی های بسیار، شکل گرفته و روند تکامل ارزشمندی را پیموده است. «گیرشمن» در بحث شکل گیری تمدن مادی، این چنین اظهار نظر می کند : «هنر سیلک و بعد از آن، هنر خوروین و حسنلو و املش و لرستان جز جدانشدنی از این فرهنگ و تمدن جدیدند.» وی همچنین درباره ی گنجینه ی جیهون که در ساحل آمودریا به دست آمده است، چنین می نویسد : «در اینجا، هنر مادی موضوع اصلی نقش های مجالس است و نفوذ هنرهای مختلف، روی آن پیوند شده است.» pareparvaz5122nd January 2010, 10:50 AMشکل گیری و استقرار دولت ماد ایران در هزاره نخست پیش از میلاد بررسی جامع تاریخ و فرهنگ و جغرافیای تاریخی ایران را در دوران ماد می توان به اعتباری مشکل ترین و پیچیده ترین بخش از دوران های تاریخی این سرزمین به شمار آورد. وجود نظریه پردازی های پژوهشگران مختلف که هر یک در زمینه ای خاص، چون زبان شناسی، نژادشناسی، دین شناسی و… صاحب نظر بوده و از دیدگاه خود با موضوع برخورد کرده اند از یک سو، و نیز نظرات پژوهشگرانی که کار خود را متوجه بخش های خاصی از مجموعه جامعه ی ایران هزاره ی نخست پیش از میلاد، مانند ایلامی ها، مانایی ها، اورارتوها و یا تمدن ها و دولت های همجوار چون آشور و بابل ساخته اند، از سوی دیگر عامل موثر در ایجاد پیچیدگی و دشواری مسیر پژوهش گردیده است. این پیچیدگی بدان جهت است که عمده ی این پژوهشگران کوشیده اند تا هر چه بیشتر بر موضوع مورد نظر خود تاکید کنند و با مرز بندی های بسیار مستحکم، به هر بخش به عنوان واحدی مستقل در تمامی ابعاد بنگرند. عجیب آنکه با ورود به دوران هخامنشی، این نحوه ی برخورد به میزان غیر قابل تصوری دگرگون گردیده و با نگاهی جامع و فراگیر به آن، برخورد شده است. اما، با توجه به اینکه دانش باستان شناسی در این مورد بیشتر و بهتر از علوم دیگر می تواند اظهار نظر کند، در کل بررسی های این دوران، باستان شناسی نقش عمده و اساسی بر عهده ندارد. منابع نوشته ی کهن مربوط به دوران ماد، به زبان های گوناگون مانند بابلی، آشوری، ایلامی، اورارتویی، پارسی باستان، اوستایی، ارمنی قدیم، عبری قدیم، یونانی، لاتینی، آرامی و … می باشند که به دلیل تنوع آن ها، و مشکلات فراوان در خواندن کامل برخی از این زبان ها و انجام نگرفتن یک بررسی تطبیقی بر روی آن ها نمی توان بهره ی لازم را از این منابع گرفت. از سوی دیگر، در نوشته های آشوری با توجه به همجواری آن سرزمین با ایران در دوران ماد و تعداد فراوان سنگ نبشته های به جای مانده در آن زبان که به اعتباری باید بیشترین اطلاعات را درباره ی این دوران دربرداشته باشند، از سال سی ام سده ی هفتم پیش از میلاد به بعد هیچ چیز درباره ی ماده ها وجود ندارد. در میان نوشته های مختلف، بیش ازهمه رساله ی مختصر هرودوت است که با وجود همه ی ایرادهای وارد بر آن، آگاهی های قابل ملاحظه ای درباره ی مادها به دست می دهد، به ویژه درباره ی دوران مهم شکل گیری و گسترش آن دولت یعنی زمانی که منابع آشوری آن را مسکوت گذارده اند. در سده های آغازین هزاره ی نخست پیش از میلاد تا زمان استقرار دولت قدرتمند ماد در واپسین دهه ی سده ی هفتم پیش از میلاد در بخش پهناوری از شمال، غرب، جنوب غربی و بخشی از جنوب فلات ایران، با نام قوم ها و دولت هایی چون مانایی ها، سکاها، کاسپی ها، اورارتوها، کاسی، ایلامی ها، سومری ها، پارس ها و … برمی خوریم که در جریان درگیری های منطقه ی غرب فلات ایران بین خود و یا با آشوری ها - به عنوان حکومت های منطقه ای و قوم ها و طایفه های قدرتمند - حضوری فعال داشته اند. در همان هزاره ی نخست پیش از میلاد برخی از این قوم ها را با نام های دیگری که از پیشینه ای بسیار کهن در منطقه برخوردار بودند، می خواندند، چنانکه «اورارتوییان» و مردم ماننا، ماد را «گوتی» می نامیدند. گوتی ها در کنار لولوبی ها، میتانی ها، ایلامی ها، کاسی ها و کاسپی ها از جمله ساکنان کهن فلات ایران به شمار می رفته اند که با نام و آثار آنان از هزاره ی سوم پیش از میلاد، در منطقه آشنا هستیم. برای شناخت جامع فرهنگ و تمدن دوران ماد که تاثیری بنیادین بر دوران های پسین و به ویژه، عهد هخامنشیان گذارده است، آگاهی بر وضع این اقوام و دولت های منطقه ای گریزناپذیر می باشد. به ویژه آنکه گروهی از تاریخ نویسان بر حسب گرایش های خاص خود درباره ی اصل و منشاء هر یک از این قوم ها و منطقه ی حکمروایی، زبان و تمدن و رویدادهای مربوط به آنان، به گونه ای مطلب را عنوان کرده اند که خواننده بدون توجه به موقعیت جغرافیایی آنان و وسعت حوزه ی اقتدارشان، چنان می پندارد که هر یک به صورت جزیره ای جدا از دیگران و با اصل و ریشه ای متفاوت، صاحب فرهنگ و تمدنی از ریشه ای ویژه و مستقل بودنده اند. ولی در اصل، بیشتر آنان قوم هایی بوده اند که در منطقه هایی نه چندان پهناور - در کنار هم - هر یک در زیر چتر قدرت های سیاسی قومی و قبیله ای خود، توانسته بودند حکومت های محلی کوچک یا متوسطی را تشکیل دهند. شکی نیست که قدرت هایی چون ایلامی ها، کاسی ها و میتانی ها در طی دورانی طولانی از توانمندی های فراوان سیاسی و تمدنی شکوفا، برخوردار بوده اند. چنانکه اورارتوها از حدود 900 پیش از میلاد نزدیک به سه سده موفق شدند که به مرحله ی ایجاد یک دولت مطرح با آثاری ارزشمند در منطقه برسند و با نیرویی چون آشور، درگیر شوند. حال، با این مقدمه جا دارد تا بر چگونگی حضور و زندگی و پیوندهای برخی از این قوم های نامدار منطقه، مرور کوتاهی بکنیم. اقوامی که از آخر سده ی هفتم پیش از میلاد به بعد، از وحدت و اجتماع آنان گسترده ترین و مقتدرترین دولت زمان به نام «دولت ماد» پدیدار گشت. دولتی که معرف فرهنگ و تمدنی شکوفا، با برخورداری از یکدستی ها، هماهنگی ها و پیوندهای چشمگیر است. I s i L D u r24th January 2010, 07:52 PMد سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 289]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن