تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813002461




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قدرداني وزير تحصيلات عالي افغانستان از نقش ايران در طرح پروسه استانبول 8 صبح


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ آذر ۱۳۹۴ (۱۲:۵۶ب.ظ)
قدرداني وزير تحصيلات عالي افغانستان از نقش ايران در طرح پروسه استانبول 8 صبح موج-سومين نشست کارگروه فني منطقه‌اي کشورهاي قلب آسيا، پروسه استانبول به ميزباني وزارت علوم، تحقيقات و فناوري جمهوري اسلامي ايران در سالن شهيد مفتح اين وزارت برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري موج، در اين نشست که با حضور فريده موم‌اند، وزير تحصيلات عالي افغانستان،حسين سالارآملي قائم مقام وزير علوم در امور بين الملل، اسلامي مدير کل غرب آسيا وزارت امور خارجه و سفرا و نمايندگان کشورهاي عضو و نمايندگان سازمان‌هاي بين المللي حامي برگزار شد، طرح‌ها و برنامه‌هاي پيشين پروسه و برنامه‌هاي جديد کشورهاي عضو در زمينه آموزش پايه و عالي در چارچوب پروسه کشورهاي قلب آسيا (استانبول) پروسه و در مورد آن‌ها تبادل نظر شد.
فريده موم‌اند، وزير تحصيلات عالي افغانستان در اين نشست، از نقش ايران و کشورهاي عضو پروسه استانبول قدرداني کرد.
وي در ادامه، گزارشي از وضعيت آموزش عالي افغانستان ارائه کرد و بر اهميت گسترش خدمات آموزش پايه و عالي به دانشجويان افغان تاکيد کرد. دکتر موم‌اند در اين زمينه به گسترش دانشگاه‌هاي ويژه زنان افغان اشاره کرد، آن را زمينه ساز توسعه نقش زنان در جامعه افغانستان دانست و گفت که شمار دانشجويان زن در مقايسه با سال‌هاي قبل، 30 درصد افزايش يافته است.
وزير تحصيلات عالي افغانستان در ادامه افزود: در حال حاضر 210 هزار افغان مشغول به تحصيل در دانشگاه‌هاي خارج از افغانستان، به خصوص ايران، ترکيه، قزاقستان و تاجيکستان هستند که اين موضوع زمينه‌هاي افراط گرايي در جامعه افغانستان را کاهش خواهد داد.
موم‌اند سرمايه‌گذاري براي ايجاد دانشگاه‌هاي خصوصي و پيوند بين دانشگاه‌هاي دولتي و خصوصي را از ديگر حوزه‌هاي اولويت دار وزارت تحصيلات عاليه افغانستان دانست و با اشاره به تغيير سرفصل‌هاي درسي در 34 ولايت افغانستان، اين سياست را موجب کاهش افراط گرايي در جامعه افغانستان توصيف کرد.
به گفته وزير تحصيلات عاليه افغانستان همچنين فناوري‌هاي ارتباطاتي را در دانشگاه‌هاي افغانستان ارتقا داده و تاکنون 10 مرکز تکنولوژيک در دانشگاه‌هاي اين کشور تأسيس شده است.
وي ارتباط نظام آموزش عالي افغانستان به شبکه تحقيقاتي و تحصيلي جنوب آسيا را از ديگر زمينه‌هاي پيشرفت آموزش عالي در کشورش دانست.
پيش از سخنراني وزير تحصيلات عالي افغانستان دکتر سالارآملي قائم مقام وزير علوم، تحقيقات و فناوري در امور بين الملل در سخناني، به طرح‌ها و برنامه‌هاي اجرا شده ايران براي تقويت حوزه آموزش پايه و عالي پروسه استانبول اشاره کرد.
در پايان اين نشست، سند نهايي سومين نشست کارگروه،نهايي و طرح‌ها و برنامه‌هاي کشورهاي عضو در اين سند درج شد. آموزش شماري از تکنيسين‌ها و متخصصان افغان در حوزه معدن، حمايت از برنامه آموزش کوتاه‌مدت براي 15 عضو هيئت علمي دانشگاه‌هاي افغانستان، فراهم آوردن 50 درصد هزينه‌هاي پروژه‌هاي تحقيقاتي مشترک با دانشگاه‌هاي افغانستان و برگزاري دوره‌هاي فني براي آوارگان افغان با حمايت مالي ايران، از جمله طرح‌هاي مطرح شده در نشست کارگروه بود.
دولت ترکيه نيز آمادگي خود را براي همکاري با دانشگاه‌هاي افغانستان در چارچوب طرح مولانا، با حمايت مالي شوراي آموزش عالي ترکيه اعلام کرد.
ديگر کشورهاي عضو نيز اعلام کردند که برنامه‌هاي عملياتي خود را براي گنجانيدن در سند نهايي سومين نشست کارگروه اعلام خواهند کرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن