تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که ما را پس از مردنمان زیارت کند گویا ما را هنگام زنده بودنمان زیارت کرده است....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820986071




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توليد علم سياست‌هاي ثابت و سرمايه گذاري‌هاي مادي و معنوي بسياري را مي‌طلبد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ آذر ۱۳۹۴ (۱۴:۰ب.ظ)
رئيس پژوهشکده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي: توليد علم سياست‌هاي ثابت و سرمايه گذاري‌هاي مادي و معنوي بسياري را مي‌طلبد موج-علي منتظري با اشاره به نقش جايزه مصطفي (ص) با ايجاد انگيزه و تأثيري که در تقويت و توسعه علم و علم آموزي دارد گفت:جوايز علمي نقش بسزايي در تشويق و ترغيب پژوهشگران ايفا مي‌کنند، مشروط بر آن که اعطاي آن با عدالت همراه باشد.
به گزارش خبرگزاري موج، بدون شک تشويق پژوهشگران و دانشمندان، توسعه علم را تقويت خواهد کرد، زيرا اين امر براي جوانان و رهروان علم، ايجاد انگيزه مي‌کند تا خود را مانند سرآمدان و پيشروان علم ارتقا دهند و به آينده پرثمر بيانديشند. به عبارت ديگر جوايز علمي علاوه بر قدرداني از دانشمندان و پژوهشگران پر تلاش، نشانه راهي است براي جوان‌ترها و جامعه علمي. همين اقدام تا حدود زيادي باعث تقويت علم و علم آموزي در جامعه مي‌شود.
وي در خصوص نقش کشورهاي اسلامي در پرورش علم و فناوري دنياي جديد اظهار داشت: متأسفانه امروزه کشورهاي اسلامي به دليل تفرقه و درگيري‌هاي ساخته قدرت‌ها از قافله علم عقب مانده‌اند. آن‌ها امروز بيشتر مصرف کننده علم هستند تا توليد کننده.
دلارهاي نفتي و دل مشغولي‌هاي قدرت و ثروت اجازه نمي‌دهد حتي لحظه اي به نقش خود در امر مهم پرورش علمي بيانديشند. آن‌ها در بهترين وجه از غرب «آدم» وارد مي‌کنند تا در مسابقه بي حاصلي که غربي‌ها آن را مديريت مي‌کنند از ديگر کشورها باز نمانند.
منتظري ادامه داد: در کشورهاي محروم شرايط بسيار بدتر است. لذا به نظر مي‌رسد کشورهاي اسلامي براي ايفاي نقش علمي در دنياي جديد احتياج به يک رنسانس اسلامي دارند. البته بخشي از اين اتفاق در پرتو انقلاب اسلامي در ايران و برخي کشورهاي اسلامي منطقه ما رخ داده يا در حال رخ دادن است.
رئيس پژوهشکده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي با بيان اين که بدون شک يکي از راه هاي گسترش علم در جهان اسلام ارتباط علمي ميان دانشمندان و انديشمندان مسلمان است تصريح کرد: متأسفانه اين ارتباط در حال حاضر بسيار ضعيف است.
بايد به صورت سازمان يافته فاصله ميان دانشمندان و پژوهشگران کشورهاي اسلامي را کاهش داد و زمينه همکاري‌هاي مشترک علمي را ميان آن‌ها عملي ساخت. دانشمندان مسلمان از نظر ارتباط با يکديگر چه در داخل کشورهاي اسلامي و چه در ارتباط بين الدولي بسيار ضعيف هستند. البته بخشي از اين ضعف به دليل سايه سياست بر علم است. به هر حال ما بايد تلاش کنيم که همکاري‌هاي علمي ميان دانشمندان مسلمان هر چه بيشتر تقويت شود و با شناسايي موانع، عوامل بازدارنده را به نحو موثري از سر راه برداريم.
منتظري درخصوص تغيير نقش مصرف کنندگي در علم و تبديل آن به عنوان کشور توليد کننده گفت: ما راهي جز صرفه جويي در هزينه‌هاي غير ضروري و صرف آن در راه علم و گسترش آن نداريم. ما بايد در امر پژوهش و تحقيقات سرمايه گذاري کنيم و ضمن تربيت نيروهاي انساني شايسته به تدريج با توليد علم و سپس تبديل آن به فناوري در جهان علم اثرگذار شويم.
رئيس پژوهشکده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي خاطرنشان کرد: بايد چنين رويکردي را به عنوان يک سياست دائمي براي خود انتخاب کنيم و با پرهيز از سياست‌هاي هيجاني و لحظه اي، نوعي ثبات و ايستادگي در اين راه را به نمايش بگذاريم.
آمار دقيقي ندارم ولي ميدانم که امروزه سرمايه گذاري‌ها در کشورهاي اسلامي در حوزه علم و پژوهش بسيار ناچيز و در نوسان است.
توليد علم سياست‌هاي ثابت و سرمايه گذاري‌هاي مادي و معنوي بسياري را مي‌طلبد. ما اميدواريم جايزه مصطفي (ص) که به نام نامي پيامبر عظيم الشان اسلام پا گرفته است طليعه اي باشد براي چنين جهش بزرگي،جهشي که ما را نيز به توليدکنندگان تراز اول علم در جهان تبديل کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن