تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804808947




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جذب سرمايه‌گذاري خارجي: موانع و راهکارهاي پيشنهاد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ آذر ۱۳۹۴ (۱۲:۵۵ب.ظ)
جذب سرمايه‌گذاري خارجي: موانع و راهکارهاي پيشنهاد موج- بين روش‌هاي گوناگون تأمين مالي خارجي، سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي يکي از کارآمدترين و تأثيرگذارترين روش‌ها به‌ويژه از منظر کشورهاي ميزبان است.
تأمين منابع مالي خارجي و به‌کارگيري روش‌هاي متنوع آن‌يکي از ابزار و پيش‌نيازها براي توفيق کشورها در دستيابي به رشد و توسعه اقتصادي و محقق کردن اهداف کلان توسعه‌اي آن‌ها است.
بين روش‌هاي گوناگون تأمين مالي خارجي، سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي يکي از کارآمدترين و تأثيرگذارترين روش‌ها به‌ويژه از منظر کشورهاي ميزبان است. وجود آثار مثبت فراوان بر شاخص‌هاي کلان و خرد اقتصادي و تأثيرات مثبت در سطح بنگاه‌هاي سرمايه پذير نظير دسترسي به بازارهاي صادراتي جديد ارتقاي سطح رقابت‌پذيري، انتقال دانش فني و مديريتي، ايجاد امنيت اقتصادي و اشتغال‌زايي گواهي بر اين کارايي و کارآمدي است.
به نتيجه رسيدن مذاکرات هسته‌اي و حصول توافق بين ايران و کشورهاي 1+5، برداشته شدن قريب‌الوقوع تحريم‌هاي هسته‌اي بين‌المللي عليه ايران، موضوعي نويد بخش جهت برقراري تعاملات بين‌المللي و به‌تبع آن رفع محدوديت‌هاست.
اين توافق، دستاوردهاي متعددي براي کشور در پي خواهد داشت. يکي از مهم‌ترين دستاوردهاي توافق هسته‌اي، استقبال سرمايه‌گذاران خارجي به‌منظور ورود به بخش‌هاي مختلف اقتصادي کشور است. به‌عبارت‌ديگر حرکت سرمايه‌هاي خارجي که سال‌ها به دليل تحريم‌هاي اقتصادي از ورود به ايران منع شده بودند.
کشور ايران همواره به دليل برخورداري از منابع فراوان و زمينه‌هاي بکر سرمايه‌گذاري، همچنين وجود خلأ در بسياري از صنايع، موردتوجه سرمايه‌گذاران خارجي بوده، و حال با حصول توافق هسته‌اي، شاهد گشوده شدن دروازه‌هاي کشور به روي سرمايه‌هاي خارجي خواهيم بود.
از سويي يکي از موانع اصلي سرمايه‌گذاري طي سال‌هاي اخير، مشکل نقل‌وانتقال پول بوده که با توجه به توافقات و ان شاءا... برداشته شدن محدوديت‌ها در سيستم بانکي، همچنين به دنبال فعاليت بانک‌هاي خارجي در کشور، اين موانع برطرف مي‌شود. از سوي ديگر به دنبال توافقات انجام‌گرفته و حل مسأله هسته‌اي، بار ديگر امنيت سرمايه‌گذاري به کشور بازگشته و حضور سرمايه‌گذاران و شرکت‌هاي خارجي مي‌تواند به‌عنوان اهرمي جهت سرعت گرفتن رشد اقتصادي به کمک اقتصاد کشور بيايد.
بايد توجه داشت که اين سرمايه‌گذاري‌ها مي‌بايست اصولي و در راستاي برطرف کردن نيازهاي کشور صورت گيرد و بيشترين نفع را براي کشور به همراه داشته باشد. به‌عبارت‌ديگر مسأله مهم در اين برهه، هدايت صحيح سرمايه به‌سوي بخش‌ها و صنايع نيازمند که در اولويت هستند، مدنظر است.
زمينه‌سازي جهت جذب هرچه بيشتر سرمايه‌هاي کلان به کشور در اين مرحله تاريخي حائز اهميت است. در اين خصوص بايستي موانع جذب سرمايه‌گذاري خارجي هر چه سريع‌تر برطرف شود.
علل عدم جذب سرمايه‌گذاري خارجي در ايران را مي‌توان موانع متعددي ازجمله اقتصادي،حقوقي، سياسي و فرهنگي برشمرد. از طرفي عدم بازاريابي مناسب را مي‌توان به‌عنوان يکي از مهم ترين موانع جذب سرمايه‌گذاري خارجي در بازار سرمايه دانست.
در اين راستا بازنگري در قوانين و فرايندهايي که ورود و خروج سرمايه‌گذاري خارجي را در کشور تسهيل مي‌کند، غيرقابل‌اجتناب است. وجود ذهنيت منفي نسبت به سرمايه‌گذاران و سرمايه‌هاي خارجي و نيز تعامل ضعيف بين اتباع ايراني و سرمايه‌گذاران خارجي، ازجمله موانع فرهنگي در اين زمينه به شمار مي‌روند. از مهم‌ترين عوامل سياسي مانع در جذب سرمايه‌گذاري خارجي نيز تحريم‌هاي اقتصادي هستند. اين در حالي است که با تغيير قوانين و مقررات داخلي، از جمله قوانين بانکي و مالي، اتخاذ رفتار مشابه و رويکرد يکسان با سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي، برقراري تضمين‌هاي سرمايه‌گذاري، قابل پيش‌بيني کردن ريسک‌ها مرتبط با سرمايه‌گذاري، تسهيل فضاي کسب‌وکار در کنار لغو تحريم‌هاي اقتصادي مي‌توان شرايطي را فراهم کرد که حداکثر جذب سرمايه در بخش‌هاي مختلف کشور انجام گيرد.
نزديک شدن به قوانين و مقررات بازار سرمايه بين‌المللي، اهتمام بخش دولتي جهت تسريع و تسهيل فرايند جذب سرمايه‌گذاري خارجي، بهره‌برداري از تجارب شرکت‌هاي پيشرو در جذب سرمايه‌گذاري منطقه (کشورهاي ترکيه و امارت متحده عربي و...) را مي‌توان ازجمله راهکارهاي پيشنهادي به‌منظور افزايش نرخ رشد جذب سرمايه‌گذاري خارجي نام برد.
مشارکت در توسعه اقتصادي، تأمين مالي طرح‌ها و ارتقاي فناوري‌هاي نوين را مي‌توان برخي از مهم‌ترين دست آوردهاي ورود سرمايه‌گذاران خارجي دانست.
از سوي ديگر، با توجه به‌ضرورت و اهميت جذب سرمايه و سرمايه‌گذاري در کشور از يک‌طرف و نبود اطلاعات جامع در مورد فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در کشور از طرف ديگر و همچنين نياز به تدوين فرايند و روش‌هاي جذب سرمايه‌هاي بخش خصوصي در کشور، ضروري است تا يک‌نهاد با شناسايي و معرفي توانمندي‌ها،مزيت‌ها و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در مناطق مختلف کشور و صنايع گوناگون و همچنين اطلاع‌رساني، ارائه مشورت‌هاي لازم، هماهنگي و پيگيري مستمر امور اجرايي متقاضيان سرمايه‌گذاري، به جذب سرمايه و اطلاع‌رساني در کشور اقدام کند.
شرکت تأمين سرمايه اميد(نماد نوآوري)،به‌عنوان بزرگ‌ترين شرکت تأمين سرمايه در ايران، پا را فراتر از چارچوب اقدامات معمول شرکت‌هاي اين صنعت نهاده و با توجه به اهميت و ضرورت سرمايه‌گذاري در کشور از مدتي قبل شروع به ايجاد زيرساخت‌هاي لازم در اين زمينه نموده تا از طريق جذب سرمايه براي پروژه‌هاي اولويت‌دار کشور، يکي از پيشگامان اين مسير باشد.
در اين راستا، تأمين سرمايه اميد اقدام به تأسيس بخش خدمات سرمايه‌گذاري در بدنه شرکت نموده است و قصد دارد ضمن معرفي توانمندي‌هاي موجود در کشور،با استفاده از ابزارهاي تبليغاتي گوناگون به‌منظور جذب سرمايه‌هاي بالقوه داخلي و خارجي با توجه به اولويت‌هاي سرمايه‌گذاري در کشور در صنايع و بخش‌هاي مختلف اقتصادي و نيز امور زيربنايي و با همکاري دستگاه‌هاي اجرايي نسبت به شناسايي و تدوين بانک اطلاعاتي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري اقدام کند. فرصت‌هاي يادشده از ميان طرح‌هاي موجود که صاحبان پروژه‌هاي مذکور جهت مشارکت با سرمايه‌گذاران داخلي، خارجي و ايرانيان مقيم خارج از کشور ابراز تمايل کردند و همچنين طرح‌هاي ايجادي با توجه به اولويت‌هاي سرمايه‌گذاري کشور بر اساس نظرات کارشناسي دستگاه‌هاي تخصصي در حال گردآوري است.


نويسنده: حبيب رضا حدادي
مديرعامل و عضو هيأت مديره تأمين سرمايه اميد













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن