تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين قلب‏ها، قلبى است كه ظرفيت بيشترى براى خوبى دارد و بدترين قلب‏ها، قلبى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821035219




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنرمندان شهدایی هستند که پشت خاکریزها جان دادند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: گیتی معینی با حضور در خبرگزاری پانا گفت: هنرمندان شهدایی هستند که پشت خاکریزها جان دادند گیتی معینی بازیگر پیشکسوت سینما و رادیو و تلویزیون در یکی از روزهای پایانی آبان ماه مهمان خبرگزاری پانا شد.
۱۳۹۴ يکشنبه ۱ آذر ساعت 11:32

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ این بازیگر باسابقه که این روزها کمتر بازی او را در مدیوم سینما و تلویزیون شاهد هستیم و فعالیت خود را بیشتر به حوزه ایفای نقش در نمایش‌های رادیویی معطوف کرده است، در گفت و گویی نسبتا مفصل با خبرنگار فرهنگی پانا از دغدغه های این روزهایش و تفاوت بازیگران نسل جدید و نسل قدیم گفته است.
 
به نظر می رسد این روزها از تلویزیون فاصله گرفته اید. علت چیست؟
 
من فاصله نگرفته ام. این تلویزیون است که از من فاصله گرفته. زیرا الان بازیگران باید بینی عمل کرده باشند. 
 
به هر حال بازیگران بینی عمل کرده که جای شما را نمی گیرند؟
 
درست است اما می توانند مادران و مادربزرگ های خود را به یک کار معرفی کنند. من از بازیگران مردی که نقش پیرزن بازی می کنند، هم گلایه دارم. مثلا چرا اکبر عبدی یا محسن تنابنده در سینما نقش زنان پیر را بازی می کنند؟! مگر ما در میان بازیگران خودمان چنین بازیگرانی برای چنین نقش هایی نداریم؟! متاسفانه این روزها آموزشگاه های بازیگری هم صرفا درصدد معرفی بازیگران زیبایی به سینما و تلویزیون هستند که دیگر این میان جایی برای بازیگران باسابقه باقی نمی ماند. 
 
جریان ورود بازیگران زیبا به تلویزیون به نظر می رسد نگاهی منفی را هم نسبت به این حرفه رواج داده است.
 
بله، اساسا بخش اعظمی از مشکلات را تلویزیون است که اشاعه می دهد. وقتی تصویری از بازیگران ارائه می شود که مناسب با ویژگی های اخلاقی همان بازیگر نیست، تلویزیون در واقع درست عمل نمی کند. یادم است وقتی دخترم می خواست ازدواج کند، همسر او به من گفت که چند نفر به او گفته بودند نباید با خانواده بازیگران وصلت کند. زیرا آن ها زندگی سالمی ندارند. متاسفانه این تصویر در جامعه ما از هنرمندان وجود دارد و عده ای از هنرمندان مقصر ایجاد چنین تصوری هستند. 
 
قبول دارید که تصویر زنان در سریال ها و فیلم های تلویزیونی هم خنثی است و به مادرانی دلسوز و فداکار خلاصه می شود؟ خود شما فیلمی دیده اید که تاثیرگذار بوده باشد.
 
کمتر یادم هست. به ویژه فیلم های بعد از انقلاب که عمدتا نقش های تاثیرگذاری درباره زنان روایت نکردند و از واقعیت به دور بودند. ما وظیفه داریم این واقعیت ها را به تصویر بکشیم. این تصویر واقعی هم از باور به واقعیت ها است که ناشی می شود. یادم است یک بار در جمعی درباره یکی از مدیران گفتم ایشان انسان بسیار خوبی هستند اما مدیر نیستند. با تعجب پرسیدند چرا؟ گفتم زیرا شما بسیار مهربان هستید و همین موضوع باعث می شود تا نتوانید مدیریت خود را اعمال کنید. اتفاقا با خبر شدم چند وقت پیش نیز ایشان را بازنشسته کرده اند. گاهی سو مدیریت ها به این اتفاق دامن می زند. 
 
از همکاری با کدام کارگردان ها لذت برده اید؟
 
رضا عطاران، مهران مدیری و شاهد احمد لو. زیرا برای بازیگران ارزش قائل بودند و هدفشان گرفتن بازی خوب از بازیگران بود.
شاید تکراری باشد. اما می خواهم کارنامه کاری تان را ورق بزنیم. چه زمانی فعالیت در رادیو و تلویزیون را آغاز کردید؟
من ابتدا کارم را قبل از انقلاب با رادیو و در برنامه های کودک شروع کردم. حتی می خواندم. اما پدرم دیگر اجازه نداد خواندن را ادامه بدهم و فقط اجازه اجرا در رادیو به من داد. بنابراین وقتی 13 ساله بودم نزد شاهرخ نادری رفتم و حتی یک سالی به خاطر اجازه ندادن پدرم من را از استودیو بیرون می کردند. اما بعد از آن که پدرم ناراحتی و گریه های من را دید، کوتاه آمد و حتی برایم متن می نوشت و اجازه می داد به رادیو بروم. خوشبختانه این تصمیم در زندگی من تاثیر زیادی گذاشت تا این که کتاب های سنگینی مثل بینوایان ویکتور هوگو را در سنین کودکی و نوجوانی می خواندم. اگرچه اشتباهاتی هم در خوانش آن داشتم اما به خاطر علاقه ام به تراژدی کارم را ادامه دادم. 
 
با جوان ها رابطه بهتری دارم
 
رفقای صمیمی تان در سینما و تلویزیون چه هنرمندانی هستند؟
 
علیرغم سن و سالم با جوان ها رابطه بهتری دارم. با مرجانه گلچین، بهنوش بختیاری، شیلا خداداد ارتباط بهتری دارم. اما رفقای به اصطلاح گرمابه و گلستان من فاطمه نیرومند و ملکه رنجبر هستند. گاهی برای سخنرانی به مراسمی می روم و می بینم که پای منبر همگی دختران جوان نشسته اند. سعی می کنم آن ها را به کارهای خوب دعوت کنم. ضمن این که حالا مشاور 197 نیروی انتظامی هستم و داوطلبانه روزهای دوشنبه و چهارشنبه جلساتی را برای مردم و هم محلی ها برگزار می کنیم. یک بار حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در جمعی به ما نکات صحبت کردن را آموزش می دادند . ایشان گفتند اگر کسی در یک جلسه و سخنرانی شما سرش را خاراند یا دستش را زیرچانه اش گذاشت بهتر است مکان را ترک کنید. زیرا نشانه این است که از حرف هایتان کلافه شده. من سعی می کنم حرف هایم کلافه کننده نباشد.مخاطبان من دختران جوان هستند و آن ها را بسیار دوست دارم. 
 
تئاتر هم می بینید؟
 
راستش زیاد نه. زیرا بعضی از آن ها بیش از حد کش داده می شوند. به نظرم آثاری خوب هستند که درکوتاه ترین زمان حق مطلب را ادا کنند.
 
چند فرزند دارید؟
 
دو پسر و یک دختر دارم.
 
بازیگران شیفته شهرت اند
 
این حرفه را به آن ها هم پیشنهاد می کنید؟
 
نه هر گز اگر قرار باشد دوباره حق انتخاب داشته باشم حتما کشاورز خواهم شد. بعضی از بازیگران می گویند که هدف ما از بازیگر شدن رسیدن به شهرت نبود. اما مطمئن باشید این حرف درست نیست. زیرا هرکسی که بازیگر می شود شیفته شهرت است. اما بعد از آن که به شهرت می رسد عینک می زند. خود من هم دوست داشتم مردم من را ببینند و من را تشویق کنند. اما حالا به مرزی رسیده ام که سعی می کنم زیاد دیده نشوم. البته مردم به من محبت و لطف دارند. اما به خاطر همین شهرت گاهی از کارهایم جا مانده ام. مثلا یک بار حدود 10 سال پیش نمی دانستم زمان پرواز کی بود و کلافه دنبال بخش مربوطه می گشتم اما آنقدر مردم با من عکس گرفتند که از پرواز جا ماندم!
 
البته آن زمان ها تلفن های همراه دوربین دار چندان رواج نداشت و فکر کنم بازیگر بودن ساده تر بود.
 
بله متاسفانه چند سالی است که عکس یادگاری گرفتن ها دردسر ساز شده است.
 
از میان سینما و تلویزیون انتخابتان کدامیک است؟
 
هیچ کدام. رادیو با وجود این که حقوق بسیار پایینی دارد است اما کارش دائم و مستمر است. همکاران رادیویی دوست داشتنی ترند. به دلیل فیلترهایی که دارد به راحتی امکان ورود به آن نیست. 
 
از علاقه تان به جوان ها گفتید. متاسفانه چند وقت اخیر تعدادی از بازیگران ایرانی کشف حجاب کردند. نظرتان درباره این اتفاق ناخوشایند چیست؟
 
من فقط می توانم این را بگویم که برهنگی زیبا نیست. آن هم مقابل دوربین که کسر شان یک هنرمند است و آبروی خود بازیگر را می برد. آزادی به برهنگی نیست. خوشبختانه کشور ما فضا و عرصه برای انتقاد کردن دارد و من این را در محافل مختلف دریافت کرده ام. بنابراین نباید به ارزش ها و باورهایمان دهن کجی کنیم. جوانان ما حداقل با عزاداری هایشان در دهه اول محرم به دنیا می فهمانند که امام حسین (ع) را دوست دارند. چند سال گذشته یکی فرد اروپایی را دیدم که از خواهرم در خیابان علت این عزاداری ها را در محرم پرسید. وقتی به او گفتیم که این حماسه مربوط به 1400 سال پیش است از این که آنقدر زنده وپویا باقیمانده و مردم برایش اشک می ریزند، تعجب کرد و حتی مبلغی را برای کمک به هیات در اختیار تکیه محل گذاشت. 
 
در پایان از هنرمند بودن چه تعریفی دارید؟
 
هنرمندان بچه های جبهه هستند. آن ها که پشت خمپاره و خاکریزها بدون سلام و تجهیزات از خاک کشور دفاع کردند. آن ها که سرهایشان را دادند تا ذره ای از خاک کشورشان فدا نشود.   
 
و شما هم این باور را با حضور در مستند فرش قرمز به نویسندگی و کارگردانی اشکان درویشی به واسطه دیدار با خانواده های شهید ثابت کردید. 
 
بله این مستند قرار است سری جدیدی هم داشته باشد که این بار با ورزشکاران و خوانندگان ضبط خواهد شد. اما کار جدید و نویی بود که یکی از جوان های شایسته کشورمان آن را تهیه و کارگردانی کرد. 
 
گفت و گو از: رکسانا قهقرایی














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن