محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828721429
در بیتفاوتی عجیبی به سر میبریم
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۷
رهبر گروه بزرگ سازهای ایرانی «شاهو» دربارهی دلیل توقف فعالیتهای این گروه سخن گفت و مطالبی را دربارهی فعالیت ارکستر سازهای ملی مطرح کرد. حامد صغیری در گفتوگو با خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، اظهار کرد: ارکستر «شاهو» از آخرین کنسرتش که اسفندماه سال 93 برگزار شد، مدتی تمرین نداشت و دلیل اصلی آن هم مشکل نبودن مکانی برای تمرین بود. البته این یک معضل همیشگی برای گروههای بزرگ است. با تغییر مدیریت برج میلاد، مدیران این مجموعه گفتند که سیاستهایشان برای تعامل با گروههای موسیقی تغییر کرده و نمیتوانند به ما فضای تمرین بدهند. به طبع، شرایط برای ما سختتر شد. او ادامه داد: وقتی محلی برای تمرین وجود ندارد، نمیتوان برنامهریزی بلندمدت داشت. البته چندماه پیش با استودیوهای خصوصی وارد صحبت و بستن قرارداد شدیم و چندی است که تمرینهای ما دوباره شروع شده و اکنون در حال تست گرفتن از نوازندگان هستیم. صغیری با بیان اینکه ارکستر «شاهو» در ادامهی فعالیتهایش چند نوازندهی جایگزین خواهد داشت، گفت: طبیعتا وقتی ارکسترها بهطور ثابت و مستمر کار میکنند، به حمایتهای مالی هم نیاز دارند. حتی ارکسترهایی که پشتوانه قوی دارند، باز هم دچار مشکل میشوند. حالا فرض کنید، چه بلایی سر ارکسترهای خصوصی میآید؟ باید به نوازندگان حق داد که توقع داشته باشند، در مقابل اجرای رپرتوآری سنگین، دستمزد قابل قبولی دریافت کنند و قطعا وقتی این اتفاق نیفتد، آنها شرایط را نمیپذیرند. البته این موضوع هم دخیل است که اخلاق حرفهای میان نوازندگان کم شده و آنها به انجام کارهای حاضری رو آوردهاند.
کنسرت ارکستر شاهو
وی در همین باره افزود: در این چند سال همیشه این مسأله را داشتهایم. از طرفی مشغلههای افراد و برخی مسائل اخلاقی باعث میشود که جایگزینی نوازندگان امری اجتنابناپذیر باشد. صغیری با بیان اینکه آخرین اجرای ارکستر «شاهو» به دیماه سال 93 باز میگردد، توضیح داد: بهطور کلی، اوضاع اجراهای صحنهای خیلی خوب نیست، حتی وقتی از نوازندگان فعال در اینباره میپرسم، آنها میگویند که خیلی از شرایط راضی نیستند. البته بهجز عدهی معدودی که امکانات خاصی دارند و میتوانند در فضای فعلی کار کنند. چه از نظر مالی و چه اجرایی برای برگزاری یک کنسرت موفق به اندازهی کافی فضا نیست. این موضوع باعث میشود، گروههایی مثل ما کمکار شوند. این هنرمند بیان کرد: در شرایط فعلی، برگزاری کنسرت برای ارکسترهای کوچک هم سخت است، چه برسد به ارکستر ما که استرس و هزینهی زیادی برای اجرا دارد. مسائل اجرایی هم انرژی زیادی از ما میگیرد و کار را سختتر میکند؛ اما این به آن معنا نیست که قصد اجرا نداریم. تمرینهایمان دوباره شروع شده و باید ببینیم چه پیش میآید. این آهنگساز با اشاره به سختیهای گرفتن سالن، مجوز و ... اظهار کرد: سال گذشته قرار بود، تمرینهای خود را در برج میلاد از سر بگیریم و آنها از آنجا که درگیر جشنوارهی فجر بودند، درخواست ما را نپذیرفتند. بعد از آن هم گفتند که آخر سال است و سرمان خیلی شلوغ است. پس از آن هم آقای هوشیار از برج میلاد رفت و سیاستها تغییر کرد. لازم است، بگویم همه آنچه برای ارکستر «شاهو» رخ داده در چارچوب یک رابطهی شخصی بوده است. در این سالها هر وقت جایی برای تمرین خواستیم توافقی بین ما و مسؤولان صورت گرفت و براساس همین روابط، کار پیش میرفت. رهبر ارکستر «شاهو» گفت: دربارهی بنیاد رودکی هم، آقای جمالی در نحوهی تعامل با هنرمندان سلیقهای عمل میکند. من سالها با بنیاد رودکی کار و آلبوم مشترکی با آنها تولید کردهام. با این حال، من و آقای جمالی تا امروز فقط یک جلسهی سه دقیقهای مشترک داشتهایم. او ادامه داد: دربارهی جای تمرین هم آنها میگویند تالار رودکی بهطور کامل در اختیار ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی است. تازه اگر هم بخواهند سالن را به ما بدهند، باید به آنها اجاره بدهیم. بنابراین به نظر میرسد ارادهای برای انجام این کار وجود ندارد. صغیری در پاسخ به این پرسش که مدیران دولتی همیشه موسیقی ایرانی را در اولویت قرار میدهند، اما چرا ارکستر «شاهو» از هیچ مزیتی برخوردار نیست، گفت: آنها واقعیت را نمیگویند. ژانر موسیقی ما از پیش وجود نداشته است. ارکسترهای بزرگ معمولا همه در اختیار سازهای غربی بودهاند، بهجز ارکستر مضرابی آقای دهلوی دیگر ارکستر ایرانی وجود نداشته است. ارکستر مضرابی هم که از چند ساز محدود تشکیل شده بود، بهدلیل نبودن حمایت از بین رفت. او اظهار کرد: ما حدود 15 سال است که در این زمینه فعالیت میکنیم و فکر میکنم مانند ارکستر ما تا جایی که اسناد ثبت و ضبط شده نشان میدهد، ارکستر دیگری وجود ندارد. ما ارکستر بیرقیبی هستیم. البته دربارهی کیفیت سخن نمیگویم، اما از لحاظ ساختار اجرایی، زمان و قدمت، ارکستر دیگری نبوده که مانند ما کار کرده باشد. شاید پروژههایی مانند کار آقایان حمید متبسم و همایون شجریان وجود داشتند اما آنها مقطعی بودند. رهبر ارکستر «شاهو» معتقد است: اگر قرار بود ارکستر ما، ارکستر ضعیفی باشد، اصلا مخاطب نداشت یا هر روز قطعاتش از رادیو پخش نمیشد. البته این قطعات بدون اجازهی ما پخش میشوند؛ اما ما راضی هستیم که حداقل شنیده میشوند. همهی اینها میتواند بهتنهایی یک مدیر را قلقلک دهد تا اینقدر بیتفاوت نباشد. متأسفانه ما در فضای بیتفاوتی عجیبی بهسر میبریم.
کنسرت ارکستر شاهو
صغیری دربارهی انتشار آلبوم ارکستر «شاهو» نیز توضیح داد: در اینباره باید موضوع اسفباری را مطرح کنم؛ البته در همهی این سالها چنین اتفاقاتی برای بزرگترهایمان هم افتاده است و اتفاقا همین مسائل باعث شد که موسیقی ما روبه اضمحلال برود. مثلا میگفتند چرا استاد لطفی خودش را تکرار میکند یا چرا استاد علیزاده آن علیزادهی سال 65 نیست؟ درباره نسل ما هم همینطور است. او ادامه داد: اوایل امسال آلبومی را با عنوان «سلطانیه» ضبط کردیم که اثری تصویری بود و با یک ارکستر 50 نفره در «گنبد سلطانیه» زنجان که قدمتی 700 ساله دارد، بهصورت زنده اجرا و ضبط شده بود. 40 دوربین هم با کیفیت «فول اچدی» این کار را ثبت کردند. فکر نمیکنم تا بهحال در کشور، اثری با چنین مختصاتی تولید شده باشد، اما چرا نباید چنین کاری دیده شود؟ متأسفانه شرکتهای پخش در حوزه موسیقی، دچار یک افیون و بیماریاند که البته طبیعی هم است زیرا آنها کارشان تجارت است؛ اما آیا خانه موسیقی در اینجا وظیفهای ندارد؟ دفتر موسیقی چطور؟ چرا کسی نباید نسبت به این کار عکسالعمل نشان میداد؟ آیا دفتر موسیقی که خودش به چنین اثری مجوز داده است، نباید واکنشی به این کار داشته باشد؟ صغیری در بخش دیگری از این گفتوگو دربارهی تشکیل ارکستر سازهای ملی زیر نظر علی رهبری نیز گفت: من خیلی برای آقای علی رهبری احترام قائل هستم. او استاد مسلم در تخصص خودش است. حتی سالهای قبل که از او برای اجرا دعوت کرده بودند، در زمان تمریناتش در بالکن تالار مینشستم تا فقط حرکت دستانش را ببینم. من بهطور غیرمستقیم از او چیزهای زیادی یاد گرفتم، اما آقای رهبری در این زمینه تخصص ندارد. رهبر ارکستر «شاهو» بیان کرد: آقای رهبری نواختن چند ساز ایرانی را بلد است؟ دربارهی ساختار صدادهی این سازها چقدر مطالعه کرده است؟ اگر او قطعهای هم داشته، ما خروجیای از او نشنیدهایم که با ارکستر ایرانی اجرا شده باشد. وقتی او در چنین زمینهای تجربه ندارد، طبیعی است که پروژه زمین میخورد. اگر ارکستر «شاهو» امروز صدا میدهد، این صدادهی نتیجهی 15 سال فعالیت است. ما برای سازهای احیایی و ابداعی، نوازنده تربیت کردیم. در این ارکستر «چنگ ایرانی» داریم، چنگی که مربوط به دوران ساسانی است و اصلا شبیه «هارپ» نیست. ما براساس ساختار این چنگ، نوازنده تربیت کردیم و حالا یکی از اعضای ارکستر معلم این ساز است که خودش نوازنده تربیت کرده است. او با بیان اینکه ارکستر چندی بعد قطعهای دربارهی گروهنوازی چنگ ایرانی ارائه میدهد، افزود: همهی این اتفاقات با هزینه و آزمون و خطا شکل گرفته است. ما برای سازها، روش نواخت طراحی کردیم و خودمان متد ایجاد کردیم. شما فکر کنید، ما نوازندهای تربیت کردیم که خودش معلم شده و نوازنده تربیت کرده است. این چیز کمی به نظر میرسد؟ این هنرمند معتقد است: اگر مدیریت ارکستر سازهای ملی برعهدهی آقای فرهاد فخرالدینی بود، قطعا نتیجهی بهتری حاصل میشد، زیرا او نگاه دیگری دارد. به هر حال، آقای فخرالدینی تخصصش موسیقی ایرانی است. شاید هم بهتر بود از افراد متخصص کمک میگرفتند. درست است، افرادی مانند زندهیادان مشکاتیان و لطفی دیگر در کنار ما نیستند، اما آقای علیزاده که هست. آیا از حسین علیزاده متخصصتر در زمینهی موسیقی چند صدایی ایران داریم؟ صغیری در پایان اضافه کرد: دربارهی توقف فعالیت ارکستر از نبود رپرتوآر سخن به میان آمد؛ اما چرا اگر موضوع واقعا همین بود، فراخوانی منتشر نشد تا افرادی که در این حوزه فعالیت داشتهاند، آثارشان را ارائه دهند. چرا سراغ افرادی که در این زمینه ذوقآزمایی کردهاند، نرفتند؟ سالها پیش یک ارکستر سنتی به سرپرستی جلیل عندلیبی وجود داشت، مثلا چرا از او کمک نخواستند؟ انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]
صفحات پیشنهادی
در مجموعه «ما یک خانه آبی داریم» تجربه زندگی و مرگ در داستانهای کوتاه منتشر شد
در مجموعه ما یک خانه آبی داریمتجربه زندگی و مرگ در داستانهای کوتاه منتشر شدمجموعه داستان ما یک خانه آبی داریم به تجربه زندگی و مرگ در داستانهای کوتاه پرداخته که از سوی انتشارات شورآفرین منتشر شده است به گزارش خبرگزاری فارس نشر شورآفرین کتاب دوم از مجموعه تجربهها راصحابهای که برخی آیات قرآن به او اشاره دارد/ فردی که رسول الله او را از اهلبیت خویش نامید
سالروز وفات حضرت سلمان صحابهای که برخی آیات قرآن به او اشاره دارد فردی که رسول الله او را از اهلبیت خویش نامید رسول خدا رو به قریش کرد و فرمود ای گروه قریش نسب افتخارآمیز هر کس دین اوست; مردانگی هر کس خوی و شخصیت اوست; و اصل و ریشه هر کس عقل و ادراک او به گزارش گروه آییحوزه گردشگری مظلوم واقع شده است/ رسانههای تصویری نقش موثری در معرفی جاذبهها دارند
حوزه گردشگری مظلوم واقع شده است رسانههای تصویری نقش موثری در معرفی جاذبهها دارند ایران از لحاظ تنوع اقلیمی و طبیعت زیبا یکی از بهترین مکانهای دنیاست که جاذبههای گردشگری فراوان دارد و باید از آنها برای جذب گردشگر استفاده شود پروفسور پرویز کردوانی پدر علم کویرشناسی ایران درهمدردی جاذبههای دنیا با «پاریس» + تصاویر
یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۶ پس از حملات تروریستی 13 نوامبر در مرکز شهر پاریس که به کشته شدن حداقل 150 نفر منجر شد کشورهای مختلف برای ابراز همدردی با مردم فرانسه بناهای معروف خود را با رنگ پرچم فرانسه آبی سفید و قرمز نورپردازی کردند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسناوضع میراث بهجامانده از معینی کرمانشاهی
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۴ پسر مرحوم رحیم معینی کرمانشاهی میگوید چهار جلد از مجموعه شاهکار و بخشی از غزلیات پدرم منتشر نشده است حسین معینی کرمانشاهی در گفتوگو با خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا درباره آثار بهجامانده از این شاعر و ترانهسرای فقید گفتشبکههای اجتماعی در معرفی جاذبههای گردشگری نقش دارند
شبکههای اجتماعی در معرفی جاذبههای گردشگری نقش دارند ضمن اینکه کاتالوگهای کاغذی هم جایگاه خودش را دارد ولی باید از پتانسیل شبکههای اجتماعی مجازی و وبسایتها برای معرفی قدرتمند جاذبههای ایران کمک بگیریم غلامحسین حسینی مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران در گفتگو با خبرنگار&nچاپ کتاب با هزینه شخصی ضربهزننده است
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۵ یک شاعر گفت چاپ کتاب با هزینههای شخصی سبب ضربه به اعتبار ناشران و سلیقه علاقهمندان شده است رویا باقری در گفتوگو با خبرنگار ایسنا در زنجان با اشاره به مجموعه غزل خود که با نام یک بعدازظهر ناخوانده به چاپ رسیده است گفت دنیای شعرهایم را در این کبرادران وارنر زره پوشیدند/ ماجراهای بانوی مشعل بهدست
آشنایی با صنعت سینمای جهان برادران وارنر زره پوشیدند ماجراهای بانوی مشعل بهدست شناسهٔ خبر 2968032 - دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۸ هنر > سینمای جهان در ادامه مروری بر تاریخچه شکلگیری لوگو کمپانیهای مطرح فیلمسازی سری به برادران وارنر کمپانی فاکس قرن بیستم کلمبیا پیکچرز و پااعلام رتبهبندي مدارس غيردولتي
۲۴ آبان ۱۳۹۴ ۱۴ ۲۰ب ظ از سال آينده اعلام رتبهبندي مدارس غيردولتي موج-توسعه مشارکتهاي مردمي و خانواده وزارت آموزش و پرورش گفت امسال تارنماي عملکردي مدارس به خودشان اعلام شده تا در فرصت يک ساله ايرادات خود را برطرف کنند به گزارش خبرگزاري موج مرضيه گرد با اشاره به گذشت نزديکجست و جوي نخستين جنبههاي فرهنگي انسانهاي مدرن
۲۴ آبان ۱۳۹۴ ۱۴ ۴۸ب ظ در فلات ايران جست و جوي نخستين جنبههاي فرهنگي انسانهاي مدرن موج- فصل سوم کاوش در غاربوف متعلق به 35 تا 40 هزار سال پيش براي دست يافتن به جنبههاي معيشتي و فرهنگي نخستين انسانهاي مدرن در درون فلات ايران آغاز شد به گزارش خبرگزاري موج کاوش در اين محوطه-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها