تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820492577




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيت‌الله‌العظمي مكارم شيرازي در ديدار مسوولان جهاد دانشگاهي: - هيچ بن‌بستي در اسلام نيست - بايد در مورد فعاليت‌هاي جهاد دانشگاهي اطلاع‌رساني شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: آيت‌الله‌العظمي مكارم شيرازي در ديدار مسوولان جهاد دانشگاهي: - هيچ بن‌بستي در اسلام نيست - بايد در مورد فعاليت‌هاي جهاد دانشگاهي اطلاع‌رساني شود


خبرگزاري دانشجويان ايران - قم
سرويس: فقه و حقوق

هيات امنا و رييس جهاد دانشگاهي كشور به همراه معاونين جهاد دانشگاهي در سفر يك روزه به قم با آيت‌الله مكارم شيرازي ديدار و گفت‌وگو كردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) آيت‌الله‌العظمي مكارم شيرازي در اين ديدار، از گزارشات ارايه شده درخصوص فعاليت‌هاي جهاد دانشگاهي ابراز خرسندي كرد و گفت: بايد فلسفه‌ي ضرورت جهاد داشگاهي و فعاليت‌هاي آن اطلاع‌رساني شود.

اين مرجع تقليد با بيان اين‌كه بايد حس خودباوري را در دانش‌آموختگان و دانشجويان زنده كنيم، گفت: بهترين راه، بازگشت به گذشته است؛ چيزي كه در دانشگاه‌ها كمتر پيرامون آن بحث مي‌شود.

وي بابيان اين‌كه غربيان در علم وامدار ما هستند، بر شناساندن ابتكارات دانشمندان تاريخ اسلام و ايران چون شيخ طوسي به دانشجويان تاكيد كرد و افزود: بايد گروهي از حوزه و دانشگاه تعيين كرد تا تاريخ علم را از ديدگاه دانشمندان مسلمان نوشته و به صورت كتابي در اختيار دانشگاه‌ها جهت استفاده قرار دهند تا اين انگيزه‌اي شود براي بازگشت ما به وضع سابق.

وي با بيان اين‌كه يك روز ما معلم و غربيان شاگرد بودند، گفت: آنها معتقدند امروز غربيان استاد ما هستند. ما نبايد بپذيريم بلكه بايد به استادي و حداقل همساني گذشته برگرديم.

مكارم شيرازي تصريح كرد: ما مي‌توانيم از فرهنگ اسلام و تعليمات قرآن براي شتاب دادن به اين حركت علمي در جهاد دانشگاهي بهره بگيريم.

وي با اشاره به اين‌كه علم بزرگ‌ترين عبادت و عقلانيت مهم‌ترين فرهنگ قرآن است، گفت: بايد آيات و روايات پيرامون علم جمع‌آوري شده و در اختيار دانشمندان مسلمان قرار گيرد تا هم شتابي به فعاليت‌هاي آنان داده شود و هم آنها را به سوي نوآوري‌هاي علمي سوق دهد.

وي افزود: از نظر فرهنگ اسلامي، هر خدمتي كه دانشمندان به جامعه كنند، آن خدمت عبادت است. زنده شدن اين فرهنگ تاثير بسيار مهمي به جاي خواهد گذاشت.

وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: غربي‌ها در نشر علم بخيل‌اند و نمي‌خواهند ديگران به فنون علم پي ببرند.

وي افزود: بايد خودمان موازي با غربيان در علم حركت كنيم و مدارج عالي را طي كنيم چراكه فعاليت‌ها نشان داده است كه كارهاي موازي مي‌تواند اثرگذار باشد.

وي خواستار همكاري و تعامل نزديك حوزه و دانشگاه در جهت پيشرفت جامعه شد و ادامه داد: جمع كردن افكار ديگران زماني ارزش دارد كه پايه‌اي براي مسايل شود، نه آن‌كه منبع مستقيم در تحقيقات ماباشد و موضوعي از آنها تقليد صرف كنيم.

وي با بيان اين‌كه فرهنگ اسلامي ما چنين نيست كه هرچه در غرب باز است بياوريم، به نمونه‌هايي از راه‌هاي ارايه شده در پزشكي نوين اشاره كرد و گفت: در مورد رحم اجاره‌اي يا مادر جانشين مكرر گفته‌ايم كه حكم آن مانند حكم رضاع است. همان‌طور كه در رضاع گفته مي‌شود اگر كودك چندين بار شير بخورد به نحوي كه گوشت و استخوان او نمو كند، در رحم اجاره‌اي هم، نطفه‌اي كه در رحم گذاشته مي‌شود چون گوشت و پوست آن از آن زن است، به طريق اولي ايجاد محروميت كرده و حتي شوهر اين زن هم به آن كودك محرم مي‌شود. يا در عيوبي كه سبب فسخ نكاح يا طلاق مي‌شود، احكام آن متعلق به زماني بود كه هيچ راهي براي درمان عيب وجود نداشت ولي اكنون كه با پيشرفت تكنولوژي و در پرتو علم پزشكي عيوب قابل درمان است، ديگر جايي براي حق فسخ و طلاق نمي‌ماند.

وي با تاكيد بر اين‌كه هيچ بن‌بستي در اسلام نيست، خواستار نزديكي بيشتر حوزويان و جهاد دانشگاهي در زمينه‌ي طرح و حل مسايل مستحدثه شد و افزود: بايد راه حل‌ها را پيدا كرد. اسلام هرگز مانع پيشرفت علم نيست بلكه عامل شتاب‌دهنده به آن است.

وي افزود: بايد همان‌طور كه در منطقه مي‌درخشيم، در كل جهان بدرخشيم و تسليم هوچي‌گري‌هاي غربيان بخيل نشويم و برعكس آنها بتوانيم آن‌چه از علم و دانش به دست مي‌آوريم در اختيار ساير كشورهاي اسلامي قرار دهيم.

انتهاي پيام
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 180]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن