تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذير...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813226432




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنرمندی که هنر عام ایرانی را زنده نگه داشته است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: هنرمندی که هنر عام ایرانی را زنده نگه داشته است
نشست خبری نمایشگاه و رونمایی از کتب پرویز تناولی با حضور خود این هنرمند برگزار شد.


به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری نمایشگاه و رونمایی از کتب یکی از اساتید هنر ایران؛ پرویز تناولی جمعه 29 آبان در گالری آرت لانژ با حضور علیرضا سمیع‌آذر و محمود رضا بهمن‌پور مدیر نشر نظر برگزار شد.


در آغاز این نشست محمودرضا بهمن‌پور مدیر انتشارات نظر که تعدادی از کتاب‌های این استاد را منتشر کرده است، گفت: در مدت این سال‌هایی که با آقای تناولی کار کرده‌ام، متوجه شدم که ایشان لحظه‌ای برای خودشان زمان استراحت قائل نیستند و اکثر وقت خود را صرف آموزش، پژوهش و کارهای هنری می‌کنند و جای خوشحالی دارد که آثار وی هم در اینجا و هم در کشورهای دیگر شناخته شده است.


وی افزود: ایشان هیچ‌وقت ادعای محقق‌بودن نداشته‌اند و این در حالی است که کارهای وی پیش از این توسط هیچ‌کس انجام نشده و با اطمینان می‌توان گفت اگر کارهای او نبود ما الان هیچ اثری درباره چنین موضوعاتی چون نمکدان‌ها و دیگر هنرهای سنتی و بومی نداشتیم؛ چرا که این آثار باعث شده که مرجع مناسبی در این زمینه داشته باشیم.


پس از این علیرضا سمیع آذر مدیر حراج بزرگ تهران و نویسنده و پژوهشگر تاریخ ایران، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست، در خصوص گالری آرت لانژ عنوان کرد: اگر این مرکز و مراکز هنری دیگر با قدرت به کار خود ادامه دهند، چراغی برای هنر محسوب می‌شوند.




* مروری بر آثار استاد مجسمه‌سازی منطقه


وی در ادامه در خصوص کتب پرویز تناولی گفت: «مقدمه‌ای بر تاریخ گرافیک در ایران» یکی از آثار ایشان است و «نمکدان» که در آن تصاویر و گستردگی دست‌بافت‌ها و هنر عشایر نائین و هنری که بیشتر در دست زنان سرزمینمان است، به همت تناولی تحریر و در این کتب مندرج شده است؛ گرافیک سنتی یا طلسم و سرامیک هم دو اثر دیگر از ایشان است که توسط نشر «بنگاه» منتشر شده؛ علاوه بر این کتاب دیگری با عنوان «زنان اروپایی در خانه‌های ایرانی» اثر نفیسی است که شامل تصاویر غربی‌هایی است که زمان قاجار و صفویه به تصویر کشیده شده‌اند که این کتاب توسط انتشاراتی در لندن منتشر شده است.


سمیع آذر تصریح کرد: ما تناولی را بیشتر به عنوان  مجسمه‌ساز می‌شناسیم و او واقعا بزرگترین مجسمه‌ساز نه تنها ایران بلکه در منطقه است و آثار ارزشمند ایشان در کشورهای مختلف نیز شناخته شده است؛ اما در کنار همه این‌ها او کارهایی دارد که کمتر به آن توجه شده است؛کلکسیون‌هایی از فرش، گلیم و آثار ایرانی که شکل واقعی مجسمه را نشان می‌دهند، چرا که مجسمه به خودی خود تنها یک شی بی‌جان است ولی فکر و سلیقه‌ای که در این آثار سنتی به کار برده آن را به چیزی فراتر از یک جسم مبدل کرده و در واقع به هنر تبدیل شده‌اند که این سبب‌شده تا بعد از مرگ کاربردی‌شان، تازه ارزش و عمر هنریشان آَغاز شود.




*مدرکی برای فرهنگ مملکت


وی افزود: تناولی این‌ها را کنار هم گذاشت و مجموعه‌ای ارزشمند از هنر و اشیای نفیس را با آن‌ها نشان داده است و این مجموعه دارای یک فرهنگ‌سازی است؛ چون همه این اشیا حاوی فرهنگ هستند و در واقع نشان می‌دهند که چطور می‌شود، هنر را در اشیای کاربردی نیز به نمایش گذاشت؛ ایشان با دسته‌بندی و آنالیز این کارها میراث ملی ما را از نظر ساخت هنری، خلاقیت، قدرت ابداع و ... متجلی کردند و ما تشکر می‌کنیم که عمری را صرف جمع‌کردن چهره فرهنگمان نمودند.


وی اضافه کرد: وقتی از تاریخ فرهنگی صحبت می‌کنیم، در کنار متون همین اشیاء هستند که مدرک و نماد هستند؛ کارهای پژوهشی هم یکی دیگر از این‌هاست و پژوهش‌های این استاد در حوزه گرافیک سنتی نیز قابل تقدیر است، این که بیان می‌کند که متن تنها کیفیت بصری نیست و زیبایی هم مهم بوده و در واقع این باعث شده تا از قرن‌ها پیش صفحه‌آرایی و هنر در کتاب‌ها وجود داشته باشد که این نشان‌دهنده غنای بصری در ایران است.   


این پژوهشگر با اشاره به تأثیرات جمع آوری چنین اشیا و آثاری در زمینه پژوهشی و گسترش بررسی‌ها، خاطرنشان کرد: من بر خودم لازم می‌دانم که شخصیت و هنر ایشان را ارج نهم و افتخار می‌کنم که در کنار ایشان هستم؛ همچنین همه ما به نوعی مدیون ایشان هستیم نه تنها بابت مجموعه‌ها و آثار وی بلکه فراتر از آن به خاطر پژوهش و آموزش‌هایی که داشته‌اند. 








خبر در حال تکمیل............



اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

فرهنگ‌سازی و اقتصاد دو رکن اصلی در موفقیت بازار صنایع دستی است
در تار و پود نقاشی‌های یک استاد پیشکسوت
حضور استاد هنر به بهانه کتب و آثارش در یک گالری
نمایشگاه میلیونی برای مردم
حال و هوای پاییز زیر چتر آبان
قاب‌های رنگارنگ نقاشی
نقاشی آزادِ آفرینش نقش
«کاتماندو» در قلب عکس‌ها
منتخب مژده با آثار بزرگان هنر جمعه رونمايى مى‌شود
فرصتی دیگر برای هنرگردی





۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن