تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812700160




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عجیب ترین روستای ایران در طالقان


واضح آرشیو وب فارسی:آسمان خبر: اخبار گردشگری - فرقه اصل توقف یا انتظاریون و یا آخر الزمانی ها طایفه ای ترک زبان و تارک دنیا هستند که در اراضی منطقه شرق طالقان در اطراف شهرستان ساوجبلاغ غرب استان تهران زندگی می کنند. این مجموعه مسکونی که در کنار رودخانه شاهرود شکل گرفته در بین اهالی طالقان به «ترک آباد»، «فانوس آباد»، «کوی منتظران» و «روستای ایستا» مشهور است گذراندن شب در نور فانوس و عدم استفاده از برق، ترک زبان بودن، تأکید فراون بر مقوله انتظار و توقف بر زندگی دویست سال پیش علل این نامگذاری های محلی است. آنها از هر گونه مظاهر تکنولوژی و تمدن جدید دوری می کنند که همین رفتار نامتعارف هاله ای از ابهام را در میان آنان پراکنده است. در واقع این افراد با الهام از آرای تجرد ستیز میرزا صادق مجتهد تبریزی زندگی عجیبی را در زمانه تسلط مدرنیته سامان داده اند. در واقع این افراد شیعه های اثنی عشری هستند که بر تقلید از یک فقیه سنتی باقی مانده اند و شاید به همین دلیل عنوان «اهل توقف» نام مناسبی برای آنان باشد. خاستگاه اصلی این فرقه مذهبی که از حدود یکصد سال پیش تشکیل گردیده است شهر تبریز بوده است. پس از وفات میرزا صادق در سال 1311 شمسی مقلدانش در آن شهر به یکی از شاگردان او به نام سید حسین نجفی طباطبایی رجوع کردند پس از مرگ سید حسین فرزندش سید جواد زعامت دینی اهل توقف را عهده دار شد این گروه سه سال بعد به جهت عدم تسهیل دشواری های پیش آمده محیطی در روند تولید گندم تنکابن را به مقصد طالقان ترک کردند از دلایل مطرح شده جهت گزینش طالقان این فرقه به احادیث منزلت طالقان در آخر الزمان، گرایش مذهبی اهالی، آرامش و محیط زیست سالم و طبیعی و عدم انجام اصلاحات ارضی در آبادی های طالقان را دلایل انتخاب این منطقه برای سکونت می توان برشمرد. حسین قلی ضیایی (پیر فعلی «اهل توقف)در سال های جوانی بیش از انقلاب به منطقه طالقان رفت و آمد داشته و به قول خودش در جست جوی مردان طالقان مورد نظر روایات و احادیث اسلامی بود که از یاران نامدار حضرت مهدی (عج) به شمار می روند. نامبرده وقتی نتوانست کسی را بیابد خودش زمین هایی را خرید و از سال 1369 هجری شمسی زندگی موعود گرایانه ای را در منطقه طالقان پی ریزی کرد و در همان سال پیروان این فرقه از تنکابن به طالقان مهاجرت کردند. برخی از اعتقادات این فرقه اهالی روستای ایستا تأکید می کنند که سبب اصلی پرهیزشان از زندگی امروزی به جهت تشابه آن به زندگی کفار و بدعت بودن آنها است. به طور مثال تزریق خون را به کسی که برای ادامه زندگی به آن نیازمند است به سبب بدعت روا نمی دانند برخلاف نهی اکثر فقهای معاصر و دلیل خود را بر این امر بی برکت بودن زندگی با این شیوه را عنوان می کنند. به زیارت امامان شیعه نمی روند زیرا استفاده از وسایل تقلیه امروزی را جایز نمی دانند. آنها خود را مستطیع نمی دانند و به حج نمی روند زیرا عزیمت به حج به آن شکلی که می خواهند برایشان موانعی همانند گذر از مرز را در پی دارد. اوقات شرعی نماز را با شاخصه های خود استخراج کرده و آغاز و پایان ماه مبارک رمضان را نیز با رؤیت خویش تعیین می کنند. به رؤیای صادقه معتقدند و در تأیید روش زندگی خود به خواب های معنوی استناد می کنند اهل توقف به شدت منتظر واقعه ظهور مهدی (عج) هستند و بر این نظر هستند که اکنون آخرالزمان است و آخرالزمان از دوره مشروطیت آغاز شده است ایمان در نگاه آنان از جنس تعهد است از همین منظر عقل را وظیفه ساز نمی دانند و وجود آن را فقط برای وظیفه شناسی ضروری می پندارند. در اعیاد و سوگواریی ها نیز مراسم خاصی برگزار نمی کنند. هیچ کس تاکنون زنان و دختران آنان را ندیده است فرزندانشان پس از رسیدن به سن تکلیف متضاد هستند که با آنان زندگی کنند یا به شهر تبریز بازگردند. اهل توقف در هیچ فعالیت سیاسی و اجتماعی شرکت نمی کنند و باورهای خود درا نیز تبلیغ نمی کنند. کم عیب ترین حکومت دوران غیبت کبری قاجاریه می پندارند بنابراین برخی از آنها تلاش می کنند نسب خود را به قاجاریه برسانند. یکی دیگر از معتقدات آنها در خصوص نقطه عطف رواج بی دینی می باشد. این فرقه،سقیفه بنی ساعده، جنبش مشروطه خواهی ایرانیان، انقلاب کبیر فرانسه را نقطه عطف رواج بی دینی و انحراف عقیدتی می پندارند. برای خرید مایحتاج خود همانند، پارچه، میخ و مقدار بسیار کمی آهن و شیشه و مانند اینها به شهر طالقان می روند و خودشان آهنگری و نجاری دارند. چندان مالکیتی برای اموالشان در میان خود نمی بینند و بر سر اموال با کسی نزاع نمی کنند و اگر کسی در دارایی آنها تصرف کند با او درگیر نمی شوند و از مال خود چشم پوشی می کنند. در دهکده آنها کسانی را می توان سراغ گرفت که تنها 2 یا 3 بار به بیرون از محل سکونتشان رفته اند امرار معاش آنها از فروش املاک موروثی در شهر تبریز و فروش گاو و گوسفند صورت می گیرد. اهل توقف افراد غیر از خود را «اهل بیرون» می نامند در بخشی از اراضی آن روستا کشاورزی و دامپروری کاملاً سنتی انجام می پذیرد. پرورش گاو، گوسفند، طیور (مرغ و خروس) اسب و قاطر از دیگر فعالیت های آنان به شمار می رود. برای تردد از اسب و قاطر استفاده می کنند غذایشان محلی و طبیعی بوده و خوراکی که خاستگاه و چگونگی تولیدش معلوم نباشد مصرف نمی کنند و از تناول گندم و میوه هایی که با کود شیمیایی و سموم دفاع آفات نباتی به عمل آمده باشد به شدت پرهیز می کنند. گوشت کم می خورند فراوان از لبنیات تولیدی خود استفاده می کنند از میهمانان خود با چای پذیرایی می کنند اما خود نمی نوشند. مردان در آنجا علاوه بر شلوار نخی یا پشمی دستباف پیراهن بلندی به تن می کنند که تا زانو را می پوشاند و اغلب کلاهی پشمینه به سر دارند. اهالی روستای ایستا شناسنامه ندارند و جزء آمار جمعیتی ایران به شمار نمی روند و از امکانات رفاهی جدید مانند آب لوله کشی، گاز، برق، تلفن، مطبوعات، رادیو و تلویزیون، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و رایانه استفاده نمی کنند. کودکان روستا برای علم آموزی به مدارس طالقان نمی روند بلکه به سبک سنتی و مکتب خانه ای با فراگیری دروس همانند و اجبات و محرمات فقهی، خوشنویسی و اصول عقاید با سواد می شوند. در مجموع 18 تا 20 جلد کتاب در روستای ایستا موجود است که رساله علمیه میرزاصادق مجتهد تبریزی و کتاب خطی سید حسین نجفی طباطبایی از آن جمله است. ساعت به هیچ شکل در محل زندگی اهل توقف وجود ندارد در معماری خانه های آنها سیمان و آهن به کار نرفته و درها همه چوبی هستند و دو زبان ترکی و فارسی سخن می گویند به مرزهای جغرافیایی بین کشورها و شهرها اعتقادی ندارند و جهان در ذهن آنها بدون مرز است. هیچ زنی را به محدوده روستای خود راه نمی دهند و از گفت وگو با زن ها غریبه به شدت پرهیز می کنند. بیماران خود را به روش سنتی درمان می کنند و به پزشک مراجعه نمی کنند مگر در حال اضطرار. هیچ گونه نزاع و جرمی از آنان تاکنون گزارش نشده است: از ادله فقهی آنها می توان به: 1- حرمت تغییر در آفرینش خداوند 2- حرمت تشبه به بیگانگان و کفار را ذکر نمود توجه به آبادانی دنیا را تا آنجا مجاز می دانند که در خدمت بندگی و تعالی انسان باشد به اعتقاد آنان حضرت مهدی (عج) در هنگام ظهرو از ساز و کارهای تمدن جدید استفاده نخواهد کرد و با ظهور آن حضرت و استقرار حاکمیت صالحان نشانی از این نوع تمدن نخواهد بود. اعتقادات فرقه انتظاریون 1- از نظر اعتقادی شیعه 12 امامی هستند 2- نماز و روزه را انجام می دهند 3- با حج ابراهیمی مخالف هستند و به مکه نیز نمی روند 4- از هرگونه فعالیت اجتماعی پرهیز و دوری می نمایند 5- منتظر ماندن در کنار رودخانه یکی از فرایض آنهاست 6- در مسائل سیاسی دخالت نمی کنند 7- فاقد هرگونه مدرک شناسایی هستند 8- هر حکومتی را به غیر از حکومت امام زمان (عج) را قبول ندارند 9- با تلفن مکالمه نمی کنند 10- از وسایل ارتباط جمعی تلویزیون، رادیو وکتاب استفاده ننموده و خودداری می نماید. 11- مایحتاج خود را از دامداری و کشاورزی تهیه می کنند 12- به زندگی ابتدایی اعتقاد دارند و از زندگی در جامعه ماشینی و مدرن بیزار هستند و سعی می کنند مثل انسان های اولیه زندگی کنند 13- استفاده از آب لوله کشی را حرام می دانند و از آب چاهی که توسط خودشان کنده شده استفاده می کنند 14- اعتقاد دارند ظهور آن امام زمان (عج) در کنار کوه ها و رودخانه ها اتفاق می افتد 15- از تعلیم و تربیت فرزندان در مدارس دولتی خودداری می کنند 16- وسایل گرمایشی آنها هیزم می باشد 17- از تردد روی آسفالت خودداری می کنند مگر به اجبار و ضرورت 18- برق را حرام دانسته و از فانوس استفاده می کنند. در خاتمه معرفی یک کتاب کتاب «روستای ایستا: پژوهشی درباره اهل توقف در طالقان» تألیف حسین عسگری از پژوهشگران شهرستان ساوجبلاغ در 144 صفحه و شمارگان 2100 نسخه به وسیله نشر شهید محبی منتشر شد. این کتاب نخستین پژوهش درباره طایفه تجددگریز ساکن در منطقه طالقان است که بر تقلید از میرزا صادق مجتهد تبریزی (از عالمان دوره مشروطیت) باقی مانده اند و با الهام از آرای فقهی او روستایی سنتی و ایستا در طالقان سامان داده اند.


پنجشنبه ، ۲۸آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آسمان خبر]
[مشاهده در: www.newsair.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن