تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812929992




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفر به آرامگاه بوعلی سینا و باباطاهر با «ایران»


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سفر به آرامگاه بوعلی سینا و باباطاهر با «ایران»
برنامه «ایران» شبکه مستند این هفته به معرفی مقبره ابوعلی سینا و باباطاهر در همدان، مسجد جامع کرمان، مساجد تاریخی تبریز و ورزشگاه آزادی می پردازد.


به گزارش«جوان» به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، اولین آیتم برنامه «ایران» مربوط به مقبره ابوعلی سینا و آرامگاه باباطاهر در همدان است. آرامگاه بوعلی سینا بنای یادبود شیخ‌الرئیس ابن سینا فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی و تلفیقی از دو سبک معماری ایران باستان و ایران بعد از اسلام است.
در طراحی این مجموعه از عناصری از هنرمعماری سنتی ایرانی استفاده شده است. عناصری مانند برج، الهام گرفته از برج گنبد قابوس، باغچه‌ها متاثر از باغهای ایرانی، آب نماها الهام گرفته از حوض خانه‌های سنتی و نمائی با روکار سنگهای حجیم و خشن خارا که با سنگ گرانیت کوهستان الوند آراسته شده و نمودار کاخهای باستانی ایرانیان است.
آرامگاه باباطاهر عریان نیز مربوط به دوره معاصر است و در همدان، میدان باباطاهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۸۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
«ایران» در آیتم بعدی سراغ مسجد جامع کرمان می رود که از جمله مساجد چهار ایوانی است که دارای سردر رفیع صحن ایوان و شبستان است.
مساجد تاریخی تبریز در بخش بعدی این برنامه مورد توجه قرار می گیرد. مسجد علی‌شاه، مسجد جامع تبریز، مسجد کبود، مسجد استاد و شاگرد، مسجد سید حمزه، مسجد مقبره، مسجد ظهیریه و مسجد قراملک از جمله این مساجد است.
ورزشگاه آزادی در آخرین قسمت «ایران» معرفی می شود. ورزشگاه ملی ایران و بزرگ‌ترین ورزشگاه کشور و چهارمین ورزشگاه بزرگ دنیا است. این ورزشگاه برای میزبانی بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ ساخته شد و در حقیقت بخشی از مجموعه ورزشی آزادی است.
مجموعه «ایران» ساعت 21:30 روز جمعه 29 آبان به مدت 30 دقیقه از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.
این قسمت از «ایران» سه شنبه سوم آذر ساعت 21:30 بازپخش می شود.

منبع : جوان آنلاين



تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن