تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خود را ملزم به سکوت طولانی کن، چرا که این کار موجب طرد شیطان بوده و در کار دین،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813166500




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ممنوعيت به کارگيري واژه‌هاي بيگانه همکاري همه دستگاه‌ها را مي‌طلبد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ آبان ۱۳۹۴ (۱۵:۵۱ب.ظ)
وزير ارشاد: ممنوعيت به کارگيري واژه‌هاي بيگانه همکاري همه دستگاه‌ها را مي‌طلبد موج- وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به قانون ممنوعيت به کارگيري اسامي بيگانه گفت: اجراي اين قانون نيازمند هماهنگي و همکاري دستگاه‌هاي مرتبط است.
به گزارش خبرگزاري موج، «علي جنتي»، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: قانون همه را موظف کرده و تمامي دستگاه‌هاي دولتي و نهادهاي عمومي موظف به اجراي اين قانون هستند.
وي از تدوين لايحه قانون تبليغات از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داد و گفت: اين لايحه مربوط به آگهي‌هايي است که به روزنامه‌ها و صدا و سيما داده مي‌شود و يکي از موارد آن مربوط به استفاده نکردن از واژه‌هاي بيگانه است.
جنتي افزود: اين لايحه در کميسيون فرهنگي دولت مطرح شده و هفته گذشته ۱۵ ماده آن به تصويب رسيده و بقيه آن نيز به زودي تصويب مي‌شود تا به مجلس شوراي اسلامي ارائه شود.
وي از وزارت کشور، فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي، نيروي انتظامي، صدا و سيما، شهرداري‌ها و بعضي نهادهاي انقلابي و عمومي غير دولتي به عنوان دستگاه‌هاي مشمول اين قانون ياد کرد و گفت: در ۲۶ ماه گذشته احساس کرديم اين قانون به درستي اجرا نمي‌شود و لذا از دستگاه‌هاي مرتبط خواستيم تا در جلسه اي اشکالات اجراي اين قانون را بررسي کنيم.
جنتي همچنين گفت:با توجه به اهميت اين موضوع از اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري دعوت کرديم تا ضمن حضور در اين جلسه از نظرات وزيران صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقيقات و فناوري، رئيس کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، فرمانده نيروي انتظامي، رئيس صدا و سيما و رئيس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور استفاده کنيم.
وي با اشاره به استفاده از واژه‌هاي بيگانه بر سردر بسياري از فروشگاه‌ها و نمايشگاه‌ها و حتي بر روي دستمال کاغذي‌ها گفت: سازمان ثبت اسناد بسياري از شرکت‌ها را با نام بيگانه ثبت مي‌کند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: قرار شد براي ضمانت اجراي قانون ممنوعيت به کارگيري اسامي بيگانه اصلاحيه اي به دولت داده شود و اين اصلاحيه هم اکنون در سطح کميسيون فرهنگي دولت است و پس از تصويب در صحن دولت همه دستگاه‌ها ملزم به اجراي آن مي‌شوند.
وي اصلاح آيين نامه اجرايي قانون ممنوعيت به کارگيري اسامي بيگانه و طراحي سامانه اي براي نظارت مردمي را از عملکردهاي وزارت ارشاد در اين زمينه دانست و گفت: اين سامانه سبب مي‌شود تا مردم با نظارت خود، موارد را به اين سامانه اعلام کنند و از طرف ديگر اقدامات انجام شده در آن ثبت مي‌شود.
جنتي در ادامه از بسته حمايتي سال ۹۳ سخن گفت و افزود: اين بسته در وزارت ارشاد به تصويب رسيد که بر اساس آن برخي امتيازات بر اساس محتوا به نشريات داده مي‌شود که يکي از موارد آن مربوط به ترويج زبان فارسي است تا اين نشريات بتوانند سه برابر يارانه را دريافت کنند.
وي افزود: در طرح رتبه بندي خبرگزاري‌ها و روزنامه‌ها نيز يکي از شاخص‌هاي مورد توجه، پرهيز از استفاده از واژه‌هاي بيگانه است و بر اين اساس رسانه‌ها مي‌توانند سطح بالاتري را در رتبه بندي کسب کنند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به توافق انجام شده با فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي گفت: بر اساس اين توافق سالانه يک روزنامه سراسري و استاني و همچنين يک خبرگزاري که بيشترين رعايت زبان فارسي را داشته باشد، به عنوان رسانه برتر معرفي کنيم که در جشنواره سال گذشته از برخي نشريات که فارسي نويسي و درست نويسي را رعايت کرده بودند، تجليل شد.
وي در ادامه گفت: وظيفه ما اعلام تخلف به نيروي انتظامي است و تا کنون بيش از چهارهزار و ۵۰۰ واحد را رصد کرديم و در حدود سه هزار واحد با قانون مغايرت داشته و به نيروي انتظامي ابلاغ کرديم تا اصلاح کنند.
جنتي افزود: برخي از اسامي نيز معادل فارسي ندارند و به همين دليل از فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي استعلام کرديم تا معادل چهار هزار و ۱۰۰ واژه را اعلام کنند.
وي پس از توضيحات مطهري نماينده مردم تهران درباره اشکالات مربوط به استفاده از اسامي بيگانه گفت: نارسايي‌ها را قبول داريم و اشکال وارد است ولي قانون همه را موظف کرده و همه دستگاه‌ها موظف هستند فارسي بنويسند.
وزير ارشاد افزود: متاسفانه در برخي مکاتبات اداري و حتي مکالمات رسمي زبان فارسي رعايت نمي‌شود و براي رفع اين اشکال ما وظيفه اخطار و هماهنگي با دستگاه‌هاي ديگر را داريم و همه کار به دست ما نيست.
وي در پايان با اشاره به تاکيدهاي رهبر معظم انقلاب براي ترويج زبان فارسي گفت: در خارج از کشور که اخيراً با بيناد سعدي همکاري مي‌کنيم، ۸۵ نمايندگي وظيفه دارند تا زبان فارسي را در خارج از کشور گسترش دهند.
قانون ممنوعيت به کارگيري اسامي، عناوين و اصطلاحات بيگانه در سال ۷۵ به تصويب رسيد و در سال ۸۷ آيين نامه اجرايي از سوي دولت تصويب شد و اين وظيفه به دستگاه‌ها و نهادهاي مختلفي واگذار شده که يکي از آن‌ها وزارت ارشاد است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن