تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن ابتدا به سلام مى كند و منافق منتظر سلام ديگران است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820913323




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جاده صاف‌کنی مخصوص دولت برای خودروسازان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: جاده صاف‌کنی مخصوص دولت برای خودروسازان
دولت کار خود را کرد؛ خودروسازان خودروهای انبار‌شده‌شان را با وامی «‌کم نظیر» به مردم فروختند و صاحبان خودروهای صفر، همه و همه در کنار هم عاقبت بخیر شدند اما با چند ابهام.
نویسنده : هادي غلامحسيني 


دولت کار خود را کرد؛ خودروسازان خودروهای انبار‌شده‌شان را با وامی «‌کم نظیر» به مردم فروختند و صاحبان خودروهای صفر، همه و همه در کنار هم عاقبت بخیر شدند اما با چند ابهام.
زمانی که زمزمه نخریدن خودروهای صفرایران‌خودرو و سایپا در شبکه‌های مجازی مطرح شد هیچ کس فکر نمی‌کرد این زمزمه موثر باشد. انتشار تصاویری که بی‌کیفیت بودن خودروها را نشان می‌داد در کنار مقایسه‌ قیمتی خودروهای ایرانی و خارجی به همراه امکانات خودروها، آن زمزمه را جدی‌تر کرد. رسانه‌های نزدیک به دولت فغان سر دادند که چرا این تحریم‌ها در گذشته ایجاد نشد و سوالاتی از این دست با شدت بیشتری مطرح می‌شد و در نهایت سرنخ ماجرا به جریان منتقد دولت نسبت  داده شد! غافل از اينکه مردي در يکي از  شهرهاي غربي کشور موجي بزرگ راه انداخت که در نهايت به نفع خودرو‌سازان  تمام شد .
مردم از کیفیت پایین خودروهای تولیدی گله سر دادند و مسئولان اما گفتند کیفیت را ارتقا می‌دهیم. با این وجود کمپین همچنان به راه خود ادامه داد تا اینکه دولتمردان برای خروج از بحران بزرگ خودرویی تصمیم گرفتند وام خودرو را به 25 میلیون تومان افزایش دهند و شرایط را سهل‌تر بگیرند. امري که روزنامه جوان در ماه‌هاي پاياني سال  گذشته پيش‌بيني کرده بود.
با تأیید نهادهای ذیربط، فروش فوق‌العاده آغاز شد و استقبال مردم از طرح دولت در نوع خود قابل تأمل بود. در کمتر از یک هفته پارکینگ خودروسازان خالی شد و بانک مرکزی اعلام کرد که سقف اعتبار پیش‌بینی شده را افزایش نمی‌دهد. استقبال از خودروها چنان مسئولان را شوکه کرد که آنها را به فکر وادار کرد که چرا طرح شش ماهه ، شش روزه تمام  شد و در مقابل خودر‌وسازان به دنبال پيش فروش و استفاده از اين طرح بودند‌. البته در اين ميان شايعاتي مبني بر ماليات بر تسهيلات خودرو مطرح شد که سازمان ماليات آن را رد کرد‌.
طبق دستورالعمل يک شرکت خودرو‌سازي برای واگذاری خودرو به مشتریان در کنار قیمت مصوب فروش نقدی، خریداران باید پیش پرداخت را همراه با مالیات تسهیلات بپردازند که این مسئله ابهاماتی را در مورد قانونی بودن اخذ این مالیات ایجاد کرده است و برخی هم این اقدام را اخذ دو بار مالیات ارزش افزوده عنوان کرده‌اند.
خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت در‌این‌باره که چرا از تسهیلات ارائه شده مالیات دریافت شده است، گفت: تمامی کالاهای فروخته شده مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود که باید مصرف‌کننده آن را بپردازد و در نهایت این مالیات روی اقساط محاسبه شده است. اما شنيده‌ها حاکي است که در طرح فروش کالاهاي قسطي قرار نيست فروش اين کالاها مشمول ماليات شود و در ازاي آن بايد توليدکنندگان 8 درصد سود به بانک مرکزي بدهند .
مجتبی خسروتاج البته این را هم گفت که اگر یک خودروساز تخلفی انجام داده، بنده نباید پاسخگو باشم و شرکت‌های خودروسازی خودشان به این امر رسیدگی می‌کنند.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی حداکثر تسهیلات مالی 110 هزار خودرو را پرداخت می‌کند، گفت: از ابتدای طرح سقفی برای تعداد فروش اقساطی خودرو در نظر گرفته شده بود اما برای جلوگیری از حرف و حدیث در بین نمایندگی‌ها اعلام نشد. در حال حاضر تولید روزانه خودروسازان در حداقل ارقام تولید خودرو توسط این شرکت‌ها قرار دارد به طوری که ایران خودرو روزانه حدود هزار دستگاه و سایپا نیز 800 دستگاه خودرو تولید می‌کنند. به این ترتیب، خودروهای فروخته شده توسط ایران‌خودرو تنها به اندازه تولید 50 روز این شرکت بود و فروش سایپا نیز به اندازه 70 روز تولید این کارخانه بوده است.
فروش تولیدات 50 یا 70 روزه خودروسازان در شرایطی که در هر ماه 22 تا 25 روز کاری برای خودروسازان تعریف شده رقم چشمگیری نیست و فقط به منزله فروش دو تا سه ماه تولید خودروسازان آن هم در روزهای کم رمق و رکود تولید است.

 یک پیشنهاد از وزیر کار
انبارها خالی شدند و وضعیت عادی شد؛ کیفیت خودروها سرجای خود باقی ماند و حالا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وارد گود شده است:‌«‌این کمپین راه و جهت خود را گم کرده است بهتر است به جای کمپینی که برای فشار به نخریدن خودرو ایجاد شده کمپینی ایجاد شود که در راستای افزایش ایمنی خودرو، حفاظت از سرنشینان خودرو و خودروهای کم‌خطرتر باشد.»
علی ربیعی در شرایطی این سخنان را پس از چند ماه سکوت بیان کرد که مشخص نیست آیا خودروسازان در فضای انحصاری توجهی به خواسته مردم خواهند کرد یا خیر؛ آنها در اوج بحران باز هم حاضر نشدند از موضع خود کوتاه بیایند چه رسد به وضعیت سفید که دیگر مشخص است چه تصمیمی را عملیاتی خواهند کرد.
به هر رو ثبت نام خودرو تمام شد اما کسی نمی‌داند سرنوشت ثبت‌نام‌هایی که مازاد بر سقف تعیین شده از سوی بانک مرکزی صورت گرفته، چه خواهد شد؟! این در حالی است که میرمحمد صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، در این زمینه عنوان کرده که «شرکت‌های خودروساز می‌توانند از محل منابع داخلی خودشان نسبت به فروش با همین روش و با شیوه‌های دیگری که مصلحت می‌دانند اقدام کنند ولی نظام بانکی حداکثر همان 110 هزار دستگاه اعلام شده قبلی را می‌تواند تأمین مالی کند.»
بسته دولت برای تحریک تقاضا فعلاً در خودرو تمام شده است و در بخش کالا نیز حرف و حدیث‌های زیادی را به همراه دارد. دولت با بسته خود و منشأ وامی که هنوز مشخص نیست فعلا چرخ‌های خودروسازان را آزاد کرد و مردم نیز کمپین را شکستند؛ حالا باید منتظر ماند و دید چه تغییراتی در کیفیت و ایمنی خودروها رخ خواهد داد. آیا همه چیز معطوف به تغییر شکل چراغ‌ها خواهد شد؟! آيا بازار اشباع شده خودرو خواهد توانست درسال آينده نيز با چنين ترفندهايي به ادامه حيات و توليد خود بپردازد‌؟


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن