واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه اندیشه: علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، مفسر کتاب تفسیر المیزان افتخاری برای جهان اسلام و تشیع محسوب می شود، پاسخ گویی مسائل قرآن با استفاده از خود قرآن ویژگی اصلی تفسیر علامه طباطبایی است.به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، مفسر کتاب تفسیر المیزان افتخاری برای جهان اسلام و تشیع محسوب می شود، ایشان غیر از فلسفه و تفسیر و... در علومی نظیر هندسه، نجوم، هیأت، ریاضی، اخلاقیات، شعر و... جزو سرآمدان روزگار بود. علامه طباطبایی از روزگار تحصیل خود چنین بازگو می کند: «در اوایل تحصیل که به نحو و صرف اشتغال داشتم علاقه زیادی به اشتغال تحصیل نداشتم و ازاین روی هر چه می خواندم نمی فهمیدم. پس از آن عنایت خدایی دامنگیرم شده، عوضم کرد. در خود یک نوع شیفتگی و بی تابی نسبت به تحصیل کمال حس نمودم؛ به طوری که از همان روز تا پایان تحصیل که تقریباً هیجده سال طول کشید هرگز نسبت به تعلیم و تفکر، احساس خستگی و دلسردی نکردم و زشت و زیبای جهان را فراموش کردم. در خورد و خواب و لوازم دیگر زندگی، به حداقل ضروری قناعت نموده، باقی را به مطالعه می پرداختم. بسیار می شد که شب را تا طلوع آفتاب با مطالعه می گذراندم». وی مدت یازده سال در کنار مرقد نورآفرین امیرالمؤمنین(ع) کسب علم کرده وی خوشه چین زبردست بود که بیشترین استفاده را از فرصت فراهم آمده نمود. فقه، اصل، فلسفه، ریاضیات، رجال را از محضر اساتیدی والامقام فرا گرفت. بزرگانی چون؛ سید ابوالحسن اصفهانی، حاج میرزا علی ایروانی، سید ابوالقاسم خوانساری، میرزا علی اصغز ملکی که سرسلسله اساتید ایشان مرحوم قاضی است. او علاوه بر تربیت شاگردانی والامقام، تألیفات مهمی از جمله؛ تفسیر المیزان دارد که تفسیر المیزان دائره المعارفی از معارف در بردارنده بحث های اعتقادی، تاریخی، فلسفی، اجتماعی و ... با تکیه بر قرآن کریم است. اثری سترگ که استاد شهید مطهری60 سال یا 100 سال زمان، درک عمق و ارزش این کتاب را می داند. این کتاب ثمرهای کم نظیر از بیست سال تلاش شبانه روزی علامه است. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان از روش اهل بیت(ع) الهام گرفت و در مقام مناظره شبهه هایی که در مورد آیات مطرح می شد با آیات دیگری که معنای روشن تری داشت پاسخ گو بود و پاسخ گویی مسائل قرآن با استفاده از خود قرآن ویژگی اصلی تفسیر علامه بود. نقطه آغازین این تألیف به برکت غور و ژرف نگری در روایات بحارالانوار بود علامه سبک این تفسیر را از مرحوم قاضی آموخت و در قم عملی ساخت. از دیگر آثار علامه طباطبایی بدایة الحکمه است این کتاب، یک دوره تفسیر فشرده برای دوستداران علوم عقلی در قم و سپس دانشگاه های کشور گردید. نهایة الحکمه از دیگر اثار علامه طباطبایی است، این اثر برای تدریس فلسفه با توضیحی بیشتر، عمقی افزون تر و سطحی عالی تر تدوین شده است. از دیگر اثار علامه طباطبایی می توان از اصول فلسفه و روش رئالیسم نام برد، بینش علامه پیرامون نظرات مادیون و ماتریالیست ها باعث فراهم آوردن این اثر گردید برکت این کتاب موجب هدایت بسیاری از جوانان مسلمان و نجات آنان از هلاکت کفر و الحاد شد. اثری که پاورقی های استاد مطهری عنایتی افزون بدان بخشیده است. همچنین، حاشیه بر کفایه؛ کتاب اصولی پیرامون قوانین استنباط، شیعه در اسلام از دیگر آثار علامه طباطبایی است، دوره ای کامل از اعتقادات و معارف شیعه در اثر نفیس شیعه در اسلام به چشم می خورد. مجموعه مذاکرات با پروفسور هانری کربن، محقق فرانسوی پیرامون چگونگی شیعه و مباحث اعتقادی و از دیگر آثار علامه طباطبایی است همچنین از دیگر آثار این علامه می توان به خلاصه تعالیم اسلام که خلاصه آنچه هر مسلمان متعهد باید بداند، در این اثر بیان شده است، اشاره کرد. روابط اجتماعی در اسلام، بررسی های اسلامی، آموزش دین، رساله انسان قبل از دنیا که با نام «انسان از آغاز تا انجام» ترجمه شده و مباحثی مفید از عوالم سه گانه ماده، مثال و عقل مطرح کرده و پیرامون شبهات و دغدغه خاطر جوانان مطالبی بسیار مفید و لازم ارائه کرده است، از دیگر آثار علامه طباطبایی است. همچنین، دیوان شعر فارسی که مجموعه ای از اشعار چشم گیر و عمیق علامه که طی سالیان متمادی سروده شده است، سنن النبی شامل سیره و روش رسول الله(ص) در بین مردم و همراه خانواده در این اثر به چشم می خورد و همچنین، لب اللباب که شامل مجموعه درس های اخلاق استاد از سال های 1368 تا 1369 قمری برای برخی از فضلای حوزه علمیه قم بیان فرموده اند و همچنین حاشیه بر اسفار شامل نظرات استاد فرزانه علامه طباطبایی بر اسفار از دیگر آثار علامه طباطبایی است. این حکیم عارف و مفسر وارسته و مایه مباهات جهان اسلام پس از یک عمر زندگی بابرکت و باعزت، در 18 محرم 1402 قمری مصادف با 24 آبان 1360 شمسی در سن 81 سالگی به دیار قدسی و ملکوت رهسپار شد. امروز مرقد مطهر ایشان در بالا سر قبر حضرت معصومه(س) مأمن و ملجأ علاقه مندان و دوستداران اسلام و تشیع است.
یکشنبه ، ۲۴آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایکنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]