تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805620714




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از شور درآمدن سوتي‌هاي سريال‌هاي تاريخي!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: از شور درآمدن سوتي‌هاي سريال‌هاي تاريخي!
يكي از دردسرهاي ساخت پروژه‌هاي تاريخي، لحاظ كردن مؤلفه‌هاي زندگي در آن بازه زماني روايت است، مؤلفه‌هايي كه از مدل لباس پوشيدن، ادبيات و اصطلاحات، نوع تفريحات غذا و ادوات و همه ويژگي‌هاي زندگي را دربر مي‌گيرد.
نویسنده : سپيده آماده 


يكي از دردسرهاي ساخت پروژه‌هاي تاريخي، لحاظ كردن مؤلفه‌هاي زندگي در آن بازه زماني روايت است، مؤلفه‌هايي كه از مدل لباس پوشيدن، ادبيات و اصطلاحات، نوع تفريحات غذا و ادوات و همه ويژگي‌هاي زندگي را دربر مي‌گيرد. شايد يكي از مسائلي كه باعث اطاله روند توليد پروژه‌هاي تاريخي و فاخر ما است، همين رعايت اين مؤلفه‌ها باشد. با توجه به اينكه سريال‌هاي تاريخي و الف ويژه ما، معمولاً بودجه‌هايي چند برابر ساير پروژه‌ها دارند و زمان توليدشان هم از سه، چهار سال تا بيش از 10 سال متغير است، مشخص است كه انتظارها از چنين پروژه‌هايي بسيار بيشتر از سريال‌هاي آپارتماني و دم‌دستي است كه با هزينه‌هاي نازل و در ضرب‌الاجل زماني توليد مي‌شوند، اما نتيجه اين سريال‌ها در غالب شرايط نمي‌تواند توقع مخاطبان را در زمينه رعايت مؤلفه‌هاي تاريخي در روايت قصه برآورد كند؛ اتفاقي كه در جريان سوتي‌هاي سريال‌هاي تاريخي رخ‌نمايي مي‌كند. يكي از نمونه‌هاي سوتي‌ها در سريال‌هاي اخير رسانه ملي كه برهه زماني تاريخ معاصر و دوره پهلوي را روايت مي‌كند، مي‌توان در سريال‌هايي مانند كيميا و اخيرا در معماي شاه ديد. سريال كيميا كه يك ماهي است پخش خود را در شبكه دوم سيما آغاز كرده در طول قسمت‌هاي پخش شده سوتي‌هاي متعددي داشته است. استفاده از قابلمه چدن، چادر ملي، كولر، علمك گاز، قطار سريع‌السير، خط‌كشي خياباني خط ويژه اتوبوس، ايزوگام پشت‌بام، كيسه‌هاي پلاستيكي ميوه‌ها، تير چراغ برق جديد، آيفون جديد، تابلو نئون علائم شهري، پوستر تبليغاتي همراه اول بر شيشه مغازه، نماي خياباني پر از ساختمان‌هاي مدرن، تنها چند نمونه از سوتي‌هاي سريالي است كه مثلاً در برهه تاريخي پهلوي روايت مي‌شود. ماجراي سوتي‌ها به تازگي از سريال معماي شاه كه پس از سال‌ها بالاخره به آنتن شبكه اول سيما رسيده هم ديده مي‌شود، به عنوان مثال در قسمت دوم معماي شاه كه جمعه شب بر آنتن شبكه يك سيما قرار گرفت، دكتر وزيري با بازي سعيد نيكپور در حال خوشنويسي اين بيت شعر است كه «ياعلي گفتيم و عشق آغاز شد» آن هم در سال 1318زماني كه محمدرضا پهلوي، وليعهد ايران است در حالي كه شاعر اين شعر معروف دكتر محمود اكرامي، شاعر معاصر است كه در سال‌هاي اخير اين شعر را سروده و بارها آن را در تلويزيون و محافل هنري و ادبي خوانده است. در نمايي ديگر از قسمت دوم سريال معماي شاه هم خدمتكار دكتر وزيري نيمرو را در ماهيتابه تفلون و نچسب پخته و براي دكتر مي‌آورد. وجود سوتي‌هاي متعدد در سريال‌هاي تاريخي بيش از هر چيز به پزوهش‌هاي ناكافي در خصوص آن دوره تاريخي باز مي‌گردد و همچنين بي‌دقتي عواملي كه قرار است مؤلفه‌هاي سبك زندگي را در اين برهه تاريخي در قاب تصوير به نمايش بگذارند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن