تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه بگيريد تا تندرست باشيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820524273




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

میرزاده: رتبه علمی دانشگاه آزاد در جهان، ۱۸۸ است/ طی ۳ سال ۵۹۰ رتبه بالا آمدیم


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: میرزاده: رتبه علمی دانشگاه آزاد در جهان، ۱۸۸ است/ طی ۳ سال ۵۹۰ رتبه بالا آمدیم
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره رتبه علمی این دانشگاه و نقش آن در توسعه علمی کشور و تولید علم و پژوهش توضیح داد.
به گزارش نامه نیوز ، حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در غرفه خبرگزاری خبرآنلاین حاضر شد تا درباره فرمایشات دیروز مقام معظم رهبری در خصوص لزوم افزایش آهنگ رشد علمی کشور توضیح دهد.
او با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد از سهم ۳۰ درصدی این دانشگاه در تحقیق و پژوهش سخن گفت. در ادامه، مشروح این گفتگو را می خوانید: دیروز مقام معظم رهبری دغدغه های خود را در زمینه کاهش رشد علمی کشور مطرح کردند. دانشگاه آزاد اسلامی چقدر در زمینه تولید علم در کشور موفق بوده و چرا این رشد کاهش یافته؟
اولا اگر کسانی که دست اندرکار انتشار کتاب و مقاله هستند، دقت کنند متوجه می شوند نتایجی که امروز در مورد رشد علمی کشور منتشر می شود، حاصل اقدامات اقلا سه یا چهار سال قبل بوده، چرا؟ چون وقتی یک پروژه تعریف می کنید و اجرا می کنید و نتایج پروژه را جمع آوری و تبدیل به کتاب یا مقاله می کنید، بین دو یا سه سال طول می کشد تا نتایج مربوط به انتشار نتایج خودش را نشان دهد. بنابراین اگر امروز گزارش شده که شتاب علمی کشور در مقایسه با قبل، کاهش یافته، باید ریشه یابی شود چه عواملی در سنوات قبل بوده که نتایج حاصل از آن امروز خود را نشان می دهد. این مسئله باید آسیب شناسی شود. تلقی شما از آسیب های فعلی تولید علم در کشور چیست؟
خوبی این آسیب شناسی این است که در این دولت با پرهیز از آن اقدامات باعث نخواهد شد شتاب رشد علمی کشور کاهش یابد. البته الان ایران، در منطقه، جایگاه بسیار خوبی دارد و از نظر تولید علمی ما همچنان رشد خوبی را شاهدیم. ولی چون بحث مقایسه با سنوات قبل شده از این بحث آسیبب شناسانه اقدامات قبلی که نتایجش را امروز می بینیم غافل نشویم. چه بسا اگر امروز این تصمیم نادرست گرفته شود روی شد علمی کشور تاثیر می گذارد ولی شما امروز نتیجه نمی بینید، ۳ سال دیگر می بینید که نقصان داشته یا نه. این نکته ای است که اهل نظر نباید از آن غفلت کنند. نگاه به نتایج بدون تصمیمات گذشته این مشکل را به وجود می آورد. سهم دانشگاه آزاد از تولید علم در کشور چقدر است؟
دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۳۰ درصد پژوهش کشور را در دست دارد. امروز ۵۶ درصد تحصیلات تکمیلی ایران در کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه آزاد اسلامی است و طبق برنامه ۵ ساله در دانگاه آزاد باید در سال ۱۳۹۴ در انتهای این سال، ۳۰ درصد دانشجویان ما تحصیلات تکمیلی باشند. انشاالله تا پایان امسال ۲۸ درصد امروز به ۳۰ درصد بالغ خواهد شد. یعنی ۳۰ درصد یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجوی موجود ما در تحصیلات تکمیلی فعالیت دارند. نکته جالب اینجاست موتور پیشران تولید علمی و مشارکت ایران در تولید جهانی علم، تحصیلات تکمیلی است. در افق ۱۴۰۴ پیش بینی شده باید ۳۰ درصد دانشجویان ایران تحصیلات تکمیلی داشته باشند. خوشحالم اعلام کنم تا پایان امسال این میزان که باید در ۱۴۰۴ محقق می شد در دانشگاه آزاد امسال محقق شده. شما ۵۶ درصد از کل دانشجویان تحصیلات تکمیلی را دارید ولی تنها ۳۰ درصد پژوهش در اختیار این دانشگاه است. آیا این نشان دهنده کاهش تولید علم به نسبت تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد نیست؟ آن ۳۰ درصد پژوهش ربطی به این مسئله ندارد و ۴۰ درصد آموزش عالی در دست ماست. ما کاردانی و کارشناسی و دکترای حرفه ای و تخصصی داریم. معمولا در رشته های کاردانی و کارشناسی تولید علم ندارید. تولید علم در تحصیلات تکمیلی است. ما با رعایت استانداردهای آموزشی ایران و نزدیک به استانداردهای بین الملل در تکمیلی کار می کنیم و برنامه ریزی کردیم و سختگیرانه در امر فارغ التحصیلی و ارتقای استادان آیین نامه داریم و جد دنبال این هستیم کیفیت فدای کمیت نشود.
در دانشگاه آزاد همه شاخصهای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تمام واحدها ممیزی می شود و ما قبل از اینکه وزارتخانه های علوم و بهداشت بخواهند درباره رشته-محلهای ما به کیفیت نظر بدهند با ممیزی مستمر و پایش مداومی که داریم رشته-محلهایی که فاقد شرایط تحصیلات تکمیلی باشند را حذف می کنیم و به هیچ وجه اجازه فعالیت نمی دهیم. امر پایش مستمر و ممیزی دائمی از اصول کار ماست و بنا داریم در دو برنامه آینده و سند آمایش دانشگاه، رتبه دانشگاه را ارتقا دهیم. دانشگاه آزاد الان در تولید علم چه رتبه ای دارد؟
۳ سال پیش رتبه دانشگاه آزاد در آی اس آی که زیرمجموعه تامپسون رویترز است بر اساس گزارش esi در رتبه ۷۷۰ بود که طبق گزارش همین منبع در سال ۲۰۱۵ از رتبه ۷۷۰ به رتبه ۱۸۸ ارتقا پیدا کرده و الان دانشگاه از نظر تولید علمی رتبه ۱۸۸ جهان را دارد و جز ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان در حوزه تولید علم است. این انتقاد مطرح می شود که استادان شما زیاد کلاس می روند و پایان نامه زیاد می گیرند و وقت حضور در پروژه های علمی را ندارند. پاسخ شما چیست؟
قبلا این فرمایش شما درست بود ولی با آیین نامه جدید سعی کردیم به نرم و شرایط دانشگاه های دولتی برسیم. نمایشگاه را چطور دیدید؟ نمایشگاه خیلی خوب و متنوع بود. این حضور و تکثر نشان می دهد دولت تدبیر و امید قصد جدی دارد تا تکثر و تنوع را در حوزه تنفسی جامعه که همان مطبوعات است باز نگه دارد.



منبع: خبرآنلاین


۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن