تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کمترین کفر این است که انسان از برادرش سخنی بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802532745




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از کمیسیون اربعین حسینی: پیروزمند: معادلات اقتصادی اربعین سوای دیگر معادلات بشری است/رهدار: شیعه هنوز اندر خم کوچه عزاداری حسینی است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از کمیسیون اربعین حسینی:
پیروزمند: معادلات اقتصادی اربعین سوای دیگر معادلات بشری است/رهدار: شیعه هنوز اندر خم کوچه عزاداری حسینی است
عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی گفت: فرهنگ سیدالشهدا جمع‌گرایی در برابر فردگرایی، دیگر خواهی در برابر خودخواهی و دین‌مداری به جای قومیت و نژادمداری و در نهایت تفاهم حداکثری است.

خبرگزاری فارس: پیروزمند: معادلات اقتصادی اربعین سوای دیگر معادلات بشری است/رهدار: شیعه هنوز اندر خم کوچه عزاداری حسینی است



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، کنگره ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی اربعین حسینی صبح امروز(چهارشنبه20 آبان) با حضور آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، حجج‌الاسلام علیرضا پیروزمند، احمد رهدار، بابایی، سیدمهدی خاموشی و جمعی از اساتید حوزه دین در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد. *4 عنصر «نظریه حب» در ابتدای کمیسیون تخصصی، حجت‌الاسلام حبیب‌الله بابایی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره «نظریه حب در انسجام امت» بیان کرد: به اعتقاد بنده نقطه عزیمت تمدن اسلامی، مقوله امت است و این امت در ارتباط با انسان‌ها با یکدیگر معنا پیدا می‌کند. در کتب تمدن اسلامی نظریات مختلفی درباره انسجام فرهنگ‌ها و تمدن‌ها مطرح شده است، از جمله نظریه شریعت، سنت عرفانی، قرآن و نظریه حب. وی افزود: اگر ما «نظریه حب» را نسبت به یک ابرمرد شهید در تاریخ اسلام به امام حسین(ع) تطبیق دهیم، چهار عنصر مدنظر قرار می‌گیرد که هر یک می‌تواند انسجام‌بخش جامعه باشد. نخست مسأله «غم و اندوه» نسبت به فردی که در فجیع‌ترین وضع به شهادت رسیده است. دوم مقوله «حماسه» نسبت به یک شخصیت مقدس. این رنج‌ها می‌تواند حماسه یا معنویت و شور در آنجا که ما نسبت به یک شخصیت مقدس صحبت می‌کنیم، ایجاد کند. حجت‌الاسلام بابایی بیان داشت: سوم «عقلانیت» نسبت به یک امام شهید به همراه «ایمان» است. درباره اربعین به نظر می‌آید، زمانی که ما به زیارت می‌رویم و یا از دور فرازهای زیارت اربعین را می‌خوانیم، نوعی رسا، حماسه، عقلانیت، معنویت و ایمان ایجاد می‌شود. اگر ما بتوانیم در دستگاه‌های معرفتی در حاشیه راهپیمایی مقولات انسجام‌بخش و امت‌ساز را به شعور و ضمیر خودآگاه افراد برسانیم، این اتفاق تبدیل به شناسنامه‌ای برای اربعین می‌شود که مسلماً در راستای امت‌سازی و انسجام‌بخشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. *زوایای مختلف الگوی اربعین حسینی همچنین در این کمیسیون حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی درباره کنگره اربعین و الگوی اسلامی پیشرفت گفت:‌ ما هم‌چنان در کنکاش فهم الگوی امام حسین(ع) در قیام‌شان هستیم. آنچه اربعین را از دیگر مراسم‌ها متمایز کرده این است که کنگره اربعین یک واقعه عینی از یک مدنیت متفاوت است. وی درباره الگو بودن سید‌الشهدا و ارتباط آن با اربعین گفت:‌ امام حسین(ع) الگوی مبارزه، زمان‌‌شناسی، آزادگی، اصلاح‌گری و تصرف قلوب هستند. در اربعین این الگوها جلوه‌ متمایزی پیدا می‌کنند و حرکتی جمعی را برای ایجاد تمدن نوین اسلامی صورت می‌دهد. اگر می‌خواهیم الگوی پیشرفت ایرانی ـ اسلامی ترسیم کنیم، باید زیرساخت‌های پیشرفت و ابعاد آن را در جامعه طراحی کنیم. پیروزمند در ادامه یادآور شد: از زاویه سیاسی الگوی اربعین نماد تولید قدرت است. وحدت و اعتماد مردم تجلی الگوی پیشرفت در مدنیت اسلامی است، از زاویه فرهنگی نیز اربعین نماد جمع‌گرایی است. فرهنگ سیدالشهدا جمع‌گرایی در برابر فردگرایی، دیگر خواهی در برابر خودخواهی و دین‌مداری به جای قومیت و نژادمداری و در نهایت تفاهم حداکثری است. وی درباره الگوی اقتصادی اربعین نیز توضیح داد: معادلات اقتصاد اربعین متفاوت از دیگر معادلات است. گردش مالی در این ایام چند ده میلیاردی، اما کاملاً خصوصی و با یک الگوی مشارکت حداکثری مردم و حداقلی دولت‌ها است. چنین همایش‌هایی باید کمک کنند تا کنگره اربعین را در زندگی تسری دهد. زمانی که بتوانیم الگوی پیشرفت را براساس واقعه اربعین شکل دهیم، طبیعتاً به موفقیت خواهیم رسید. *ماهیت احساس عاشورایی متفاوت از تجربیات بشر در ادامه این کمیسیون حجت‌الاسلام احمد رهدار رئیس مؤسسه فتوح اندیشه درباره «کاربست نظریه شور عقلانی، تحلیل ظرفیت‌های تمدنی مناسک اربعین حسینی» گفت: ادعای محوری من این است که اگر یک جریان ویژگی‌هایی دارد که منجر به حرکت در جهت مطلوب جامعه اسلامی است، آن جریان مثل یک منبع کارآمد است. وی ادامه داد: براساس سخنان آیت‌الله مصباح یزدی در کتاب «آذرخش در کربلا» مناسک یاد امام حسین(ع) فقط سخنرانی نیست، بلکه سینه‌زنی، زنجیرزنی و گریه کردن هم هست. اگر ما یاد امام را محدود به خطابه‌ها می‌کردیم، بسیاری از همراهان کاروان امام حسین(ع) را از دست می‌دادیم. حجت‌الاسلام رهدار گفت:‌ مرحوم فلسفی در یکی از مجالسشان این پرسش را طرح کرد که اساساً در جامعه انسانی و در طول تاریخ حرکت انسان بر اساس عقل یا علم بوده است؟ امروزه در حوزه فلسفه علم، حتی در غرب این مسأله مطرح است برخی مکاتب ذهن را مؤثر و برخی قلب را مطرح کرده‌اند، اما به اعتقاد من اگر جریانی بخواهد احساس انسان را تغییر دهد آن جریان می‌تواند تغییری در جامعه ایجاد کند. وی افزود: در مناسک اربعین ما با یک چگالی سنگینی از احساس بازیگران این مناسک روبه رو هستیم، چرا که اساساً ماهیت احساس عاشورایی ماهیتی متفاوت‌تر از تجربیات بشر دارد، چرا که ویژگی‌های آن فزاینده، دائم التزاید و مانا است. رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با اشاره به اینکه شیعه هنوز تاریخ کربلا را ننوشته، به این علت که هر چه نوشته روضه بوده و هنوز بر تاریخ کربلا گریه می‌کند، یادآور شد: چگالی این غم بسیار سنگین است و ما تا ابد بر این غم سنگین خواهیم گریست. احساس کربلایی احساسی است که همه احساسات را می‌تواند قلع و قمع کند، نسبت ما و امام حسین(ع) نسبت وجودی است، زمانی که به او وصل می‌شویم، جز وجود او چیزی نمی‌بینیم، پس در جریان ولایت ما به امام حسین(ع) حیران ایشان شده‌ایم و هنوز اندر خم کوچه عزاداری امام هستیم. در پایان این بخش، کتاب «مدنیت، عقلانیت، معنویت در بستر اربعین» که به اهتمام مسعود معینی‌پور تنظیم شده است، با حضور حضار رونمایی شد،‌ این کتاب در چهار بخش؛ مدنیت و امت در بستر اربعین، ظرفیت‌های کلان اجتماعی یک آیین دینی، آیین حسینی؛ ظرفیت‌های فرادینی و الگویی برای مطالعات آینده اربعین‌پژوهی تنظیم شده است. انتهای پیام/



94/08/20 - 13:48





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن