تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):اسلام بر پنج چيز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820028406




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«انتخابات الکترونیک» طرحی که شاید به اسفند نرسد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «انتخابات الکترونیک» طرحی که شاید به اسفند نرسد
نویسنده : جعفر تكبيري 
انتخابات الكترونيكی؛ اين مهم‌ترين محوري است كه اين روزها باعث نامه‌نگاري‌هاي متعدد ميان وزارت كشور به عنوان متولي برگزاري انتخابات و شوراي نگهبان به عنوان متولي نظارت بر انتخابات شده است.
درست از ابتداي سال جاري و همزمان با شكل‌گيري مباحث انتخاباتي در جامعه سياسي كشور، زمزمه‌هاي برگزاري انتخابات الكترونيك نيز در كنار تمام شايعات شنيده مي‌شد؛ زمزمه‌اي كه سرانجام با اعلام رسمي وزارت كشور در خصوص برگزاري انتخابات الكترونيك در تمام مراكز استان‌ها و كلانشهرها به واقعيت پيوست؛ حركتي كه بر اساس برآورد وزارت كشور نياز به 400 ميليارد تومان اعتبار داشت و همين موضوع باعث شد وزارت كشور عطاي اين كار را به لقايش ببخشد و تصميم بگيرد كه انتخابات الكترونيك را در 9 كلانشهر برگزار كند. اين روند همانطور كه عنوان شد زمينه‌ساز نامه‌نگاري‌هاي متعددي ميان وزارت كشور و شوراي نگهبان شد و امروز نهاد ناظر بر انتخابات حاضر شده پيشنهادات دستگاه اجرايي انتخابات را براي برگزاري انتخابات الكترونيك در اين 9 حوزه بررسي كند؛ موضوعي كه حالا باعث تأييد سيستم سخت‌افزاري اخذ رأي الكترونيك از سوي شوراي نگهبان شده و مطالعات در خصوص نرم‌افزار اين سامانه نيز همچنان از سوي اين شورا ادامه دارد.
‌ 
گفت‌وگوهايي ادامه‌دار
اما واقعيت آن است كه اين نخستين بار نيست كه موضوع برگزاري انتخابات الكترونيك در كشور مطرح شده است. پيش از اين موضوع، استفاده از تجهيزات الكترونيكي و رايانه‌اي براي برگزاري انتخابات در كشورمان براي نخستين بار در سال ۱۳۷۸ مطرح شد. زماني كه تلاش وزارت كشور وقت براي متقاعد كردن شوراي نگهبان نسبت به استفاده از تجهيزات الكترونيكي در انتخابات مجلس ششم، با به ميان كشاندن مباحث حقوقي و ساختاري، كه شوراي نگهبان به آن اشاره كرده بود، بي‌نتيجه ماند. اگرچه اين پاياني بر موضوع انتخابات الكترونيك نبود و اين بحث در انتخابات دوره بعدي در سال ۱۳۸۰ در انتخابات رياست جمهوري و سپس انتخابات شوراهاي شهر و روستا، توسط وزارت كشور ايران مطرح شد. اين روند تا آنجا پيش رفت كه پيش از برگزاري انتخابات مجلس هفتم، نرم‌افزاري براي شمارش آرا تهيه و به شوراي نگهبان ارسال شد اما باز هم شوراي نگهبان به عنوان نهاد ناظر بر انتخابات در كشور، اعلام كرد كه به دليل عدم اطمينان از كاركرد نرم‌افزار ارائه شده براي شمارش آرا، اين انتخابات هم به سنت گذشته و با حضور رأي‌دهندگان در پاي صندوق‌هاي رأي و شمارش به صورت دستي برگزار مي‌شود.
حال در اين دور نيز موضوع اصلي كه شوراي نگهبان بر آن تأكيد ويژه‌اي دارد و باعث شده كه گفت‌وگوها در خصوص انتخابات همچنان ادامه داشته باشد، شفافيت موضوع و حصول اطمينان از ضريب ايمني و امنيت برگزاري چنين انتخاباتي است.
‌ 
پاشنه آشيل يك طرح
اما در اين ميان آن چيز كه به نظر مي‌رسد پاشنه آشيل طرح برگزاري انتخابات الكترونيك در 9 كلانشهر باشد، موضوع شتاب‌زدگي وزارت كشور در اجراي چنين طرحي است، به گونه‌اي كه 27 مردادماه سال جاري بود كه در جريان بازديد وزير كشور از سازمان ثبت احوال، نمونه دستگاه‌ها و صندوق‌هاي الكترونيك اين نوع از انتخابات رونمايي شد و همين چند هفته گذشته بود كه نرم‌افزار اين انتخابات براي تأييد به شوراي نگهبان ارسال شد. اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد زمان كافي براي آموزش عمومي به رأي‌دهندگان، آموزش تخصصي به كاربران و ناظران و يافتن نقاط ضعف اين دستگاه‌ها نيز تا روز انتخابات هم وجود نداشته باشد. از سوي ديگر نكته مهم آن است كه تنها كمتر از چهار ماه مانده به انتخابات مهم اسفند، هنوز هيچ اطلاعي در خصوص نوع تأمين زيرساخت‌هاي فني اين دستگاه‌ها وجود ندارد.
نكته ديگر هم آن است كه بر اساس برخي اخبار به دست آمده، صندوق‌هاي الكترونيكي كه وزارت كشور هم اكنون براي برگزاري انتخابات الكترونيكي روي آن تمركز كرده، همگي ساخت كشور چين هستند و با توجه به اهميت تأمين امنيتي اين صندوق‌ها و سابقه چيني‌ها در توليد اجناس بي‌كيفيت به نظر مي‌رسد كه استفاده از آنها در اين انتخابات چندان صحيح نيست.
‌ 
مجريان چه مي‌گويند؟
اما در همين حوزه، شنيدن سخنان كساني كه قرار است در روند برگزاري انتخابات نقش داشته باشند نيز مهم است. يكي از اين افراد، علي اصغر ناصربخت، معاون سياسي و امنيتي فرمانداري تهران است.
وي در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه جوان در خصوص احتمال برگزاري انتخابات الكترونيكي در حوزه انتخابيه تهران گفت: انتخابات مجلس در تهران، تنها در حوزه شهر تهران نيست و آراي ري، شميرانات، ‌پرديس و اسلامشهر هم جزو سبد رأي تهران محسوب مي‌شود. بنابراين اگر قرار باشد كه در تهران انتخابات به صورت الكترونيك برگزار شود و در ساير شهرستان‌هاي تهران به صورت دستي، ما در تجميع به مشكل برخورد مي‌كنيم.  معاون سياسي و امنيتي فرمانداري تهران به موضوع استفاده آزمايشي از دستگاه‌هاي انتخابات الكترونيكي اشاره كرد و ادامه داد: بر اساس آزمايشي كه ما انجام داديم هر ساعت حداكثر بين 12 تا 13 نفر امكان استفاده از اين دستگاه‌ها براي رأي دهي دارند و با توجه به اينكه هر شعبه شهر تهران، ‌به طور متوسط حداقل 700 نفر مراجعه كننده دارد، هر شعبه اخذ رأي در تهران به حداقل هشت دستگاه رأي‌گيري نياز دارد، از اين رو بايد به موضوع ظرفيت مكاني در شعب اخذ رأي نيز انديشيد، چراكه شعبي در تهران وجود دارند كه چنين ظرفيتي را ندارند.
‌ 
شوراي نگهبان چشم انتظار دريافت پيشنهادات وزارت كشور
اما در همين ارتباط سيامك ره‌پيك، معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان در خصوص آخرين تحولات در حوزه برگزاري انتخابات الكترونيك، به هماهنگي‌هاي انجام شده بين وزارت كشور و شوراي نگهبان اشاره كرد و گفت: با توجه به اينكه متغيرهاي مختلفي در برگزاري انتخابات به صورت الكترونيك نظير فيزيك محيط، تعداد رأي‌دهندگان احتمالي كه با توجه به آمار سال‌هاي گذشته مدنظر قرار مي‌گيرد و تعدادشان متفاوت است، دخالت دارد، در مجموع بايد همه مسائل مطرح و سپس درباره آن تصميم‌گيري شود.
معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان تأكيد كرد: مسائل فني، نرم‌افزار و امثال اينها براي برگزاري انتخابات به صورت الكترونيك تا اوايل آذر بايد نهايي شود و مقارن اين زمان منتظريم كه يا قبل يا بعد از آن وزارت كشور درباره شعب و حوزه‌هاي انتخابيه پيشنهاداتش را به همراه توجيهات‌ به شوراي نگهبان ارائه دهد تا ما هم بتوانيم آن را بررسي كنيم.  معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان اضافه كرد: به دليل اينكه آماد‌ه‌سازي حوزه‌هاي انتخابيه براي برگزاري انتخابات الكترونيك نيازمند فراهم كردن مقدمات است، بنابراين وزارت كشور بايد هر چه زودتر پيشنهاداتش را درباره تعداد حوزه‌هاي انتخابيه به شوراي نگهبان ارائه كند.
‌ 
پرهيز از شتابزدگي
حال با درك اين موضوع كه برگزاري انتخابات الكترونيك مورد اجماع همه دستگاه‌ها در كشور است و با توجه به اينكه به اين حركت به چشم يك اقدام ملي نگريسته مي‌شود، به نظر مي‌رسد وزارت كشور نياز به زمان بيشتري براي تهيه و تكميل مقدمات برگزاري انتخابات به چنين شكلي دارد؛ زماني كه قطعا منحصر به سال انتخابات نيست و نياز به مطالعات پيوسته و بلند مدت‌تر در اين خصوص دارد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن