واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سلام پويانمايي ايراني به بلوغ و پويايي
انيميشنهاي ايراني در حال تجربه عبور از مرزهاي موفقيت هستند، اتفاقي كه با اكران فيلم سينمايي «شاهزاده روم» و راهيابي انيميشن «استريپي» به جمع انتخابهاي اوليه اسكار بيش از پيش به چشم ميآيد.
نویسنده : محمدصادق عابديني
انيميشنهاي ايراني در حال تجربه عبور از مرزهاي موفقيت هستند، اتفاقي كه با اكران فيلم سينمايي «شاهزاده روم» و راهيابي انيميشن «استريپي» به جمع انتخابهاي اوليه اسكار بيش از پيش به چشم ميآيد.
انيميشن ايران امسال 57 ساله شد، عمري طولاني كه سالهاي زيادي از آن در مهجوريت و گمنامي گذشته است، به طوري كه چند نسل از كودكان ايراني كه طي اين حدود شش دهه رشد و نمو پيدا كردهاند، هيچ خاطره ماندگاري از انيميشن ايراني نداشتهاند، اما همين افراد خاطرات زيادي از كارتونهاي امريكايي، به خصوص محصولات والت ديزني، غول انيميشنسازي جهان دارند، محصولات شركت دولتي انيميشنسازي ژاپن نيز از دهه 50 حضور پررنگي در تلويزيون ايران پيدا كرده و تاكنون نيز با انواع و اقسام سريالهاي كارتوني مهمان خانه ايرانيها بودهاند. بهرغم اينكه مراكزي مانند «صبا» كه متعلق به سازمان صدا و سيماست در كار توليد انيميشن فعاليت كردهاند بايد بدون تعارف گفت كيفيت پايين آثار توليدي آنها هيچ وقت اجازه نميداده كه نام آثار از مرزهاي داخلي بيرون برود و اگر صدا و سيما از سر اجبار اين آثار را پخش نميكرد هيچ خانوادهاي كودكش را پاي آن محصولات نمينشاند، اما اين روند نا اميدكننده گويا به انتهاي خط خود رسيده است.
انيميشنهاي ايراني در حال پوستاندازي هستند و نشان دادهاند ميتوانند شگفتيساز شوند. هماكنون انيميشن «شاهزاده روم» در سينماهاي سراسر كشور در حال اكران است. طي آخرين خبر از ميزان فروش فيلمهاي در حال اكران اين فيلم در سه روز نخست اكرانش فروش 37ميليون توماني داشت و با ادامه اين روند هفته آينده به رتبههاي بالاتري در جدول فروش هفتگي سينماها خواهد رسيد. اين فيلم روز چهارشنبه 7ميليون و 800 هزار تومان در تهران و پنجشنبه 13 ميليون تومان فروش داشت و در سه روز نخست اكرانش توانست بالاتر از فيلمهاي سرگروهداري چون «ماهي سياه كوچولو» و «عاشقها ايستاده ميميرند» قرار بگيرد.
محمدتقي فهيم، منتقد سينما و سردبير پيشين مجله تخصصي انيميشن، درباره وضعيت انيميشن ايراني و فيلم پويانمايي «شاهزاده روم» ميگويد: ما در ايران در هر زمينهاي به جز فرهنگ پيشرفت كردهايم و توفيقهاي زيادي به دست آوردهايم. انيميشن ميتواند ما را در اين زمينه جلو بيندازد زيرا ديگر با خطوط قرمز سينما مواجه نيست و ظرفيتهاي كشور ما در اين زمينه زياد است. «شاهزاده روم» گامي رو به جلو است اما فضاي كلي انيميشن كشور وضعيت خوبي ندارد. پس از سالها توليد انيميشن هنوز صدا و سيما اثري نساخته كه بتواند به انيميشنهايي مانند تام و جري تنه بزند. ما در سينما وضعيت خوبي نداريم و شرايط در حوزه انيميشن بسيار بدتر از حوزه رئال است. دليل اين وضعيت نبود مديران متخصص در عرصه انيميشنسازي كشور است. در دنيا ۱۴۰ كشور مصرفكننده انيميشن هستند. ما با توجه به ظرفيتهاي خود ميتوانيم صادركننده انيميشن باشيم تا از اقتصاد تكمحصولي نفتي خود خارج شويم اما در اين زمينه مديريت درستي وجود ندارد. ما انيماتورهاي بسيار قوي در سراسر كشور داريم كه بسيار توانمند و بلندپرواز هستند اما حيف كه متوليان سينماي رئال را نميشناسند، چه برسد به سينماي انيميشن. با وضع موجود توليد «شاهزاده روم» ما را شگفتزده ميكند. بسياري از انيميشنسازان ايراني در ردههاي مياني پروژههاي بزرگ جهاني مشغول به فعاليت هستند كه نشان از ظرفيت عظيم ايران در اين عرصه دارد. سينماي انيميشن ما حتي ميتواند سينماي رئال ايران را نجات دهد به شرطي كه به آن توجه شود.
در كنار اين موفقيت هماكنون انيميشن ايراني «استريپي» توانسته مجوز حضور در بخش فيلم كوتاه انيميشن جوايز اسكار را به دست آورد. اتفاقي نو و بيسابقه براي صنعت پويانمايي كشورمان كه باعث ميشود نام آثار ايراني در ميان توليدات برتر انيميشن جهان ديده ميشود. «استريپي» كه در استوديو گنبد كبود، با تكنيك دوبعدي در سه دقيقه و 35 ثانيه ساخته شده، تاكنون در بيش از 30 جشنواره معتبر چون انيماموندي برزيل، ايماجيناريا ايتاليا، اكسپوتونز آرژانتين، كليك هلند و انيمست روماني شركت كرده و موفقيتهايي به دست آورده است.
در كنار اين موفقيت ها، انتشار تصاوير اوليه از يك اثر پويانمايي ايراني حرف و حديثهاي زيادي را برانگيخته است. سازمان فرهنگي و رسانهاي اوج در حال توليد اثري پويانمايي به نام « بازگشت» است كه به اولين هولوكاست تاريخ بشر ميپردازد. كيفيت بالاي طراحي و ساخت اين انيميشن حتي صدا و سيما را مجاب كرد تا از روند ساخت اين اثر گزارش تهيه كند. هماكنون بخش خصوصي فعالتر از بحش دولتي در زمينه توليد انيميشن وارد شده و شبكه كودك و نوجوان قول داده است تا حداقل 50 درصد پخش خود را به آثار شركتهاي ايراني اختصاص دهد.
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]