تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816263507




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماجرای فیتیله ای که پایین کشیده شد


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
 ماجرای فیتیله ای که پایین کشیده شد
دلخوری مردم از برنامه های تفرقه آمیز
ماجرای فیتیله ای که پایین کشیده شد اقدامات مؤثری برای مقابله با توهین در صدا و سیما تا کنون انجام گرفته است. به عنوان مثال در سریال سرزمین کهن به دلیل شائبه توهین به قوم دلیر بختیاری با وجود سرمایه گذاری عظیمی که برای آن صورت گرفته بود این مجموعه متوقف شد.


به گزارش گروه فرهنگی فرهنگ نیوز: ايران اسلامي  قدمتي چند هزار ساله درتاريخ جهان دارد  به شكلي كه  برخي از كارشناسان ايران را قديمي ترين كشور دنيا مي‌دانند  كشوري كه برخلاف خيلي از كشورها ظهور و بروز كوتاهي نداشته است اما سوال اينجاست كه چه عاملي سبب شده است تا كشوري با اقوام و زبان‌هاي مختلف بتواند به چنين قدمتي دست پيدا كند؟!شايد وقتي به گوشه و كنار سفر كنيم اين موضوع را بهتر بتوانيم درك كنيم  وقتي به تبريز مي‌رويم و همه را با زباني ديگر مي‌بينيم و يا به كردستان، خوزستان، سيستان و بلوچستان، تركمن و... از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب هركدام را با فرهنگ‌ها و قوميت‌هاي گوناگون و حتي زبان‌هاي مختلف مي‌بينيم كه همه اينها هزاران سال است كه تحت لواي يك پرچم با وجود همه  تفاوت‌ها  خود را يك دست كرده‌اند و متحد و ايراني  مي‌دانند.شايد از زماني كه انگليسي‌ها به شرق پايشان باز شد  سياست تفرقه بينداز و حكومت كن  شناخته شد  تا آنجا كه اين سياست به شعار اصلي انگليس در فتوحاتي كه به دست آورده  بود بدل گشت با همين سياست كهنه روباه پير بود كه توانستند هرات را از ايران بگيرد و بعد از آن قسمت اعظمي از پاكستان امروز كه به بلوچستان ايران  متصل بود بعد از انقلاب هم  كم كم سياست و قوميت‌گرايي ازسوي دشمن  به شدت ترغيب مي‌شد تا جايي‌ كه در مناطق مختلف اعم از كردستان، خوزستان و ...  سعي كردند با پررنگ كردن  قوميت‌گرايي  اقوام را از ايران جدا كنند  اما عرق ملي ايراني‌ها در سايه اتحاد اسلامي شان مانع از اين شد تا موفق شوند  و به اهداف شوم خود برسند.اما بااين وجود متاسفانه سياست تفرقه بينداز و حكومت كن در فرهنگ ما  از دوران حضور استعمار ريشه دواند؛ تمسخر اقوام به قسمت اعظمي از لطيفه‌ها  ومزاح‌هاي بين افراد بدل شد كه به صورت روزمره قوميت‌هاي مختلف ايراني ضد هم خواسته و ناخواسته اعمال مي‌كردند و همين لطيفه‌ها  هم   كم كم مبناي ذهنيت و پيشداوريي و همچنين نگرش‌هاي مختلفي نسبت به قوميت‌ها ايجاد كرد كه گاه حتي ناخواسته دربرخورد بين اقوام با هم ظهور و بروز مي‌كند.مثلا ترك‌ها اين‌گونه هستند  و لرها آن‌گونه، عربها اين طور عمل مي‌كنند و عجم‌ها آن طور. رويه غلطي كه باعث ناراحتي اقوام شده است. اما اين‌كه چنين برخوردهاي غلط و نابهنجاري به فضاي رسانه‌هاي كشور آن هم به رسانه ملي سرايت كند حرف ديگري است؛ چراكه اصلي‌ترين مشخصه رسانه ملی که به جرات می‌توان از آن به عنوان ابزار انسجام فرهنگی و قومیتی یاد کرد دقت در رعايت  اصول وحدت بخش و احترام به قوميت‌هاي مختلف است.

متأسفانه گاه و بی گاه از روی نادانی عده‌اي خاص  یا عدم نظارت درست مسئولان ارشد سازمان صدا و سيما، حساسیت‌های قومی را در كشورمان بر می‌انگیزد و شاهد  اين هستيم كه  بازيگران يا مجرياني  باعث ناراحتي اقوام مي‌شوند.  به عنوان نمونه  در یکی از آیتم‌های عمو فیتیله‌اي‌ها  به نام «هتل فیتیله ای» پدر و پسر ترک زبانی قصد ترک زود هنگام هتل را دارند و علت آن را نیز به صورت دست و پا شکسته و هم ترکی و هم فارسی بوی بدی اعلام می‌کنند که از اتاق آنها استشمام می‌شود. مدیر پذیرش هتل هم بعد از بررسی متوجه می‌شود که فرزند این مسافر به اصطلاح ترک زبان، به‌جای استفاده از مسواک از فرچه توالت برای شستن دهان خود استفاده کرده است و این بوی بد نیز از دهان این کودک متصاعد می‌شود؛هرچند مي‌دانيم اتفاقي كه در برنامه  فيتيله‌اي‌ها رخ داد تعمدي نبوده است و دل پاك عمو فيتيله‌اي‌ها را همه ايراني‌ها مي‌شناسند كه خصومتي ندارند اما خطاي سهوي آنها هم  از قاب تلويزيوني كه ملقب به رسانه ملي است و بايد  به همه اقوام و قوميت‌ها احترام بگذارد زيبنده نبود هيچ كس نمي‌تواند عموهاي مهربان بچه‌ها را به دشمن بودن  يا تعمد در اين اتفاق متهم كند آنها انسانيت خود را بارها  و بارها  به اثبات رسانده‌اند.دربرنامه تلویزیونی «بعضی‌ها»هم، مجری از رامبد جوان مجري «خنداونه» خواست برنامه را به روش خودشان تمام کند که با شوخی رامبد جوان با لهجه و زبان سیستانی‌ها موجب شکل‌گیری موج جدیدی برای راه‌اندازی اعتراضات و برانگیختن حساسیت‌های قویمی شده بود که با واکنش به موقع صدا و سیما و عذرخواهی رامبد جوان، رفع گردید و موارد ديگر ازاين دست كه  كم  هم نيستند به‌خصوص در قالب فيلم و سريال  خواسته و ناخواسته باعث به سخره گرفتن اقوام مي‌شوند كه حساسيت و اعتراض آنها را منجر مي‌گردد.

 اين اتفاقات تلنگري هستند به‌خصوص به نويسندگان برنامه‌هاي فرهنگي تلويزيون كه مخاطبان زيادي دارند تا مراقب تقواي قلمشان باشند. تقواي قلم اصل مهمي كه، اما بدون شك تنها به تلويزيون منحصر نمي‌شود  رسانه‌هاي ديگر از جمله رسانه‌هاي مكتوب نيز بايد در اين مورد مهم و حساس خود را مسئول بدانند. هنوز ماجراي كاريكاتورموهن روزنامه  ايران  ضد قوميت‌ها از خاطره تاريخي ما پاك نشده است موارد متعددي را مي‌توان ليست كرد كه سهوا يا عمدا رسانه‌ها به تمسخر قوميت‌ها  پرداخته‌اند مواردي كه بايد  با يك  انقلابي در عرصه فرهنگ عمومي آن را اصلاح و برطرف كرد؛ البته اين امور تنها به قوميت‌هاي داخلي منحصر نمي‌شود، بلكه گاه متاسفانه مي‌بينيم برخي از مسئولان هم خواه ناخواه اتباع كشورهاي ديگر را با تمسخر ياد مي‌كنند  كاري كه به شدت در اسلام  و كتاب آسماني ما قرآن تقبيح شده است.در اين  رابطه مقام معظم رهبري نيز در جلسه درس خارج فقه كه روز 31 فروردين ماه برگزار شد، در ذيل بحث «غيبت» با اشاره به رواج تقليد لهجه اقوام ايراني از سوي برخي، اين كار را مصداق «غيبت» ندانستند، ليكن تاكيد كردند كه چنان‌چه اين كار از باب تمسخر باشد، «حرام» است. غالب شهرهايي كه لهجه‌هاي آنها تقليد مي‌شود شهرهايي هستند كه مردم غيرتمند آنها درحوادث مهم 100 سال گذشته در مقابل دشمنان و مهاجمين ايستاده‌اند و اين عمل تصادفي نيست. اين تقليد هم سابقه ندارد؛ يعني توي هيچ يك از اين كتاب‌هاي ادبي و طنز و غيره، ما نديديم كه يك حرفي باشد كه نشان دهنده‌ تقليد لهجه باشد.  دراين راستا  فعاليت‌ها از هر نوعي كه باشد براي بهبود و ارتقاي فرهنگ عمومي لازم و قابل تقدير است چه اين‌كه حتي بازيگري مانند امين زندگاني و همسرش در اقدامي خودجوش براي اصلاح فرهنگ غلطي كه در فضاي مجازي حاكم شده است  آستين بالا زده اند و كمپيني زيبا را رهبري مي‌كنند  در هرحال تمسخر به هر شكلي كه باشد  چه قوميتي و چه فردي زشت و نازيباست و بايد در جهت اصلاح آن كوشيد؛ چراكه بی‌‌تردید این معضل اکنون آتشی است زیر خاکستر، آتشی که شخصیت، فرهنگ،  حرمت و عزت نفس افراد را از درون می‌سوزاند و زمانی رنجش‌ها عیان خواهد شد که نه در قالب جوک و طنز و کنایه، بلکه شاهد برخورد و پرخاش‌های مستقیم در جامعه باشیم به همين خاطر بايد رسانه‌ها در رفع  آن همت بيشتر بگمارند و به جاي دميدن در آن و شعله‌ور شدنش هنرمندانه به خاموش كردن آن مشغول شوند.

در عین حال از این موضوع نباید غافل شد که صدا و سیما نیز اقدامات مؤثری برای مقابله با توهین در صدا و سیما  در پیش گرفته است. به عنوان مثال در سریال سرزمین کهن به دلیل شائبه توهین به قوم دلیر بختیاری با وجود سرمایه گذاری عظیمی که برای آن صورت گرفته بود این مجموعه متوقف شد. برهمین اساس نباید فراموش کرد که همه یک ملت هستیم که باید ضمن اعتماد به مجاری قانونی از حاشیه سازی هایی که فضا رابرای سوء استفاده دشمنان و رسانه های معاند فراهم می کند فاصله گرفت.




94/8/18 - 19:17 - 2015-11-9 19:17:14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن