تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805493644




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آقاي نوبخت يا از شماره حساب‌ها اطلاع ندارد يا دنبال چيز ديگري است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ آبان ۱۳۹۴ (۱۶:۱۹ب.ظ)
واکنش بابک زنجاني به سخنگوي دولت: آقاي نوبخت يا از شماره حساب‌ها اطلاع ندارد يا دنبال چيز ديگري است موج - بابک زنجاني در ششمين جلسه دادگاهش گفت: اينکه آقاي نوبخت (سخنگوي دولت) اعلام کرده اين شماره حساب‌ها قابليت وصول دارد، نشان مي‌دهد يا از موضع اطلاع ندارد يا به دنبال چيز ديگري است.
به گزارش خبرگزاري موج، ششمين جلسه رسيدگي به پرونده بابک زنجاني در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به رياست قاضي صلواتي راس ساعت ۹ صبح امروز آغاز شد. در اين جلسه بابک زنجاني در جايگاه متهمان قرار گرفت تا ادامه دفاعيات خود را ارائه کند.
وي گفت: در جلسات قبلي قول صدور ضمانت‌نامه را داده بودم و گفته بودم تا روز دوشنبه يا سه‌شنبه ضمانت‌نامه صادر مي‌شود که در اين جلسه درباره اين موضوع توضيح مي‌دهم. ۱۱ فقره ال‌سي از سوي من براي بانک مالزي و شرکت HK صادر شد که اينها از نظر من برات است اما به‌اعتقاد نماينده دادستان ال‌سي به شمار مي‌رود و کارشناس بانک مرکزي عنوان کرد ال‌سي با برات فرق مي‌کند و معتقد است ال‌سي شرطي است اما برات شرطي نيست.
بابک زنجاني گفت: متأسفانه چاره‌اي ندارم که در هر جلسه در ابتداي دفاعيات برخي توضيحات را ارائه دهم تا شائبه‌اي ايجاد نشود. دليل علني شدن دادگاه درخواست من و وکيلم بود که هم از شما و هم از رئيس قوه قضائيه درخواست کرديم دادگاه به‌صورت علني برگزار شود تا همه ببينند و قضاوت کنند و هر قضاوتي دارند بگويند و من ناراحت نمي‌شوم. متأسفانه چون حساسيت‌ها زياد شده هر حرکتي که انجام مي‌دهم باعث يک‌سري برداشت‌هايي مي‌شود، از جمله ماجراي پوشه‌اي که حاوي برخي دفاعيات قابل قرائت و غيرقابل قرائت بود.
متهم نفتي اظهار داشت: ما هيچ موضوع مخفي از دادگاه نداريم اما چون يک‌سري مدارک مربوط به مسائل خودم و مصوبات بانکم که تحريم شده است، بود و شامل مسائل محرمانه‌اي است که نياز به قرائت در دادگاه ندارد، آنها را دسته‌بندي کردم و اگر نياز باشد مستندات را ارائه مي‌کنم.
بابک زنجاني در ادامه دفاعيات خود گفت: در مورد ال‌سي و برات، وکيل شرکت نفت هم اعتراض داشت که گشايش‌هاي اعتباري انجام شده تا چند روز پيش ال‌سي بوده و امروز برات شده است و مصاحبه‌اي هم در اين خصوص انجام دادند. در اين ارتباط درخواست کرديم پيگيري‌هاي جدي‌تري انجام شود و با کمک وکلاي خارجي خود از چهار جا شامل شرکت سوئيفت، اتاق بازرگاني بين‌المللي و لوفزا استعلام کرديم.
وي افزود: شرکت‌ها مجاز به داشتن خط سوئيفت و استفاده از آن هستند و مي‌توانند از اين طريق با بانک يا ديگر شرکت‌ها ارتباط داشته باشند. از جمله شرکت‌هايي که خط سوئيفت داشته، شرکت ملي نفت ايران بود که پس از تحريم‌ها سوئيفتش قطع شد. در سؤالي که از شرکت سوئيفت در خصوص تفاوت برات و ال‌سي انجام داديم اعلام کردند هر دو نامه اعتباري که از سوي شرکت يا بانک صادر مي‌شود و در شرکت‌ها به آن برات شرکتي و در بانک‌ها، برات بانکي يا ال‌سي مي‌گويند.
متهم پرونده نفتي اضافه کرد: کارشناس بانک مرکزي ايراد مي‌گرفت که طبق قانون بايد بالاي اسناد اعتباري گشايش شده، عنوان برات نوشته مي‌شد. اما در ماده ۲۲۶ قانون تجارت عنوان شده که در شناسايي برات اگر بندهاي ۲، ۴، ۵، ۶ و ۷ رعايت شود حکم برات را دارد.
وي اضافه کرد: همچنين شرکت سوئيفت در پاسخ به استعلام ما اعلام کرده است که در سيستم سوئيفت، شرکت‌ها برات را با فرمت MT۷۰۰ صادر مي‌کنند و بانک‌ها نيز به همين شکل اقدام مي‌کنند با اين تفاوت که در بانک، خود بانک قائم‌مقام تجاري محسوب مي‌شود اما در شرکت‌ها، شرکت معرفي کننده قائم‌مقام تجاري محسوب شده و اعتبار برات صادره توسط گيرنده مورد بررسي قرار مي‌گيرد. براين اساس هم ال‌سي و هم برات شرطي و تمرد از آن قابليت پيگيري قضايي را پيدا مي‌کند.

من پول نفت را نقداً به حساب وزارت نفت ريخته‌ام
زنجاني ادامه داد: قبل از قطع شدن سوئيفت وزارت نفت، با قرارگاه خاتم همکاري داشتم و مشاهده کردم که شرکت ملي نفت عيناً برات‌هايي را به همين شکل و با فرمت MT۷۰۰ براي خريد کالاهايي صادر کرده است. حتي اگر اين‌ها را قبول نکنيد باز هم پاسخ مي‌دهم که من ۱۱ فقره گشايش اعتبار از طريق شرکت SCT به بانک مالزي خودم صادر کردم و بانک مالزي نيز اعتبارات اسنادي گشايش شده را به شرکت HK ابلاغ کرده است اما هيچ عملياتي انجام نشده و من پول نفت را نقداً به حساب وزارت نفت ريخته‌ام.
وي با اشاره به شماره‌حساب‌هاي اعلام شده از سوي بانک مرکزي اظهار کرد: بانک مرکزي مي‌داند که اين شماره حساب‌ها قابليت دريافت وجوه را ندارند و اي کاش آن را به دادگاه ارائه نمي‌کرد. با خود گفتم شايد در ۲ سالي که در بازداشت بودم اتفاقاتي افتاده که از آن بي‌اطلاع هستم بنابراين به اين شماره حساب‌ها توجه کردم و از وکلاي خارجي خود خواستم از ۳ کشور ۳ مبلغ ۵۰ يورويي به صورت جداگانه به اين حساب‌ها واريز کنند.
بابک زنجاني افزود: اين شماره حساب‌ها در خارج از کشور و در جاهايي که ايران به آن کشورها نفت مي‌فروشد، افتتاح شده است و پول فروش نفت را در اين حساب‌ها دريافت مي‌کند و فقط اجازه واردات دارد و نمي‌تواند پولي از اين حساب‌ها برداشت کند. بنابراين پول‌هاي موجود در اين حساب‌ها قابليت حواله کردن به خارج از کشور يا واريز کردن به آنها وجود ندارد.
وي افزود: اينکه آقاي نوبخت (سخنگوي دولت) اعلام کرده اين شماره حساب‌ها قابليت وصول دارد، نشان مي‌دهد که يا از موضوع اطلاع ندارند يا به دنبال چيز ديگري هستند. براي اثبات اين موضوع از وکلاي خارجي خود خواستم از ۳ کشور ۳ مبلغ ۵۰ يورويي به اين حساب‌ها حواله کنند اما جالب اين است که بانک‌هاي گيرنده جواب دادند اين حساب‌ها محرمانه است و قابليت وصول هيچ وجهي را ندارد.
متهم پرونده نفتي توضيح داد: با خود گفتم شايد حساب‌هاي اعلام شده قابليت دريافت پولهاي کلان را داشته باشد به همين خاطر دو پيام به صورت MT۹۹۹ ساعت ۱۱:۴۱:۳۰ چهارم نوامبر به هالک بانک ترکيه ارسال و اعلام کرديم که قصد داريم به حساب اين بانک پول واريز کنيم. همچنين پيام ديگري در ساعت ۱۵:۳۶:۱۰ روز ۴ نوامبر به بانک کندون چين که يکي از شماره‌حساب‌ها مربوط به اين بانک بود ارسال کرديم.
وي اضافه کرد: هالک بانک ترکيه ساعت ۱۳:۴۹:۱۸ روز ۴ نوامبر پيام داد که اين حساب‌ها، حساب‌هاي خاص بين ايران و ترکيه است که نمي‌توانيم وجوه را دريافت کنيم. فرداي آن يعني ساعت ۱۰:۴۱:۱۲ روز ۵ نوامبر بانک کندون چين جواب داد که امکان دريافت وجوه را ندارد.
زنجاني افزود: بنابراين اينکه مي‌گويند حساب‌هاي اعلام شده قابليت وصول دارد نادرست است. اگر قابليت وصول داشت خودشان پول‌هايي که در خارج از کشور داشتند مي‌گرفتند و چرا به من مي‌گويند شماره حساب مي‌دهيم و پول واريز کن.
بابک زنجاني گفت: اعلام کرده بودم که حاضر هستم يک هزار و ۹۶۸ ميليون يورو ضمانت‌نامه بانکي بدون قيد و شرط به ذينفعي شرکت HK صادر کنم. صدور ضمانت‌نامه کار راحتي نيست ضمن اينکه من هيچ مدرکي ندارم و از طرف ديگر مي‌خواهم ضمانت‌نامه‌‌اي براي يک شرکت تحريم شده صادر کنم. با اين وجود دوستانم قول دادند که اين کار انجام مي‌شود و اعلام کردند ۲ امضا از ۴ امضاي ضمانت‌نامه گرفته شده و فقط ۲ امضا باقي مانده که تا روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته قرار بود اين امضاها نيز گرفته شود.
زنجاني با اشاره به مصوبه اتحاديه اروپا در خصوص تحريم خود و شرکت‌هايش از جمله بانک FIIB، بانک نفت، شرکت SCT و شرکت سورينت در دوبي اظهار کرد: در اين تحريم‌ها يک بندي وجود دارد که طبق آن تمام مجموعه‌هاي من بلوکه شده است و اتحاديه اروپا نامه‌اي به بانک FIIB ارسال و اعلام کرده اگر بخواهم از وجوه خود استفاده کنم بايد طبق قانون از اتحاديه اروپا اجازه بگيرم.
وي ادامه داد: براين اساس دو امضا از امضاي ضمانت‌نامه گرفته شد اما دو نفر ديگر ايراد گرفتند که اين پول، پول تحريمي است و ما داريم ضمانت‌نامه‌اي صادر مي‌کنيم که شرکت ذينفع هر موقع اقدام کند مي‌تواند وجه ضمانت‌نامه را دريافت کند. بر اين اساس بانکي که قصد داشت ضمانت‌نامه را صادر کند از اتحاديه اروپا استعلام گرفت و گفتند بعد از برداشته شدن تحريم‌ها وجه ضمانت‌نامه قابل وصول باشد.
متهم پرونده نفتي اضافه کرد:‌ متاسفانه اينها با اطلاعاتي که از ايران به دست آوردند، کارمزد ضمانت‌نامه که يک يا نهايتا دو درصد است، ۶ درصد حساب کردند که ۶ درصد ۲ ميليارد يورو، ۱۲۰ ميليون يورو مي‌شود و من نيز چنين پولي نداشتم. قرار شد ضماتنامه به نام يک مجموعه بزرگ ديگري صادر شود که کار آن در حال انجام است و در آينده تقديم مي‌کنم.
وي توضيح داد: اگر قرار باشد کار سياسي صورت گيرد و شرکت نفت به من کمک نکند من نيز تلاشي انجام نمي‌دهم اما اگر مي‌خواهند کاري را انجام دهيم، اينکه بگويند شماره حساب داديم، پول نريختند يا ضماتنامه هنوز صادر نشده است، درست نيست.
متهم پرونده نفتي افزود: معاون وزير نفت اخيرا اعلام کرده اگر زنجاني مي‌خواهد پول بريزد برود شماره حساب قوه قضائيه را بگيرد. مگر قوه قضائيه شماره حساب ارزي در اروپا دارد؟ قوه قضائيه هم بايد از بانک مرکزي شماره حساب بگيرد. متاسفانه دوستان قصد همکاري ندارند و روي هوا نمي‌شود کاري انجام داد و فقط مصاحبه کرد.
زنجاني ادامه داد: کسي که با هزاران ميليارد تومان سروکار دارد، عقلش هم به اندازه هزاران ميليارد کار مي‌کند. اگر من بخواهم دعوا را شروع کنم مطمئن باشيد که شما نسبت به من برنده نخواهيد شد؛ زيرا شما اختيارات محدودي داريد اما من شخص هستم و همين الآن فکر مي‌کنم و همين الآن انجام مي‌دهم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن