واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
ضرابیزاده: بنیان حرکتهای انقلابی در ادبیات انقلاب مغفول مانده است
نویسنده رمان «دختر شینا»، درباره داستان انقلاب گفت: جوانترها به لایههای رویی مثل تظاهرات و شعار دادن مردم و شکنجههای ساواک بیشتر توجه میکنند و اصل و بنیان حرکات انقلابی گاهی نادیده گرفته میشود.
به گزارش خبرگزاری فارس، بهناز ضرابی زاده درباره مرز استفاده از تخیل و استفاده از استنادات در داستان انقلاب گفت: وقتی سراغ تخیل می رویم که واقعیت ما قوی نباشد. این رویداد و اتفاق براساس زمان وقوع اهمیت دارد و نمی توانیم به تخیل صرف رویداد دیگری از انقلاب بسازیم. هر ایرانی که بخواهد درباره انقلاب بنویسد، اول باید تحقیق و پژوهش هایی در این حوزه داشته باشد و سعی می کند از رویدادهایی استفاده که که از مستندات جدا نباشد. ضرابی زاده ادامه داد: گاهی آنقدر تخیل بالا می ود که یک موضوع غیر واقعی از آن یک واقعه طبیعی ساخته و مسئله اصلی تحریف می شود که به نظرم به اصل آنچه که رخ داده، صدمه وارد می کند. از نظرم خلق شخصیت های غیر واقعی و موقعیت هایی که به پیشبرد داستان کمک می کند و خللی در وقایع و رخدادهای واقعی ایجاد نکند، ایرادی ندارد. نویسنده کتاب «دختر شینا» درباره اینکه چه وجوهی از انقلاب در داستان های انقلابی مغفول مانده، گفـت: تا جایی که کتاب های انقلاب را خواندم، می بینم که جوان ترها به لایه های رویی مثل تظاهرات و شعار دادن مردم و شکنجه های ساواک بیشتر توجه می کنند و اصل و بنیان حرکات انقلابی گاهی نادیده گرفته می شود که دلیل آن کم حوصلی و دور ماندن نویسندگان ما از پژوهش و تحقیق است. ضرابی زاده افزود: نویسندگان ما باید هم کتاب های انقلابی و هم ترجمه ای مربوط به کشورهای دیگر را بخوانند. این مطالعات، جوان امروز را از سطحی نگری دور نگه می دارد و به اصول و پایه های انقلاب که به صورت زنجیره وار به یکدیگر وصل می شود، متصل می کند. وی ادامه داد: سال های قبل انقلاب مبارزات و شعارها به صورت پنهانی بود که زیربنای اصلی پیروزی انقلاب را تشکیل می دهد و تنها در سال های آخر با شعار و تظاهرات همراه بود. این نویسنده یادآور شد: به نظرم نویسندگان انقلاب باید به چیزهای سهل الوصول نباید توجه زیادی داشته باشند که اگر این طور نباشد، می توانیم شاهد آثار فاخری در این رابطه باشیم. ضرابی زاده با ارائه پیشنهادی به جشنواره داستان انقلاب گفت: سال هاست که جشنواره داستان انقلاب برگزار می شود و پس از داوری انگار همه چیز به پایان می رسد اما به نظرم تازه کار شروع میشود. در بین نویسندگان برگزیده می توانیم افرادی را با برگزاری کلاس ها و کارگاه هایی که نویسنده ها با روش های تحقیق و پژوهش آشنا می شوند، انتخاب و تربیت کنیم. وی افزود: ما می توانیم جلساتی برای برگزیدگان این جشنواره ها اختصاص دهیم که محل ارائه ایده و منابع باشد. چه اشکالی دارد برای داستان انقلاب خانه داستان ایجاد شود و به طور ماهانه رمان های این حوزه نقد و بررسی شود. همان طور که در ادبیات جنگ و خاطره نویسی، نویسندگان توانسته اند موفق عمل کنند، در ادبیات انقلاب نیز می توانند به شیوه ای موفق عمل کنند. ضرابی زاده با بیان اینکه در چند بخش داور داستان انقلاب بودم، گفت: من کارهای رسیده را خواندم و دیدم که فقر موضوع و سوژه دارند چون به نظرم مطالعه کم است. هرکس باید تاریخ انقلاب استان خود را بداند و شهدای انقلابی شهر خود را بشناسد. فیلم مستند تاریخی کتبی، شفاهی و دیدن عکسهای آن زمان، می تواند برای نوشتن داستان های انقلابی مفید باشد. ضرابی زاده درخصوص شخصیت امیرحسین فردی در شکل گیری جشنواره داستان انقلاب گفت: شخصیت ادبی ایشان بسیار در انقلاب تأثیرگذار بود و فعالیت های ادبی خود را قبل از انقلاب شروع کرد. بسیار هدفمند بودند و این حرکت مداومت داشت و همین باعث موفقیتشان شد. ایشان در مجله «کیهان بچهها» باعث شدند نویسندگان نوقلم به جامعه ادبی شناخته شوند. کار ایشان در داستان انقلاب بسیار تأثیرگذار بود و مطمئنم این جرکت به جاهای بهتری می رسد. گفتنی ست، زمان ارسال آثار به دبیرخانه حوزه هنری حداکثر تا تاریخ 30 آبانماه 1394 در نظر گرفته شده است و مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان در بهمن ماه 1394صورت می گیرد. انتهای پیام/
94/08/18 - 15:40
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]