تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سپاسگزارى منافق از زبانش فراتر نمى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815405444




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اکبر ترکان: هنوز در رکودیم بنگاه‌های تولیدی تا خرخره بدهکارند


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
اکبر ترکان اکبر ترکان: هنوز در رکودیم بنگاه‌های تولیدی تا خرخره بدهکارند

اقتصاد داخلی؛
اکبر ترکان: هنوز در رکودیم بنگاه‌های تولیدی تا خرخره بدهکارند
درحالی که رئیس جمهور یک ماه پیش گفته بود از رکود خارج شده‌ایم، اکبر ترکان، مشاور عالی وی دیروز تأکید کرد: اقتصاد ما هنوز از رکود خارج نشده است!



به گزارش سرویس اقتصادی "جــام نیوز"، اکبر ترکان در همایش تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پساتحریم اظهار داشت: تحریم‌ها یک دوره بسیار طولانی و پیچیده و سهمگین را علیه مردم ما به‌وجود آورد و البته مردم و نظام اسلامی در مقابل این تحریم‌ها مقاومت کردند، اما این به‌معنای آن نیست که این تحریم‌ها اثری روی اقتصاد ما نداشته است.
به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر دوره طولانی و پیچیده تحریم‌ها که در اقتصاد ایران اثر گذاشته و باعث چند دوره رشد منفی و رشد پایین اقتصادی شده است، تصریح کرد: هنوز از رکود خارج نشده‌ایم و اقتصاد ما نیازمند رشد بالاتر است.
ترکان با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه تلاش شده تا نرخ رشد اقتصادی بالا طراحی و اجرا شود، افزود: دستیابی به این نرخ به‌صورت مداوم، به سرمایه‌گذاری 1000میلیارد دلاری در اقتصاد ایران نیازمند است.
وی خاطرنشان کرد:‌ بنابراین ما در این برنامه نیازمند 250میلیارد دلار سرمایه از خارج هستیم که می‌تواند به‌صورت سرمایه یا سرمایه‌گذار خارجی به اقتصاد تزریق شود.
مشاور عالی رئیس جمهور گفت: البته گزینه مناسب برای کشور ما انتخاب سرمایه‌گذار خارجی به‌جای سرمایه خارجی است.
بنگاه‌های تولیدی
 تا خِرخِره بدهکارند
ترکان با اشاره به بنگاه‌های بخش خصوصی در کشور که می‌خواهند از سرمایه خارجی استفاده کنند، گفت:‌ بخش مهمی از بنگاه‌های ما تا خِرخِره به سیستم بانکی کشور بدهکارند و معوقات دارند و نتوانسته‌اند تعهدات خود را بدهند.
به گزارش تسنیم، وی افزود: البته برخی از این بنگاه‌ها منابعی را که از بانک‌ها گرفته‌اند، در جای خود مصرف نکرده‌اند.
ترکان گفت‌: این موضوع که چرا بانک‌ها چشم خود را بر این موضوع بسته‌اند و بر آن نظارت نمی‌کنند، قابل بررسی است(!)
وی ادامه داد: اگرچه مدیران ارشد بانک‌ها جابه‌جا شده‌اند، اما پیکره آنها که این تسهیلات را به این بنگاه‌ها داده‌اند، فرقی نکرده است و همین هم باعث شده که آنها درباره این موضوع که آیا اقساط وام در جای خود صرف شده یا خیر، پیگیری نکنند.
وی گفت: این بنگاه‌ها وقتی موج معوقات راه می‌افتد، ترجیح می‌دهند معوقه خود را ندهند.
ترکان افزود: اگر این بدهی ریالی را رها کنیم، همین بنگاه‌ها با ضمانت همین بانک‌ها اقساط سرمایه‌گذاری خارجی را نیز پرداخت نمی‌کنند، چون می‌دانند ما آدم‌های خوبی هستیم و نوع رفتار ما با آنها باعث می‌شود که به تدریج بدهی ریالی آنها تبدیل به بدهی ارزی شود.
ترکان گفت: البته قبول دارم که بخشی از معوقات بانکی معلول شرایط اقتصادی کشور نیست.
گفتنی است ترکان در حالی منکر عبور دولت از رکود اقتصادی شده است که رئيس وی یک ماه پیش با اعلام رشد اقتصادی 3 درصدی در سال 93، وعده خروج از رکود داده بود.
روحانی مهر ماه گذشته در جمع تاجران و صنعتگران گفت:‌ خروج از رکود و رونق تعریف‌های مشخصی دارد، اگر در 2 دوره 3 ماهه، شاهد رشد اقتصادی باشیم یعنی رونق و خروج از رکود محقق شده است... ما در سال گذشته شاهد رشد اقتصادی در 3 ماهه اول، دوم و سوم بودیم و در مجموع در سال گذشته نیز رشد اقتصادی 3 درصدی داشتیم پس ما از رکود خارج شدیم. اما به دلیل کاهش قیمت نفت و نیز فاصله میان توافق هسته‌ای و اجرای توافق ممکن است دوباره به دوران رکود برگردیم.
روحانی در شرایطی خبر عبور از رکود و رسیدن به دوره رونق را اعلام کرد که پیش از این وزرای کار، اقتصاد، صنعت و دفاع در نامه‌ای هشدار داده بودند اگر به صورت ضرب‌الاجل و براساس قواعد حاکم در شرایط بحران درباره وضعیت اقتصادی و بازار سرمایه کشور تصمیم‌گیری نکند، رکود فعلی به بحران تبدیل خواهد شد. در ضمن مبنای رئيس‌جمهور برای اعلام خروج از رکود، رشد 3 درصدی در سال گذشته بود که اخیراً مرکز پژوهش‌های مجلس صحت آن را هم رد کرد و رشد سال 93 را تنها 2 درصد اعلام کرد!/کیهان/110



۱۸/۰۸/۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن