تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بازگشت كننده به خدا، آمرزش خواه و توبه كننده است و منافق نيرنگباز، زيانبار و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813286810




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح تحقيقات ميداني تهيه پرونده ثبتي جوزغند نراق انجام شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ آبان ۱۳۹۴ (۱۷:۲۲ب.ظ)
طرح تحقيقات ميداني تهيه پرونده ثبتي جوزغند نراق انجام شد موج-مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مرکزي از انجام طرح تحقيقاتي ميداني به منظور تهيه پرونده ثبتي جوزغند نراق توسط کارشناسان اين اداره خبر داد.
به گزارش خبرگزاري موج، سيد محمد حسيني مدير کل ميراث فرهنگي مرکزي اظهار داشت: جوزغند از مهم‌ترين و با ارزش‌ترين سوغات محلي استان و کشور است که به عنوان گران قيمت‌ترين سوغات و شيريني محلي بين مردم شناخته مي‌شود.
وي تصريح کرد: اين محصول که با کيفيت‌ترين سوغات محلي شهر نراق است، از کالري بالايي برخوردار بوده که در گذشته و در زمان‌هاي جنگ به دليل بالا بودن ميزان کالري و حجم کم آن به عنوان جيره جنگي مورد استفاده قرار مي‌گرفته است.
مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مرکزي با بيان اينکه جوزغند از کيفيت و ارزش بالاي غذايي برخوردار است، گفت: جوزغند نوعي شيريني قديمي است که در زمان‌هاي دور به طرز خاصي توسط دستان هنرمند زنان و دختران شهر نراق تهيه مي‌شد و امروزه نيز مورد توجه زنان و دختران است.
حسيني ادامه داد: با توجه به اهميت تهيه اين شيريني و ثبت آن به عنوان اثر ملي اقدامات لازم به منظور تهيه پرونده ثبتي اين محصول آغاز شد که طي آن تيمي ميداني به سرپرستي قاسم فضلي باستان شناس و مردم شناس استان به شهر نراق اعزام شد تا مراحل مختلف تهيه اين محصول را ثبت و ضبط کنند که اين تيم تحقيقاتي کار ميداني خود را با حضور در شهر نراق در روزهاي گذشته آغاز کردند.
وي با اشاره به طرز تهيه شيريني جوزغند اظهار کرد: جوزغند نام چند گونه شيريني است که در منطقه نراق و به مرکزيت آن شهر تهيه و توليد مي‌شود و مواد اصلي آن از انواع ميوه‌هايي چون امرود (گلابي)، الگ (هلک، نوعي هلو)، زردآلو، آلوبخارا، انجير، مغز گردو، مغزبادام، هل، نخودچي (پودرنخودچي) و شکر تشکيل شده است.
مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مرکزي افزود: تهيه جوزغند مراحل مختلفي دارد، همانند فراهم کردن ميوه‌هاي سالم، حمل و نقل، گستردن ميوه‌ها در مقابل آفتاب، پوست کندن و بيرون آوردن هسته آنها، کوبيدن و آسياب کردن مغز بادام، گردو، هل و تهيه آرد نخودچي و شکر که چند تا يا همه آنها را با هم مخلوط مي‌کنند.
حسيني ادامه داد: درست کردن جوزغند يک کار گروهي و زمان‌بر است، کارگاه و يا قنادي مخصوص اين کار در بازار و يا در خيابان‌هاي نراق وجود ندارد، بلکه بانوان نراقي با علاقه‌اي که دارند، جوزغند را در خانه‌هاي خود تهيه مي‌کنند.
وي با بيان اينکه در باغ‌هاي اطراف نراق بادام، گردو، الگ (هلک)، امرود، زرد آلو، آلوبخارا و انجير به دست مي‌آيد، اظهار داشت: چنانچه يکي از ميوه‌ها نظير انجير به حد کافي در دسترس نباشد، آن را از دکان‌هاي ميوه فروشي تهيه مي‌کنند، به طوري که ساوه و کاشان دو شهرستان صادر کننده انجير به نراق به شمار مي‌روند.
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نراق خاطر نشان کرد: بعد از آن که هسته ميوه‌هايي همانند زردآلو، آلوبخارا، الگ و امرود را تخليه کردند وقت آن مي‌رسد که درون آنها را با «گرد» انباشته و سپس لبه روزنه ميوه‌ها را تنگ و جمع کرد، به شکلي که بعد از گذشت حدود دو روز دهانه مذکور در هواي آزاد به حالت طبيعي جوش خورده و کاملأ بسته مي‌شود.
حسيني با اشاره به اينکه بيرون آوردن هسته از شکم ميوه‌ها و پر کردن آنها با «گرد» توسط انگشتان دست بانوان انجام مي‌شود، افزود: نراقي‌ها به ماده و يا مواد نرم و آسياب شده که به صورت پودر تبديل شده، «گرد» مي‌گويند که مخلوط پودر شده مغز بادام، هل و... است.
وي تصريح کرد: تهيه و توليد انواع جوزغند از اوايل تابستان آغاز و تا اواخر مهر همان سال به طول مي‌انجامد و بهاي هر کيلوي آن، منوط به نوع ميوه و کيفيت مواد درونش، از حدود 500 هزار ريال تا يک ميليون ريال در نراق معامله مي‌شود که جوزغند امرود، بيشترين قيمت را دارا است.
شهر تاريخي نراق از مناطق ديدني استان مرکزي است که سالانه و به خصوص در ايام نوروز گردشگران زيادي را جلب خود مي‌کند، اين شهر يادگار ماندگار راه ابريشم است و قفل و بست بازار اين شهر همچنان چوبي است.
اين شهر در جنوب استان مرکزي و جزو شهرهاي دليجان است و حدود 140 کيلومتر با اراک فاصله دارد.
نراق از شمال به کوه آل، از طرف غرب در 18 کيلومتري شهرستان دليجان، از جنوب در 20 کيلومتري روستاي سينقان و از شرق در 22 کيلومتري مشهد اردهال- مرقد مطهر امامزاده سلطانعلي فرزند امام محمد باقر (ع) قرار گرفته است.
بافت تاريخي نراق با ترکيبي از بناهاي تاريخي، معابر سنگ فرش و آب روان و باغ‌هاي حاشيه آن آرامشي را براي ساکنان به همراه دارد که در جاي ديگري از شهرهاي کشور قابل مشاهده نيست.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن