تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در راه خدا از ملامت و نكوهش ملامتگران نترس.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804017871




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باران را در بانک‌های زیرزمینی ذخیره کنیم


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: باران را در بانک‌های زیرزمینی ذخیره کنیم
کد خبر: ۵۴۵۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱ - 06 November 2015


نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ‌ اکوسیستم کشور با دخالت‌های ناصحیح در طبیعت شکست خورده است، گفت: جنگل‌ها، بوته‌ها و درختچه‌های طبیعی که همانند سدی در مقابل ریزش‌های باران و برف عمل می‌کردند را از بین بردیم.بهترین راهکار برای جایگزین کردن اکوسیستم کشورمان اجرای طرح آبخیزداری است.

به گزارش خبرنگار خانه ملت؛ ریزش باران‌های سیل‌آسای درهفته اخیر هرچند از سوی سازمان‌های مربوطه پیش‌بینی شده بود و ستاد حوادث غیرمترقبه کشور برای مواجهه با این رخداد‌های طبیعی اعلام آمادگی کرد،اما ستاد‌های مسئول برای اینگونه حوادث، منفعل عمل کردند و به نوعی غافلگیر شدند.

  آبخیز‌داری راه نجات کشور از کم‌آبی و سیلاب‌ها

محمد اسماعیل‌نیا با اشاره به اینکه با داشتن برنامه صحیح آبخیز‌داری می‌توان تهدید‌ها‌ی سیل‌آسا را به فرصت‌ تبدیل کرد،گفت:جنگل‌ها، بوته‌ها و درختچه‌های طبیعی که همانند سدی درمقابل ریزش‌های باران و برف عمل می‌کردند،را از بین بردیم و بهترین راهکار برای جایگزین کردن اکوسیستم کشورمان آبخیزداری است.

نایب ‌رئیس کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، افزود:‌ سلسله‌ رشته کوه‌های زاگرس در روز‌های اخیر شاهد ریزش باران‌های سیل‌آسا بود که استان ایلام با ثبت 220 میلیمتر بارندگی بیشترین ریزش باران را در دوروز ثبت کرد که از سطح متوسط بارندگی بالاتر بود.متاسفانه به‌دلیل رعایت نکردن برخی موارد اکو‌سیستمی،این باران‌ها تبدیل به تهدید شد و تعدادی از شهروندان دراین استان قربانی بی‌برنامگی و اجرا نکردن اصول اولیه آبخیزداری در این مناطق شدند.


قطره‌های با ارزش باران را در بانک‌های زیرزمینی ذخیره کنیم

وی با بیان اینکه با داشتن یک برنامه خوب می‌توان این‌ ریزش‌های سیل‌آسا را در لایه‌های زمین ذخیره کرد، افزود: از آنجاکه در امور آبخیزداری طرح‌های خوبی اجرا نکردیم با اندک ریزش بارندگی هم خاک و هم آب را از دست می‌دهیم و بعد متاسف می‌شویم که چرا این نعمت الهی را به این راحتی از دست دادیم ؛این خسران و ضرر را در قالب مثالی روشن این‌گونه عنوان می‌کنم تا بیشتر به اهمیت موضوع پی ببریم. خداوند از بالا اسکناس می‌فرستد و ما به جایی ‌که در بانک ذخیره کنیم این را به‌ صورت خرمن درمی‌آوریم و زمانی هم که این خرمن آتش گرفت، دامن ما را هم می‌گیرد. هرقطره باران از نظر قیمت ارزش بی‌شماری دارد و می توان آن ‌را به ‌صورت زیرزمینی ذخیره کرد.

جنگل ها و بوته ها همانند سد طبیعی در برابرباران است

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح‌ کرد:‌ به ‌دلیل اینکه جنگل‌ها، بوته‌ها و درختچه‌های طبیعی را که به‌عنوان سد زنده در مقابل ریزش‌های باران و برف عمل می‌کردند؛را از بین بردیم درحال‌حاضر بهترین راه‌حل آبخیزداری است.

نماینده مردم کاشمر،بردسکن و خلیل‌آباد در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: درحال‌حاضر اکوسیستم ما با دخالت‌های ناصحیح در طبیعت شکست خورده  و برای نجات این اکوسیستم راهی نداریم جز اجرای طرح‌های آبخیزداری،مثلا می‌توان در شیارهای کوه که هنگام بارندگی آب زیادی درآن جاری می‌شود را بند کوچک یا چک‌دم ایجاد کرد تا آب با سرعت کمتر به پایین بیاید،این اعمل علاوه بر ذخیره آب،خاک را هم در سر جای خودش حفظ می‌کند.

آبخیزداری،بانک های زیرزمینی غنی را شکل می دهد

این نماینده مردم درمجلس نهم خاطرنشان کرد: درکشور آمریکا تمام ایالت‌هایش این طرح آبخیزداری،اجرا شده است و مدیریت آب دراین کشورحرف اول را می‌زند.در کشور ژاپن یک تکه جنگل که کم می‌شود یا می‌سوزد می‌بینیم سریع آن‌را احیا می‌کنند.

اسماعیل‌نیا یادآورشد: متاسفانه درمنابع اکوسیستمی ما همچنان با خسارت‌هایی مواجه می‌شویم که راهکار آن مدیریت کردن منابع طبیعی و آبخیزداری است. لزوم جایگاه ویژه‌ای برای آن در برنامه ششم توسعه باید لحاظ کرد.

به گزارش خانه ملت؛ آبخیزداری، مجموعه مطالعاتی است که با طراحی و مدیریت حوزه آبریز به‌منظور حفاظت و استفاده صحیح و پایدار از منابع طبیعی باتوجه ویژه به منابع آب و خاک است.
















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن