تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813356682




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جدا کردن اسلام و ايران امري نشدني و کاري تصنعي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ آبان ۱۳۹۴ (۱۲:۲۶ب.ظ)
ولايتي: جدا کردن اسلام و ايران امري نشدني و کاري تصنعي است موج- رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: جدا کردن اسلام و ايران امري نشدني و کاري تصنعي است و نه خدمت به اسلام و نه خدمت به ايران است و بدون ترديد القاي اوليه اي اين تفکر القاي استعماري است.
به گزارش خبرگزاري موج، علي اکبر ولايتي در ديدار با تعدادي از استادهاي گروه تاريخ دانشگاه تهران، شهيد بهشتي و الزهرا (س) و هم انديشي درباره تاريخ کهن و معاصر در مرکز تحقيقات استراتزيک افزود: ما هويتمان نه از اسلام و نه از ايران جداست.
وي ادامه داد: قوم ايران يک قوم متمدن است و تاريخ و تمدنش با اسلام گره خورده است و اين افتخار ما است که يک قوم متمدن اسلام را پذيرفته اند. اگر کسي ايران قبل از اسلام را منها کند اين اشتباه است.
ولايتي يادآور شد: اگر سيستم طبقاتي و کاستي ساساني مانع از اين مي شد که همه درس بخوانند ولي همان مقداري که هم مي خواندند جندي شاپور درست کردند که در تاريخ علم جهان بي سابقه بود.
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک با بيان اين که حرف غلطي که اسلام و ايران را جدا کنند و بدون ترديد القاي اوليه اش القاي استعماري است گفت: همانطور که مي دانيد اکثر سهم فرهنگ و تمدن اسلام مال ايرانيان است و باعث افتخار ما است که که بگوييم که هيچ قومي به اندازه ملت ايران به اسلام خدمت نکرده اند.
وي به سوره جمعه و احاديثي از پيامبر (ص) اشاره کرد و گفت: پيامبر (ص) مي فرمايند اگر علم در ثريا باشد مرداني از فارس به آن دست پيدا مي کنند؛ بنابراين آنهايي که آن اسلام ناب را گرفتند و در مقابل بني اميه و بني عباس ايستادند مردم ايران بودند و هيچ چيز مانع آنها نشد که به مذهب زرتشتي برگردند.
ولايتي در ادامه خطاب به استادان دانشگاه گفت: ما دست نياز به سمت همه استادها و بزرگاني که در حوزه تاريخ تلاش کردند و آثار گرانبهايي را در حوزه فرهنگ و تمدن اسلام و خود تاريخ ايران داشته و دارند دراز مي کنيم و عرض مي کنيم که تشکيل گروهي درخصوص تاريخ در مرکز تحقيقات استراتژيک يکي از واجبات است.
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در اين زمينه گام هاي نخستين برداشته شده است که دکتر خاموشي از چند سال پيش از بنده خواستند که کاري در اين حوزه ها انجام دهيم که در اين زمينه يک تک نگاري هايي ساده البته بدون اشکال هم نيست تاليف شد.
وي به کتاب تاريخ کهن معاصر که از زمان مادها تا زمان معاصر است اشاره کرد و گفت: اين کتاب در 14 جلد تاليف شده است که 4 جلد آن بعد از انقلاب است. يعني ما در زمينه تاريخ انقلاب چه در زمان امام خميني (ه) و چه در زمان رهبر معظم انقلاب مطلبي نداريم البته خلاصه اي در اين عنوان از رهبر معظم انقلاب را در جلد 21 دايره المعارف بزرگ اسلامي بنا به خواست آقاي بجنوردي آورده ايم که حدود 33 صفحه دوستوني است و با کمک دکتر راعي حدود 5 سال روي آن کار شد شايد 20 بار بازنويسي شد و سعي شده است که دقيق باشد و اين مهم است که در همين زمان ما هرآنچه که هست را تا زنده هستيم و خودمان بخشي از همين تاريخ معاصر را شاهد بوديم تاليف کنيم.
ولايتي يادآور شد: مثلا در مورد کتاب تاريخ سياسي جنگ ملاحظه کرده ايد که بخشي از روايت بنده از مذاکراتي که با پرز دوکوئيار، طارق عزيز، صدام حسين و ديگران و نقل مستقيمي در مورد آنچه که در جنگي که يکي از مهم ترين مسائل تاريخ معاصر ايران بوده اتفاق افتاده است.
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام به فرهنگ غني ايران اشاره کرد و گفت:موقعي که به نوشتجات مستشرقين در رابطه با ايران مراجعه کنيد آنها از اروپا شروع کردن و به سمت عثماني، ايران و هند آمدند.
وي ادامه داد: اگر بخواهيم خلاصه اي از نتيجه ديدار آنها از اين سفرها بگوييم، زماني که آنها به ايران آمدند انگار که به يک جزيره آرامش رسيدند و مردمي کاملا متفاوت از قبل ديدند، يعني کاملا فرهنگ متعالي از رفتار اين ملت در انزار اين بيگانگان که ضرورت هم نداشت که خيلي حسن نيست به ما داشته باشند مشاهده مي شود.
ولايتي يادآور شد: آنها نتوانستند منکر اين شوند که مردم ايران يک ويژگي متفاوتي از فضايل و رفتار انساني دارند بنابراين اين تفاوت مردمي است که يک تاريخ عميق و ريشه دار در عقبه خودشان دارند.
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک در ادامه به خاطره اي اشاره کرد و گفت: زماني بنده در بالتيمور در بيمارستاني بودم. آنجايي که محل اقامت و محل درس خواندن بنده بود يک خيابان باهم فاصله داشت. در آن خيابان در محلي مشاهده کرديم که ستوني زده اند و تابلويي از چدن به آن پيچ کرده بودند که روي آن نوشته شده بود در سال 1970 جرج واشنگتن از اين خيابان عبور کرده است؛ بنابراين ملاحظه کنيد اگر گوشه به گوشه ايران را بکاويد و به هر طبقه اي از طبقات زمين که برسيد با يک اثري از فرهنگ و هنر تمدن ايران رو به رو مي شويم.
وي در ادامه به مقاله اي اشاره کرد که در آن منکر جندي شاپور شده بود گفت: ما مصمم شديم که کاري در اين زمينه انجام دهيم و يک کار چند ساله انجام شد و در جلد اول تاريخ کهن معاصر 200 صفحه در خصوص جندي شاپور کار شد و کاملا مستند است.
ولايتي با بيان اين که در اين مقاله که اين فرنگي از روي بغض حرفي زده بود به اين عنوان که ما نديديم مورخي هم عصر زمان تاسيس جندي شاپور سال 271 ميلادي چيزي نوشته بشود و هرچه است بعد از تاسيس است، گفت: اگر کسي در زمان ساسانيان در مورد تاريخ هخامنشيان چيزي بنويسند اين اعتبار ندارد؟ در زمان صفويه تاريخ سلجوقيان بنويسند اعتبار ندارد؟
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک در ادامه گفت: آبان سال 1395 بزرگداشت جندي شاپور در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
در ادامه اين ديدار و نشست هم انديشي از کتاب کهن و معاصر ايران رونمايي شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن