تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بى گمان شيعيان ما دل هايشان از هر خيانت، كينه،وفريبكارى پاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820308639




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دویچه وله: شتاب کشورهای عربی به سوی بحران اقتصادی


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
عربستان1. نفت عربستان1 دویچه وله: شتاب کشورهای عربی به سوی بحران اقتصادی

اقتصاد بین الملل؛
دویچه وله: شتاب کشورهای عربی به سوی بحران اقتصادی
سایت دویچه وله نوشت: شوک ناشی از پایین آمدن درآمدهای نفتی، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را باشتاب به سوی بحران اقتصادی برده است.



به گزارش سرویس "اقتصادی جام نیوز"، سایت دویچه وله آلمان در مقاله‌ای تحلیلی به بررسی کاهش قیمت‌های نفت و تأثیرات آن بر کشورهای نفت‌خیز عرب حوزه خلیج فارس و راه برون رفت از این وضعیت پرداخت و نوشت: وخامت قیمت‌های نفت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را نگران کرده است. در این شرایط انجام اصلاحات اقتصادی عمیق بیش از هر زمانی ضروری به شمار می‌رود و حال این سؤال مطرح است که این کشورها با این اصلاحات- که موفقیت آن در گرو ایجاد نظام‌های دموکراتیک برپایه تکثرگرایی می‌باشد، موفق خواهند شد؟
در ادامه مقاله تحلیلی دویچه وله آمده است: امارات تصمیم به حذف یارانه سوخت می‌گیرد و کویت یارانه سوخت دیزل را حذف می‌کند. در عربستان، دولت افزایش قیمت‌های سوخت را بعد از بیرون کشیدن ده‌ها میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی خود و فروش چندین میلیارد دلار اوراق قرضه بررسی می‌کند. در این کشور و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شامل قطر، بحرین و سلطان‌نشین عمان نیز تدابیر ریاضتی و تعویق اجرای بسیاری از پروژه‌ها یا کند کردن روند اجرای آنها اتخاذ می‌شود. چنین گام‌های سریعی در این کشورها به نظر می‌رسد که سرآغاز در دستور کار قراردادن سیاست‌های اقتصادی جدیدی با هدف جلوگیری از کسری بودجه رو به افزایش دولت به علت وخامت قیمت‌های نفت به میزان بیش از 60 درصد از تابستان سال 2014 میلادی باشد.
این مقاله تحلیلی افزوده است: این وخامت قیمت‌ها نگرانی رو به افزایشی را در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ایجاد کرده است. این نگرانی به حدی رسیده است که شیخ صباح امیر کویت اخیراً برخلاف معمول خواستار اتخاذ «اقدامات جدی و فوری برای تکمیل تلاش‌های اصلاح اقتصادی با هدف تنوع منابع درآمدی شد که همچنان به درآمدهای نفتی متکی است.» درآمدهای نفتی و گازی بیش از 90 درصد مجموع درآمدهای کویت و عربستان و قطر را تشکیل می‌دهد. اما در امارات (به‌استثنای امارت دوبی) و سلطان‌نشین عمان و بحرین، نفت همچنان بخش اعظم این درآمدها را- با وجود موفقیت جزئی در تنوع بخشیدن به درآمدهای دولتی با تکیه بر بخش ساخت و ساز و خدمات مالی و گردشگری و برخی صنایع تبدیلی- تشکیل می‌دهد.
صندوق بین‌المللی پول از کشورهای عرب خلیج فارس خواسته است تا اصلاحات ضروری را برای سازگاری با وضعیت جدید در دستور کار خود قرار دهند.
مسعود احمد، مدیر منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول بر این باور است که اگر قیمت‌های نفت زیر 50 دلار برای هر بشکه باقی بماند، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با کسری بودجه‌ای در حدود 1000 میلیارد دلار در طول پنج سال آینده روبرو خواهند شد. اگر کویت و امارات قادر هستند که کسری بودجه خود را برای سالهای طولانی از طریق بیرون کشیدن ذخیره ارزی هنگفت خود جبران کنند اما چنانچه وضعیت به همین منوال ادامه یابد، این ذخیره ارزی در عربستان در طول پنج سال آینده در مسیر تهی شدن قرار خواهد داشت./110



۱۳/۰۸/۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن