تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تقواى الهى داشته باشيد و اصلاح كنيد ميان خودتان را زيرا خداوند در روز قيامت ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813180641




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شناسايي روستاي 5 هکتاري 6000 ساله


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ آبان ۱۳۹۴ (۱۵:۳ب.ظ)
در فارس؛ شناسايي روستاي 5 هکتاري 6000 ساله موج-گمانه زني‌هاي باستان شناسي در تل پاي دره کامفيروز (تل قلعه) شهرستان مرودشت به شناسايي روستاي 5 هکتاري 6000 ساله مربوط به دوران فرهنگي لپويي منجر شد.
به گزارش خبرگزاري موج، فضل الله حبيبي، سرپرست گروه باستان شناسي با اعلام اين خبر افزود: پس از بررسي سطحي و گمانه زني‌ها در اطراف محوطه پاي دره کامفيروز و تهيه نقشه توپوگرافي يک تپه اصلي (احتمالاً قلعه) و آثار يک آسياب مربوط به دوره سلجوقي نيز شناسايي شد.
اين باستان شناس دلايل اصلي گمانه زني راگسترش آزاد راه شيراز- اصفهان به حريم تل پاي دره، و همچنين عبور جاده اصلي شيراز به کامفيروز از بخشي از محوطه در سال‌هاي قبل و عبور لوله گاز به بخش کامفيروز اعلام کرد.
حبيبي افزود: براي تعيين عرصه و پيشنهاد حريم حفاظتي تل پاي دره، تهيه نقشه توپوگرافي از محوطه باستاني و انتخاب و اجراي گمانه‌هاي آزمايشي، و شناخت دوره‌هاي مختلف تل پاي دره با توجه به يافته‌هاي فرهنگي مد نظر قرار گرفت.
به گفته وي، 7 گمانه 1 در 1 متر و 2 گمانه 2 در 2 متر در محدوده اين محوطه باستاني ايجاد و يک تپه به ابعاد 70 در 60 متر که احتمالاً آثار يک قلعه مربوط به دوره سلجوقي است نيز شناسايي شد.
حبيبي گفت:در شمال تپه اصلي (تپه اسلامي) که پس از خاک‌برداري شرکت گاز استان فارس آثاري مربوط به دوران مس وسنگ جديد در آن ديده شد گمانه زني انجام گرفت و يافته‌هايي مربوط به فرهنگ لپويي متعلق به هزاره چهارم پيش از ميلاد(دوره روستا نشيني جديد) شناسايي شد.
اين باستان شناس افزود:گمانه زني‌هاي انجام شده حکايت از يک روستاي بزرگ تقريباً 5 هکتاري مربوط به دوران فرهنگي لپويي و يک تپه اصلي (احتمالا قلعه) و آثار يک آسياب مربوط به دوره سلجوقي در محوطه پاي دره دارد.
وي با اشاره به شناسايي يک کف شفته ريزي مربوط به فرهنگ لپويي گفت:در بخش شرقي تپه اسلامي به آثار کف سکونتي مربوط به دوره سلجوقي برخورد کرديم و همچنين در قسمتي شمالي تل پاي دره يک زباله داني مربوط به دوره لپويي شناسايي شد.
به گفته اين باستان شناس بررسي‌ها و گمانه زني انجام گرفته در تل پاي دره سفال‌هاي دوره فرهنگي باکون الف و همچنين سفال‌هاي دوره بانش قديم شناسايي شد.
او افزود: با توجه به تقسيم بندي اين دوره فرهنگي پيش از تاريخ فارس يعني دوره لپويي توسط ويليام سامنر آمريکايي به سه فاز دوره باکون/ لپويي، لپويي مياني و لپوي/ بانش، قدمت آن به حدود 3400 تا 3900 پيش از ميلاد مي‌رسد.
سرپرست گروه باستان شناسي تله پاي دره افزود: با مطالعه يافته‌ها فرهنگي شناسايي شده در تل پاي دره به نظر مي‌رسد بخشي وسيعي از اين محوطه متعلق به سه فاز دوران لپويي باشد که اميد است در آينده بتوانيم در اين محوطه توالي دوره‌هاي استقراري را به‌طور مشخص تري شناسايي و فرايند گذار از دوره باکون به دوران لپويي و همچنين فرايند گذار از دوران روستا نشيني به دوران آغاز شهرنشني را مورد مطالعه قرار دهيم.
برنامه گمانه زني به منظور تعيين عرصه و پيشنهاد حريم تل پاي دره بخش کامفيروز با دوقسمت مجزا ودو دوره استقراري اصلي که درسال 1385 ثبت ملي شده است با مجوز رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري صورت گرفت.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن