تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820366924




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گسست تجربه در سیاست و حکومت


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


گسست تجربه در سیاست و حکومت وبلاگ > تاجیک، نصرت اله - یکی از بحرانهائی که خاورمیانه با ان روبرو است ضربات سیاسی اجتماعی گسست تجربه در سیاست و حکومت در این منطقه است که باعث میشود روند توسعه و نوسازی این کشورها علیرغم وچود منابع مادی و معنوی مورد نیاز کند و تکراری باشد. فقدان تحزب و شکل نگرفتن دموکراسی و روشهای سازمان یافته انتقال قدرت و مبارزه گروههای درون خاندانی برای قدرت از نمادهای بارز گسلهائی است که در کشورهای گوناگون خاورمیانه موجود است. یکی از اثرات این امر تفوق تقابل بر تعامل، بزرگنمائی دشمن خارجی برای یارگیری، پیروزی بر یکدیگر و افزایش چسبندگی اجتماعی و انسجام ملی است که باعث میشود زمینه های تعارض افزایش یابد و درگیریهای مذهبی و فرقه ائی شدت یافته و از این طریق خشونت جای مذاکره را بگیرد.اتفاقی که در عربستان وقوع یافته و اثرات آن بر چهره سوخته سوریه و یمن به وضوح قابل روئیت است.


منطقه دچار بحرانهائی است که اگر توجه لازم برای حل انها نشود میتواند جهان را به کام خود فرو ببرد. خاورمیانه آتش زیر خاکستر است. اقای اوباما فکر میکند فقط پوتین وارد باتلاق سوریه شده است. این تلقی درست نیست. منطقه در شرایطی قرار گرفته که اشتعال یک کبریت می تواند منجر به انفجار بشکه های باروتی شود که در تمامی نقاط دنیا قرار گرفته اند و در کنترل و مدیریت آن بسیار مشکل خواهد بود. مگر آنکه دولتهای غربی بخواهند غیر مسئولانه نتیجه سیاستهای غیر شفاف و خصمانه خود را به دوش مردم این منطقه بیاندازند.
برای پرهیز از رسیدن به چنین روزی یکی از راههای فهم زمینه ها و علائم این بحرانها گفتگوی مستقیم و رو در رو و شفاف نیروهای موثر منطقه ائی و فرا منطقه است. آلمان به یمن اقتصاد قوی و علاقه به مسائل خاورمیانه نشان داده است که ظرفیت نقش پذیری و درک تحولات منطقه را دارد. البته در این راه سابقه حضور و ارتباطات سیاسی اش با ایران و چند کشور دیگر خاورمیانه نظیر ترکیه نیز کمکش میکند.
بی شک برگزاری اجلاس مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ که شهره جهانی دارد در در دفتر مطالعات سیاسی و امور بین المللی وزارت امور خارجه یکی از دست آوردهای سیاست خارجی است که توانسته است تا دنیا به دنبال تعامل سازنده با ایران است از فرصتها استفاده کند. این دومین اجلاس مقدماتی در سالجاری میلادی بعد از اجلاس اولش در وین است که به مسائل منطقه و تروریسم پرداخته است. این اجلاس یکروزه بیشتر کلیات و نشان دادن علائقه و اطمینان به مذاکره و دیالوگ برای حل مشکلات است که باید زمینه را برای بحثهای کارشناسی بخشهای غیر دولتی فراهم کند. اینگونه جلسات عموما" به امور تشریفاتی و ملاقات بین مقامات منجر میشوند و طبیعی است که جای کارشناسان خالی است. بهمین دلیل رسانه ها در فضای مجازی بیشتر عکسهای جلسات و ملاقاتها را متشر میکنند تا محتوای مطالب رد و بدل شده. اصولا" ما در تولید محتوا و ارسال ان به جامعه و نخبگان ضعیف هستیم. گزارشات مکتوب نیز بیشتر از یک خبرگزاری که انهم حاوی ترجمه مطلبی از دفتر کنفرانس مونیخ و یک عبارتی بدون منبع است. لذا نباید بجز اثرات تبلغی و تا حدی رسانه ائی که در جای خود مفید هستند انتظار دیگری از این نوع کنفرانسها داشت.
اما اگر جدیت در این زمینه وجود داشته باشد که قدرتهای منطقه ائی و فرا منطقه ائی در کنار هم بصورت واقعی به دنبال حل مشکلات منطقه باشند، خوبست تنها خروجی این اجلاس آثار فوق نباشد و دست کم چند اجلاس کارشناسی در کشورهای گوناگون برگزار و نخبگان دانشگاهی و مقامات غیر رسمی و سازمانهای مردم نهاد متخصص در زمینه مسائل سیاست خارجی و روابط بین الملل دورهم جمع شوند و نتیجه مباحاثات خود را به اجلاس مونیخ بدهند. در اینصورت راه حلهای سیاسی بر اقدامات و تفکر نظامی گری در منطقه تفوق پیدا میکند و گفتگو جای خشونت را خواهد گرفت.
منبع: صفحه 4 روزنامه روزان شماره 3225 مورخ 7/8/1394



چهارشنبه 13 آبان 1394 - 06:50:53





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن